بازدید 10221
گزارشی از دیدارهای سیف با مراجع قم:

مراجع تقلید: ربا را از سیستم بانکی حذف کنید

تعدادی از مراجع تقلید و علمای قم در دیدار رئیس بانک مرکزی بر حذف تفکر ربوی از سیستم بانکی کشور تأکید کردند.
کد خبر: ۴۰۵۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵ 06 June 2014
ولی الله سیف روز پنجشنبه عازم قم شد تا با تعدادی از علما و مراجع معظم تقلید دیدار و گفتگو کند.

به گزارش مهر، رئیس بانک مرکزی هدف از این سفر را ارائه گزارشی از آخرین وضعیت مربوط به بانک مرکزی و فعالیت‌های صورت گرفته در دولت جدید و همچنین بهره گیری از رهنمودهای مراجع و علمای قم برای پیشبرد بهتر برنامه‌های بانک مرکزی عنوان کرد.

اولین دیدار سیف با آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری بود که در این دیدار مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، ارائه گزارش رئیس بانک مرکزی در خصوص کاهش نرخ تورم و مهار آن را به فال نیک گرفت و ابراز امیدواری کرد این شرایط ادامه داشته باشد.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه بخشی از دغدغه‌های حوزویان به معیشت مردم باز می‌گردد، مطالبی را در خصوص توجه کافی دولت و بانک‌ها به بخش‌های تولیدی و فراهم آوردن زمینه‌های رشد و شکوفایی آنها، عدم وارد شدن بانک مرکزی به مسائل سیاسی و تفکیک حوزه سیاست از اقتصاد و اینکه مسئولین اقتصادی باید مراقب باشند تا با اظهار نظرهای خود موجب التهاب آفرینی در عرصه اقتصاد کشور نشوند بیان کرد.

قدم‌های قابل توجهی در مسیر بانکداری اسلامی برداشته نشد

وجود تعداد زیاد شعبات بانک‌های مختلف در سراسر کشور و نحوه رقابت آنها در پرداخت سودهای بانکی سپرده گذاران، عدم گره زدن مشکلات کشور با تحریم‌ها و تمرکز بر توان داخلی، لزوم خدمات رسانی بهتر بانک‌ها به مردم، تلاش برای محقق شدن بانکداری اسلامی بعد از 35 سال از آغاز انقلاب اسلامی بخش دیگری از دغدغه‌های مدیر حوزه علمیه کشور بود که در این دیدار به دکتر سیف منتقل شد.

آیت الله حسینی بوشهری مسئله اخذ دیرکردها را هم مورد توجه قرار داد و در این خصوص عنوان کرد: متأسفانه تاکنون قدم‌های قابل توجه و چشمگیری در رسیدن به بانکداری اسلامی در کشور برداشته نشده است که حوزه علیمه قم آمادگی دارد در این عرصه به کمک مسئولان و کارشناسان بانک مرکزی بیایند.

مردم به حل مسئله هسته‌ای و بهبود معیشت امیدوارند

دیدار بعدی دکتر سیف با آیت الله العظمی مکارم شیرازی بود که در ابتدای این دیدار رئیس بانک مرکزی گزارشی از عملکرد بانک مرکزی در دوره جدید فعالیت ارائه کرد.

آیت الله مکارم در این دیدار اظهار داشت: مردم به دو دلیل به این دولت امیدوارند و آن دو دلیل نیز حل مسئله انرژی هسته‌ای به شکل آبرومندانه و همچنین بهبود معیشت و کاهش گرانی و تورم است که در صورت تحقق این دو مورد پایه‌های این دولت مستحکم تر خواهد شد.

این مرجع تقلید، به مراجعه برخی از کارخانه داران و تولید کنندگان به ایشان اشاره کرد و گفت: آنان می‌گویند که حمایت‌های دولت از بخش تولید کافی نیست و در خصوص دریافت تسهیلات بانکی با مشکلاتی رو برو هستند و دولت نیز از آنان می‌خواهد با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی و دستمزدها قیمت کالای تولیدی را افزایش ندهند که این امر منطقی نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عدم رعایت عقود اسلامی در بانک‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: بانکداری ما توام با ربا است و عقود اسلامی هم تنها بر روی کاغذ است و افرادی نیز در خصوص جریمه دیرکردها و نیز ارائه فاکتورهای صوری برای دریافت تسهیلات از ما سئوال می‌پرسند ما در جواب می‌گوییم که این موارد ربا و حرام است.

انتقاد از وجود شعبات متعدد بانک‌ها، نحوه علمکرد بانک‌ها در خصوص رهن دریافت کنندگان تسهیلات، تاکید بر گسترش قرض الحسنه در بانک‌های کشور و انتقاد از کم بودن آن در حال حاضر بخش دیگری از مطالب این مرجع تقلید در دیدار با رئیس بانک مرکزی بود.

انتقاد از عمکرد مجلس در زمان تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها

آیت الله مکارم همچنین به موضوع پرداخت یارانه‌ها هم اشاره کرد و با انتقاد از عملکرد مجلس در زمان تصویب این قانون که نباید اجازه می‌دانند به همه یارانه تعلق گیرد و تنها باید به افراد نیازمند داده می‌شد گفت: اصلاح این کار هزینه‌های برای دولت به همراه دارد که دولت باید هزینه این جراحی رابپردازد.

وی در پایان به رئیس بانک مرکزی توصیه کرد تا در ارائه آمارها دقت و از ارائه آمارهای غلط پرهیز کنند و روش دولت گذشته را در پیش نگیرند.

نباید همه مشکلات اقتصادی را به گردن تحریم‌ها انداخت

در ادامه سیف به دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی رفت تا با این مرجع تقلید دیدار و گفتگو کند.

استاد برجسته حوزه در این دیدار اظهار داشت: اسلام با فقر، جهل و ظلم مخالف است و علیه آنان مبارزه می‌کند و می‌خواهد این موارد جای خود را به علم، عدالت و رفاه نسبی بدهند.

وی با بیان اینکه یکی از جنبه‌های زندگی انسان مسئله اقتصاد است، افزود: اقتصاد از جمله مسائلی است که تبعات آن به طور سریع در زندگی انسان نمایان می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه امروز در مسائل اقتصادی نباید همه مشکلات را به گردن تحریم‌ها انداخت، افزود: اگر کشور مجهز باشد و بتوانیم وحدت بین خودمان را حفظ کنیم در این صورت می‌توان فقر را از میان برداشت یا آن را کاهش داد.

وی بخش اصلی سخنان خود را به انتقاد از موضوع عدم نظارت مسئولان بر قیمت کالاها معطوف کرد و اظهار داشت: درکشور نوسانات قیمت کالا بسیار زیاد است و می‌بینیم که در شهرهای مختلف و حتی در یک شهر قیمت یک کالا با همدیگر متفاوت است که البته این امر ربطی به تحریم‌ها ندارد بلکه باید نظارت مسئولان بر قیمت گذاری کالاها بیشتر شود.

آیت الله نوری همدانی با تأکید بر اینکه باید بانکداری بدون ربا در کشور حاکم باشد، افزود: هدف اصلی بانک‌ها باید خدمت به مردم باشد و نباید اهداف اقتصادی خود را دنبال کنند و باید تلاش کرد تا تفکر ربوی از سیستم بانکی کشور ریشه کن شود.

وی در خصوص سئوال هر روزه مردم در زمینه حکم اخذ دیرکرد از سوی بانک‌ها اظهار داشت: ما در جواب این نامه‌ها می‌گویم که اخذ دیرکرد از سوی بانک‌ها حرام است و اگر بر اساس زمان مبلغی برای جریمه در نظر بگیریم این کار ربا است.

گرفتن جریمه دیرکرد حرام است

رئیس بانک مرکزی در ادامه دیدارهای خود با مراجع معظم تقلید به موسسه اسراء رفت تا با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفتگو کند.

مفسر قرآن کریم در این دیدار مطالبی در خصوص ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی، تاکید بر روی پای خود ایستادن و تمرکز به توان داخلی، توجه بیشتر بانک ها و ارائه کمک های بیشتر به مردم و تلاش برای رونق اقتصادی و شکوفایی این عرصه اشاره داشت.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند به معنای پر بودن جیب ملت و دوری از تملق و چاپلوسی از قدرت‌ها است و ملتی که دستش خالی شد اهل بساز می‌شود نه اهل سوز و ما باید توجه داشته باشیم که تنها نمی‌توانیم با شعار دادن استقلال کشور را حفظ کنیم.

آیت الله جوادی آملی نیز همانند سایر مراجع معظم تقلید در خصوص ربا در سیستم بانکی اظهاراتی داشته و بر اصلاح این روش در بانک‌های کشور تأکید کرد.

این مرجع تقلید، در خصوص اخذ دیر کرد توسط بانک‌ها ابراز داشت: گرفتن ربا و جریمه دیر کرد در دین اسلام حرام است اما می‌بینیم که متأسفانه بانک‌ها همین پول‌ها را از مردم می‌گیرند و بعد به عنوان حقوق به کارکنان خود می‌دهند و آنان هم آن را به خانه می‌برند در حالی که باید بدانیم اگر کاری حلال نباشد حرام است و سرنوشت آن رفتن به جهنم خواهد بود.

وی بیان داشت: امروز متاسفانه ربا به جای قرض الحسنه وارد سیستم بانکی شده است و کسی به دیگری رحمی نمی‌کند.

مسئولان برای حل مشکلات معیشتی مردم تلاش کنند

دکتر سیف رئیس بانک مرکزی به دیدار آیت الله العظمی عبدالکریم موسوی اردبیلی هم رفت و این مرجع تقلید در گفتگو با وی اظهار داشت: نامه‌های متعددی به صورت روزانه به دست ما می‌رسد که در این نامه‌ها مردم مشکلات اقتصادی خود را مطرح می‌کنند.

وی تأکید کرد: مسئولان باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا مشکلات معیشتی مردم مرتفع شود.

این مرجع تقلید عنوان کرد: امروز برخی از کارخانجات در کشور دچار مشکلات متعددی هستند که باید برای از میان برداشتن مشکلات و موانع تولیدی آنان فکری اساسی کرد.

واردات کالاها در حد نیاز و ضروریات باشد

آخرین برنامه دکتر سیف دیدار با آیت الله العظمی جعفر سبحانی بود که این مرجع تقلید در دیدار با رئیس بانک مرکزی به برخی از مسائل و دغدغه های موجود در عرصه اقتصاد اشاره کردند.

آیت الله سبحانی توصیه کرد که مسئولان باید کار را به دست مردم بسپارند و خودشان به انر نظارت بپردازند و گفت: متأسفانه در حال حاضر بانک‌ها، کار تجارت انجام می‌دهند که این رویه باید اصلاح شود.

وی با انتقاد از موضوع واردات غیر ضرور به کشور عنوان کرد: یکی از راه‌های حل مشکل تورم و ایجاد اشتغال در کشور آن است که درهای کشور را ببندیم و واردات را به حداقل برسانیم.

استاد برجسته حوزه گفت: تولیدات داخل کشور باید مورد حمایت مسئولان قرار گیرد مثلا در حال حاضر نساجی در کشور در حال رشد است که این صنعت باید مورد حمایت قرار گیرد و باید به سمتی حرکت کنیم که صادرات کشور رونق گیرد و واردات کالاها هم در حد نیاز و ضروریات باشد.

اقدامات اقتصادی در کنار برنامه‌های فرهنگی تکمیل می‌شود

آیت‌الله سبحانی همچین بر ضرورت انجام اقدامات فرهنگی در کنار مسائل اقتصادی افزود: دولت باید در زمینه‌های فرهنگی هم اقدامات و گام‌های موثری بردارد چرا که اقدامات اقتصادی در کنار برنامه‌های فرهنگی تکمیل خواهد شد.

این مرجع تقلید نیز با انتقاد به اخذ دیرکردهای بانکی از سوی بانک‌ها اظهار داشت: اخذ دیرکرد در اسلام حرام است و این مشکل در سیستم بانگی باید رفع شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان