بازدید 5373

تاکسيران‌ها چند ميليارد کرايه اضافي مي‌گيرند؟

شايد براي شما هم در اين چند وقته اتفاق افتاده باشد که در چند روز متولي براي طي کردن يک مسير ثابت نرخ هاي متفاوتي به تاکسي ها پرداخت کرده باشيد. يک نفر هزار تومان مي گيرد يک نفر 700 تومان و نفر ديگر 500 تومان! آخر هم تکليف مشخص نمي شود که قرار است بابت اين مسير ثابت چقدر پول پرداخت کنيد.
کد خبر: ۴۰۶۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰ 10 June 2014
فرض کنيد در هر کرايه ماشين فقط يک تومان اضافي رد و بدل شود؛ آن وقت هر روز سه ميليون و 850 هزار تومان از پول مردم پايتخت از راه غير حلال و غيرقانوني وارد چرخه گرش مالي شهر خواهد شد!

به گزارش ابتکار، کرايه تاکسي هميشه معضلي بوده که باعث جنگ و جدل ديرينه بين راننده، مسافر و تاکسيراني مي شود. از يک طرف تاکسيراني نرخ هايي تعيين مي کند که اصلا معلوم نيست آن را چطور بايد گرد کرد يا اصلا براي چه بايد تاکسيراني چنين رقمي را تعيين کند؛ بعد از آن خود راننده از ظن خود مشخص کند که چقدر بايد بگيرد و طبيعتا به نفع خود آن را گرد کند. مثلا همين نرخ کرايه اي که براي تاکسي هاي گردشي با عنوان ورودي تعيين مي کنند، رويش نوشته است: ورودي 2341 ريال، يا به سادگي نوشته‌اند: 2222 ريال، يا هر مقدار ديگري که شما آن را ديده‌ايد! بعد در کنار همين عدد نوشته‌اند که با 500 متر مسافت آزاد! معني جمله اين است: شما با پرداخت دو هزار و سيصد و چهل و يک ريال مي‌توانيد سوار تاکسي شويد و تا 500 متر از آن استفاده کنيد و جابه جا شويد. اين نرخ تاکسي را که مثال زديم مصوب تابستان سال 91 است! يعني آقا يا آقاياني که اين قانون را تصويب کرده‌اند، هنوز فکر مي‌کنند چيزي به اسم چهار تومان در پول رايج و رسمي کشور وجود دارد! هنوز فکر کرده‌اند با سکه‌هاي 25 توماني و 50 توماني مي‌توان 34 تومان سوا کرد و به راننده پرداخت کرد! آن هم 25 توماني و 50 توماني هايي که خودشان به سختي گير مي آيند و البته در شرايطي که تراول هاي 100 هزارتوماني هم وارد چرخه پول شده است.

شغلي به نام پول خردي!


معضل نبود پول خرد چيزي است که مسافر و راننده را اسير خودش کرده به گونه اي که وقتي تاکسيراني کرايه را 650 تعيين مي کند، به اين فکر نمي کند که اين پول هاي خرد بايد چطور به دست مسافر و راننده برسد. همه گلايه دارند که در اين نبود پول خرد اين چه نوع کرايه اي است که براي تاکسي ها تعيين مي کنند. در اين زمان است که شغل جديدي به وجود مي آيد به نام خريد و فروش پول خرد. افرادي که به جمع آوري اين پول هاي خرد مي پردازند و با فروختن آنها به راننده هاي تاکسي و اتوبوس، با قيمتي بالاتر از ارزش ريالي خود پول، براي خود کار و کاسبي راه مي اندازند و راننده ها از اين بابت که مجبور هستند بابت پول خرد هزينه کنند شاکي مي شوند و براي همين هميشه به زمين و زمان بد و بيراه مي گويند که چرا مردم پول خرد در جيبشان پيدا نمي شود. مثلا براي 5هزار تومان 200 توماني بايد 6هزار تومان و در مواقعي حتي بيشتر پرداخت کنند و قيمت 50 توماني که بالاتر هم مي رود و مبلغ 3 هزار تومان 50 توماني تا 5 هزار تومان هم خريد و فروش شده است. در اين زمان است که راننده اگر بخواهد 700 تومان بگيرد مسافر شاکي مي شود و اگر بخواهد 600 تومان بگيرند راننده شاکي مي شود که چرا بايد کمتر از آنچه که تاکسيراني تعيين کرده از مسافر دريافت کند؛ در حالي که روز به روز به گراني ها و تورم اضافه مي شود. البته بماند که معمولا مسافر بابت آن 50 تومان کوتاه مي آيد و عطاي گرفتنش را به لقايش مي بخشد.

به ازاي هر 100 متر 161 ريال!


شايد براي شما هم در اين چند وقته اتفاق افتاده باشد که در چند روز متولي براي طي کردن يک مسير ثابت نرخ هاي متفاوتي به تاکسي ها پرداخت کرده باشيد. يک نفر هزار تومان مي گيرد يک نفر 700 تومان و نفر ديگر 500 تومان! آخر هم تکليف مشخص نمي شود که قرار است بابت اين مسير ثابت چقدر پول پرداخت کنيد. امسال نيز براساس لايحه شهرداري وروديه تاکسي هاي گردشي براي مسافت آزاد 500 متر 370 تومان و پس از 500 متر تا 7 کيلومتر به ازاي هر 100 متر 161 ريال به کرايه افزوده مي شود. همچنين براي مسافت هاي بالاي 7 کيلومتر به ازاي هر 100 متر 135 ريال و در سرعت هاي کمتر از 15 کيلومتر بر ساعت براي هر دقيقه 96 ريال در نظر گرفته شده است. همين رند نبودن کرايه ها موجب مي شود تا راننده آنطور که دلش مي خواهد کرايه را گرد کند و از مسافر بگيرد و تنها دليل براي اين کار را گراني و بالا بودن خرج ماشين و زندگي بداند. در صورتي که کسب درآمد به اين طريق به هيچ عنوان نمي تواند درست باشد. مسافر هم به دليل رند نبودن کرايه ها و مشغله فکري حوصله حساب و کتاب کردن ريال به ريال براساس ميزان مسافت طي شده در زمان مشخص را ندارد و ترجيح مي دهد هرآنچه را که راننده مي گويد پرداخت کنند.

يک ميليارد و 386 ميليون تومان در سال با يک تومان اضافه کرايه در جيب راننده تاکسي ها مي رود!

حالا از سوي ديگر به اين قضيه نگاه کنيم! اينکه همين چند ريال ناقابل مي تواند چه پول زيادي را به جيب راننده تاکسي ها روانه کند، بدون اينکه آب از آب تکان بخورد. حالا اينکه خرج و مخارج زياد و گراني ها چيزي در جيب راننده تاکسي ها نمي گذارد، بحث جدايي است، که به تورم و بالا بودن مخارج برمي گردد؛ اما باز هم دليل نمي شود، بيشتر از نرخ تعيين شده از سوي تاکسيراني، از جيب مردم به دخل راننده برود. بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده از سوي شرکت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيک تهران، بيش از 24 درصد از کل سفرهاي شهري در پايتخت با تاکسي انجام مي‌شود، اين رقم در ‌آمار اين شرکت سه ميليون و 850 هزار سفر برآورد شده است. يعني هر روز سه ميليون بار در تهران پول کرايه تاکسي پرداخت مي‌شود. حالا فرض کنيد هر بار فقط يک تومان کرايه اضافي رد و بدل شود! فقط يک تومان! آن وقت هر روز سه ميليون و 850 هزار تومان از پول مردم از راه غير حلال و غيرقانوني وارد چرخه گرش مالي شهر مي‌شود! اين عدد در ماه مي‌شود 115 ميليون 500 هزار تومان و در سال مي‌شود يک ميليارد و 386 ميليون تومان! يادتان هست که فرض ما فقط براي يک تومان کرايه اضافه بود! نه صد تومان و 200 تومان و 300 تومان! اين وضعيت تنها در شهر تهران محاسبه شده است؛ حالا حساب کنيد اگر براي هر استان اينگونه محاسبه و جمع شود در کل کشور چندين ميلياردتومان کرايه اضافي رد و بدل مي شود؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۱۳
راننده ها کرایه 1350 رو 1500 تومن میگیرند
چرا اتوبوسها را نمیگویید ک کرایه هایی که مانند 350 تومان را 400 تومانو 450 تومان را 500 تومان بعلت نبودن پول خرد در یافت میکنند وروزانه هزاران نفر را جابجا میشوند ومبلغ هنگفتی از مردم اضافه در یافت میگردد
خدايي خجالت نمي كشيد؟از صبح تا شب گاز و ترمز مي كنن بعد ميخواي بگي نونشون هم حرومه؟
آقا خدتو جای راننده تاکسیه بدبختم بزار . بنزینش که دو برابر شده خرجش زندگیش ده برابر یک کیلو ماس نمیتونه با 2000تومنم گیربیاره بعد نرخ کرایه باید مال دو سال پیش باشه خدایی..... بعد تو نشستی اینجا حساب میکنی 1 قرون هرکدوم اضافه بردارن چقد میشه ... برو از خدا بترس
ما هم دیگر خسته شدیم از بس که با رانندگان چونه زدیم تاکسیرانی یه فکر اساسی برای مقوله کرایه بکند. خود من هر روز از سر خیابان گرگان تا سر خیابان ویلا را هزار تومان می دهم. در صورتیکه یک راننده میگفت کرایه فقط 700 تومان است و ما هرروز رفت و برگشت 600 تومان اضافه می دهیم. خدا به فریاد ما برسد
تنها راننده تاکسی ها نیستند بلکه اتوبوسها هم این کار را انجام میدهند مثلاً خط BRT تجریش- ولی عصر... 400 تومان است ولی شما اگر 500 تومان دادی راننده 100 تومان باقیمانده را به شما پس نمیدهد ضمناً رانندهای تاکسی با ادعای حق طلبانه حداقل صد تومان اضافه را میگیرند اصلاً حلال و حرام و حق و ناحق از بین رفته سخنان گوهر بار حضرت علی(ع) به برادرش عقیل دیگه مطرح نیست وضع خوبی نیست تابناک.
بی معنی ترین گزارشی بود که از تابی خوندم واقعا ارزش نگارش داشت?چند هزار راننده اونم در یک سال اونم با حساب شما یک ملیارد خوب که چی دوباره خودت بخون چی نوشتی
چه کسانی مانع استفاده از تاکسیمتر ها میشوند؟
اغلب اوقات شاهد مشاجره و بگو مگوی رانندگان و مسافران هستیم.
امروزه در اکثر کشورها استفاده از تاکسیمتر باعث شده است تا مسافرین با آرامش خیال به سفرهای شهری خود بپردازند. در اصل این روش علاوه بر راحتی مسافر و رانندگان، در روابط مالکین تاکسی ها با رانندگان و همچنین مسائل مالیاتی و دخل و خرج این صنف محترم شفافیت میآورد.
در این رابطه جهانگردان هم تکلیفشان روشن میشود.
آقا باور کنید عجله داشتم سوار تاکسی شدم دوتا چهارراه بعد پیاده شدم میگه میشه هشت صد میگم گرون نمیگیری؟
میگه گوشت و نون و شیرو پنیر و.... گرون میخری چیزی میگی؟
کرایه مسیر رو میگیرم دیگه
میگم پس بعد من نباید کسی رو سوار کنی چون کرایه اش رو گرفتی
میگه چشم منتظر بودم شما بفرمائید.
منم دیدم هوا برش داشته قید کارمو زدم تا آخر مسیر رفتم
میگه مگه نمیخواستی اونجا پیاده شی ؟ نمیدونی اصلا کجا میخوای بری سر کرایه چونه میزنی
گفتم میدونم کجا میخوام پیاده شم ولی تا آخر مسیر اومدم گوش مسافر دیگرو نبری
یه کرایه برگشتم میدم
کارمم فدای سرت
میگه مشکل همینه که بیکارو علاف زیاده!!!!
یعنی موندم از اعتماد به نفس بعضی هاشون بخدا!!!!
آقا یک سوال: وقتی 25 درصد بنزین گران می شود، چرا کرایه هم 25 درصد با تایید شورای شهر تهران !! گران می شود؟ مگر در هر تاکسی 4 نفر نمی شینند و در هر اتوبوس 44 نفر؟ چرا 25 درصد را تقسیم بر 4 یا 44 نمی کنند؟
از بس با این راننده تاکسی سر کرایه بحث کردم خسته شدم. امروز دیگه تصمیم گرفتم به جای بحث با راننده ای به حق خودش راضی نیست و هر جور میخواد کرایه بگیره بحث نکنم و نیت کردم اضافه پولی که راننده ها میگیرن صدقه باشه. حتما محتاجه که به حق خودش راضی نمیشه. این جوری از جیب من همم پولی کم نمیشه. بقیش با خودشون.
مترو را با شدت هر چه بیشتر توسعه دهید.
علاجش فقط کارت اعتباریه و یه pos در هر تاکسی که با هزار روش میشه راه اندازی کرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان