بازدید 11848
یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛

ایران قصد دخالت نظامی در عراق را ‌ندارد

امریکایی‌ها بیشتر از اینکه ‌بخواهند کاری انجام دهند، موضع سیاسی در پیش می‌گیرند. اینکه امریکایی وارد عراق شوند و بخواهند اقدام نظامی کنند، متصور نیست. مشکل امریکایی‌ها این نیست که دولت عراق از امریکایی‌ها برای دخالت نظامی دعوت کند یا نکند، بلکه خود امریکایی‌ها تصمیم به اقدام نظامی در عراق ندارند.
کد خبر: ۴۱۳۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹ 03 July 2014
ایران قصد دخالت نظامی در عراق را  ندارد
بیش از بیست روز از اوضاع نابسامان عراق می‌گذرد. در چند روز گذشته، شهر کربلا شاهد فعالیت مسلحانه شیخ «محمود الصرخی» بود که خود را مرجع دینی شیعیان در عراق می‌داند؛ برخی وی را از بازماندگان دستگاه استخبارات صدام می‌دانند. وی باعث شد ۳۲ تن در دو شهر کربلا و دیوانیه کشته شوند.

بنا به گزارش «تابناک»، در همین حال ارتش عراق اعلام کرد، ‌نیروهای دولتی عملیات بزرگی ‌برای پاکسازی تکریت آغاز کرده‌ و کنترل بخش‌هایی از این شهر، واقع در شمال بغداد را به دست گرفته‌اند.

همچنین دیروز «نوری المالکی» ضمن هشدار به رهبران کرد درباره خطر جدایی و مسأله حق سرنوشت گفت: ماده ۱۴۰ قانون اساسی به پایان نرسیده ‌و رفتار دولت کردستان قابل قبول نیست. از سوی دیگر، «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در گفت‌وگو‌ تلفنی با «اسامه نجیفی» رئیس پارلمان عراق، از تلاش‌های دولت این کشور برای مبارزه با تروریسم حمایت کرد.

در همین زمینه، تابناک در گفت‌و‌گو با یک منبع آگاه، آخرین وضعیت عراق را ‌بررسی کرده است.

وی در آغاز گفت، اکنون پس از اینکه نیروهای تروریستی و تکفیری برخی از مناطق عراق را اشغال کردند و در آن ‌مستقر شدند، در‌‌ همان مکان‌ها متوقف شده‌اند. با تلاش دولت، ارتش عراق و کمک نیروهای مردمی، از پیشروی تروریست‌ها جلوگیری شد و فعلا برتری به نیروهای دولتی رسیده است. از طرفی ارتش عراق، یکسری موفقیت‌هایی در منطقه شمال سامرا داشته‌ است؛ البته همچنان دولتی‌ها نتوانستند تکریت را بگیرند. در دو سه نقطه نیز کرد‌ها با این گروه درگیر شده‌اند.

این منبع آگاه پیرامون احتمال حمله تروریست‌ها به اماکن متبرکه در عراق گفت، تروریست‌ها از لحاظ زمینی فاصله زیادی با اماکن متبرکه ندارند، ولی گروهای شیعه و مردمی با ساماندهی که کرده‌اند، مشکل از لحاظ امنیتی برای این مناطق وجود ندارد و امن است. البته تکفیری‌ها شاید گا‌هی از فاصله دور، خمپاره‌ای بیندازند و یا یک کار ایذایی انجام دهند؛ اما اینکه بتوانند به این مناطق حمله کرده و آنجا را تصرف کنند، ممکن نیست. در واقع آمادگی شیعیان در دفاع از این مناطق بسیار خوب است.

این منبع آگاه پیرامون فعالیت‌های امریکایی‌ها در عراق گفت: امریکایی‌ها بیشتر از اینکه ‌بخواهند کاری انجام دهند، موضع سیاسی در پیش می‌گیرند. اینکه امریکایی وارد عراق شوند و بخواهند اقدام نظامی کنند، متصور نیست. مشکل امریکایی‌ها این نیست که دولت عراق از امریکایی‌ها برای دخالت نظامی دعوت کند یا نکند، بلکه خود امریکایی‌ها تصمیم به اقدام نظامی در عراق ندارند.

وی ادامه داد، تنها کاری که امریکایی‌ها در روزهای گذشته انجام داده‌اند، این است که پهپاد‌های آن‌ها را شناسایی می‌کنند و تعدادی نیروی امنیتی برای حفاظت از اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های خود در عراق اضافه کرده‌اند. در واقع آن‌ها کار دیگری نکرده‌اند. هر کاری ‌شده ‌به دست نیروهای دولتی انجام گرفته است.

این منبع آگاه همچنین گفت، ایران هر نوع همکاری ‌در ابعاد گوناگون با عراق انجام می‌دهد. اما اینکه ایران بخواهد دخالت مستقیم نظامی در عراق انجام دهد، بنای چنین چیزی وجود ندارد. ‌ایران هر نوع پشتیبانی سیاسی و پشتیبانی‌ها مختلف از دولت عراق انجام خواهد داد تا آن‌ها بتوانند با داعش مقابله کنند. در واقع ایران به هر میزان که لازم باشد به عراق کمک خواهد کرد.

وی در پایان پیرامون فعالیت‌های کرد‌ها گفت: اینکه گفته می‌شود منطقه کردنشین عراق قصد برگزاری انتخابات استقلال دارند، چنین اتفاقی نخواهد افتاد. فعلا کرد‌ها تهدید می‌کنند و فشار می‌آورند تا از دولت مالکی امتیاز بگیرند. از طرف دیگر کرد‌ها بستر سازی می‌کنند و شرایط را می‌سنجند که واکنش در مقابل خواست استقلال خود را در داخل و خارج ببینند؛ اما اکنون چنین اتفاقی نخواهد افتاد. این موضوع بیشتر یک موضوع سیاسی و امتحان شرایط است.

به هر حال با توجه به موضع سیاسی که گروه‌های سنی و قبایل در عراق دارند، وضعیت ناامنی به زودی حل نخواهد شد. امکان اینکه ارتش عراق بتواند به سرعت مناطق اشغالی را پاکسازی کند، وجود ندارد و طول خواهد کشید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۸
شما بگین نداره , ماهم قبول میکنیم . ولی ........
ايران براي حفظ امنيت كشور بايد در قبال رخداد هاي عراق بسيار تيزبينانه و هوشيار عمل كنه.
با سلام دوستان من چندین سال در کشورهای لبنان و سوریه و عراق و غیره زندگی کردم و از این اتفااقات به شدت ناراحتم اما چند مسئله رو نباید نادیده گرفت...
1- این اتفاقات از 11 سپتامبر به این طرف ایجاد مردابی بوده برای به تله انداختن ایران.چطور؟؟؟ تصور کنید که تمام جبهم دشمن در زمینه تحریم در مقابل ماست و منتظر بهانه هستن تا فعالیت نظامی مشروع داشته باشن این بازی قدیمی غربه.اگر ما با طالبان/سوریه/مصر/بوسنی/عراق و...دخالت مستقیم میکردیم بهانه ای بود تا کل جبهه غرب صف آرائی کنه برای گزینه نظامی علیه ایران.دقت کنید که چقدر دارن به خطوط قرمز ما نزدیک میشن تا ما دخالت کنیم(حرم های شریف عراق) اما در تمام این مدت یک نفر به شدت این موضوع رو با زیرکی تمام متوجه شدند (حمله اول امریکا به عراق در جواب حمله عراق به کویت) و جمله معروف که این جنگ جنگ ما نیست.بله حضرت آقا ...همه ما شیعه هستیم و غیرت ما خیلی بیشتر از دیگران اما باید به رهبرمون اعتماد داشته باشیم.حتی زمانی که داعش در مدینه حمام خون شیعه راه بیندازه...ظهور نزدیک است انشالله...
مگه مسئولین نظامی ما نمیگن که ما یکی از پیشرفته ترین کشورها در زمینه پهباد هستیم و تونستیم پهبادrq70آمریکارورمز گشایی کنیم به تولید برسونیم.پس حالا وقتشه به جای اینکه جوونای کشورمون پرپر بشن ازپهبادبرای محافظت از مرزها استفاده بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
شما مطمئنی نمیشه؟!!!!!!
سپهر
| Germany |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
من شک دارم عین همون باشه
امروز خبری از جنگ با داعش نیست شاید روز استراحت باشد و یا ارتش با داعش در حال بازی باشند کشتن 20 هزار داعشی برای یک کشور با میلیاردها دلار سرمایه گذاری برای ارتش خود یععنی یک مرگ کامل
چرا نباید داشته باشه یکی جواب بده . بابا اینا دارن همه چیزو نابود میکنن .فردا هم نوبت ایران میشه . چرا عربستان توبحرین دخالت میکنه . ماهم باید تو عراق دخالت کنیم . این وظیفه هم شیعیان است که به عراق کمک کنند
پاسخ ها
وحید جهانشیری
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
ای شیطون واسه اینکه رکورد منفی ها رو بزنی این نظر رو نوشتی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
مشکوک هستی از طرف شیعیان نظر نده
اگه ایران تو عراق دخالت بکنه عربستان هم به نفع داعش وارد عمل می شه و درگیری هایی مثل سوریه ایجاد می شه پس بهتره خود مردم عراق از کشورشون دفاع کنن
ایران نباید در عراق نیرو بفرستد عراق نیروی انسانی زیاد داره ایران سلاح و اطلاعاتی کمک کند
وارد جنگشدن ایران با داعش همون چیزیه که امریکایی ها دنبالش هستن . ایران دخالت نظامی نباید بکنه . به محض دخالت ایران تو کل رسانه های دنیا پر میکنن که ایران به خاک کشور دیگه تجاوز کرده و یک کشور جنگ طلبه .
دیگه همه میدونن که جنگ ، بیشتر به جنگ سرد شبیه است . هرچند درگیری هم وجود دارد.
یادمون باشه امروزه کشورهایی در جنگ های سرد شکست میخورن که افراطی هستند و پایه های اقتصادی ، مردمی ، را نتوانند در کشور خود ایجاد کنند.
اگر نا امنی در کشوری فراگیر شود، باور کنین سرمایه های نقدی و غیر نقدی دیگر به کار کسی نمیآید .همه ضرر میککند و عذاب می بینند چرا خطر فقیر و قنی را نمیشناسد
. در ایجا دقت کنند ، همه چیز را برای همه بخواهیم تا کشور به سلامت از بهرانها عبور کنند. برای مثال دقت کنید از این جریاناتی که در سوریه و عراق اتفاق افتاده است ، کردستان و اسراییل بیشترین منفعت را می برند تا کشورهایی که چند دستگی در آنها بوجو آمده است.
انشاء ا.. روزی برسد برای کشور نوزاد آمریکا، طرح تجزیه آن پیاده شود.نه کشورهای با قدمت چند هزار ساله .
دوستانی که نگران هستند بدانند ما با تمام توان برای سرکوب تروریستهای تکفیری فعال هستیم همانطور که در سوریه اقدام کردیم اما در بوق کرنا کردن این مسائل آب به آسیاب دشمن ریختن است ، ما کار خودمان را بلدیم و با قاطعیت انجام میدهیم خاطرتان جمع باشد .
داعش در عراق یک تله است برای ایران تا به اهداف پلید خود برسند
ما از مردن ترسی نداریم شاید شما بترسید که میگی از طرف شیعیان نظر نده . ما مردان غیوری از لرستان هستیم .
دوست عزیز به من مشکوک نشو . به شیعه بودن خودت مشکوک شو . من الان اگه بهم بگن برو تو عراق جنگ میرم شما هم میرید فکر کن جواب بده ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان