بازدید 22010
لحظه به لحظه با بیست‌ و هشتمین روز بحران عراق؛

بیانیه دفتر آیت الله سیستانی درباره انتخاب نخست وزیر عراق

دفتر آیت الله سیستانی همزمان با برخی از رایزنی ها برای انتخاب نخست وزیر جدید اخبار و برخی از خبرسازی درباره نظر ایشان نسبت به فرد مناسب برای پست نخست وزیری عراق اطلاعیه ای را منتشر کرد.در این اطلاعیه ضمن تکذیب برخی اخبار راهبرد کلی ایشان در رابطه با گروه های سیاسی عراق بیان شده است.
کد خبر: ۴۱۴۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵ 07 July 2014
بحران عراق وارد روز بیست و هشتم شد درحالی که منابع خبری انگلیسی اعلام کردند که نخست‌وزیر عراق آمریکا را تهدید کرده است که اگر به توافقنامه امنیتی با بغداد عمل نکند، آن را لغو می‌کند.

به گزارش «تابناک» بیست و هشتمین روز بحران عراق درحالی آغاز شد که روز گذشته (یکشنبه)  سخنگوی ارتش عراق از کشته شدن بیش از 1000 تروریست عضو داعش در استان صلاح‌الدین از جمله حسین فراس المشهدانی، امیر خودخوانده منطقه المشاهده در شمال بغداد خبر داد.

همچنین دفتر آیت‌الله «سید علی السیستانی» مرجعیت عالی شیعیان در عراق، ادعاها و شایعات منتشر شده از سوی شبکه «العربیه» درباره درخواست مرجعیت مبنی بر عدم نخست‌وزیری مجدد «نوری المالکی» را تکذیب و اعلام کرد مرجعیت همچنان با تمام طرف‌های سیاسی عراق یک فاصله را رعایت می‌کند.

یک مقام مسئول در دفتر آیت‌الله سیستانی در گفت‌وگوی ویژه با پایگاه «الانصار» گفت: شبکه العربیه با تکیه بر خبرهای کذب و تحریف‌شده سیاست‌های خصمانه خود علیه دولت و مردم عراق را دنبال می‌کند. مرجعیت عالی شیعیان عراق تا به این لحظه هیچ بیانیه‌ای درباره نحوه تشکیل دولت جدید عراق صادر نکرده است و خواستار تغییر یا عدم تغییر نخست‌وزیر کنونی نشده است.

شبکه العربیه ادعا کرده بود که آیت‌الله سیستانی خواستار تغییر مالکی و انتخاب نخست‌وزیری که از مقبولیت مردمی گسترده برخوردار باشد، شده است.

17:18 :  مهدی الحافظ ، رئیس سنی و موقت مجلس عراق اعلام کرد : به دلیل نبود توافق میان گروه های سیاسی بر سر معرفی روسای سه قوه ، ( رئیس مجلس ، رئیس جمهور و نخست وزیری ) جلسه فردای مجلس لغو و به روز دوازدهم اگوست ماه آینده میلادی موکول شد.قرار بود در جلسه فردای مجلس رئیس جدید پارلمان و دو معاون او معرفی شوند.


16:21 : فرماندهی عملیات بغداد از کشته شدن فرمانده لشگر ششم ارتش عراق در درگیری با تکفیری‌ها و به دست یک تک‌تیرانداز خبر داد.

15:07 : نوری المالکی روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: ما در زمانی قرار داریم که باید پایبندی خود را به مفاد قانون اساسی در مورد ریاست‌های سه گانه تجدید کنیم.وی در ادامه این بیانیه با هشدار نسبت به دستور کار طرف‌های داخلی و خارجی برای تخریب روند سیاسی و به شکست کشاندن تجربه دمکراسی در عراق از طریق سکوت و سرپوش نهادن بر آن چیزی که کشور شاهد آن است، افزود: طرحی خرابکارانه که سازمان‌های تروریستی با حمایت و کمک طرف‌های منطقه‌ای اجرایی می‌کنند، عراق را هدف قرار داده است.نخست وزیر عراق تاکید کرد: جنگ امروز گزینه استراتژیک برای حفاظت از وحدت و حاکمیت و همچنین منافع عالی ملت عراق است.


14:28 : رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق بر لزوم اتخاذ اقداماتی از سوی گروه سیاسی برای سرعت بخشیدن به تعیین رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان و تشکیل دولت تاکید کرد.

12:42 : سرتیپ «فیصل العبادی» رئیس پلیس استان بصره امروز از برقراری تدابیر شدید امنیتی در مناطق مختلف این استان خبر داد و اعلام کرد: تدابیر شدیدی در استان بصره برقرار شده و عملیات تفتیش نیز با دقت انجام می‌شود و شخص او بر این مسئله نظارت می‌کند تا مبادا امنیت استان به خطر افتد.

11:04 : با کناره‌گیری «اسامه النجیفی» رئیس پارلمان سابق عراق از نامزدی مجدد برای این پست، اسامی جدیدی از سوی ائتلاف اهل تسنن برای تصدی پست ریاست پارلمان عراق مطرح شد. پیش از این تنها گفته می‌شود که «سلیم الجبوری» با نجیفی رقابت خواهد کرد و شانس او نیز بیشتر است اما با کنار رفتن نجیفی، به نظر می‌رسد، شخصیت‌های دیگری نیز رویای ریاست پارلمان عراق را در سر دارند. «محمد الکربولی» از رهبران ائتلاف نیروهای ملی عراق گفت: گروه‌های سیاسی سنی، عصر امروز نشست تشکیل می‌دهند تا نامزد ریاست پارلمان عراق را مشخص کنند.وی تایید کرد که علاوه بر سلیم الجبوری اسامی جدید برای نامزدی این پست مطرح هستند که عبارتند از «ظافرالعانی» سخنگوی ائتلاف متحدون، «احمد المساری» نماینده و «صالح المطلک» رئیس فهرست العربیه. از خارج از ائتلاف نیروهای ملی نیز اسم «عدنان الجنابی» از افراد نزدیک به «ایاد علاوی» مطرح شده است.

10:15 : استانداری نینوا: فرد ظاهرشده در ویدئوی نماز جمعه داعش، ابوبکر البغدادی نیست .به گزارش سومریه‌نیوز، شورای این استانداری اعلام کرد: فردی که تصویر وی در فیلم نماز جمعه داعش منتشر شده، خلیفه خوادخوانده مسلمانان نیست، بلکه "ابوبکر الخاتونی"، سرکرده ارشد این گروه تروریستی است.

09:19 : روزنامه انگلیسی ساندی تلگراف، ساعتی را که «ابوبکر البغدادی» در هنگام حضور در مسجد موصل پوشیده بود را 6 هزار دلار تخمین زد.

02:08 : منابع نزدیک به «نوری المالکی» که از سوی آمریکا برای کناره‌گیری تحت فشار است، می‌گویند ممکن است که او توافقنامه چارچوب راهبردی با ایالات متحده را لغو کند. این توافقنامه که در سال 2008 به امضای طرفین رسید، موارد همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی میان واشنگتن و بغداد را تشریح کرده است.به گفته این منبع، آقای مالکی که از عدم حمایت مناسب آمریکا از مبارزه عراق با گروه تروریستی «داعش» گله‌مند است، در حال بررسی لغو کامل این توافقنامه است.

01:07 : «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر روز یکشنبه نسبت به تلاش برای تجزیه عراق و گسترش فعالیت تروریست‌ها در دیگر کشورهای منطقه، هشدار داد.سیسی که در جمع خبرنگاران مصری صحبت می‌کرد، در مورد تلاش‌های صورت گرفته برای جدا کردن مناطقی از عراق، گفت: «همه‌پرسی‌ای که الان کردها دنبال آن هستند، چیزی نیست جز آغاز تجزیه‌ای فاجعه‌بار برای تبدیل عراق به کشورهای کوچک‌تر و رقیب.»

00:33 : داعشی‌ها با حمله به یک روستای ترکمانی‌ها در شمال موصل پس از غارت اموال ساکنان،‌ 40 نفر را ربودند. این روستا در نزدیک الرشیدیه قرار دارد.تکفیری‌ها علاوه بر غارت اموال مردم،‌ اقدام به تخریب قبرستان این روستای ترکمانی نیز کردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار