بازدید 18897

باز هم قیمت خودرو ترمز برید!

یکی دو ماه بازار خودرو آرامش نسبی داشت. آرامشی که معلول رشد تولید و عرضه مناسب محصولات داخلی بود، اما گویا این آرامش چندان پایدار نبود. انتشار لیست قیمت های جدید که حکایت از افزایش 20 تا 30 درصدی محصولات پرتیراژ داشت، نشان داد که این ثبات، آرامش قبل از طوفان بوده است.
کد خبر: ۴۱۴۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶ 07 July 2014
یکی دو ماه بازار خودرو آرامش نسبی داشت. آرامشی که معلول رشد تولید و عرضه مناسب محصولات داخلی بود، اما گویا این آرامش چندان پایدار نبود. انتشار لیست قیمت های جدید که حکایت از افزایش 20 تا 30 درصدی محصولات پرتیراژ داشت، نشان داد که این ثبات، آرامش قبل از طوفان بوده است.

روزنامه ابتکار در ادامه گزارش خبری روز دوشنبه خود نوشت که تا قبل از انتشار لیست قیمت های جدید، همگان امید داشتند که بازار به تعادل رسیده و مشتری و کمپانی هر دو در آرامش نسبی به سر می برند، اما بازار دوباره دچار شوک قیمتی شد.

حال سؤال این است که این افزایش قیمت ها بر کدام مبنا صورت گرفته است؟ اگر صنعت خودرو تابعی از اقتصاد کلان است و باید متاثر از نرخ رشد تورم باشد، پس طبق آمار نرخ تورم، باید با کاهش قیمت خودرو مواجه می شدیم؛ زیرا طبق آمار منتشره، نرخ رشد تورم در مقیاس سال قبل به حدود 25 درصد کاهش یافته است و می بایست این کاهش قیمت در صنعت خودرو مشاهده شود.

درنتیجه این افزایش قیمت، منطق اقتصادی ندارد و همچنان داستان دنباله دارِ قیمتِ خودرو بین کمپانی و مشتری را بی پایان و ملال آور کرده است.

واقعیت این است که ناتوانی و ناکارآمدی یک صنعت را نمی توان با جیب مردم توانا ساخت، صنعت خودرو باید به صورت رقابتی اداره و مدیریت شود.

تا زمانی که این صنعت رقابت پذیر نباشد، برای ضعف های ساختاری و مدیریتی خود دست در جیب مردم می کند.

با کاهش تورم، گران و با افزایش تورم گرانتر می شود، این چرخه، مساله حقِ صنعت و حقوقِ مشتری را به تراژدی تبدیل کرده است.

جالب است که در آستانه هر شوک قیمتی جدید، مسئولانِ مربوطه وعده اصلاح و ارتقاء کیفیت محصولات را می دهند؛ ولی با فروکش کردن گرد و غبار گرانی، وضع همان است که همچنان بوده است.

گرانی اتفاق افتاده ولی کیفیت ارتقا پیدا نمی کند. یکی از دلایل تضاد آمارهای رسمی با آمارِ واقعی و زندگی مردم، عدم تبعیت بنگاههای بزرگ از کاهش تورم است.

مردم می پرسند اگر سوگندِ دولتمردان در موردِ کاهش نرخ تورم راست است، پس دم خروس افزایش قیمتِ خودرو را چطور توجیه کنیم.

به هر روی این صنعت باید با فرمول اقتصادی روی پای خود بایستد. بقای یک صنعت به بهای خالی کردن جیب مردم هنر نیست؛ ضمن اینکه افزایش قیمت مانند کاهش قیمت فرآیند غیر دستوری است و نباید افزایش ها دستوری صورت بگیرند. اگر کاهش قیمت دستوری غیراقتصادی است، افزایش قیمت نیز همین گونه است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۸۴
انتشار یافته: ۵۹
به چند دلیل این کارخانجات سازی تعطیل باید گردد:
1-غربی ها میگن که شرکتی که زیان ده و ورشکسته هست تعطیل باید گردد وگرنه مانند سرطان دامن بقیه رو میگیرد...حکاین خودروسازان ما همین است.
2-فوقش با تعطیلی این کارخانجات گاری سازی 50هزار نفر از ایران گاری و 46هزار نفر از سایپا بیکار میشن که اینها را میشه با احداث کارخانجات جایگزین مانند فولاد سازی مجددا سرکار فرستاد....با اینکار حداقل جلوی کشتار سالانه (جاده ی)25هزارنفر از هموطنان جلوگیری میشه
3-کالاهایی که به بهانه تولید ملی انحصاری باشن و جلوی واردات کالاهای مشابه انها گرفته بشه صاحبان انها هیچ انگیزه ی برای ارتقای کیفیت محصولات ندارن و در نتیجه روز بروز کیفیت اجناس میاد پایین.
4-الودگی شدید هوا و مصرف بالای بنزین که ناشی از استاندارد نبودن خودروهای تولیدی این خودروسازان داخلی است ضررش از منافع اش بیشتر است...پس در یک کلام....لطفا تعطیل کنید
واقعا متاسفم
خودروسازان کار خودشان را انجام می دهند و تجربه نشان داده است که این دردنامه نوشتنها هیچ تاثیری بر رویه انحصاری آنان ندارند.
اين حق خودروساز است كه قيمت خودرو را تعيين كند.
البته در فضايي رقابتي و با برداشتن تعرفه ها.
به نویسنده این خبر چی میشه گفت؟چرا جو میدی آقاااا؟؟؟؟؟
کجا 20% تا 30% گرون شده .نهایتا 6% گرون شده.چرا جو گرونی درست میکنی؟
تورم از 35 به 25% رسیده یعنی اینکه کمتر گرون میشه نه اینکه ارزون میشه.یعنی یه جنس اگه قرار بود 35% گرون بشه 25% گرون میشه . فقط منتظری یه اتفاقی بیفته خبر درست کنید
داد اگر داد توو ناله اگر ناله ِ من آنچه البته به جایی نرسد فریاد است .
در یکی دو روز پیش در سایت تصویر داعش را داشتیم سوار بر پراید، همان موقع به خودم گفتم کار این گروه تکفیری تمام است. دست کم یکی یکی یا حداکثر پنج تا پنج تا.
من یه سوال دارم لطفا یکی جواب بده
چرا و چراااااا هیچ کس از گرون شدن لبنیات که 30% رفت بالا حرف نمیزنه.اون که هر روز باید استفاده بشه.خودرو به جهنم که گرون شد.بابا هر روز مایحتاج اصلی زندگی میره بالا همش گیر دادید به این خودرو
بايد كارخانه هاي ايران خودرو و سايپا را ببندند و خودرو از بيرون وارد شود .
از این خیالم راحته ماشین ها مجهز به سیستم ایربگ شدن / اگه قیمت ترمز بریده حداقل به مردم آسیبی نمیرسه و همه چی آرومه / باز مچکریم از مسئولین که به فکر مردم بودند و نصب این سیستم رو اجباری کردن
من در ماه شهریور 89 خودروی ماکسیمای صفر کیلومترم را به خاطر نیاز پول به جهت خرید خانه فروختم 38 میلیون تومان و در ماه آذر92 خودروی پژو پارس سال معمولی صفر کیلومتر را از بازار آزاد خریدم 35 میلیون تومان..چرا خودرو به این اندازه گران شد و آیا واقعا پولی که خودروسازان بابت فروش خودرو از ما میگیرند حلال است؟
پرفسور اقتصاد نرخ رشد تورم کم شده نه خود تورم!
پس گوشت و شیر و بقیه چیزام باید کاهش داشته باشه؟
با عرض سلام به نمایندگان محترم ملت ایران : از شما میخواهیم که به وظیفه نمایندگی برای مردم که برایش قسم یاد کرده اید پایبند بوده و این قضیه خودرو و خودروسازها و گرانی افسار گسیخته محصولات بی کیفیت شرکتهای خودرو سازی را مهار کنید . برای یکبار هم شده با این موضوع بصورت جدی و بدون اغماض برخورد کنید . اگر تحقیق و تفحص از این شرکتها را بصورت شفاف برای مردم بیان کنید ، تکلیف روشن شده و قضیه حل میشود . وگرنه با این بازی دلالان و خودروسازها هر روز بدتر از دیروزبرای مصرف کننده خواهد بود .
تا اومدیم جشن بگیریم که از شر پیکان خلاص شدیم ، پراید ادمکش !!! تمام کشور رو پر کرد ،،، !!! نمیدونم بعد پراید چی میخواند بدن مردم سوار شن !!!
فکر کنم نویسنده شما معنای کاهش تورم رو نمیدونند
کاهش تورم به معنای کاهش قیمت ها نیست
کاهش تورم یعنی اگر جنسی دو سال پیش 100 تومان بوده و در سال گذشته 20 تومان گران شده و قیمتش شده 120 تومان امسال 10 تومان گران شده و قیمتش شده 130 تومان نه اینکه جنس ارزون تر شده

لطفا دقت کنید و مقاله با موضوع درست و مفهوم درستتون رو با استدلال نادرست تخریب نکنید
معنی تورم را بلد نیستی ها
از این خیالم راحته ماشین ها مجهز به سیستم ایربگ شدن / اگه قیمت ترمز بریده حداقل به مردم آسیبی نمیرسه و همه چی آرومه / باز مچکریم از مسئولین که به فکر مردم بودند و نصب این سیستم رو اجباری کردن
ایشالا به امید حق تعالی کارخونشون ورشکست بشه تا مردمم راحت بشن بتونن ماشینی سوار بشن که امنیتشون رو تا مین کنه 30000 نفر بیکار بشن بهتر از اینه که 30000 خونواده در سال عزادار بشن
تابی جون فرمولش سادس
زمانی که نوبت به دولت میرسه که پول بده خودش رو با چندکشور انگشت شمار حساب میکنه مثلا در تونس برای ازدواج مالیات میگیرن(دو روز دگه همین تو این مملکت پیاده میشه،تونس میشه الگو)
زمانی که دولت باید پول بگیره خودش رو با المان و بقیه مقایسه میکنه اونجا اینقده مالیات میگیرن (نمیگه چقد حقوقشونه چقد نرخ تورمه بیکاریه) فقط و فقط مالیات رو میبینه
رئیس جمهور زورش به یه شورای رفاقت نرسه دیگه تا اخرشو بخوانید
خانه از پای بست ویران است !!!
اقای روحانی مرتب میگوید به وعدهایی که دادم پایبند هستم ولی هر روز میبینیم که هرچه بیشتر از وعدهایش فاصله میگیرد جیب مردم روز به روز خالیتر میشود و هر جا دولت در بودجه کم میاورد دست توی جیب مردم میکند چه چیزی با امدن روحانی عوض شده اب ارزان شده برق ارزان شده خودرو ارزان شده تازه هر روز به فکر این هست که چطور چندرغازی که به اسم یارانه به مردم میدهند رو قطع کنن در صورتی که با بالا بردن قیمت اب و برق بایستی یارانه دوبرابر میشد با اقای روحانی ابی برای مردم گرم نمیشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
یه راه حل خوب بودن رسانه های آزاد است که تو این مملکت خبری ازش نیست
مسولین شورای رقابت ظاهرا وکیل خودروسازان هستند تا وکیل مردم ........دیگر به چه کسی می شود اعتماد کرد
آخه تو رو خدا بگید همین تولید کننده ها کدومشون این خودروهای بی کیفیت سوار میشن!مدیر عامل سایپا پراید سوار میشه؟
مردم ساده شوراي رقابت نه شوراي رفاقت وتورم بي حد
چی میشه اگه صنعت خودرو رو تعطیل و پول و سرمایه انسانی اون رو به سمت تولید فولاد و صنعت نفت روانه کنیم؟ ما در تکنولوژی خودرو خیلی عقب هستیم مثل تکنولوژی رایانه، اما در مقابله با این دو متفاوت عمل میکنیم. بهتره زمانی به سمت تولید خودرو برگردیم که توان مالی و تکنولوژیکی اون رو داشته باشیم. الان برای اینکه بگیم ما صنعت خورو داریم و برای نگه داشتن این چند هزار نفری که مشغول کار هستند مدام از جیب ملت خرج میکنیم.
الان ماشینهای خارجی با کیفیت عالی قیمتی به مراتب پایینتر از خودور داخلی دارند! در حال حاضر پول بیشتر، تصادف و مرگ بیشتر، آلودگی بیشتر تنها برای پافشاری روی حرف بی اساس
تابناک لطفا این ایده رو پیگیری کن
سلام
درجامعه ای که تورم وجود دارد انتظار کاهش قیمت داشتن منطقی نمی باشد . تورم در جامعه افزایش یافته ولی رشد تورم نسبت به سال گذشته کاهشی بوده است نه اینکه اصلا تورمی نداریم . چطور است که سایر کالاها مجاز به افزایش قیمت هستند و فقط خودرو را رصد می کنیم
با تشکر
اگر شما هم موقع بلند شدن هواپیما از فرودگاه مهرآباد کارخانه های خودروسازی با پارکینگهای پر از ماشین را از بالا تماشا میکردید خیلی چیزها دستگیرتان میشد .
اینها هر از چند گاهی خودروها را انبار میکنند و به بازار فشار می آورند تا قیمت را بالا ببرد و سپس با عرضه خودروها نه تنها زیانهای مالی ناشی از ضعف مدیریتی پوشش داده میشوند بلکه سود خوبی هم در عملکرد مالی آنها نشان داده میشود و این است روش نوین سود آوری و بهره وری در صنعت خودرو سازی پیشرفته ایران .
همه می دونن که انحصار در هر بخشی که باشه، فساد میاره، پس راه حل شکستن انحصاره، یعنی غیر از این دو تا تولید کننده خودرو، پای سایر تولید کننده ها هم به این بازار باز بشه، قطعا این کار مشکلاتی داره که البته قابل حله، حالا چرا نمی شه، الله اعلم.
فقط آزاد سازی قیمت و کاهش تعرفه علاج کار است. وگرنه سی سال فرصت دادن و حمایت کردن و سی سال که سهله سیصد سال دیگه هم باید از مشتقات پراید و پژو 405 استفاده کنیم با تغییرات گسترده در چراغ ها و داشبورد ما تا سیصد سال دیگه مدل ماشین عوض میکنیم بدون تغییر در پلتفرم و کیفیت کاهش مصرف سوخت.جیب عزیزان لگن ساز هم که ته نداره دولت هم که از دو سر سود میبره هم گمرک هم لگن سازا!!! با این حال به نظرت کسی به فکر مردم هست .اصلا مردم در این کشور ارزش دارن.فکر نکنم
نمی دونیم دم خروس رو باور کنیم یا قسم جلاله روحانی رو.مچکریم از افزایش قیمت ارابه های مرگ وفرغونهای دوران جاهلیت
یک سوال برای من پیش آمده
قیمی که برای پراید اعلام شده قیمت نهایی است؟
یا برای ایر بگ و یورو باید هزینه جدا و بیشتری پرداخت؟
ممنون میشوم راهنمایی کنید
بابا تورو خدا اين دو كارخانه را جمع كنيد يونجه بكاريد و خر و الاغ پرورش بديد هم ايمنيش بالاتر از اين خودرو هاست هم آلايندگي نداره هم قيمتش بالا نميره وخلاصه هزارتا مزيت به اين آهن پاره هاي بي خود داره كه هم جيب مردم رو خالي مي كنند و هم اعصاب را
در مملکت رو باز کنید با دلار 3200 تومن ماشین بیاد ببینیم دیگه کی اینا رو می خره؟
مجید جان، نرخ رشد تورم کاهش داشته نه خود نرخ تورم.! ضمنا به نظر شما چیزی تا حالا کاهش قیمت داشته که این دومیش باشه. انشاا... 50 تا 100 آینده درست می شه.
همه تجربيات حاكي از اين هست كه در اقتصاد هيچ گاه انحصار با عث موفقيت و پيشرفت مداوم نخواهد شد و صرفا در كوتاه مدت باعث ايجاد سود كاذب خواهد شد
فقط نخرید
شاسی خودرو قیمت جدا تایر ها جدا ایربک جدا و ترمزها جدا اگر ما بخواهیم تنها شاسی را بخریم باید به که بگوییم ؟؟؟ این فاجعه ای است که برای سر کار گذاشتن مردم با هماهنگی شورای محترم نظارت انجام میشود و ما هم ناچارا تابعیم؟؟؟
ناتوانی و ناکارآمدی یک صنعت را نمی توان با جیب مردم توانا ساخت..
تنها راه علاج نخریدن خودروهای داخلی است.
بیچاره دولت داره با زبون بی زبونی میگه نخرید- بعد شما هی میگید قیمت زیاده. تنها راهش نخریدنه.
پاسخ ها
سید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
بابا تحلیل گر خودروسازا دولتی هستند، دولته که داره این بلاهارو سر مردم میاره
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
استاد، ایران خودرو دولتیه، بپا کلاه سرت نره
تابناك عزيز شما به دنبال تامين كنندگان قطعات و مواد اوليه اين صنعت باشيد كه از مديران ارشد اين صنعت هستند. بنده با رقابتي شدن اين صنعت كاملاً موافقم. ولي جون خيلي ها منافع خود را از دست مي دهند از تحقق آن جلوگيري مي كنند.
خدایا باعث و بانی این همه ظلم را به تو می سپاریم...
والله و بالله و تالله دیگه به 84 - 92 برنمیگردیم.
روحانی مچکریم.
ديگه گندش رو در اوردن به خدا دلم ميخواد 20 تا پول داشته باشم يه پرايد صفر بگيرم يه معاينه فني با مشت و لگد بكنم ببينم چقد اين قوطي فلزي مي ارزه....................
واقعا باید دولت در این مسئله ورود کند و با آزاد کردن واردات خودرو حتی به مدت کوتاه میتواند انحصار این بازار را بشکند و احقاق حقوق مردم را که در نزدیکی زمان انتخابات مردم فهیم و ولی نعمتان دولت خطاب میشوند را بازپس گرفت
جالبه . همه از مردم گرفته تا مجلس معترض و ناراضی هستند ولی زور خودرو ساز اونقد زیاده که از پس همه بر میاد.
تازه افزایش قیمت خودرو با سایر اقلام برابر شد چون نسبت به سال 1390 هزینه خرید تمامی اقلام و خدمات و ... 3 الی 4 برابر شد الا خودروهای ساخت داخل که با 21 میلیونی شدن پراید 7 میلیونی برای خودروساز سایپایی انجام شد و مردم منتظر افزایش قیمت مجدد برای محصولات ایران خودرو باشند چون با معیار فوق سمند 17 م در سال 90 باید بشود 51 م که هنوز با این قیمت واقعی فاصله زیادی داریم...باقی بقای عمر ما و شما !!!!!
واقعا به کجا داریم میریم
با حقوق 700 هزار تومنی چند سال باید پس انداز کنم پراید بخرم؟؟؟ خونه که پیشکش
تازه من فوق لیسانس این مملکتم
حالا انقدر ترمز ميبره تا بره ته دره دوتا راننده هم داره ايران خودرو و سايپا
کاهش تورم رو واقعاً داریم به چشم داریم می بینیم!!
جانا سخن از زبان ما میگویی...
کو گوش شنوا...
دیگه خریدن یک خودروی معمولیه دنده اتوماتیک کره ای واسه مردم شد رویا ...
الان مردم در جم و جور کردن پولاشون برای خرید یه پارس یا ال 90 یا 206 یا پراید هم مستاصل و درمانده هستند
به امید ورشکسته شدن صنعت خودرو ایران و از نو ساختن این صنعت
واقعا باید تاسف خورد به حال صنعت خودرو سازی که اشغال تولید می کنند می دهند دست مردم
تورم همیشه مثبت هست و ما تورم منفی نداریم. اگر نسبت به سال قبل تورم کاهش پیدا کرده است یعنی رشد قیمت از 40 درصد به 20 درصد رسیده است و کم تر رشد می کند نه اینکه قیمت کمتر شود.
نخرین آقا ، نخرین ...
خیلی جالبه اداره تعزیرات تو کوچه پس کوجه ها میگرده و بقالی ها رو واسه گرون کردن پفک جریمه میکنه ولی این دوتا خودرو ساز و نمیبینه
ما صنعت خودروسازی رو نخوایم کی رو باید ببینیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل