بازدید 13036

کی‌روش: فردا برای ایران فینال جام جهانی است!

تیم ملی فوتبال ایران در آخرین دیدار خود در مرحله گروهی جام جهانی با بوسنی و هرزگوین دیدار می‌کند. کارلوس کی‌روش در نشست خبری پیش از این دیدار حاضر و پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.
کد خبر: ۴۱۰۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۵ 25 June 2014
سرمربی تیم ملی فوتبال ایران دیدار فردا برابر بوسنی را فینال جام جهانی دانست.

به گزارش ایسنا، تیم ملی فوتبال ایران در آخرین دیدار خود در مرحله گروهی جام جهانی با بوسنی و هرزگوین دیدار می‌کند. کارلوس کی‌روش در نشست خبری پیش از این دیدار حاضر و پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

کی‌روش ابتدا به زبان فارسی به خبرنگاران سلام کرد و درباره بازی فردا تیم ملی گفت: برابر بوسنی بازی بسیار مهمی داریم و البته انتظاراتی هم از این بازی داریم. همان طور که همه می‌دانید، هنوز این بخت را داریم که به مرحله بعد صعود کنیم. به این مسئله فکر می‌کنیم که بتوانیم بهترین عملکرد ممکن را برابر تیم بسیار خوب بوسنی داشته باشیم. من برای آن‌ها متاسفم که از دور رقابت‌ها حذف شدند اما می‌دانم که بهترین عملکردشان را در دیدار آخر ارائه خواهند داد.

سرمربی تیم ملی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به اینکه ایران به سه امتیاز بازی نیاز دارد تغییری در تاکتیکی تیمی ایران به وجود خواهد آمد گفت: چیزی که برای ما خیلی مهم است این است که بازی را نبازیم اما واقع‌بین هم باشیم. ما باید بدانیم که چه تیمی هستیم، کجا بازی می‌کنیم و با چه تیمی روبه‌رو می‌شویم. ما برابر تیمی به میدان می‌رویم که تعداد زیادی بازیکن با تجارب بین‌المللی در این تیم حضور دارند. ایران در دو بازی گذشته خود واقع‌بینانه بازی کرد و در عین حال فرصت‌هایی هم داشت که بتواند بازی را ببرد. خصوصا این مسئله در دیدار برابر آرژانتین بیشتر به چشم آمد. وقتی برابر تیمی بازی می‌کنیم که بهترین بازیکن جهان را در اختیار دارد و داور هم کار خودش را انجام نمی‌دهد سخت است که بتوانیم نتیجه بازی را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: ما روش‌مان را عوض نخواهیم کرد. می‌دانیم که بوسنی در بازی‌های قبلی خود عملکرد خوبی داشته است. باید برابر این تیم خودمان باشیم و همین مسئله کافی است. ما در سیستم‌مان سه مهاجم داریم و اگر لازم باشد از مدافعان نیز استفاده خواهیم کرد. مهم‌ترین مسئله این است که متواضع باشیم و اجازه دهیم بازیکنان کار خودشان را انجام دهند. قبلا هم گفته‌ام که بهترین بازیکن ایران روحیه تیمی است.

سرمربی تیم ملی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در ورزشگاهی که فردا تیم ما بازی می‌کند گل‌های زیادی به ثمر رسیده آیا احتمال دارد که برای ایران خوش‌شانسی بیاورد، اظهار کرد: فکر این نیستیم که چند گل به ثمر برسانیم. واقعا امیدوارم که این اتفاق رخ دهد. اگر خوب بازی کنیم شانس صعود داریم. تیم باید اول تمرکزش را روی عملکردش بگذارد سپس گل از راه می‌رسد. اتفاقی که اگر عملکرد خوب نباشد، قطعا رخ نخواهد داد. نباید توجه‌مان به نتیجه باشد چرا که در این صورت تمرکز ما از دست خواهد رفت. امیدوارم تمام بازیکنان همانند دیدار با آرژانتین بتوانند عملکرد خوبی به نمایش بگذارند.

کی‌روش در ادامه صحبت‌هایش بار دیگر به انتقاد از داور صربستانی پرداخت و گفت: مطمئن باشید اگر داور خوبی قضاوت دیدار ایران و آرژانتین را بر عهده داشت الان ما 4 امتیازی بودیم نه آرژانتین. این اتفاق در مورد بوسنی هم صدق می‌کند. آن‌ها هم در صورت عملکرد درست داور 4 امتیازی بودند. امیدوارم دو تیم بازی خوبی انجام بدهند و داوری در سطح جام جهانی بازی را قضاوت کند. می‌دانم که باید درباره اظهار نظر درباره عملکرد داوران محتاط باشم اما نمی‌شود حقیقت را نگفت. داور باید منصفانه عمل کند نه مثل قضاوت‌هایی که تا به حال شاهد بوده‌ایم. داور صربستانی به نظر من برای قضاوت ایران و آرژانتین مناسب نبود. امیدوارم داور فردا به تلاش‌هایی که دو تیم می‌کنند احترام بگذارد.

کی‌روش درباره اهمیت کار داوران گفت: در جام جهانی گذشته 22 مربی به دلیل نتایجی که کسب کردند از کار برکنار شدند. این اتفاق احتمالا امسال هم رخ می‌دهد. بنابراین باید داوران احساس مسئولیت زیادی داشته باشند. آن‌ها باید بدانند که اگر اشتباه داشته باشند، نمی‌توانند به کارشان ادامه دهند.

کی‌روش در پاسخ به این سوال که تفاوت فوتبالیست‌های ایرانی و اروپایی در چیست گفت: امکانات تاثیر بسیار زیادی دارد. وقتی شما ورزشگاه بهتری دارید می‌توانید از امکانات و تجهیزات بهتری استفاده کنید. چیزی که اهمیت دارد سرعت بازی است و سرعت بازی ایران با تیم‌های اروپایی و آمریکایی تفاوت بسیار زیادی دارد.

کی‌روش در پاسخ به این سوال که با توجه به اهمیت دیدار آرژانتین و نیجریه چقدر به فکر نتیجه آن بازی هستید گفت: من خودم آفریقایی هستم. در ذهنم چیزی بر ضد نیجریه‌ای‌ها ندارم و فقط از فوتبال لذت می‌برم. اما فکر می‌کنم با کمال احترام به تیم نیجریه دوست دارم آرژانتین ببرد چرا که این مسئله امکان موفقیت ما را بیشتر می‌کند اما به بازیکنان گفته‌ام که باید بازی خودشان را انجام دهند. ما باید تلاش کنیم بازی خودمان را ببریم چرا که نتیجه بازی دیگر دست خداست و ما نمی‌توانیم تاثیری در آن داشته باشیم. ما فقط می‌توانیم اراده خودمان را کنترل کنیم.

کی‌روش در ادامه گفت: می‌خواهم برای شما یک لطیفه تعریف کنم. مردم گاهی وقت‌ها می‌گویند خدا بعضی حقایق را کج می‌نویسد. اما بدبختانه یکی در تیم ملی آرژانتین به اسم مسی بود که سرنوشت بازی را عوض کرد. امیدوارم فردا هم چنین بازیکنی باشد که سرنوشت بازی را عوض کند. مسلما ما مسی را در اختیار نداریم اما فراموش نکنید که پاپ آرژانتینی است. آمده‌ایم فوتبال خوبی بازی کنیم، بقیه‌اش دست خداست.

او در پاسخ به این سوال که چرا ترجیح داده که تیمش در مکان دیگری تمرین کند گفت: جواب خیلی ساده است. قرار بود که از ساعت 2:30 تا 3:00 تمرین کنیم. اما به نظرم ساعت مناسبی نبود. به نظرم منطقی نبود که در شرایطی که کمتر از 24 ساعت به آغاز بازی مانده، تمرین کنیم. من ترجیح دادم که با توجه به ساعتی که مقرر شده در مکانی که برای ما در نظر گرفته شده بود تمرین نکنیم. اولویت ما بازی کردن است و به همین دلیل باید شرایط را به گونه‌ای انتخاب کنیم که با شرایط بازی بیشترین همخوانی را داشته باشد. چمن زمین تمرین در مقایسه با بلوهوریزنته خیلی خوب نیست. به همین دلیل زمانی را برای تمرین انتخاب کردیم که برای بازیکنان بهتر باشد.

خبرنگاری به کی‌روش گفت‌:شما معتقد بودید که داور صربستانی پنالتی را دید اما عمدا نگرفت، در بازی نیجریه و بوسنی هم یک تصمیم اشتباه به ضرر بوسنی گرفته شد و بعد از بازی تصاویری از داور در حال شادی منتشر شد. آیا فکر می‌کنید اتفاق مشکوکی رخ می‌دهد. کی‌روش در پاسخ به این خبرنگار گفت: به نظر من اصلا چنین مسئله‌ای درست نیست و این افکار به ذهن من خطور نکرده است. من می‌گویم بعضی داوران آمادگی و تجربه بیشتری دارند. با توجه به سرعتی که توپ دارد، فکر می‌کنم آینده فوتبال را نمی‌توان بدون استفاده از تکنولوژی تصور کرد. این مسئله فقط به این ارتباط ندارد که داور توانایی پایینی دارد. بعضی وقت‌ها سرعت توپ آنقدر زیاد است که داور به عنوان یک انسان اشتباه می‌کند و نمی‌تواند تصمیم درست را بگیرد. اگر قرار باشد در آینده فقط به داور اعتماد کنید مشکلات زیادی پیش می‌آید. من شخصا ندیدم که داور دیدار بوسنی پس از حذف این تیم خوشحالی کرده باشد. به نظر من توطئه‌ای در کار نیست. در همه رشته‌ها مشکلات داوری وجود دارد اما اگر در آینده از تکنولوژی برای کمک به داوران استفاده نکنیم آینده این رشته به خطر می‌افتد و اعتبار فوتبال زیر سوال می‌رود. به نظر من همه چیز رو به تکامل است و فوتبال هم باید به همین شکل باشد.

وی ادامه داد: من از صمیم قلب از داوران حمایت می‌کنم. داور به کمک نیاز دارد اما می‌گویم توانایی یک انسان برای دیدن تمام صحنه‌های یک بازی کافی نیست و باید به او کمک شود. این به مشکل داوران برنمی‌گردد بلکه به این دلیل است که بازی فوتبال عوض شده و در واقع نسبت به گذشته سریع‌تر دنبال می‌شود. در جام جهانی 2002 و دوره گذشته این اشتباه‌ها را دیدید. این خبرنگاران هستند که پرده از اشتباه‌ها برمی‌دارند و ما متوجه می‌شویم که چه اشتباه‌هایی در هر بازی رخ می‌دهد.

کی‌روش در پاسخ به این سوال که ایران برابر آرژانتین عملکرد خیلی خوبی داشت اما چرا نتوانست مسی را مهار کند گفت: اگر بخواهم راستش را بگویم تیم من فقط یک جلسه برای مهار مسی تمرین کرد. ما سه سال تلاش کردیم تیم را آماده کنیم. سیستم دفاعی و تاکتیکی ما در تمرین‌ها پیشرفت زیادی کرد. وقتی توانستیم به جام جهانی صعود کنیم تمرکز کردیم که بتوانیم در بازی اول برابر نیجریه بهترین عملکرد را داشته باشیم و سپس به بازی آرژانتین رسیدیم. برنامه‌ای تنظیم کردیم که در آن به دقت حساب و کتاب کرده بودیم که باید مراقب چه چیزهایی باشیم. شما نمی‌توانید برای به دست آوردن نتیجه جادو کنید. ما سه سال هم از نظر تاکتیکی و هم از نظر ذهنی با بازیکنان کار کردیم. اگر بازیکنانم اندکی با تجربه‌تر بودند، آن گل دقایق پایانی را نمی‌خوردیم. وی ادامه داد: بازیکنان من کثیف بازی نمی‌کنند. آن‌ها تمیز، منصفانه و در عین حال با سرعت بالا بازی می‌کنند. ولی وقتی برابر تیمی بازی می‌کنید که تجربه زیادی دارد و توانسته‌اید این تیم را 90 دقیقه متوقف کنید، فقط دقایق پایانی است که می‌تواند زهردار باشد، مثل اتفاقی که در دیدار با آرژانتین افتاد. به هر حال آن بازی گذشته و دیدار بعدی ما برابر بوسنی است. به بازیکنان گفتم که فردا برای ما فینال جام جهانی است. البته وقتی که تهران را به مقصد برزیل ترک کردیم می‌دانستیم که برای قهرمانی در جام جهانی به این کشور نمی‌آییم و اساسا کسی هم از ما چنین توقعی ندارد. ما رویاهایمان را در این سطح شکل دادیم که بتوانیم به دور بعد صعود کنیم. در حالی که خیلی‌ها تفکر دیگری داشتند. اخیرا در یکی از روزنامه‌ها مطلبی خواندم که وضعیت گروه ما را بررسی کرده بود اما حتی یک کلمه هم درباره احتمال صعود ایران چیزی ننوشته بود. در شبکه‌های تلویزیونی هم هیچ کس از ایران اسمی نبرد و یادی نکرد. اولین هدف ما این بود که ایران را وارد جام جهانی کنیم و سپس به مرحله بعد صعود کنیم. هنوز عده زیادی هستند که به این مسئله اعتقاد پیدا نکرده‌اند اما رویا مجانی است پس بگذارید رویای صعود را در ذهن داشته باشیم. ما فردا به گونه‌ای بازی خواهیم کرد که انگار فینال جام جهانی است.

از سرمربی پرتغالی تیم ملی درباره عملکرد ضعیف کشورش که در آستانه حذف از جام جهانی قرار گرفته پرسیده شد که وی در پاسخ گفت: وضعیت پرتغال مبهم شده. مردم توقع دیگری داشتند اما جام جهانی طور دیگری پیش می‌رود. ابتدای جام جهانی برای پرتغال خیلی بد نبود. روی هم رفته وقتی تعداد زیادی از جام‌های جهانی در اروپا برگزار شده، این تیم‌ها نتایج خوبی گرفته‌اند اما وقتی که این رقابت‌ها در آمریکای جنوبی برگزار می‌شود کار برای تیم‌های اروپایی بسیار سخت‌تر است. فکر می‌کنم بازیکنان پرتغال هم اسیر همین مسئله شده‌اند و کار برای آن‌ها سخت شده است. با این وجود هنوز شانس صعود از بین نرفته است و این تیم می‌تواند در بازی آخر خود حداقل یک مرحله دیگر در جام حضور داشته باشد. عملکرد پرتغال شبیه سایر تیم‌هایی است که از دور رقابت‌ها کنار رفته‌اند.

کی‌روش در پایان در پاسخ به این سوال که اگر ایران از گروه خود صعود کند چه پیامی برای فوتبال دنیا خواهد داشت گفت: این برای ایران و 80 میلیون ایرانی افتخار بزرگی خواهد بود که در مرحله بعد حضور پیدا کنند همچنین برای ما و بازیکنان. من امیدوارم که مستقل از نتیجه‌ای که به دست می‌آید عملکرد تیم ما خوب باشد. دوست دارم بازیکنانم نشان بدهند که چقدر پخته شده‌اند و چقدر تجربه‌شان بالا رفته است. امیدوارم بازیکنان بتوانند با تجربیاتی خوبی، برزیل را ترک کنند و به مقصد بعدی که استرالیاست فکر کنند. این جام برای ما تجربه‌ای کامل خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل