بازدید 14588

نوبت به آغاز خاموشی‌ها رسید

در حالی که تا پیش از آمدن روزهای گرم، مسؤولان وزارت نیرو بارها اعلام کردند تهرانی‌ها نگران قطع برق نباشند اما در همین روزهای ابتدای تابستان برق برخی نقاط تهران چندین ساعت قطع شده است.
کد خبر: ۴۱۲۷۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۸ 02 July 2014
هنوز اولین ماه تابستان به نیمه نرسیده اما وضعیت آب و برق در کشور بحرانی است. وزارت نیرو در اطلاعیه‌های مختلف خبر از مصرف شدید آب و برق و کمبود منابع می‌دهد و عاجزانه از مردم می‌خواهد در مصرف خود صرفه‌جویی کنند. وضعیت به‌گونه‌ای است که توانیر اعلام کرده اگر مردم همکاری نکنند اختلالاتی در خدمت‌رسانی برق به وجود می‌آید. جالب اینکه خاموشی‌ها و موضوع برق موجب تشدید اختلافات بین وزارت نفت و نیرو شده است.

به گزارش وطن امروز، بیژن زنگنه، وزیر نفت اردیبهشت ماه سال جاری با حضور در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت افزایش صادرات گاز طبیعی ایران، گفت: نباید کاری کنیم که با صادرات برق، رقیب خودمان شویم! وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هر مترمکعب گاز با ۴۵ سنت صادر می‌شود، در حالی که هر مترمکعب گاز به ۵/۸ کیلووات ساعت برق تبدیل می‌شود، تصریح کرد: در این شرایط به جای درآمد ۴۵ سنت، این گاز به قیمت ۲۰ سنت به بخش برق داده می‌شود.

این اظهارات وزیر نفت با واکنش مسؤولان وزارت نیرو مواجه شد به طوری‌که هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تاکید کرد: صادرات برق ایران از محل نیروگاه‌های برقابی انجام می‌گیرد. همزمان با رد و بدل شدن این اظهارنظرها، وزارت نفت از ابتدای سال جاری تاکنون ارسال فرآورده‌های نفتی بویژه گازوئیل را به نیروگاه‌ها بشدت کاهش داده است. مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم خرداد ماه سال‌جاری در جمع مدیران نفتی با بیان اینکه کاهش عرضه سوخت مایع به نیروگاه‌ها از اولویت‌های امسال شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است، گفت: کاهش عرضه سوخت مایع به بخش نیروگاهی کشور با هدف جایگزینی گازطبیعی، انجام می‌شود.

صادرات برق به نصف کاهش یافت

پس از انتقاد صریح وزارت نفت از قراردادهای صادرات برق و عرضه قطره‌چکانی سوخت مایع به نیروگاه‌ها و از سوی دیگر جهش بی‌سابقه مصرف برق در داخل کشور، وزارت نیرو حجم صادرات برق کشور را کاهش داد.  در حالی که خرداد و اردیبهشت ماه سال جاری به طور متوسط روزانه حدود 2200 تا 2300 مگاوات برق به کشورهای مختلف همسایه صادر یا تبادل می‌شد در نخستین روزهای تیر ماه سال‌جاری حجم تبادل برق کشور به حدود یکهزار و 200 مگاوات کاهش یافت.
  کاهش حجم صادرات برق رسما مورد تایید وزارت نفت و نیرو قرار گرفته به طوری که هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو رسما از کاهش 30 درصدی صادرات برق ایران در تیر ماه سال جاری خبر داده است. 

این مقام مسؤول با تاکید بر اینکه در حال حاضر با آغاز فصل تابستان میزان صادرات برق ایران حداقل 30 درصد کاهش یافته است تا بتوانیم پاسخگوی تقاضای داخل نیز باشیم، تاکید می‌کند: با این وجود واردات برق در فصل تابستان از کشورهای ارمنستان و ترکمنستان افزایش یافته است.  در شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ارمنستان، پاکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، عراق و افغانستان انرژی مبادله می‌کند و در طول چند سال اخیر مذاکراتی با ترکیه، عراق، پاکستان، هند و برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس برای افزایش حجم صادرات برق انجام گرفته است.

قرار نبود خاموشی داشته باشیم!

اما جالب‌ترین واکنش نفتی‌ها علیه وزارت‌نیرویی‌ها گزارش 4 تیر ماه پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت درباره خاموشی‌های متعدد در تهران بود. سایت رسمی وزارت نفت با انتشار گزارشی، اعلام کرده است: در حالی که تا پیش از آمدن روزهای گرم، مسؤولان وزارت نیرو بارها اعلام کردند تهرانی‌ها نگران قطع برق نباشند اما در همین روزهای ابتدای تابستان برق برخی نقاط تهران چندین ساعت قطع شده است. سایت وزارت نفت همچنین در این گزارش تاکید کرده است: حمید چیتچیان، وزیر نیرو که ١٤ اردیبهشت ماه امسال در نشست علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود به نمایندگان گفته بود: با اقدامات انجام شده در وزارت نیرو امسال مشکل آب و برق نداریم.  قطعی برق در حالی اتفاق می‌افتد که بسیاری از شهروندان خود را برای جیره‌بندی آب آماده کرده بودند و آمادگی برای قطعی‌های گسترده برق آن هم در ابتدای روزهای تابستان نداشتند.

آغاز خاموشی‌های پراکنده در تهران

موضوع برق فقط به تولید و نیروگاه‌ها مربوط نمی‌شود بلکه با آغاز تابستان خاموشی‌های پراکنده‌ای در پایتخت رخ داد. برخی نقاط مختلف تهران مثل مناطق 19،8 و 12 شاهد خاموشی‌های نیم‌ساعته تا یک ساعته بودند. کامبیز ناظریان، معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع برق در پاسخ به این سوال که چرا خاموشی‌های پراکنده برق در تهران افزایش یافته به فارس گفت: با افزایش دمای هوا، بار خطوط برق‌رسانی و فیدرها ممکن است با مشکل مواجه شوند و سیستم‌های حفاظتی عمل کنند. عمل کردن سیستم‌های حفاظتی خطوط از آسیب تأسیسات و تجهیزات برق جلوگیری می‌کند.  وی با بیان اینکه به هر حال تاسیسات مکانیکی و الکتریکی ممکن است دچار آسیب شوند، ادامه داد: تاکنون مشکلی از لحاظ کمبود تولید برق در تهران نداشتیم و امید است این روند ادامه یابد و فصل تابستان را سپری کنیم. 

به گفته وی، تاکنون بحثی مبنی بر خاموشی برنامه‌ریزی شده وجود نداشته است اما ضرورت مدیریت مصرف صحیح برق همواره از سوی مردم باید جدی گرفته شود.  ناظریان گفت: شبکه توزیع برق حتی در سال جاری نسبت به سال گذشته در شرایط مطلوب‌تری است اما بزرگ‌ترین عاملی که در فصل تابستان بر افزایش مصرف برق تاثیر می‌گذارد سیستم‌های سرمایشی است بنابراین اگر مردم سیستم سرمایشی خود را روی درجه دمای مناسب 24 تا 26 درجه تنظیم کنند و ترجیحاً به جای کولر گازی از کولر آبی استفاده کنند، می‌توانند کمک بزرگی به شبکه برقی انجام دهند.

جهش بی‌سابقه مصرف برق

از سوی دیگر با جهش بی‌سابقه گرمای هوا در نخستین روزهای تابستان، متوسط مصرف برق کشور هم با افزایش قابل‌توجهی روبه‌رو شده است.  آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت نیرو نشان می‌دهد پیک مصرف برق کشور در مقایسه با روز مشابه پارسال بیش از 4600 مگاوات افزایش یافته و به مرز 47هزار مگاوات رسیده است.  در همین حال ذخیره برق نیروگاه‌ها از حدود 7 تا 10 هزار مگاوات زمستان سال گذشته به حدود یکهزار مگاوات سقوط کرده است که در صورت تداوم مصرف فعلی احتمال خاموشی‌های تابستانی قوت می‌گیرد.  علاوه بر این توانیر هم با انتشار گزارشی، اعلام کرد: دمای هوا روز گذشته از مرز 31 درجه سانتیگراد عبور کرده که نسبت به روز مشابه سال گذشته بیش از 3 درجه افزایش نشان می‌دهد این موضوع منجر به افزایش پیک مصرف برق به مرز 47 هزار مگاوات شده است.

احتمال دارد خاموشی داشته باشیم

معاون برق و انرژی وزیر نیرو از افزایش شدید مصرف برق نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در صورتی که این روند ادامه پیدا کند به طور حتم قطعی برق در تابستان خواهیم داشت.  هوشنگ فلاحتیان با اشاره به رشد ۱۳ درصدی مصرف برق نسبت به سال ۹۲، اظهار داشت: در صورتی که شهروندان حداقل ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق داشته باشند، وزارت نیرو نیز قول خواهد داد خاموشی‌ها را در تابستان نداشته باشیم.  وی با تاکید بر مدیریت مصرف انرژی، افزود: در تابستان سال گذشته پیک بار مصرف کشور ۴۶ هزار و ۷۰۰ مگاوات بود، اما هم‌اکنون پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که امسال پیک بار مصرف کشور به ۵۰ هزار مگاوات افزایش پیدا کند.  معاون برق و انرژی وزیر نیرو یادآور شد: در جهت ممانعت از قطعی برق در تابستان، از برنامه‌ریزی‌های خوبی برخوردار بودیم تا بتوانیم پیک بار مصرف را مدیریت کنیم.  فلاحتیان تاکید کرد: وزارت نیرو تمام توان خود را برای جلوگیری از خاموشی‌ها می‌گذارد اما با این حال همچنان نگرانی‌ها نسبت به تامین برق مناطق مختلف در کشور وجود دارد.  وی با اشاره به راهکارهای مدیریت مصرف برق، ادامه داد: به‌هرحال هم‌اکنون هیچ‌گونه مشکلی در رابطه با تامین و تولید برق نداشته‌ایم.  معاون برق و انرژی وزیر نیرو با بیان اینکه انتظار می‌رفت مردم نسبت به کاهش مصرف اقدام کنند و شهروندان در این زمینه با وزارت نیرو همراه شوند، تصریح کرد: در صورتی که روند افزایشی مصرف برق ادامه پیدا کند، احتمالا در برخی از نقاط کشور قطعی برق را داشته باشیم و این موضوع غیرقابل تصور نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۹
انتشار یافته: ۴۰
درماه مبارک رمضان به دلیل عدم کاهش ساعت کار، هدر رفت برق افزایش پیدا کرده، مخصوصن در اداره ها و سازمانها
حال در روزهای دیگر بماند!
روزاول ماه مبارک محله رودکی مرتضوی تهران یکربع قبل افطارقطع شدتایکساعت بعد ان ببین درتاریکی وگرماافطارچه شود
كاشان در چند روز گذشته ساعاتي برق قطع شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
ای کاش ساعاتی قطع شده بود در خیابان آزادگان کاشان بیش از ده بار برق قطع شد و آمد مضاف بر این ولتاژ هم در روز قطعی پایین تر از حد استاندارد بود تلفن های اداراه برق هم به روال همچنین مواردی به جای پاسخگویی اشغال نگه داشته شده بود تا شهروندان مزاحمشان نشود. این است پاسخگویی در یک شهر کوچک!
قطع برق داشته باشيم دور روز گذشته در منطقه يزرگراه رسالت و مجيديه جنوبي 8 ساعت قطعي برق داشته ايم !!!
در هفته اخير ما در شهران چهار پنج بار قطعي برق داشتيم. كشوري كه نمي تواند برق شهروندانش را تامين كند اصلا نبايد صادرات داشته باشد.
دیروز سه شنبه مورخ 93/4/10 در منطقه 8 محله 3 تهران از ساعت 19 الی 24 یعنی 5 ساعت برق قطع گردید و جالب اینکه واحد حوادث شرکت توزیع برق تهران بزرگ، نیز پاسخگو نبود و شماره تلفن خود را مشغول کرده بودند.
تو این مملکت خبر خوش تا حالا شنیدین؟
به جاي اينكه هررروز مردم رو تهديد به قطعي آب و برق نمايند بايد خودشان در دولت مشكلاتشون رو با هم حل كنند .
الان می گی از فردا آب هم قطع می‌کنن. ما که دیشب تو منطقه مجیدیه از ساعت 8 شب تا10 شب برق نداشتیم. شبهای قبلش هم از 8:30 تا 9:30 برق کوچه ما و بلوار بیژن قطع بود.
در طول سال فقط سه ماه تابستان داريم و سالهاي سال است كه چه كنم چه كنم مسولين دولت در اين فصل گوش فلك را كر كرده! تا تابستان تموم ميشه باز دوباره همه چيز فراموش ميشه تا تابستان بعدي و اين قصه همچنان ادامه دارد... آخه يكي نيست به اين مسولان بگه كه فرق برنامه هاي بلند مدت و كوتاه مدت شما درچيه؟ اصلا كدوم يك از برنامه هاي شما كه از قبل طرح ريزي شده الان در حال اجراست؟ مگه ميشه براي بزرگترين دغدغه كشور كه ميتونه يك خطر استراتژيك هم باشه و هست كسي فكري نكنه و برنامه جامعي تدوين نشه؟ بحران آب و برق و كلا انرژي بزودي دامان كشور و كل منطقه خاورميانه را خواهد گرفت و تقريبا همه كشورهاي منطقه هم از الان به فكر رفع بحران و اماده سازي زيرساختهاي خود براي مديريت انرژي و حتي هدايت نزولات جوي هستند ولي ما همچنان از روش تنبه و جريمه و قطع آب و برق مردم استفاده ميكنيم. خب كه چي؟ به زحمت انداختن زندگي مردم تا كي ميتونه نسخه شفابخش باشه؟ ديشب به مدت تقريبي8 ساعت آب كرج قطع بود. دقيقا از ساعت 6:15 قطع و ساعت 2:15 صبح آب وصل شد.خب اين چه منطقي داره. تو اين مدت انواع واقسام نياز ها به آب وجود داره. گرما هم از طرف ديگه كلافه كننده شده و عملا با قطع آب كولرها هم از كار مي افتند و كارايي ندارن. يعني هم بايد گرما را تحمل كنيم و هم بي آبي را. تكليف ما الان چيه؟ تاوان كدام گناه واصراف و عملكرد خودمون را بايد بديم؟ اينكه يه عده اي كه در ميان جمعيت انبوه كشور كم شمار هستند آب را به هدر ميدن و با آب شرب ماشين ميشورن دليلشه؟خب تقصير بقيه مردم چيه؟ چرا مسولان به فكر لايروبي سدهاي بزرگ كه بخش اعظم حجم اونها را گل و لاي گرفته نيستند؟ چرا مثلا همين سد كرج را پالايش نميكنند و به اين همه مصيبت پايان نميدن؟ واقعا مسول طرح و پيگيري اين موضوع كيه؟ رسانه ها هم هر از گاهي يه خبري درج ميكنندو بعدش به امور روزانه خودشون ميرسند و مشكل همچنان باقي است....
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
منزل ما در منطقه اردلان كرج است. اينجا اصلا قطعي آب نداشتيم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
دقيقا گل گفتي! ديشب آب گوهردشت، شاهين ويلا، انقلاب، اشتراكي، حيدراباد هم كلا قطع بود و همگي گرفتار شده بوديم.
تازه داریم آماده میشیم که یک 75 میلیون دیگه به جمعیت اضافه کنیم که در شادی هایمان شریک شوند . آب نداریم برق نداریم ......تا دلتون بخواد ادعا داریم ! واقعاً به نظر شما از این بدتر هم میشه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iraq |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
یعنی‌ گًل گفتی‌ واقعا
جهت اطلاع الانم قطع برق داریم در خیابان جانبازان غربی دو شب پی در پی برق به مدت 4 ساعت قطع شد
بهتره بجای صادرات برق به کشورهای همسایه تو مملکت خودمون استفاده کنید و از قطع برق مردم خودداری کنید.
البته اگر مشکل از کمبود تولید باشه فقط برق مردم تهران قطع نمیشه اشکال از سیستم توزیع برق تهرانه.
مجیدیه جنوبی دیروز 4 ساعت قطعی داشتیم. برق منطقه هم اصلا پاسخگو نیست
برق منزل ما در خیابان بنی هاشم دیروز از ساعت 6 تا 11 و نیم شب قطع بود و شب قبل هم از 11 و نیم شب تا یک یا دو صبح و جالب اینجا بود که با تلفن منزل که به 121 زنگ میزدیم پیام ضبط شده مبنی بر قطع برق منطقه ایی میشنیدیم و با موبایل که تماس میگرفتیم اپراتور جواب سربالا میداد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
آره الان دو شبه اينجوريه.
خاموشی ها نیم ساعت تا یک ساعت نبود، 3تا4ساعتی بودند!!اونم نه یکبار، در هفته گذشته3بار!!منطقه 8 که اینطور بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
نه برادر من تو برخي از مناطق مجيديه به بيش از 5 ساعت رسيد
تهران - مجیدیه شمالی
شب گذشته از ساعت ۹:۴۵ تا ساعت ۱۱ برق نداشتیم و الان ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح روز چهارشنبه برق نداریم که ساعت ۸:۴۵ دقیقه برق رفته.
یعنی در کمتر از ۱۲ ساعت دو مرتبه خاموشی در هوای گرم این روزهای تهران و بسیار جالب هست که صادرات هم داریم!!!
آفرین مدیران عزیز تابستان برق و آب نداریم و زمستان گازتازه فاز دوم هدفمندی را هم اجرا کرده ایم
مگر اينهمه گرفتاري نكشيديم كه با انرژي هسته اي مشكلات برق خود را حل كنيم؟
حالا اين نيروگاه كاري نميتونه برامون بكنه؟
وقتی ساعات اداری کارکنان را کم نمی کنید مصرف برق نیز خیلی بیشتر خواهد شد.
پاسخ ها
مهدي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
دوست من دقت كن ببين قطعي برق توي چه ساعاتي از شبانه روز بوده. اين اصلا" ربطي به كاهش ساعات كاري نداره كه....
نسبت به قبل از اجرای هدفمندی یارانه ها، قبوض برق بیش از چهار برابر شده ولی خدمات به یک چهارم تنزل پیدا کرده؛ میدانید چرا؟
برق صادر مي شود ؟اب صادر مي شود؟نفت صادر مي شود ؟معادن صادر مي شود؟گاز صادر مي شود ؟پول گران اب برق گاز و...دوبل گرفته مي شود جانمان گرفته مي شود گراني كمرمان را خورد مي كند خودروساز جد ا سوپري جدا جان ميستانند دولت با كم حقوق دادن وگران كردن اقلام و....
وقتی از انرژی خورشیدی استفاده نمیکنین همین میشه
وضعیت آب خیلی اسفناکه میترسم میترسم میترسم م م م .....
در فرديس كرج هم همچنان برق بمدت 2 ساعت مي رود و هيچ كس پاسخگو نيست. تازه يكبار كه برق رفت و آمد باعث شد آسانسور منزل ما بسوزد وكلي خرج هم رو دست ما گذاشت
قبل از یارانه بندی از همه جا گفته می شد "وقتی مردم پول برق بدون یارانه بدن اون وقت خدمات عالی هم دریافت می کنند"!!!
پول قبض که تپل می دیم ولی خدمات ....!!!!
یک ساعت و چهل و پنج دقیقست برق نداریم !!!
داریم از گرما خفه می شیم!!!
متاسفانه مملكت شده فقط تهران. تمام امكانات توي تهرانه يه ساعت برق بره صداي همه در مياد. توي شهرستاناي كوچيك كلا" برق قطع بشه صداي هيشكي در نمياد
با سلام
ديشب (سه شنبه شب)در محل ما مجيديه شمالي جنب پارك مجيديه برق به مدت حدود 5 ساعت قطع شد از ساعت حدود 19 تا 24 و متأسفانه شماره تلفن هاي مختص پاسخگويي اصلا پاسخگو نبودند و گرماي هوا واقعا بچه كوچك ما رو كلافه كرده بود.
چرا اداره برق بابت دیر کرد پرداخت جریمه میگیرد ولی برای قطع بدون اطلاع غرامت نمیدهد...
با سلام
در منطقه پاداد شهر اهواز، قطعی برق به طور مکرر اتفاق می افتد. حال با گرمای بالای 50 درجه ببینید این قطعی چه حالی می دهد!!!
ما در رجایی شهر کرج (گوهردشت) از دیروز ظهر تا به این لحظه که بیش از 24 ساعت میگذره قطعی گسترده آب داریم به نحوی که به علت کاهش شدید فشار توسط آبفا، آب به طبقات سوم به بعد نمیرسه. ما دیروز با بی آبی افطار کردیم به امید وصل آب تا شب که متاسفانه تا سحر آب قطع بود و بعد حدود یک ساعت جریان ضعیف آب وجود داشت و بعد هم مجددا قطع آّب! جالبه بدونید به علت دستور آبفا ساختمانهای نوساز این محدوده همگی دارای کنتور تفکیکی آب هستند و به علت اعلام آبفا به سازندگان نیازی برای تامین فشار توسط بوستر پمپ از سوی مالکین وجود نداشته اما الان با کاهش فشار آب از سوی آبفا ساکنان این ساختمانها حتی امکان نصب پمپ برای افزایش فشار رو ندارن و عملا در بی آبی مطلق به سر می برند. حالا به این بی آبی قطعی مکرر برق (3 بار در روز 3 شنبه) و عدم امکان استفاده از کولر آبی رو اضافه کنید. عملا داریم تو جهنم زندگی میکنیم!
آب منطقه گوهردشت كرج هم ديشب به مدت 7يا 8 ساعت قطع شد و هم امروز از ساعت 8 صبح تا همين الان كه ساعت 3:15 بعد از ظهره آب نيومده. واقعا گرما و نبود آب همه ما را كلافه كرده. كسي هم پاسخگو نيست. تو اينگونه موارد معمولا راديو و تلويزيون بايد به عنوان رسانه به كمك مردم بيان و مشكلات را به گوش مسولان برسونن. جيره بندي منطق و برنامه داره .همينطوري كه نميان مردم را بدون آب بزارن و فقط بگن بحران داريم. بالاخره يه ساعتي رامشخص كنند تا مردم برنامه ريزي كنند.
یه تلفن پاسخگو ندارند اقلا جواب آدمو بده!
یا اشغاله یا برنمیدارن یا روی پیغامگیره!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار