بازدید 18077
مرور روزنامه‌های یکشنبه هجدهم خرداد؛

6 مراجعه به بی‌بی‌سی و 23 نقل قول از غرب در مستند هسته‌ای تلویزیون

دیدارهای دوجانبه مقامات ایران و آمریکا برای سرعت بخشیدن به مذاکرات هسته‌ای همزمان با قرار گرفتن صدا و سیما در صف مستندسازان هسته‌ای، تحلیل سفر یک هیأت آمریکایی به ایران و تأکید کوهکن به عنوان نماینده راست سنتی بر محال بودن اجماع با احمدی‌نژاد، مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های یکشنبه است.
کد خبر: ۴۰۶۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰ 08 June 2014

دیدارهای دوجانبه مقامات ایران و آمریکا برای سرعت بخشیدن به مذاکرات هسته‌ای همزمان با قرار گرفتن صدا و سیما در صف مستندسازان هسته‌ای، تحلیل سفر یک هیأت آمریکایی به ایران و تأکید کوهکن به عنوان نماینده راست سنتی بر محال بودن اجماع با احمدی‌نژاد، مهم‌ترین مطالب روزنامه‌های یکشنبه است.

6 مراجعه به بی‌بی‌سی و 23 نقل قول از غرب در مستند هسته‌ای تلویزیون

جوان با یادآوری اینکه فقط 43 روز برای حل اختلافات باقی است، از «ماراتن مذاكراتی ایران و 1+5 برای توافق تا پایان تیر» خبر داده و نوشته: امروز 18 خرداد ماه 1393، تا مهلت تعیین شده در توافق ژنو برای توافق بین ایران و 1+5 فقط 43 روز ‌مانده است. از امروز تا آخر خرداد ماه 1393 كه دور دیگری از مذاكرات ایران و 1+5 تمام می‌شود، تیم هسته‌ای دولت یازدهم تقریبا هر روز برای تسهیل توافق هسته‌ای جامع‌ با اعضای 1+5 مذاكره دارد.

امروز 18 خرداد ماه 1393، تا مهلت تعیین شده در توافق ژنو برای توافق بین ایران و 1+5 فقط 43 روز باقی مانده است. از امروز تا آخر خرداد ماه 1393 كه دور دیگری از مذاكرات ایران و 1+5 تمام می‌شود، تیم هسته‌ای دولت یازدهم تقریبا هر روز برای تسهیل توافق هسته‌ای جامع، با اعضای 1+5 مذاكره دارد.

به گزارش «جوان»، حمید بعیدی نژاد از چهارشنبه قبل به وین رفته تا در سطح كارشناسی با 1+5 مذاكره كند. او كه از وین برگردد، تا 26 خرداد ماه، یك سری مذاكرات دوجانبه با برخی از كشور‌های 1+5 برگزار خواهد كرد و بعد از این دور مذاكرات هم، دور جدیدی از مذاكرات در سطح مقام‌های ارشد طی روز‌های 26 تا 30 خرداد ماه برگزار خواهد شد تا راه برای توافق هسته‌ای جامع بین ایران و 1+5 هموار شود، ولی تقریبا هیچ كدام از اعضای تیم هسته‌ای با صراحت قبل از «وین ـ 4» از احتمال توافق صحبت نمی‌كنند.

برخی منابع می‌گویند با وجود ماراتن مذاكراتی بین ایران و 1+5، طرفین احتمالا در پایان تیر ماه 1393 مجبور خواهند بود توافق ژنو را شش ماه دیگر تمدید كنند. حمید بعیدی‌نژاد، گفته كه در این دور مذاكرات، طیفی از مسائل مربوط به هسته‌ای را در ابعاد كارشناسی و فنی مورد بررسی قرار داده است. نه تیم كارشناسی ایرانی جزئیاتی از محتوای مطرح شده بیان كرده‌اند و نه طرف غربی در این مورد اظهاری نظر كرده است ولی برخی منابع می‌گویند كه طرفین بر سر ظرفیت غنی‌سازی كه ایران در دوره توافق جامع می‌تواند داشته باشد، اختلافات جدی دارند. تحت چنین شرایطی، اعضای تیم هسته‌ای ایران، سعی می‌كنند با احتیاط بیشتری درباره پیش‌بینی آینده مذاكرات صحبت كنند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه كه تا چند هفته قبل، با خوشبینی بیشتری در مورد نتیجه مذاكرات سخن می‌گفت، در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران گفته كه علی‌القاعده مذاكره برای به نتیجه رسیدن نیاز به آمادگی طرفین دارد و اگر طرف مقابل آماده باشد می‌توانیم به نتیجه برسیم. به گفته ظریف، ایران برای گفت‌وگوهای جدی آماده است، چراكه مذاكرات دشوار است. سید عباس عراقچی نفر دوم تیم مذاكره كننده هم دیروز در گفت‌و‌گو با فارس گفت كه تیم ایرانی قبل از شروع مذاكرات روز 26 خرداد ماه 1393، ظرف این هفته و هفته آینده با برخی از اعضای 1+5 در سطح معاونان گفت‌و‌گو خواهد كرد.

عراقچی نام كشورهایی را كه ایران با آنها مذاكره می‌كند، ذكر نكرد ولی برخی منابع از جمله وال استریت ژورنال پیشتر خبر داده بودند كه طرف امریكایی برای سرعت دادن به مذاكرات، به دنبال مذاكرات دوجانبه با ایران است. شرایط موجود باعث شده كه پیش‌بینی‌ها درباره به نتیجه رسیدن یا به نتیجه نرسیدن مذاكرات تا آخر تیرماه افزایش پیدا كند. در حالی كه برخی احتمال توافق طرفین را طی یك‌ ماه و نیم آینده بعید نمی‌دانند، رویترز در گزارشی نوشت كه منابع غربی می‌گویند هم ایران و هم امریكا مایل هستند توافق ژنو پس از تاریخ 30 تیر 1393 (20 ژوئیه 2014) تمدید شود.

به نوشته رویترز، علت اصلی این تمایل این است كه از یك سو مذاكرات فعلی آن قدر سریع پیش نمی‌رود كه تا قبل از 30 تیر توافق نهایی میان ایران و 1+5 حاصل شود و از سوی دیگر هیچ كدام از دو طرف نمی‌خواهند فرصت دستیابی به یك توافق نهایی را از دست بدهند.

همچنین بر اساس گزارش فارس به نقل از ال مانیتور، نمایندگان مجلس سنای امریكا روز پنجشنبه جلسه‌ای را با موضوع «اثرات منطقه‌ای توافق هسته‌ای با ایران» برگزار خواهند كرد. كمیته روابط خارجی سنای امریكا قرار است روز پنجشنبه (12 ژوئن) جلسه ‌استماعی را با موضوع «اثرات منطقه‌ای توافق احتمالی با ایران» برگزار كند. «دنیس راس» مشاور ارشد سابق «باراك اوباما» رئیس‌جمهور امریكا و همچنین «فردریك كاگان» از موسسه «امریكن اینترپرایز» حضور از جمله كارشناسان حاضر در این نشست خواهند بود.

در همین حال، اعتماد به پیوستن «رسانه ملی در صف مستندسازان هسته‌ای» پرداخته و نوشته: رسانه ملی هم برای مذاكرات هسته‌ای مستند ساخت: «از ژنو تا وین». مستندی بر اساس اظهارات و موضع گیری‌های مقامات و كارشناسان غربی، بی آنكه خبری از اظهارات متقابل مقامات دولتی ایران در آن دیده شود. پیش از این رئیس سازمان صدا و سیما در دو مرحله برای برگزاری مناظره‌های هسته‌ای به سینه منتقدان دولت دست رد زده بود.

عزت الله ضرغامی دلیل این كار خود را حمایت از موضع تیم مذاكره كننده كشورمان عنوان كرده بود؛ موضعی كه به نظر می‌رسد چندان جایی در محتوای مستند «از ژنو تا وین» نداشت. تأكید مستند سی دقیقه‌ای صدا و سیما كه پس از اخبار ساعت 21 جمعه شب، از شبكه اول پخش شد تأكید بر اقدامات متقابل ایران و 1+5 بعد از توافق‌نامه هسته‌ای بود. «از ژنو تا وین» در حقیقت روایتی بود از آنچه كه در فاصله هفت ماهه بین مذاكرات ژنو تا وین گذشت. روایتی از عقب نشینی دولت ایران و ادامه تحریم‌های امریكا. مستند سی دقیقه‌ای «از ژنو تا وین» با طرح مفاد توافق‌نامه ژنو در همان دقایق ابتدایی آغاز می‌شود. این مستند در طرح این مسأله سراغ گزارش شبكه فارسی BBC می‌رود. اتفاقی كه شش بار دیگر نیز در این مستند رخ می‌دهد. بعد از این سازندگان مستند یاد شده این سؤال را مطرح می‌كنند كه «آیا توافق ژنو می‌تواند زمینه را برای توافق بعدی در مذاكرات وین آماده كند»؟ سؤالی كه به نظر می‌رسد سازندگان «از ژنو تا وین» می‌كوشند تا جوابی منفی برای آن پیدا كنند. چه آنكه در دقایق بعدیِ فیلم و با پیش كشیده شدن موضوعاتی چون بحث بازگرداندن دارایی‌های بلوكه شده ایران از سوی كشورهای غربی، هیچگاه توضیحات مقامات مسئول ایرانی در این باره به مخاطب ارائه نمی شود و مستندسازان تنها به گزارش‌های شبكه فارسی BBC اكتفا می‌كنند.

این اتفاق، یعنی استناد به سخنان مقامات و رسانه‌های غربی كه بارها توسط جریانات منتقد دولت در ایران، غیر قابل اعتماد خوانده شده اند، در تمام طول سی دقیقه‌ای فیلم تكرار می‌شود. سازندگان این فیلم تنها سه بار سراغ اظهارنظرهای مستقیم مقامات دولتی ایران می‌روند: یك بار سخنان كوتاه رضا نجفی، سفیر ایران در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی پخش می‌شود كه به تعهدات ایران در قبال توافق ژنو اشاره دارد. بار دوم و بعد از نشان دادن صحنه‌هایی از حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سایت نطنز سخنان علی اكبر صالحی در رابطه با پلمب چشمه‌های راكتور این سایت نمایش داده می‌شود و در آخرین مورد هم جهانگیریان، رئیس سازمان هواپیمایی كشور از ندادن سوخت به هواپیماهای ایرانی گلایه دارد. با این حال در طول همین 30 دقیقه 23 بار سخنان مقامات غربی نمایش داده می‌شود كه 17 مورد آن مربوط به مقامات امریكایی و به طور مشخص سه مورد آن مربوط به رئیس جمهوری این كشور می‌شود.

همزمان سه بار هم از سخنان جان كری در این فیلم استفاده می‌شود. اما در مقابل مستندسازان هیچ لزومی بر استفاده از اظهارات و توضیحات رئیس جمهوری یا وزیر امور خارجه كشورمان درباره توافق ژنو ندیده اند. نكته دیگر اینكه در مستند «از ژنو تا وین» 10 بار به گزارش‌ها و تحلیل‌های دو شبكه ماهواره‌ای فارسی زبان استناد می‌كرد. نقطه برجسته و مورد توجه این مستند هم خلف وعده طرف‌های غربی در پرداخت قسط چهار میلیارد دلاری ایران از دارایی‌های بلوكه شده كشورمان و توقف موقتی فعالیت نیروگاه نطنز توسط كارشناسان هسته‌ای بود. مواردی كه به زعم مستندسازان توافق نهایی بین ایران و 1+5 را در‌هاله‌ای از ابهام قرار داده است. مستند «از ژنو تا وین» نهایتا با پرسشی در همین زمینه به پایان می‌رسد كه مستندسازان تلاش كرده اند پاسخ آن را تلویحا در 30 دقیقه گذشته این فیلم به مخاطب بدهند.

اجماع اصولگرایان با احمدی‌نژاد محال است

آرمان امروز و در شرایطی که آیت‌الله مهدوی کنی از بزرگان اصولگرایان در بستر بیماری است، به گفت‌و‌گو با کوهکن نایب رئیس جبهه پیروان خط امام(ره) پرداخته و نوشته: روند حرکتی جریان اصولگرایی را می‌توان به دو دوره قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری تقسیم بندی کرد. قبل از انتخابات ریاست جمهوری اردوگاه اصولگرایی به صورت تمام قد در صحنه سیاسی کشور حضوری فعال و پررنگ داشت و امید زیادی نیز برای موفقیت خود در انتخابات ریاست جمهوری قائل بود. این در حالی است که با پیروزی دکتر حسن روحانی که برای موفقیت در انتخابات، حمایت همه جانبه اصلاح طلبان را با خود به همراه داشت، اصولگرایان به حاشیه رانده شدند و سیاست حرکت با چراغ خاموش را در پیش گرفتند.

آرمان برای تحلیل گفتمان اصولگرایی در ایران با محسن کوهکن، دبیر‌کل جامعه اسلامی نمایندگان ادوار مجلس و نایب رئیس جبهه پیروان خط امام(ره)گفت‌وگو کرده است.

کوهکن در تحلیل وضعیت اصولگرایان در دولت آقای روحانی معتقد است «‌قسمتی از رأیی که به سبد آقای روحانی ریخته شد توسط اصولگرایان بوده و یکی از حامیان جدی آقای روحانی بخشی از اردوگاه اصولگرایی است‌». وی همچنین درباره جلسه سه آیت‌ا‌لله تصریح می‌کند «از سال گذشته تا کنون سه جلسه بین آیت‌ا‌لله محمدرضا مهدوی کنی، آیت‌ا‌لله محمد یزدی و آیت‌ا‌لله احمد جنتی برای وحدت نیروهای انقلاب برگزار شده است. در این جلسات تاکنون در مورد اصل ورود به موضوع وحدت نیروهای انقلاب، میزان پذیرش این موضوع در میان طیف‌های مختلف و نحوه تعامل با هر کدام، مباحثی مطرح شده است».

بخش‌های مهم این گفت‌وگو به قرار زیر است:

ـ واقع بینی ما هم حکم می‌کند که به این نکته اذعان داشته باشیم که میزان اتحاد و ائتلاف در جریان اصولگرایی در هیچ برهه از زمان به صورت صد درصد وکامل نبوده و به نظر هم می‌رسد در آینده نیز نخواهد بود. دلیل این قضیه هم این است که اصولگرایی حزب گرایی نیست که مانند احزاب از بالا یک فرمانی برای تمامی اعضای حزب صادر شود و همه اعضا ملزم به اجرای این فرمان باشند.اصولگرایی یک جریان فکری مبتنی بر مبانی اصول و ارزش‌های انقلاب است. شما وقتی در کارنامه انتقادات به دولت احمدی‌نژاد که برآمده از اصولگرایی بود نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که از همان روزهای اول تا پایان دولت احمدی‌نژاد هیچ گاه اصولگرایان به صورت ناپخته وچشم بسته از دولت وی حمایت نکردند. حتی این نکته را نیز باید عنوان کنم که از اولین منتقدان احمدی‌نژاد، اصولگرایان بودند. افراد شاخص اصولگرایان که نسبت به دولت احمدی‌نژاد انتقاد می‌کردند نیز کاملا مشخص هستند. به عنوان مثال مجالس هفتم و هشتم که داعیه اصولگرایی داشت برای اولین بار تابو شکنی کرد و طرح سؤال از رئیس‌جمهور را مطرح کرد. در نتیجه رئیس‌جمهور موظف شد برای پاسخ گویی به سؤالات نمایندگان مردم در صحن علنی مجلس حاضر شود و به سؤالات پاسخ بگوید.این اتفاق اگر در دولت‌ها و مجالس گذشته صورت می‌گرفت حرف و حدیث‌های زیادی پیرامونش شکل می‌گرفت و برخی عنوان می‌کردند که مسائل سیاسی و جناحی در این امر دخیل بوده است. در صورتی که این اتفاق در بین مجلس اصولگرا و دولت اصولگرا رخ داد. با این وجود حرکت جدید اصولگرایان برای اتحاد و همگرایی است و جنس سیاسی ندارد و بیشتر رنگ و بویی ملی به خود گرفته است. هم اکنون جامعتین در صدد وحدت دربین تمامی جریان‌های سیاسی است و به نظر هم می‌رسد با همین رویکرد خود را آماده انتخابات مجلس خبرگان رهبری و همچنین انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی خواهد کرد.

ـ بنده معتقدم اصولگرایان در نهایت به یک همگرایی خواهند رسید. با این وجود احتمال این وجود دارد که نقطه نظرات طیف‌ها و شخصیت‌های مختلف اصولگرایی و به طور خاص در برابر دولت آقای روحانی با یکدیگر متفاوت باشد.

ـ معتقدم که در ادامه حرکت دولت تدبیر و امید؛ مسیر اصولگرایان به صورت دو قطبی پیش نخواهد رفت.دلیل این نکته هم این است که هم خود آقای رئیس‌جمهور داعیه اصلاح طلبی ندارند و هم اینکه کارشناسانی که رأی آقای روحانی را تحلیل می‌کنند معتقدند که آقای روحانی با ارائه گفتمان «اعتدال» که در برگیرنده تمامی جریان‌ها و سلایق سیاسی است موفق شده است سکان اجرایی کشور را به دست بگیرد.

ـ اگر شخصی در جمهوری اسلامی رئیس‌جمهور بوده است و دوران وی تمام شده اما قصد دارد که دوباره به قدرت باز گردد از نظر قانونی این امکان برایش فراهم است. طبق قانون آقای احمدی‌نژاد نیز مانند بقیه افراد می‌تواند در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی و زیر چتر نظام فعالیت سیاسی کند.اما احتمال اینکه جریان اصولگرایی و طیف‌های مختلف درون اصولگرایی در آینده روی احمدی‌نژاد اجماع کنند تقریبا چیزی نزدیک به محال است. بنده حتی یک درصد هم احتمال نمی‌دهم که چنین اتفاقی بیفتد. در عین حال معتقدم احتمال اینکه گروهی از اصولگرایان به هر حال با ایشان همراهی کنند وجود دارد و نمی‌توان به طور قطعی عنوان کرد که هیچ اصولگرایی احمدی‌نژاد را همراهی نخواهد کرد.

بنده در جلسه‌ای حضور داشتم که بخش قابل توجهی از یاران و وزرای نزدیک احمدی‌نژاد نیز حضور داشتند. در این زمینه بحثی صورت گرفت؛ در نهایت شخصیت‌های اصولگرایی که خارج از دولت وی بودند که هیچ، بلکه تمامی نزدیکان احمدی‌نژاد نیز هیچ گونه نظری برای ادامه فعالیت وی در جمع اصولگرایان نداشتند. همه به اتفاق معتقد بودند که احمدی‌نژاد بیش از آنکه ممکن است سبب همگرایی در جمع اصولگرایان شود، سبب واگرایی و خواهد شد. قاطبه اصولگرایی نسبت به عملکرد و اقدامات احمدی‌نژاد انتقادات عمیق و جدی دارند. البته برخی باید متوجه باشند که در تحلیل این مسأله دچار اشتباه نشوند. هر دولتی که بر سر کار می‌آید، به اصطلاح به پنج و شش ماهه ابتدایی شروع به کارش «ماه عسل» آن دولت گفته می‌شود. چرا که در این پنج و شش ماهه هنوز دولت نتوانسته خود را پیدا کند.ما هم معمولا در طول این مدت یاد گرفته‌ایم گذشته را نقد کنیم و مشکلات را به گردن مسئولان گذشته بیندازیم. این دوران که سپری شود و مردم گفتار و رفتار دولت جدید را مشاهده کنند به طور طبیعی در صورتی که دولت دارای نواقصی در گفتار و کردار خود باشد ریزش‌هایی به وجود می‌آید.

روایت سفر سی آمریکایی به تهران

آرمان به موضوع سفر هیأت آمریکایی به ایران پرداخته و نوشته: هیأتی از آمریکا به ایران آمده است؛ خبر همین است و هنوز توضیحی درباره آن از سوی مقامات ذی‌ربط داده نشده است. ظاهرا این هیأت که العربیه زمان ورود آنها به ایران را 4خرداد عنوان کرده، یک هیأت مذهبی است که برای تبادل دیدگاه‌های مذهبی و دینی به ایران سفر کرده است. ریاست این هیأت را «ژول‌هانتر»، دستیار ارشد کلیسای نورتلند و مشاور مذهبی باراک اوباما عهده‌دار است که همین موضوع حساسیت‌هایی را برانگیخته است. العربیه تعداد اعضای آمریکایی که در قالب هیأت مذهبی به ایران سفر کرده‌اند را 30 نفر اعلام کرده که رقم کمی نیست و ظاهرا به دعوت مرکز گفت‌و‌گوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بلیت سفر به تهران را دریافت کرده‌اند. برخی روایت واضح‌تری از این سفر دارند و می‌گویند که آنها برای شرکت در نشست «جهان عاری از خشونت و افراطی گری از منظر ادیان ابراهیمی» به پایتخت ایران سفر کرده‌اند که در یازدهم خرداد ماه برگزار شد.

برخی مسافران هواپیمای نیویورک تهران این گونه معرفی شده‌اند: هیأت مذهبی آمریکایی متشکل از كشیش دکتر ژول‌هانتر دستیار ارشد دینی کلیسای نورتلند و مشاور معنوی اوباما، دکتر باربارا اسکینر رئیس شبکه ملی کشیشان آمریکاییـ آفریقایی و مشاور معنوی رئیس‌جمهور آمریکا، دکتر جیمز آگوست کوالسکی رئیس کلیسای کثیدرال، پروفسور آنتونی دسترو استاد حقوق و مدیر برنامه میان رشته‌ای حقوق و دین در دانشگاه كاتولیك واشنگتن دی‌سی، كشیش دكتر آلكس روی میدلی دبیر كل كلیسای باپتیست آمریكا، كشیش دكتر بابی جین رابرتز مؤسس كلیسای فورث وود، دكتر سید محمد سید مدیر ملی جامعه اسلامی آمریكای شمالی، كشیش دكتر جیمز آگوست كوالسكی رئیس كلیسای كتدرال سنت جان به همراه دكتر احمد ایروانی رئیس مركز مطالعات اسلام و خاورمیانه دانشگاه كاتولیك آمریكا.

هنوز به طور کامل مشخص نیست که این هیأت در سفر به ایران با چه شخصیت‌هایی دیدار و ملاقات داشته‌ تنها دیدار آنها با آیت‌ا‌لله جوادی آملی رسانه‌ای شده است اما در نشست «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری از منظر ادیان ابراهیمی» رئیس‌جمهور به همراه علی یونسی در جایگاه مشاور رئیس جمهور در امور اقلیت‌ها حضور داشتند که البته این به معنای نقش داشتن دولت در سفر 30 آمریکایی نیست. برخی مخالفان دولت اما سفر این هیأت آمریکایی را بهانه‌ای برای هجمه به دولت کردند و عنوان می‌کنند که هیأت آمریکایی برای مقاصد سیاسی و به دعوت دولت وارد ایران شده است.

نکته قابل تأمل اینه آنها دست دادن علی یونسی با كشیش ژول‌هانتر را سند این ادعای خود عنوان می‌کنند اما اشاره‌ای به این موضوع ندارند که هر دو این افراد، مشاوران رؤسای جمهوری خود در موضوعات دینی هستند و دست دادن آنها و حتی ملاقاتشان ارتباطی با سیاست‌های دولت در عرصه روابط بین‌الملل ندارد. نکته جالب‌تر شایعه‌ای است که از سوی مخالفان دولت ساخته و منتشر شده و آن هم ارتباط این سفر با مذاکرات 1+5 است. مخالفان دولت برای تأیید موضع خود ذکر می‌کنند «ژول‌هانتر علاوه بر سمت مشاور امور معنوی اوباما، در شورای مشورتی اعتقادی اوباما نیز حضور دارد. وی نقش بسیار پررنگی در پیروزی تیم باراک اوباما بر جو بایدن در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۰۸ داشته است و به واسطه این اقدامات، به عنوان مشاور در کاخ سفید مشغول به فعالیت شد‌». دلیلی که از سوی برخی بسیار سطحی عنوان شده چراکه به طور معمول در هر کشوری فعالان سیاسی، اجتماعی و مذهبی برای پیروزی کاندیدایی که به عقاید و اهداف آنها نزدیک‌تر است تلاش می‌کنند که امری معمول است. البته تاکید می‌شود که این گزارش هدفی برای تأیید اعضای هیأت آمریکایی ندارد و تنها روایت سفر آنهاست که در سایتها منتشر شده است.

با افزایش شایعات درباره این سفر، سخنگوی وزیر امور خارجه آمریکا لازم دید تا توضیحاتی ارائه دهد. این توضیحات نشان دهنده آن است که مقامات دولتی آمریکا هم از سوی طیفی در این کشور تحت فشار هستند، طیفی که هر گونه رابطه با ایران را مردود اعلام می‌کنند؛ مخالفانی که جمهوری‌خواهان آمریکا در صدر آن هستند.

اعتماد نیز سخنان سخنگوی وزارت خارجه امریكا را با تیتر «سفر هیأت مذهبی امریكا به ایران مستقل از دولت بوده است» مورد توجه قرار داده و نوشته: وزارت خارجه امریكا اعلام كرد كه سفر هیأت مذهبی امریكا به ایران هیچ ارتباطی به دولت این كشور نداشته است. این واكنش چندروز پس از آن صورت گرفت كه یك هیأت مذهبی از امریكا برای شركت در نشست «جهان عاری از خشونت و افراطی گری از منظر ادیان ابراهیمی» از 4 خرداد به تهران سفر كرده است. آنها در این سفر با آیت الله جوادی املی و علی یونسی، مشاور رئیس جمهوری در امور اقلیت‌های مذهبی دیدار كردند.

در همین ارتباط به گزارش ایسنا، ماری‌هارف سخنگوی وزارت خارجه امریكا در نشست خبری روزانه خود در پاسخ به سؤالی در خصوص سفر جمعی از شخصیت‌های مذهبی به ایران گفت: ما می‌دانیم كه یك هیأت كوچك از كشیش‌های كاتولیك امریكا در ماه مارس به ایران سفر كردند. اما این سفر و فراهم كردن لوازم آن كاملامستقل از دولت امریكا بوده است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه امریكا، ماری‌هارف‌ افزود: سفر این كشیش‌های كاتولیك كاملااز دولت امریكا مستقل انجام شده و به طور قطع طراحان آن می‌توانند اطلاعات بی شمار به شما ارائه دهند. وی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینكه آیا سفر این شخصیت‌های مذهبی و ارائه گزارش سفرشان تاثیری بر مذاكرات ایران و گروه 1+5 دارد یا خیر، گفت: به طور قطع این گفت وگوها در مورد مسائل مذهبی بوده است و مذاكرات 1+5 كاملادر مورد مسأله هسته‌ای است. بنابراین آنها به طور كامل از یكدیگر جدا هستند. ‌هارف علاوه بر این اظهار كرد: باز هم تأكید می‌كنم كه اقدام آنها یك تلاش مستقل است. ما بر مسأله هسته‌ای تمركز كرده ایم و بیش از این چیزی برای گفتن در مورد این موضوع نداریم. سخنگوی وزارت خارجه امریكا در پایان در پاسخ به سؤالی دیگر در این خصوص كه این گروه در ماه مه نیز به همراه چند تن از اعضای كاخ سفید به ایران سفر كرده بودند، بیان كرد: من باور نمی كنم كه هیچ كس از كاخ سفید به ایران سفر كرده است.




تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس