بازدید 31111

نماینده روسیه: موضع آمریکا تغییری نکرده؛ ایران باید کوتاه بیاید!

در حالی که دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 از روز گذشته در وین آغاز شده، بار دیگر گمانه‌زنی درباره محتوای دقیق مذاکرات این دور‌ در محافل گوناگون شدت یافته است. در این میان، مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه در پایان گفت‌و‌گوهای شب گذشته، مواردی را مطرح کرده که می‌تواند بیانگر مهمترین موضوع مطرح در این دور باشد.
کد خبر: ۴۰۸۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸ 17 June 2014
دیدگاه نماینده روسیه در گروه 1+5 درباره مهمترین موضوع مذاکراتدر حالی که دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 از روز گذشته در وین آغاز شده، بار دیگر گمانه‌زنی درباره محتوای دقیق مذاکرات این دور‌ در محافل گوناگون شدت یافته است. در این میان، مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه در پایان گفت‌و‌گوهای شب گذشته، مواردی را مطرح کرده که می‌تواند بیانگر مهمترین موضوع مطرح در این دور باشد.

به گزارش «تابناک»، شب گذشته، سرگئی ریابکف، نماینده روسیه در گروه 1+5 و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای این کشور، سخنانی گفت که بیانگر نکات مهمی درباره فضا و محتوای دور جدید مذاکرات در وین است.

بنا بر گفته‌های وی، هم‌اکنون موضوع شمار سانتریفیوژهای ایران، مهمترین موضوع مطرح است و از سوی دیگر، موضع آمریکا در قبال این مسأله نسبت به گذشته تغییر‌ نداشته است.

لورا روزن، خبرنگار سایت «المانیتور» در صفحه توئیتر خود به نقل از ریابکف نوشته، در این دور، هیچ تغییری در موضع آمریکا در قبال حجم غنی‌سازی اورانیوم در ایران پدید نیامده است.

ریابکف افزوده که به نظر وی، ایران باید برای پیشرفت در مذاکرات، ‌تصمیم جدیدی در این زمینه بگیرد.

در عین حال و در شرایطی که بنا به تأکید طرف ایرانی، دو طرف از این دور مذاکرات، قطعاً نگارش پیش نویس متن توافق‌نامه نهایی هسته‌ای را آغاز می‌کنند، ریابکف گفته، در روند نگارش پیش‌نویس، بحث ظرفیت غنی سازی ایران احتمالاً در آخرین مرحله مطرح خواهد شد، زیرا این موضوع از همه دشوارتر بوده و اختلافات نیز درباره آن بیشتر است.

از سوی دیگر، از آنجا که بحث حجم غنی‌سازی مستقیم‌ به موضوع میزان سانتریفیوژها ارتباط می‌یابد، ریابکف اظهار داشته ایران احتمالاً باید تا جایی که می‌شود، در این زمینه تغییری ایجاد کند تا بتوان به توافق برسد.‌ به هر روی، نماینده روسیه بر سخت بودن موضع آمریکا در مذاکرات تأکید کرده و گفته، با توجه به ماهیت موضع آمریکایی‌ها، ایران باید‌ تصمیم بگیرد.
 
این سخنان در حالی بیان می‌شود که دیپلمات‌های عضو تیم مذاکره کننده ایران، پیش از آغاز این دور از گفت‌و‌گوها بر قطعی بودن آغاز روند تدوین پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای تأکید کرده بودند.

از سوی دیگر، برخی مقامات آمریکایی و چینی گفته‌اند، ‌روند نگارش متن، در حقیقت پیش از این آغاز شده و در دور جاری مذاکرات در وین ادامه پیدا می‌کند.

گفتنی است، در هفته‌های اخیر و پس از پایان دور قبلی مذاکرات وین (وین 4)، این موضوع بارها از سوی منابع غربی مطرح شده بود که مهمترین و دشوارترین موضوع مطرح در مذاکرات، اکنون بحث بر سر شمار سانتریفیوژهایی است که ایران بر پایه توافق‌نامه نهایی می‌تواند از آن برخوردار باشد. این منابع مدعی بودند، اختلاف نظر غرب با ایران، اختلاف بر سر وجود چند صد سانتریفیوژ یا چند هزار سانتریفیوژ است.

اندکی پیش، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز همین موضوع را ‌گفته بود که ایران باید برای رسیدن به توافق نهایی‌ در زمینه تعداد سانتریفیوژهای خود کوتاه بیاید. وی نیز مهمترین موضوع مورد اختلاف ایران و غرب در مذاکرات را موضوع حجم غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژها دانسته بود.

اما این تحولات در حالی رخ می‌دهد که تا چند ماه پیش، گفته می‌شد، موضوع رآکتور آب سنگین اراک، مهمترین موضوع مطرح در دستور کار مذاکرات است، ولی به نظر می‌رسد پس از اظهارنظرهای مقامات ایرانی درباره ایجاد تغییراتی در این رآکتور که با حفظ ماهیت آب سنگین بودن، میزان تولید پلوتونیوم آن کاهش یابد، اختلافات طرفین در این زمینه کاهش یافته است.
در زمینه تعداد سانتریفیوژها نیز ایران تأکید کرده که تعداد سانتریفیوژها ارتباط مستقیمی با نیازهای عملی ایران دارد و این نیازها نیز باید از سوی خود ایران تعریف شود.

طرف ایرانی تأکید دارد، ‌پس از دستیابی به توافق نهایی، ایران باید از شرایطی مشابه بقیه کشورهای عضو آژانس برخودار باشد و بتواند بنا بر نیازهای داخلی، حجم برنامه غنی‌‌سازی خود را تعریف کند که شامل تعداد سانتریفیوژها و کیفیت آن‌ها خواهد بود.

با ‌وجود این، غربی‌ها با بهانه‌جویی و مطرح کردن موضوع «توانایی آستانه ای» ایران، مدعی هستند باید با محدود کردن حجم برنامه غنی سازی ایران، مدت زمان بالقوه لازم برای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را کاهش داد. البته وزیر خارجه ایران به تازگی با انتشار مقاله ای در مطبوعات خارجی، نادرست بودن ادعاهای غرب در این زمینه را ثابت کرد.

به هر حال، باید منتظر ماند و دید در روزهای اخیر و همچنین طی دوره یا دوره‌های بعدی مذاکرات، دو طرف خواهند توانست به توافقی قابل قبول در این موضوع و دیگر موضوعات مطرح در برنامه هسته‌ای ایران دست پیدا کنند یا خیر! 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰۸
انتشار یافته: ۶۷
چرا امريكا نبايد دست به اخذ تصميم بزند ؟ چرا ايران بايد از همه چيز خود برگردد ؟ به چه ضمانتي ؟ تا چند سال ؟
پاسخ ها
sadra
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
چون اون آمريكاست و ما ايران . چون ما مشكل داريم و اون نداره . چون نفت ما رو نمي خرند و اون راحت ميره از عربستان ميخره و هزاران علت ديگه .
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
هیهات من الذله
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
برای اینکه اون نامرد زورش زیاده

بقول کرزای مازیر بار هیچ زوری نمیرویم مگر اینکه خیلی پر زور باشد
مرگ بر روسیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
اینهم یک جور منطق است. آمریکا کوتاه نمی آید و آقا هادی می فرمایند "مرگ بر روسیه"!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
فعلا امریکا پدر ما در اورده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
چه ربطی به روسیه داره اخه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
چرا روسیه دست از کریمه بر نمیدارد؟ چون امیریکا کوتاه نمی آید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
آمریکا هیچوقت ایران را اشغال نکرده
ولی روسیه دوبار ایران را اشغال کرده بازهم بهش اعتماد دارین؟
همه در حمايت از تيم مذاكره كننده ايران و كوتاه نيامدن از خواسته هايش كامن بگذاريد تا غرب بداند با بيش از 70 ميلون ايراني طرف است .....بسم الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
روسیه از آب کل آلود ماهی میگیره
خداوند یار و یاور ظریف و همراهانش
ایران کوتاه بیاد تا مجبور شه سوختشو از روسیه بگیره!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
دقیقا. این امپریالیستها دمیا رو بیم خودشون تقسیم کردن . روسیه که با آمریکا در اکراین تا حد جنگ پیش رفته اند ببین اینجا که می شه چه با هم همنظر هستند. حیف و صد حیف در موضعی هستیم که توانمان محدود است.
این روس های بیشرف می خواهند همه چی رو به هم بریزند و به نفع خود از ایران سو استفاده کنند.
مرگ بر روسیه و هزاران مرگ بر روسیه
پاسخ ها
sadra
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
روسيه بخاطر مسائل اوكراين نميگذاره ايران با آمريكا توافق كنه . اگر مشكلاتش با غرب بيشتر بشه و هرگز ايران رو از دست نميده . بلاخره از طريق ايران به خليج فارس دست رسي داره . در مقطع كنوني تيم مذاكره كننده بايد از دام روسها و خيال واهي حمايت چين بيرون بياد. نبايد آتو دست غربي ها داد . همينقدر كه در اين مقطع دهن اسرائيل بسته بشه خودش خيلي مهمه . بايد تا جائي كه ميشه از آمريكا امتياز گرفت ولي بايد و بايد توافق كرد
دوست رسواگر فتنه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
و مرگ بر امریکای زیاده خواه حامی داعش و تروریستها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
مرگ بر هر کی بخواد منافع ملی ما رو زیر سوال ببره
و در صدر اونها بر آمریکا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
من هم با نظر صدرای عزیز موافقم
نه روسیه و نه چین قابل اعتماد نیستند اونها کشورهای منفعت طلبی هستند
سگ آمریکا هم به دوستی این دو کشور شرف داره
روسها مانند یك خود فروش عمل می كنند و وای بر ما كه اگر به آنها امید داشته باشیم.
آمریکا غلط کرده. ملت ایران کوتاهش میاره.
حالا چرا ایران باید کوتاه بیاید؟ لعنت بر این روسهای خاین
قطعاً روس ها تمایلی به خاتمه این ماجرا ندارند چون کارت مهمی را در منافع خود از دست می دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
این فقط سیاست روسیه نیست، آمریکاهم هست. هردو می خواهند ایران ضعیف یا از بین برود. هر دو کشور این را می خواهند.
تاكتيك امريكا عوض شده و بس حالا مرگ بر امريكا.
یکی نیست بگه پیشینه ی روسیه در تاریخ ایران از آمریکا هم سیاه تره
مرگ بر آمریکا که تمام فتنه ها زیر سر این کشور است. جالبه خیلیها میگن مرگ بر روسیه ای که برای ما نیروگاه ساخته هر چند خیلی هم دزدی کرده ولی روسیه سگ شرف داره به آمریکایی که اصلا مخالف داشتن انرژی هسته ای توسط ایران است و به همین دلیل سالها کشور را تحریم کرده. مردم ما با این طرز فکر سرنوشتشان سوریه و عراق میشود مگر اینکه بازنگری کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
ناشناس عزیز
روسها بسیار آدمهای کثیفی هستند اونها کریمه رو که براشون اهمیت داشت گرفتن ولی بقیه روسهای اوکراین را تنها گذاشتن تا کشته بشن
بعد دوستی این کشور با ما که هیچ هم خونی هم باهاشون نداریم چقدر طول می کشه؟
روسها وآمریکایها هیچوقت قابل اعتماد نبوده ونخوانهد بود.
به نظر میرسه روسیه زیاد هم از این توافق خوشحال نیست. بهرحال ما روی حقوق قانونی خود ایستادگی میکنیم امریکا هم اگر دوست دارد با ما خوب شود باید آنها را بپذیرد. ما برای هرگونه شفافیت آماده ایم ولی تبعیض را نمیپذیریم.
روسیه تمام تلاش رو میکنه که توافقی صورت نگیرد
ملت ايران بداندغرب وروسيه ضمن تعيين حوزه نفوذوقلمروخودبصورت پشت پرده درحال تقسيم وتوسعه منافع كشورها دربين خودهستند
روسيه حتي دستش توي دست سعودي هاهم هست .هردوي آنهاخبيثند.
روسیه ای منافق ننگت باد/مرگت باد.
down with Russia
اين حرفا قسمتي از تكنيكهاي مذاكره است. تو دل طرف رو خالي ميكنن.
مهم اينه كه چي نوشته بشه
با سلام
در تاریخ روابط بین الملل انگلیسی ها به حیله گری و ذکاوت معروف اند و به ما هم خیلی ضربه زده اند اما این زیرگی و نامردی انگلیسی صد شرف دارد به این روسیه ای که ارزش و قیمتی برای هی چ چیز قائل نیست حتی خودش.
یکی بهش بگه تو رو سنه نه تو دیلمانج امریکایی بز فروش
یک قدم هم عقب نیائید
عدم توافق بهتر از توافق بده.
ماهمیشه گفتیم این روسها ازپشت خنجر میزنند کسی گوشش بدهکارنیست
قضاوت کار اسونی نیست ولی از اونجا که روسیه و امریکا به رهبری صهیونیسم و امپریالیسم انگلستان دنیا رو بین خودشون تقسیم کردن تمام این موارد هم که در سوریه و عراق میبینید دست پرورده خودشون هستند
دو راه بیشتر نداریم یا تسلیم بشیم و نوکری رو قبول کنیم یا با سختیها مبارزه کنیم تا شاید روزی موفق بشیم و اون هم تصمیم راحتی نیست
زنده باد ایران شیعه
اگر واقع بینانه نظر بدهیم دشمن درجه یک ما روسیه است اصلا اطمینان به روس ها نیامده تا به حال این موضوع برای ایزان آشکارشده ولی به روی خودش نمی آورد مرگ بر روسیه
کثیفتر از روسها توی این دنیا پیدا نمیشه هم از اخور میخورند و هم از توبره یکعده هم در داخل کشور دل به اینها بسته اند و هنوز هم فکر میکنند اینها در دنیا و مجامع تاثیر گذارند این موجودات نفعشان باشد ناموس خود را هم به غرب میفروشند ما که سهل است بهتر است امیدمان را از این خوکهای کثیف ببریم و همان بهتر که به دامن غرب برویم لااقل اگر لگد هم میخوریم از اسب بخوریم و از این الاغهای چموش نخوریم
آیا این بابا که اومده صحبت میکنه سخنگوی امریکاست؟ مگه امریکا که این قدر با ایران مذاکره های مستقیم داشته خودش خجالت میکشه حرفش رو بزنه.
در طول تاریخ خیانت ها و تجاوزهای روسیه به ملت ایران ثابت شده . به آمریکایی ها میشه اطمینان کرد ولی به روس ها هرگز
مرگ بر روسیه کمونیست!
اگرماهیت غیرنظامی بودن فعالیتهای ایران روشن باشد (که صدالبته هست واینها تماما بهانه های بنی اسراییلی است) حجم فعالیتها وتعدادسانتریفیوژها چه اهمیتی دارد؟؟؟ همانگونه که مقامات مانیز عاقلانه گفته اند "تعداد سانتریفیوژها ارتباط مستقیمی با نیازهای عملی ایران دارد و این نیازها نیز باید از سوی خود ایران تعریف شود." مسئولان بزرگوارما باید ازحمایت کامل ملت ایران درمقابل این زورگیرهای بی وجود آمریکایی -اروپایی مطمئن باشند وازموضع بحق ایران عزیزمان به هیچوجه کوتاه نیایند.خداحافظ این ملت ودولت دوستدار اهلبیت است انشاالله.
امام ره فرمودند امریکا وروسیه مانند دو لبه قیچی هستندبرعلیه کشورهای دیگر مرگ برهردو
روسيه روباهي كه عاشق منافعش هست
پشت پرده و روی پرده روسیه یکی نیست.
ايران در اين دوره از مذاكرات نهايت تمكين به قوانين بين المللي را داشته و تا جايي كه امكان داشته براي اثبات حسن نيت خود گام برداشته. از اين به بعد هيچ شرطي براي ايران از جانب هيچ قدرتي پذيرفه شدني نيست. مردم نيز از اين به بعد با تمام وجود پشتيبان نتيجه مذاكرات هر چه كه باشد هستند و قدران تلاش دولت يازدهم. روسيه اول غارتگر در دنيا
اینم یه ترفند جدید روسیه!
این نحوه خبر رسانی بازی در سناریو امریکا و شرکایش برای تسلیم ایران است که نیاز دارد تا فضای روانی روابط ایران با شرکای طبیعیش در این مرحله یعنی روسیه و چین تخریب شود . امریکا و شرکایش خوابهای بدی برای ایران و خاورمیانه دیده اند در این مورد تا حد زیادی چه خوشتان بیاید چه خوشتان نیاید دارای منافع مشترک با روسها و چینیها در معادلات قدرتی منطقه و جهان داریم . اگر نمیدانید راهش ساده است کمی بیشتر بررسی و مطالعه کنید اگر میدانید که تکلیفتان معلومه .
"نماینده روسیه بر سخت بودن موضع آمریکا در مذاکرات تأکید کرده و گفته، با توجه به ماهیت موضع آمریکایی‌ها، ایران باید‌ تصمیم بگیرد."
اين چه حرف بي ربطيه؟ چرا خود روسيه به خاطر سخت بودن مواضع جهاني عليه اوكراين از سرزمين يه ملت ديگه عقب نميكشه. بايد هوشيار عمل كرد و با روسيه هم مثل ساير بازيگران مذاكره هم عقلاني برخورد كرد و هم بهش ياداور شد كه عقب نشيني ايران يعني پيشروي غرب در همه حوزه ها از تكفيري هاي چچن بگير تا اوكراين و...
جبران ناپذیر ترین لطمه ها را درتاریخ از روس وانگلیس خوردیم دیگه بسه...
مرگ برروسهای کفتار صفت
بابا یکی راهکار بده و انتقاد سازنده تا کی مرگ بر.... درود بر...
مرگ برامریکای زور گو درود بزاستقلال
بندبازیهای روسیه پایانی ندارد وبا کارت ایران امتیاز گرفتن برای روس ها عادت شده
تعداد سانتریفیوژها، در صد غنی سازی و راکتور اراک علت اختلاف و عدم نگارش متن هستند.این ها موضوعات مهمی هستند که قبل از این توسط رسانه های غربی ادعا می شد و حالا چندی است که توسط نمایندگان 1+5 عنوان می شود.قبل از آن نمایندگان ما( برای گفتگو با 1+5)می گفتند این ها حدس و گمان رسانه ها می باشد، اما حالا چی؟ دشمن ذره ذره در حال پیشروی است!!!!؟؟؟ لطفا کوتاه نیایید
چرا هميشه ايران بايد كوتاه بيايد، درمورد فردو كه قرار شده صرفا تحقيقاتي باشد، آب سنگين اراك كه قرار شده تغيير ماهيت بدهد، تعداد سانتريفيوژهاي نطنز هم اگر قرار باشد كاهش پيدا كند ديگر چيزي باقي نمي ماند كه بر روي آن بخواهند مذاكره كنند! اين طبيعي است كه آمريكا مي خواهد حداكثر امتياز را به نفع اسرائيل بگيرد اين ديپلماتهاي ما هستند كه بايد هوشمندانه از رقيب امتياز بگيرند وگرنه بازي يك طرفه چه خاصيتي براي كشور خواهد داشت؟
حالا فهميديد كه هيچ كدام ابرقدرتها قابل اعتماد نيستند
نماینده روسیه غلط فرموده اند
ایران سفره بزرگی برای غارت از طرف روسیه و جین و هند
روس ها شیطنت نکنند ، برای کوتا آمدن غرب از بحران اوکراین ما را نفروشند.از تجزیه کشورشان بوسیله غرب عبرت بگیرند.
در طول تاریخ ایران بیشترین خیانتها را از سوی روسهای بی غیرت متحمل شده. اگر بخواهیم از بین بد و بدتر یکی را انتخاب نماییم آمریکا هزاران مرتبه از روسیه برتر است. روسیه به هیچ وجه توافق را دوست نداره چون توافق یعنی پایان باج خواهیهای روسیه از ایران...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار