بازدید 62096
۱
مرور روزنامه‌های پنجشنبه بیست و دوم خردادماه؛

افزایش بهای 13 خودرو بنا بر فرمول جدید شورای رقابت

گذشت زمان باعث شده روزنامه‌ها در آخرین شماره این هفته خود به نگاه‌های جدیدی در بررسی تحولات عراق برسند. برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای فتح مجلس آینده و قیمت‌گذاری جدید خودرو در سایه مواضع سخنگوی دولت و شورای رقابت، دیگر مطالب مهم روزنامه‌های امروز است.
کد خبر: ۴۰۷۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱ 12 June 2014
افزایش بهای 13 خودرو بنا بر  فرمول جدید شورای رقابتگذشت زمان باعث شده روزنامه‌ها در آخرین شماره این هفته خود به نگاه‌های جدیدی در بررسی تحولات عراق برسند. برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای فتح مجلس آینده و قیمت‌گذاری جدید خودرو در سایه مواضع سخنگوی دولت و شورای رقابت، دیگر مطالب مهم روزنامه‌های امروز است.

دو طرح اصلاح‌طلبان برای فتح مجلس دهم

ابتکار در بخشی از مطلبی با تیتر «دو مسير براي يک مقصد» و در بررسی احتمال‌های مربوط به مجلس آینده نوشته است: اصلاح‌طلبان براي ارائه يک ليست قوي، دو راه پيش روي خود دارند؛ اولين راه استفاده از برخي دولتي‌ها مانند معاونين رئيس جمهور و استانداران و همچنين وزراي دولت خاتمي در ليست خود هستند نيروهايي که مي‌توانند از سد شوراي نگهبان بگذرند و راه دوم جلب نظر برخي نيروهاي نزديک به اصولگرايي براي حضور در ليست اصلاح‌طلبان؛ درست همان شيوه‌اي که توانست روحاني عضو جامعه روحانيت مبارز تهران را به عنوان يک رئيس جمهور اصلاح‌طلب معرفي کند. قطعا ردصلاحيت ها سخت ترين مانع اصلاح‌طلبان براي رسيدن به مجلس شوراي اسلامي است. در اين ميان نيروهاي چپ نيم نگاهي نيز به رايزني‌هاي رئيس دولت دارند تا به پشتوانه آن بتوانند نيروهاي بيشتري را از سد شوراي نگهبان عبور دهند.

سومين مشکل اصلاح‌طلبان براي فتح مجلس دهم، اصولگرايان هستند. اصلاح‌طلبان به دليل حضور رقيب قدرتمند خود در صحنه سياسي نمي‌توانند به پيروزي قطعي اميدوار باشند. اصولگرايان يک سبد راي بالفعل در مجلس دارند که به واسطه آنها مي‌توانند به کرسي‌ها مجلس برسند. اصولگرايان در اين انتخابات سعي مي‌کنند که با ارائه يک ليست واحد که شامل نيروهاي معتدل اين جريان هستند، سنگر آخر خود را از دست ندهند. به خاطر همين اين گروه سعي مي‌کند تمام چهره‌هاي شناخته شده خود در ميان مردم را وارد صحنه کند در اين ميان برخي ورزشکاران و هنرمندان نيز مي‌توانند به شکست نخوردن اصولگرايان کمک کنند.

اصولگرايان بر خلاف اصلاح‌طلبان با توجه به شرايط جامعه به دنبال يک اقليت قدرتمند در مجلس هستند، اقليتي که بتواند اهداف اصولگرايان در مجلس دهم را اجرا کند. در اين ميان تفاوت سبد آرا تهران با شهرستان‌ها و تفاوت خواسته‌هاي مردم شهرهاي کوچک با شهرهاي بزرگ نيز مي‌تواند ديگر مشکل اصلاح‌طلبان براي رسيدن به کرسي‌هاي مجلس دهم باشد.همانطور که مشاهده مي‌شود، اصلاح‌طلبان براي رسيدن به مجلس دهم، راه‌ سختي را پيش رو دارند و به نظر مي‌رسد که بعد از سال‌ها که مجلس شوراي اسلامي، يک دست بوده است، ايرانيان شاهد يک مجلس دو قطبي با يک اکثريت و اقليت قدرتمند در مجلس باشند که مي‌تواند زمينه ساز فضاي جذاب در سياست ايران باشد. مجلس دهم مي‌تواند تکرار مجلس سوم و پنجم در ايران باشد.

شهروند نیز از زبان علی مطهری نوشته است، عملکرد دولت و رفتار شورای نگهبان در ترکیب مجلس آینده تأثیرگذار است. به نوشته این روزنامه نماینده اصولگرای مجلس گفته: باید تلاش کنیم در انتخابات مجلس آینده، افرادی وارد مجلس شوند که خود را نماینده مردم بدانند نه نماینده نظام و فقط از نظام دفاع کنند. علی مطهری در دیدار اعضای شورای راهبردی پویش امید، درباره انتخابات آتی مجلس تأکید کرد: ترکیب مجلس آینده از یک طرف به عملکرد دولت بستگی دارد و از طرف دیگر به نوع رفتار شورای نگهبان که سختگیری بکند یا نه. اگر افراد مستقل و اصلاح‌طلب نیز کاندیدا باشند و در نتیجه مردم مشارکت قابل قبولی داشته باشند مجلس خوبی خواهیم داشت ولی اگر ردصلاحیت‌ها زیاد باشد مشارکت مردم پایین می‌آید و مجلسی مانند مجلس کنونی خواهیم داشت. مطهری افزود: راه سومی که خیلی‌ها با عنوان اعتدال پیشنهاد می‌کنند این است که معتدل‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا بتوانند با یکدیگر کار کنند. انتظاری که از دولت می‌رفت همین بود ولی عملا این طور نشد. انتقاداتی که اصولگرایان به دولت می‌کنند بیشتر ناشی از این است که آنها در امور اجرایی زیاد به بازی گرفته نشدند. این نماینده اصولگرای مجلس یادآور شد: نزد بعضی از اصولگرایان وقتی که می‌گویی اصلاح‌طلب، انگار گفته‌ای کافر. در طرف مقابل هم وقتی می‌گویی اصولگرا، آدمی با فکر بسته و خشن در نظرشان مجسم می‌شود. آقای پزشکیان اصلاح‌طلب است و من اصولگرا ولی ما همفکر هستیم و باهم همکاری داریم. این می‌تواند در سطح کشور گسترش پیدا کند و به صورت یک جریان در بیاید.

افزایش بهای 13 خودرو بنا بر‌ فرمول جدید شورای رقابت

دنیای اقتصاد در بررسی آخرین تحولات بازار خودرو نوشته: سرانجام پس از ماه‌ها بحث و گفت‌و‌گو میان خودروسازان و شورای‌ رقابت، فرمول نهایی قیمت خودرو اعلام شد. براساس این فرمول، کف و سقف افزایش قیمت 49/3 تا 9/6 درصد تعیین شده است. به گفته رئیس شورای رقابت، اعمال قیمت‌های جدید پس از امضای توافق‌نامه با خودروسازان مبنی‌بر پذیرش شروط از سوی این شورا نهایی شده است و چنانچه خودروسازی این شروط شورای رقابت را نپذیرد، نمی‌تواند افزایش قیمت‌ها را اعمال کند. حذف بازار حاشیه‌ای، اختیاری شدن آپشن‌ها و اصلاح طرح فروش خودرو از جمله شروط تعیین‌شده از سوی شورا است. در دستورالعمل تعیین‌شده از سوی شورا، بالاترین میزان افزایش قیمت، مربوط به خودرو «پژو 405 اس‌ال‌ایکس» و «رانا» است. شورای رقابت اجازه داده است قیمت این خودرو نزدیک به هفت درصد افزایش یابد.

کمترین افزایش نیز برای خودروی ام‌وی‌ام چهار سیلندر در نظر گرفته شده است. بر اساس دستورالعمل جدید شورای رقابت، خودروسازان باید میزان تولید خود را به صورت ماهانه اعلام کنند تا در راستای آن ضمن همفکری با شورای رقابت، میزان عرضه خودرو در بازار نیز مدیریت شود. در فرمول جدید تعیین قیمت خودرو عامل کیفیت نیز گنجانده شده است به گونه‌ای که برخی خودروسازان به‌دلیل عدم رعایت کیفیت تا 5/2 درصد جریمه شده‌اند.

آخرین هفته فروردین امسال زمانی بود که رئیس شورای رقابت آن را برای اعلام فرمول جدید تعیین قیمت خودرو اعلام کرده بود.

حال با گذشت بیش از دو ‌ماه از زمان اعلام‌ شده، رضا شیوا فرمول جدید تعیین قیمت خودرو را اعلام کرده است. بر اساس این فرمول که درواقع نمونه اصلاح شده فرمول پیشین تعیین قیمت خودرو است، قیمت خودروهای داخلی با رشدی 7/3 درصد تا 9/6 دهم درصدی همراه شده‌اند.

روز گذشته رئیس شورای رقابت از نهایی‌شدن فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو به خبرگزاری‌ها خبر داد و گفت: در این دستورالعمل قیمت خودرو از 7/3 درصد تا 9/6درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.

با تصویب و اعلام دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری توسط اعضای شورای رقابت در جلسه دیروز این شورا، سیاست ثبات قیمت خودرو از سوی دولت در سال جدید فقط تا سومین ماه امسال دوام یافت.

شیوا با بیان اینکه دستورالعمل قیمت خودرو با لحاظ تورم بخشی خودرو و براساس ارز مبادله‌ای تعیین شده است گفت: این تصمیم با این ملاحظه گرفته شد که قرار است طبق مصوبه دولت در روزهای آینده به خودروسازان ارز مبادله‌ای ارائه شود.

رئیس شورای رقابت ضمن اشاره به اینکه در فرمول جدید، کیفیت تولید خودرو از سوی خودروسازان اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: در فرمول جدید 5/2 امتیاز مثبت به خودروسازانی که تولید خودروی مناسب دارند ارائه و 5/2 امتیاز منفی برای خودروسازان متخلف در تولید خودروهای بی‌کیفیت لحاظ شده است.

به گفته شیوا، در فرمول جدید بهره‌وری شرکت‌های خودروسازی نیز مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته و در مجموع با ارائه اعداد و ارقام توسط مرکز ملی رقابت، در دستورالعمل جدید افزایش 7/3 درصدی تا 9/6 درصدی قیمت خودرو مورد تصویب قرار گرفته است.

اعلام فرمول جدید از سوی شورای رقابت و تعیین قیمت خودروهای داخلی بر اساس آن، در حالی اتفاق افتاد که تا ساعاتی پیش از اعلام این خبر، موضع دولت، مخالفت با افزایش قیمت خودرو بود.

روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی در مورد قیمت‌گذاری خودرو و اینکه چرا شورای رقابت نرخ قطعی خودرو را اعلام نمی‌کند، اظهار کرد که شاید ضرورتی ندارد قیمتی اعلام شود یا انتظاری داشته باشیم که قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

با توجه به همزمانی گفته‌های نوبخت و اعلام فرمول جدید از سوی شورای رقابت در یک روز، آیا شورای رقابت و دولت برای اعمال افزایش قیمت اعلام شده به توافق رسیده‌اند؟

به گفته شیوا اعمال قیمت‌های جدید پس از امضای توافق‌نامه با خودروسازان مبنی بر پذیرش 5 شرط از سوی این شورا نهایی شده است و چنانچه خودروسازی شروط شورای رقابت را نپذیرد، نمی‌تواند از افزایش قیمت‌های جدید بهره‌مند شود.

نخستین شرط شورای رقابت حذف بازار حاشیه‌ای است. در حال حاضر قیمت‌ها در بازار آزاد تا 30 درصد بیشتر از قیمت کارخانه است.

رئیس شورای رقابت شرط دوم این شورا را اختیاری بودن آپشن‌ها برای مشتریان دانست و گفت: خودروسازان نباید آپشنی را به صورت تحمیلی به مشتری خود عرضه کنند. بر این اساس به جز الزامات قانونی در نصب آپشن‌ها هیچ الزام دیگری نباید از سوی خودروسازان به مشتریان در نصب آپشن‌ها تحمیل شود.

اصلاح طرح فروش خودروسازان شرط سوم شورای رقابت برای اعمال قیمت‌های جدید از سوی خودروسازان است، شیوا در این رابطه گفت: در حال حاضر وقتی شرکت‌های خودروساز سایت خود را برای پیش‌فروش باز می‌کنند به جای مصرف‌کننده واقعی، واسطه‌ها خودرو خریداری می‌کنند که این رویه باید اصلاح شود.

او در ادامه افزود: در فرمول جدید تعیین قیمت خودرو عامل کیفیت نیز گنجانده شده است به گونه‌ای که برخی خودروسازان به‌دلیل عدم‌رعایت کیفیت تا 5/2درصد جریمه شده‌اند.

رئیس شورای رقابت در حالی به جریمه 5/2درصدی برخی خودروسازان اشاره می‌کند که مشخص نیست این جریمه تا چه میزان کاهش قیمت را روی چه محصولی به همراه داشته است.

رئیس شورای رقابت همچنین از ارز مبادله‌ای، متغیرهای کیفیت، تورم‌بخشی و بهره‌وری به‌عنوان عوامل موثر در تعیین قیمت‌های جدید نام برد.

اوایل هفته آینده زمانی است که به گفته رئیس شورای رقابت، خودروسازان می‌توانند پس از امضای تفاهم‌نامه با شورای رقابت مبنی بر پذیرش این شروط، قیمت‌های جدید را اعمال کنند.

شیوا تأکید کرد، چنانچه خودروسازی از دستورالعمل شورای رقابت و قیمت‌های تعیین‌شده تخطی کند، مشمول جریمه و برخورد قانونی خواهد شد.

بر اساس دستورالعمل جدید شورای رقابت، خودروسازان باید میزان تولید خود را به صورت ماهانه اعلام کنند تا در راستای آن ضمن همفکری با شورای رقابت میزان عرضه خودرو در بازار نیز مدیریت شود.

شیوا در نهایت عقیده دارد با وجود اعمال افزایش قیمت در برخی خودروها اختلاف قیمت 10 تا 15 درصدی کارخانه و بازار آزاد همچنان دیده می‌شود.

رئیس شورای رقابت با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم مصرف‌کنندگان به صورت مستقیم خودرو را از کارخانه خریداری کنند، تصریح کرد: باید بازار خودرو به نحو مناسبی مدیریت شود تا رضایت مصرف‌کننده و تولیدکننده در آن به وجود آید.

به گفته رئیس شورای رقابت چنانچه خودروسازان در اجرای 5 شرط شورای رقابت برای افزایش قیمت کوتاهی کنند، افزایش قیمت خودرو منتفی شده و خودروسازان باید محصولات خود را مطابق دستورالعمل قیمت در خرداد 91 به فروش برسانند. فرمول جدید شورای رقابت در حالی محصولات خودروسازان را با افزایش قیمت همراه کرد که خودروسازان پیش از این، افزایش قیمت برای جبران زیان‌های به بار آمده ناشی از رشد هزینه‌ها و افت تولید در سال‌های گذشته را ضروری اعلام کرده بودند.

افزایش قیمت 13 خودرو بر اساس فرمول جدید شورای رقابت


نگاه‌های جدید به تحولات سریع در عراق

در بخشی از گزارش خبری تحلیلی کیهان از بحران عراق با تیتر «‌اشغال موصل، غلتیدن داعش در تله امنیتی» و در بررسی واکنش‌های خارجی آمده است: جمهوری اسلامی در واکنش به بحران موصل فعالترین مواضع را به نمایش گذاشت.

«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، اقدامات داعش را زنگ خطری برای امنیت منطقه دانست و در دیدار با عدنان محمود، سفیر سوریه کشورهای غرب را متهم کرد که داعش را به انواع سلاح‌ها حتی سلاح‌های کشتار جمعی تجهیز کرده‌اند.

سخنگوی وزارت‌خارجه ایران نیز در واکنش به بحران موصل گفت که ایران از دولت و ارتش عراق برای پاکسازی غرب عراق از تروریست‌ها حمایت می‌کند. او در عین حال در پاسخ به شایعه‌ای مبنی بر حضور نیروهای نظامی ایرانی برای مهار بحران در موصل گفت چنین چیزی واقعیت ندارد و حتی دولت عراق تاکنون چنین درخواستی نداشته است.

بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از وضع پیش آمده در موصل از کشورهای حامی تروریست‌ها خواست که به تحریم‌های اعمال شده بر علیه داعش التزام داشته باشند. بعضی از ناظران گفته‌اند خطاب دبیرکل سازمان ملل به طور مشخص دو کشور عربستان و آمریکا را دربرمی‌گیرد. چرا که سوزان رایس معاون وزارت خارجه آمریکا در هفته گذشته با صراحت اعلام کرده بود که کشورش از گروه‌های مسلح در سوریه که داعش قدرتمندترین آنهاست، با ارسال سلاح‌های سبک و سنگین حمایت می‌کند.

اما در عین حال وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که روز گذشته به مناسبت بحران امنیتی موصل صادر کرد به گونه‌ای به این موضوع اشاره داشت. این بیانیه اگرچه بر تعهد و آمادگی آمریکا برای ارسال کمک‌های مورد نیاز ارتش عراق در چهارچوب موافقت‌نامه استراتژیک برای غلبه بر داعش تاکید می‌کرد در عین حال ارسال سلاح برای تروریست‌ها در سوریه را به اینگونه توجیه کرد: «حمایت از کسانی که خواهان برکناری اسد هستند، یک تعهد اخلاقی است». البته آمریکا در همین بیانیه اذعان کرد که سلاح‌ها از سوریه به سمت موصل و فلوجه سرازیر می‌شوند.

«نبیل العربی» دبیرکل اتحادیه عرب نیز دیروز با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از اوضاع امنیتی موصل اعلام کرد: «اتحادیه عرب به صورت کامل با مردم و دولت عراق در مقابله با این بحران ابراز همدردی و از تلاش‌های بغداد برای مقابله با تروریسم حمایت می‌کند».

در عین حال بیانیه العربی خالی از «نکته خاص» نیز نبود او در عین حال که گفت اتحادیه عرب در کنار بغداد است بر «لزوم ایجاد توافق ملی عراق در این مرحله حساس برای ثبات و امنیت عراق» تاکید کرد که به نوعی انتقاد از عملیات نظامی علیه داعش محسوب شده و رنگی حمایت‌آمیز نسبت به تروریست‌ها داشت.

پیش از این اتحادیه عرب در مواجهه با تروریسم سوری، عضویت دمشق را در اتحادیه به تعلیق درآورد و قراردادهای اقتصادی پایتخت‌های عربی با سوریه را لغو کرد و هرگونه مراوده سیاسی و اقتصادی با دمشق را تحریم نمود. علاوه بر آن چند عضو برجسته اتحادیه عرب بار مالی تروریسم ضد سوری را در طول این سه سال بر عهده داشته و از نقش آنان در حمایت مالی و نظامی از داعش در عراق حکایت می‌کند.

بر این اساس «سعید الجیاشی» کارشناس امور امنیتی عراق روز گذشته به خبرگزاری فارس گفت: در میان تروریست‌هایی که به شهر موصل حمله کرده‌اند، افرادی به چشم می‌خورند که حتی زبان عربی نمی‌دانند. یک گزارش دیگر بیانگر آن است که «عمر شیشانی» تروریست سرشناس چچنی که از سوی عربستان حمایت مالی و رسانه‌ای می‌شود از توسعه حمله و استفاده از ظرفیت موصل برای تقویت عملیات‌ها در سوریه ضد بشار اسد خبر داد.

البته شواهد زیادی وجود دارد که از تجمیع نیروها در عراق برای پایان دادن به حضور داعش در عراق خبر می‌دهند. البته در این بین بعضی از کارشناسان نظامی عراق از جمله «عبدالکریم الجبوری» افسر بازنشسته عراقی معتقدند ارتش نباید در مهار تروریست‌ها عجله به خرج دهد چرا که هر نوع اقدام نسنجیده می‌تواند روحیه ارتش را ضعیف‌تر کند. وی می‌گوید: «تسلط کنونی داعش بر موصل در صورت اتخاذ تدابیر نظامی و تاکتیک‌های درست از بین می‌رود ولی اگر بیش از حد تسریع شود ممکن است نتیجه عکس بدهد.» بعضی دیگر از ناظران نظامی در منطقه پا را از این هم فراتر گذاشته و گفته‌اند اصولا اقدام داعش در تصرف موصل می‌تواند به نقطه پایان داعش در منطقه منجر شود و لشکرکشی این گروه تروریستی افتادن به تله باشد.

در عین حال باید به این نکته توجه داشت که پاکسازی یک شهر بزرگ با جمعیتی نزدیک به دو میلیون نفر از تروریست‌ها کار پیچیده‌ای است چرا که تمییز دادن شهروندان از تروریست‌ها برای هواپیماهای نظامی و یا تانک‌ها کار دشواری است و نباید وقتی پای درگیری ارتش و یک گروه تروریستی ولو قدرتمند هم نباشد به میان می‌آید توقع حل مسئله در چند روز پس از آغاز بحران داشت.

سيد عطا تقوي اصل نیز درباره «‌تحولات اخيرعراق و تأثيرات آن بر ژئوپليتيک ايران» در روزنامه ابتکار نوشته است: عراق با سه گزينه در آينده مواجه است: کودتا و در نتيجه ايجاد ساختاري متمرکز در رأس آن يک ديکتاتور (توتاليتر)، تجزيه ژئوپليتيکي (فدراليزم) و شکل گيري دو اقليم عربي و کردي، و تجزيه سرزميني(بالکانيزه شدن) و در نتيجه شکل گيري سه اقليم کردي، شيعي و سني. برگشتن به دوران ديکتاتوري مشروط به حمايت‌هاي ايالات متحده براي جلوگيري از تجزيه سرزميني و ممانعت از خروج عراق از قدرتهاي تأثيرگذار منطقه اي است.
 
اين گزينه براي ژئوپليتيک ايران و مؤلفه‌هاي آن چالش برانگيز و تهديدساز خواهد بود و نسخه اي از دوران بعث را تکرار خواهد کرد و در صورت تحقق، ايران را بار ديگر وارد يک رقابت منطقه اي بي حاصل با اين کشور خواهد کرد. گزينه دوم فدراليزم است که در قانون فعلي عراق نيز مورد تأييد و تأکيد قرار گرفته است. اين سناريو باعث تجزيه ژئوپليتيکي عراق خواهد شد و نقش عراق را به عنوان کشور مدعي قدرت منطقه اي با آسيب جدي مواجه خواهد کرد و جايگاه اين کشور را در سلسله مراتب قدرتهاي منطقه اي مطمئناً تنزل خواهد داد و در نهايت منجر به افزايش قدرت منطقه اي ايران خواهد شد. چون حکومت‌هاي فدرال مانند ساختارهاي متمرکز قادر نيستند ديدگاه‌هاي واحد در مورد تحولات منطقه اي و جهاني را باز توليد کنند و از سازماندهي سريع، منسجم و يکپارچه که لازمه يک قدرت منطقه اي است، ناتوانند‌؛ به نظر مي‌رسد تحقق چنين مدلي در عراق، باعث خواهد شد تا قدرتهاي فرا منطقه اي نسبت به تکرار اين تجربه در ايران از طريق فعال کردن مطالبات قومي، از بي رقيب شدن قدرت منطقه اي ايران در حوزه خليج فارس جلوگيري کنند؛ بنابراين، ساختار سياسي کشور ما بايد با رصد مداوم تحولات عراق، پيش بيني‌ها و تمهيدات لازم براي جلوگيري از تکرار اين سناريو در ايران را به عمل آورد. سناريو سوم بالکانيزه شدن عراق و ايجاد سه اقليم کردي، شيعي و سني است(3 =1+1+1 ) که در صورت تحقق، خشونت آميز خواهد بود.

نشانه‌هاي تلاش براي تحقق اين سناريو در ورود گروه‌هاي تروريستي به مناطق سني نشين و تصرف موصل و مناطق همجوار آن در روزهاي اخير نمايان شده است. تحقق اين گزينه نيز داراي پيامدهاي مثبت و منفي براي جغرافياي سياسي و ژئوپليتيک ايران خواهد بود. حذف يک رقيب منطقه اي و تهديد دائمي در مرزهاي غربي ايران از پيامدهاي مثبت آن خواهد بود و آثار منفي آن در افزايش مطالبات قومي بويژه در بين کردهاي ايران و نهايتاً زمينه سازي براي تکرار اين تجربه توسط قدرتهاي فرامنطقه اي در ايران است. بنابراين عراق جديد ديگر قادر نيست همچون دهه‌هاي مياني قرن بيستم يک دشمن راهبردي براي تماميت ارضي ايران باشد اما پيامدهاي ناشي از تحولات سياسي و جغرافيايي آن، مي توانند همچنان جغرافياي سياسي و ژئوپليتيک ايران را به شدت تهديد يا تقويت کند.

ايران بايد بر آن باشد تا با ارزيابي صحيح از اهداف جديد آمريکا، نه تنها خود را از پيامدهاي منفي تحولات عراق مصون نگهدارد بلکه تلاش کند که چگونه مي تواند با تدابير به موقع از رويدادهاي آتي اين کشور به نفع کسب منافع ملي خود بهره برداري کند .عراق به هر سرنوشتي که مبتلا شود از اهميت ژئوپليتيکي غير قابل انکاري در الويت‌هاي سياست خارجي ايران برخوردار است ؛ از دلايل چنين جايگاهي مي توان به اين موارد اشاره کرد: وجود اقليت کرد در هر دو کشور، استقرار عتبات عاليات شيعيان در عراق و تعلق معنوي شيعيان ايران به آن، عراق تنها کشور عربي است که با ايران مرز زميني دارد، طولاني ترين مرز ايران با کشورهاي همسايه از آن عراق است، بعد از ايران بيشترين تعداد شيعيان در عراق ساکنند، عراق در دوره‌هاي طولاني بخشي از جغرافياي سياسي ايران بوده است، عراق در حال حاضر بخشي از جغرافياي فرهنگي ايران است، عراق تنها کشور عربي منطقه است که قادر است به ايران حمله کند و کشور ما را با چالش مواجه کند، ايران داراي ذخاير عظيم در منابع مشترک نفت با عراق است و عراق در بين کشورهاي عربي بيشترين اشتراکات را با ايران دارد و مي تواند مؤلفه اي مهم براي نفوذ و گسترش قدرت ژئوپليتيکي ايران در کشورهاي عربي و جهان اسلام باشد و نهايتاً عراق به عنوان يک کشور ذي نفوذ در اوپک، سازمان کنفرانس اسلامي و اتحاديه عرب، مي تواند به تحقق بيشتر ظرفيتهاي ژئوپليتيکي ايران کمک کند.

عليرضا رضاخواه نیز در بخشی از یادداشتی با تیتر «‌از راهبرد بن گوريون تا هلال سياه داعش» در روزنامه خراسان نوشته است: ماجرا به همين جا ختم نمي شود، حمله به موصل تلاشي براي تکميل هلال سياه داعش در عراق و شام است. هلالي که از استان الانبار در مرز عربستان سعودي و در جنوب عراق شروع شده، استان‌هاي صلاح الدين و نينوا در عراق و همچنين منطقه حسکه و الرقه در سوريه را در بر مي گيرد و تا استان حلب در مرز ترکيه امتداد مي يابد. هلال سياه داعش به گونه‌اي طراحي شده که علاوه بر چنگ اندازي بر منابع نفتي عراق، سوريه و لبنان را که چون ستون فقرات محور مقاومت هستند از سرزمين اصلي جدا کند. طرحي که بر اساس راهبرد امنيت پيراموني بن گوريون تدوين شده است. راهبردي که اسرائيل از زمان شکل گيري جعلي خود برپايه آن استوار شد، براساس گفته ديويد بن گوريون: "ما ملتي کوچک هستيم و امکانات و منابع ما اندک است و بايد اين خلأ را در برخورد خود با کشورهاي عرب دشمن از طريق شناختن نقاط ضعف آنها به ويژه در زمينه روابط موجود بين گروه‌هاي نژادي و اقليت‌هاي طايفه اي برطرف کنيم به گونه اي که ما به آنها دامن بزنيم تا در نهايت به مشکلاتي تبديل شود که حل يا مهار کردن آنها براي اين کشورها دشوار شود ". آن چه ‌امروز عراق شاهد آن است تبلور بيعت ارتجاع سياه به رهبري سعودي‌ها و صهيونيزم است. همپيماني شوم و بحران آفريني که، آثار آن در عراق، لبنان و سوريه به خوبي قابل مشاهده بوده به اين زودي‌ها منطقه خاورميانه را رها نخواهد کرد.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۷
انتشار یافته: ۱
من هفته پیش پزو۲۰۶صندوق دار کرفتم از ایران خودرو ۳۵۹۰۰۰۰۰۰.این قیمت جدید یعنی چی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان