بازدید 53405
در حاشیه نامه‌نگاری خالد مشعل برای رئیس جمهور ایران؛

آقای مشعل پیش از درخواست کمک به این پرسش ها پاسخ دهید!

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنیش حماس در فلسطین به رئیس جمهور، حسن روحانی نامه نوشته و از وی درخواست حمایت و کمک کرده است؛ درخواست کمکی که برآورده کردن آن توسط رئیس جمهور ایران، مستلزم فراموش کردن رفتار امثال خالد مشعل در قبال ایران است. سه سالی که دوستان خالد مشعل به حرم حضرت زینب(س) یورش ها بردند...
کد خبر: ۴۱۱۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۱ 26 June 2014
آقای مشعل، لطفاً به این سوال‌ها پاسخ دهید!یکی از روندهای قابل توجه در منطقه ـ که بیش از سه سال قبل و همزمان با آغاز درگیری ها در سوریه آشکار شد ـ روند فاصله گرفتن سازمان حماس از ایران و محور مقاومت در منطقه بود؛ روندی که بر خلاف انتظار رهبران حماس نتوانست نتیجه موردنظر آنها را به همراه آورده و بازخوردهای منفی برایشان به بار آورد. نامه اخیر رئیس دفتر سیاسی این سازمان به رئیس جمهور ایران، دربردارنده نکات مهمی در این زمینه است.

به گزارش «تابناک»، امروز خبری در رسانه ها منتشر شد، مبنی بر اینکه خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی سازمان فلسطینی حماس با ارسال نامه ای برای حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به تشریح اقدامات اخیر صهیونیست ها علیه فلسطینیان پرداخته و از ایران درخواست حمایت و پشتیبانی بیشتر کرده است.

در این نامه که از سوی مرکز اطلاع رسانی فلسطین منتشر شده، مشعل درباره موج «مجازات دسته جمعی» مستمر و روزافزون رژیم صهیونیستی که از ده روز پیش علیه فلسطینی ها در کرانه باختری و غزه آغاز شده سخن گفته و از رئیس جمهور و ملت ایران خواسته در راستای حمایت همیشگی خود از ملت فلسطین، بیش از پیش از «فلسطینیان و مبارزاتشان در مقابله با اشغالگران صهیونیست» حمایت شود و کارهایی در این زمینه برای توقف حملات صهیونیست ها انجام گیرد. 

بخش اصلی مسائل مورد اشاره مشعل، به اقداماتی مربوط است که رژیم صهیونیستی طی چند روز اخیر و در پی ناپدید شدن سه شهرک نشین نظامی ارتش این رژیم در منطقه اشغالی «الخلیل» انجام داده و به بهانه این اتفاق، اقدام به انجام حملاتی علیه مواضع حماس و همچنین علیه فلسطینی ها کرده است.

اما این نامه در شرایطی از سوی مشعل برای روحانی فرستاده می شود که طی بیش از سه سال اخیر و در پی آغاز و سپس اوج گیری درگیری ها در سوریه، این سازمان خط خود را به کلی از ایران جدا کرده و با تصور اینکه در پی تحولات منطقه، یک «خاورمیانه اخوانی» - متشکل از دولت های وابسته به گروه های همفکر این سازمان ـ تشکیل خواهد شد، ماندن در محور مقاومت را به صلاح خود ندید.

اکنون گویا مشعل فراموش کرده که خود و دیگر رهبران سازمان حماس، طی سال های اخیر مرکز توجه خود را به سوی ترکیه، قطر و مصر معطوف کرده و کار را به جایی رساندند که از رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه با عنوان «رهبر جهان اسلام» یاد کردند!

اما از چند ماه پیش و در پی وقوع تحولات جدی در روندهای جاری خاورمیانه، این رهبران خود را در وضعیت بغرنجی دیدند که نه راه پیش برای آنها باقی گذاشته و نه راه پس. در حقیقت، ناکامی سیاست خارجی ترکیه در قبال سوریه و عدم موفقیت دولت آنکارا در براندازی اسد، تغییر پادشاه قطر و ملایم تر شدن سیاست منطقه ای این کشور و مهمتر از همه، سقوط محمد مرسی، رئیس جمهور مصر، عواملی بودند که سبب شدند حماس خود را بناگاه در عرصه منطقه تنها ببیند.

حال همین تنهایی و نداشتن پشتیبان سبب شده، همان افرادی که تا چند ماه پیش به کلی نسبت به ایران بی تفاوت شده و حتی در آشکار و نهان موضع گیری هایی علیه جمهوری اسلامی ایران می کردند، بار دیگر دست نیاز به سوی ایران دراز کرده و راه نجات خود را در یاری گرفتن از ایران ببینند.

گویا جناب مشعل فراموش کرده که سیاست های سازمان متبوعش در فاصله گرفتن از محور مقاومت بود که سبب شد، گروه های تکفیری در مناطق مهم درگیری در منطقه، از سوریه تا عراق قدرت گرفته و به مبارزه با کشورها و سازمان های عضو محور مقاومت بپردازد. طبیعی است در این شرایط، رژیم اسرائیل دست خود را در منطقه باز دیده و می تواند با فراغ بال نقشه های توسعه طلبانه خود را علیه فلسطینی ها به اجرا بگذارد.

به عبارت دیگر، آنچه هم اکنون در سرزمین های اشغالی، از کرانه باختری گرفته تا غزه جریان دارد، نتیجه چیزی جز سیاست های فرصت طلبانه و قدرت طلبانه خود رهبران حماس نیست و اکنون آن ها باید نه تنها در برابر مردم خود، بلکه در برابر تمام بی گناهانی که به سبب بی مبالاتی آنها در منطقه در معرض تهاجم تکفیری ها قرار گرفته اند نیز پاسخگو باشند. 

در پایان، باید اشاره کرد هرچند آرمان «مردم فلسطین» و مبارزه آن ها با رژیم صهیونیستی همواره برای ایران مورد احترام و حمایت بوده،  پرسش اینجاست که چگونه می توان یک بار دیگر به سازمانی اعتماد کرد که پس از سال ها اقامت در دمشق و برخورداری از انواع حمایت های دولت سوریه، به این دولت پشت کرده و سپس در مقابل آن قرار گرفت، اعتماد کرد؟ چگونه می توان به سازمانی که سال ها از حمایت ایران برخوردار بوده و سپس ترکیه و قطر را ولی نعمت خود معرفی نمود، اعتماد کرد؟ شاید پاسخ به این پرسش ها بتواند هم برای خود رهبران حماس و هم برای ایران روشنگر مسائل مهمی باشد!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷۷۱
انتشار یافته: ۶۰
مارگزیده که دوباره از یک سوراخ گزیده نمیشه
ما باید بر پایه منافع ملی و میهنی سیاستهای خارجی خود را مشخص کنیم.
متاسفانه اینها از دامن سعودی به دامن ایران و سپس بقیه رفتند.
ما با خائن کتار نمی آییم
دولت و حکومت ایران باید با تدبیر عمل کنه اینطور که معلومه عزیزا حماس قادر به تشخیص خوب و بد نیستند
به نظر من این بچه دوباره به آغوش مادر خود بازگشته باید پذیرفتش!
ترحم بر پلنگ تيز دندان ستمكاري بود بر گوسفندان
دمت گرم گل گفتی...
در این شرایط حمایت از حماس یعنی چی اون وقت؟
ایران باید مثل همیشه سفت و سخت از مردم فلسطین حمایت کنه ولی برای این حمایت حتما باید کانالی غیر از حماس پیدا کنه!
این نون به نرخ روزارو محل ندید
باسلام
تا كي قراره در سياست خارجي منفعل باشيم چه تضميني هست كه دو روزه ديگه مواضع اينها عوض نشود.
چرا ما باید کماکان به سازمانی کمک کنیم که به خلیج فارس می گوید خلیج ع ر ب ی؟
احسنت
برای پیروی و حمایت ار آرمان مردم فلسطین و آزاد سازی قدس روشهایی موثرتر و کم خرج تر از حمایت از افرادی چون خالد مشعل هست. تجربه یاسر عرفات اینبار در مورد مشعل و دوستانش تکرار شد. امیدوارم دوباره اتفاق نیافتد.
چرا دربرابر کشتارهای داعش سکوت کردید؟
دارن در عراق شیعه و البته اهل سنت به دست داعش کشته میشن چرا نمی بینید؟
چرا به دنبال ترکیه نمی روید؟ کمکتان نمی کنند؟ از روی اسد و مردم سوریه خجالت نمی کشید؟از روی ملت ایران خجالت نمی کشید؟
هرگز کاری که کردید از حافظه ایرانی ها پاک نخواهد شد
آزموده را آزمودن خطاست . مگه میشه از یه سوراخ 2 بار گزیده شد .
مطلب جالب و روشنگری بود
ایران هم باید ارجاعشون بده به «رهبر جهان اسلام» !!!
اگه خدایی نکرده ما ایرانی ها مثل سوریه گرفتار بشیم آیا اینها دست ما را می گیرند؟
به هر حال ایران باید هوشمندانه سیاست های خودش رو دنبال کنه و اسیر احساسات نشه . فراموش نکنیم این ما هستیم که همیشه مسلمونها رو به اتحاد در برابر دشمن واحد فرا می خونیم
حنای بی رنگ !!!!!!!!!
و ما هم از رییس جمهور عزیز قبل از هر گونه کمکی به فلسطین باید بخواهیم که از اونها بپرسن حاضرن در کتاب های درسی شون و در سخنرانی هاشون از اسم درست خلیج فارس استفاده بکنند یا حاضرن در شورای همکاری خلیج فارس از حقانیت ایران بر جزایر سه گانه دفاع کنند و از تایید ادعای امارات خود داری کنند؟ در مقابل کمک ایران اینها چیزی نیست آقای رییس جمهور و گرنه برقی که به خانه رواست به مسجد حرام است
خواهش می کنم نظرم رو درج کنید
تابناک، متن خیلی خوبی بود. باید به رهبران حماس فهموند، در عوض کمکی که از ایران میگیری، باید در قبالش چیزی هم بدی. نه اینکه از دلار های ایران استفاده کنی و علیه منافع ایران عمل کنی.. از رییس جمهور عزیزمون تقاضا دارم عاجزانه، بجای اینکه پول ایران صرف اینجور گروهها که نون به نرخ روز خورن کنه،، پولا رو صرف ایجاد اشتغال، مبارزه با گرانی و تورم کنه..
درخواست ایشان شاید همسو با استراتژی تعریف شده از سوی دوستان ترک و عرب ایشان باشد. مردم ایران عاشق فلسطین هستند و به جایش حمایت کرده و می کنند ولی ...
اینها چوب سست عنصریهای خودشان را می خورند
به نظر من این درخواستها هم زمان با درگیریهای دیگر تحریک کننده در منطقه برنامه ای برای رو در رویی مستقیم ایران و رژیم صهیونیستی می باشد. انها با این اقدامات ایذایی قصد تحریک ایران برای ورود به جنگ دارند و وقتی از ان منتفع می شوند که ایران را اغاز کننده جنگ کنند و بعد با تبلیغات روانی و جنگ نرم دنیا را برای جنگی همه جانبه علیه ایران بسیج کنند. اما مطمئنم هوشمندی رهبری معظم انقلاب و مسئولان نظام و البته دستگاه دیپلماسی ایران این توطئه بسیار پیچیده را خنثی خواهد کرد. انشا الله
حالا بذار "مرسي و اردوغان" كمكت كنند.
واقعا در جريان سوريه چقدر با ايران هماهنگ بود بهتره از القطر والسعود كمك بگيرد!!؟؟سوريه كه پشتيبان مقاومت بود را تنها گذاشتن و الان درخواست كمك ميكنند!!؟؟
چطور می توان به سازمانی که سال ها از حمایت ایران برخوردار بوده و سپس ترکیه و قطر را ولینعمت خود معرفی نمود، اعتماد کرد؟
چرا باید اعتماد کنیم، قابل اعتماد نیستند مطمئناً
به شرط اینکه بروند سوریه و عراق برای مبارزه با تکفیری ها بهشون کمک میکنیم .
هرچند که نباید کاری کرد که اتحاد جبهه مقاومت بهم بخوره و این از همه چیز مهمتره ولی خداییش با این بی بصیرتی که دارید نتونستید دوست و دشمن رو از هم تشخیص بدید
برو.به اردوغان و.مرسی و.امیر.قطر نامه بده عزیزم نه به دکتر.روحانی
اقای مشعل باید بدونه دیگه کارتش سوخته و قابل تمدید هم نیست. چون:
خوش بود گر محک تجربه اید به میان
تا سیه روی شود هر که در او عش باشد
ما پشتیبان فلسطین هستیم
نه حماس
احسنت تابناک
مشعل فراموش کرده ما که نباید فراموش کنیم
نقد بسیار خوب و به جایی بود. امیدوارم ترجمه اش به خود مشعل برسد.
درود بر تو تابناک
حرف فرو خورده ما رو زدی
توبه گرگ مرگه ٠٠٠ مومن دوبار از يك سوراخ گزيده نمي شه ٠٠ ايران بايد به دنبال راه حل جايگزين باشه، امثال حماس ديگه به هيچ وجه قابل اعتماد نيستند
دیگاهی کاملا" منطقی و اصولی را طرح نمودید،باید در همین رابطه مواظب رفتار دیپلماسی و سیاسی خود،و محیط پیرامونی امنیتی کشور خود باشیم ،در هر صورت ملت و ارمان فلسطین نباید قربانی کج فهمی و بد سلیقکی برخی رهبران جنبش حماس گردد.
ما هم فراموشکاریم.
حمایت از مردم مظلوم فلسطین آری
حمایت از حماس نه
مطمینا مسله فلسطین مهمترین مسله جهان اسلام بوده و هست و جمهوری اسلامی بعنوان ام القرای کشورهای اسلامی نقش تعیین کننده ای در ادامه مبارزه با رژیم اشغالگر داشته و سرسوزنی از مواضع ضدصهیونیستی همیشگی خود عقب نمی نشیند ولی نکته قابل تامل در این میان، رفتار دوپهلو و صدالبته نابخردانه و ناسپاسی و حق ناشناسی وقیحانه گروه هایی همچون حماس است که حیات خود را مرهون حمایت های بی وقفه و همه جانبه جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی اند و از سوی دیگر با افراطیون و سلفیون و در کمال تاسف وهابیون سفاک همنوا شده و آگاهانه پا در مسیری گذاشته اند که توسط دشمنان جهان اسلام طراحی شده و هدف اصلیش شیعه زدایی و تفرقه انگیزی و دامن زدن به اختلافات فرقه ای مذهبی است. پشت کردن به دولت سوریه به عنوان حامی جدی و قدیمی و چرخش به سمت قطر و ترکیه و اخوان در مصر و استقبال از فرقه های ضاله سلفی و تکفیری در منطقه، همه و همه گویای تمایل این گروه سیاسی متعصب به جریانات ضدشیعی و افراطی است. بنابراین جمهوری اسلامی درصورتی که اراده ای برای ادامه روند همکاری های گذشته داشته باشد بهتر است حمایتهایش به شکل مشروط و با پیش شرطهای محکم و تغییرناپذیر باشد تا در صورت هرگونه تخطی حماس از آن شروط ، تکلیف کاملا روشن و یکسره گردد.
باسلام بجناب اقای خالد مشعل بفرمایید شاید شما فراموش گردی مردم و دولت و رهبری معظم انفلاب اسلامی چقدر از مردم و دولت نو پای فلسطین در تمامی عرصه ها اعم از سیاسی اقتصادی و .....حمایتهای همه جانبه انجام دادند و جنابعالی و همفگران شما راهی را در پیش گرفتند گه مرحوم عرفات در زمان جنگ تحمیلی علیه ایران بعمل اورد و پس از بازگشت از ایران مستقیم در اغوش صدام ملعون قرار گرفت و پشت پا به ایران اسلامی زد . گه در نهایت متضرر اصلی مردم مظلوم فلسطین شدند اقای خالد مشعل شما برگردید بسوی مرسی بی تدبیر و نادانان منطقه. ملت و دولت و رهبری معظم انقلاب اسلامی ملت مطوم فلسطین را دوستدارند وهمیشه پشتیبان انان هسند ولی بدور از شما سیاست زدگان بی تدبیر. به امید پیروزی مردم مظوم فلسطین در برابر جهان خواران صهیونیست نصرمن الله و فتح القریب
کاملا تحلیل شما درست است حماس فرصت طلب است
كاملا موافق خدا پدر شما را بيامرزد اينها از پشت خنجر ميزنند
اميدوارم دولت ,با تدبير کامل با اين قضيه رفتار کند,
از قديم گفته اند: آزموده را آزمودن خطاست,حماس خطاهاى فاحشى داشت
قابل تامل...
فقط ایران بایدازانهابعنوان یک برگ برای اهداف خوداستفاده کندولاغیر...انهاشریک قابل اعتمادی نیستند.
مقاله جالب و به حقی بود، امیدوارم مسئولین با چشم باز با حماس تعامل کنند، نه صرفا حمایت همه جانبه.
یکی از نشانه های توبه حماس این است که بیایند و با تمام توان با داعشی ها بجنگند
سوال از مشعل نكنيد از مسئولان بكنيد كه ايا باز كمك به مشعل لازم است يا خير
واقعا تعمل برانگیزه...خدا کنه مسعولین ایران دیگه گولشون را نخورند
گل گفتی.
آقای مشعل، خیلی سریع رنگ عوض می کنید. نمیدانم شما مردم ایران را چه فرض کردید؟
برادران فلسطینی ما فراموش کاران ناکاربلدی هستند
و ما ایرانی ها جز معدود مسلمانانی هستیم که رسم مسلمانی را فراموش نمیکنیم شاهد ما هم حمایتهای بی شایبه سی ساله مان از ایشان و سوریه و لبنان است . برادران حماس وقت جیک جیک مستانشان با مرسی مصری و امیرقطر و ترکهای عثمانی و غیره گذشته است یاد زمستان نبوده اند
به هر حال به نظر میرسه همیشه باید
در قبال اسرائیل متحد بود. و الّا گور خودمون رو با دست خودمون کندیم
من به شخصه مردمان فلسطین را دوست دارم. ولی دیگر نمی توانم به حماس و دار و دستش اعتماد کنم.
این گروه ها فقط ذنبال منافع مادی هستند
ما چاره ای نداریم مگر اینکه به شون کمک کنیم. انتخاب دیگه ای نداریم. یه اشتباه کردند و دنیای سیاست خاله بازی نیست که باشون قهر کنیم و بازوی قوی خودمون در دل اسراییل رو از دست بدیم.
سلام.
اولا ما از خالد مشعل حمایت نکردیم از مردم فلسطین حمایت کردیم
دوم: در راستای حمایت از مردم فلسطین گزینه بهتر از گروه خالد مشعل نداشتیم.
سوم: در بعضی مواقع موفقیت انسان با دو درصد موفقیت هم مهم خواهد بود.
چهارم: به نظر من ما باید به دنبال پیدا کردن راه های بهتری برای حمایت از مردم فلسطین داشته باشیم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها