بازدید 28284
مدیر کل هواشناسی استان تهران در گفت‌وگو با «تابناک»؛

همه نهادهای مسئول از وقوع توفان روز گذشته آگاه بودند!

در پیش بینی های هواشناسی سرعت باد تخمین زده نمی‌شود ولی وقتی در تعامل با همکاران در شهرهای جنوب استان تهران متوجه وقوع تندباد شدیم، بلافاصله موضوع را اطلاع رسانی کردیم. وقتی باد شدید در رباط کریم گزارش شد، با هواشناسی فرودگاه بین المللی امام موضوع را چک کردیم و خودم شخصا با مدیریت بحران تهران تماس گرفتم و ماجرا را با ایشان در میان گذاشتم.
کد خبر: ۴۰۵۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷ 03 June 2014
بعد از اتفاقات شوک آور دیروز تهران که متاسفانه به جان باختن چند تن هم منجر شد، امروز خبر رسید که بار دیگر توفان مشابهی در راه است، ریسک صحیح نبودن پیش بینی موجب شد که توفان دیروز به رغم مشاهده شدن در نقشه های هواشناسی اعلام نشود و ده ها خبر ضد و نقیض دیگر.

به گزارش «تابناک»، وقتی اخبار هواشناسی روز گذشته را مرور کنیم، درخواهیم یافت که نشانی از پیش‌بینی وقوع توفان در آن دیده نمی‌شود؛ بر این اساس عجیب نیست که خیلی ها غیرموثق بودن گزارش‌های هواشناسی را نتیجه گرفته‌ و از مسئولان این سازمان بابت کوتاهی در هشدار گلایه کنند اما این گلایه‌ها زمانی جنبه رسمی می‌یابد که می‌شنویم برخی مدیران، حوادث رقم خورده روز گذشته در پایتخت را ناشی از بی اطلاعی از موضوع عنوان می‌کنند و معتقدند که اگر از اوضاع جوی آگاهی می‌یافتند، به نیروهای امدادی آماده باش اعلام کرده و مانع از وسعت یافتن مشکل تا اندازه رقم خورده می‌شدند.

این در حالی است که مدیر کل هواشناسی استان تهران بی اطلاعی مسئولان تصمیم ساز در این رابطه را تکذیب کرد و به «تابناک» گفت: در بولتن‌های روزانه‌ای که یک روز جلوتر تهیه کرده و در اختیار مسئولان مختلف می‌گذاریم، وزش باد شدید و رگبار و رعد و برق در بعد از ظهر دوشنبه پیش بینی شده و اطلاع رسانی شده بود و این گونه نیست که بتوان منکر آن شد.

بولتن های روز یکشنبه و دوشنبه

محمدعلی عزیزاوقلی افزود: علاوه بر این بولتن ها که یک روز زودتر تهیه و در اختیار مسئولان قرار می‌گیرد، در اطلاعیه‌ای که روز گذشته صادر شده و به اطلاع مسئولان مختلف، من جمله مدیرت بحران رسیده (به رونوشت‌های ذیل اطلاعیه دقت نمایید) بار دیگر پیش بینی «رگبار باران همراه با وزش باد شدید و گرد و خاک» به ویژه در ساعات بعد از ظهر تا اوایل شب مورد تاکید قرار گرفته است.

وی در تشریح چرایی رویداد روز گذشته در تهران گفت: سیستم هایی که وضعیت جوی در فصل بهار شکل می‌دهد، به این صورت است که ابرهای همرفتی شکل گرفته و رشد و نمو می‌یابند و به سمت بالا حرکت کرده و در زیر این ابرها، وزش باد و وقوع رگبار و رعد و برق رخ می‌دهد اما این اتفاق روز گذشته به دلیل تلفیق سامانه جوی وارد شده به کشور با جریان محلی، دگرگون شد و به جای بارش رگبار، تندبادی رقم زد که در زمین های کویری جنوب تهران، غبار آلود شد و توفان را رقم زد.

عزیز اوقلی در ادامه به تعریف توفان در علم هواشناسی اشاره کرده و گفت: در تعاریف وقتی سرعت وزش باد از 30 نات [هر نات برابر 1.852 کیلومتر بر ساعت است] عبور کرده و دید افقی کمتر از 1000 متر شود، توفان نامیده می‌شود که ممکن است ملایم، متوسط، شدید یا خیلی شدید باشد. بر این اساس هر کدام از شروط وجود نداشته باشد (سرعت بالا یا کاهش میدان دید)، توفان شکل نخواهد گرفت. پیش بینی های ما هم بر این اساس باد شدید را نشان می‌داد که درباره آن اطلاع رسانی کرده بودیم.

وی افزود: البته در پیش بینی های هواشناسی سرعت باد تخمین زده نمی‌شود ولی وقتی در تعامل با همکاران در شهرهای جنوب استان تهران متوجه وقوع تندباد شدیم، بلافاصله موضوع را اطلاع رسانی کردیم. وقتی باد شدید در رباط کریم گزارش شد، با هواشناسی فرودگاه بین المللی امام موضوع را چک کردیم و خودم شخصا با مدیریت بحران تهران تماس گرفتم و ماجرا را با ایشان در میان گذاشتم؛ البته آن زمان سرعت باد و گرد و غبار آن کمتر بود و زمان اندکی که باقیمانده بود، پیشگیری از وقایع را دشوار می‌کرد.

همه نهادهای مسئول از وقوع توفان روز گذشته آگاه بودند!

مدیر کل هواشناسی استان با تاکید بر اینکه نقش سازمان هواشناسی اطلاع رسانی است نه اقدام و هشدار، گفت: هر چه این باد تند به تهران نزدیک تر شد، بر سرعت و گرد و غبار آن افزوده شده و در نهایت مشکلات زیادی در سطح شهر پدید آورد و پس از آنکه به نواحی شمال و شمال غربی تهران رسید، از سرعت آن کاسته شد تا جایی که در دیگر شهرهایی که به آنها رسید، کاهش دید پدید نیاورد و تنها تندباد پدید آورد.

عزیز اوقلی در پاسخ به این سوال که چه کسی در حوادث رقم خورده روز گذشته مقصر است، گفت: وضعیت روز گذشته غیر منتظره بود و به نظر من نمی‌توان برای اتفاقات آن مقصری معرفی کرد مگر آنکه زیرساخت ها را مدنظر قرار دهیم؛ وقتی داربستی ضعیف اجرا می‌شود و کسی کنترل نمی‌کند، هنگامی که درختی سست است و کنترل نمی‌شود و به طور کلی زمانی که ایمنی آن طور که بادی، جدی گرفته نمی‌شود، باید انتظار وقوع حوادث تاسف آوری از این دست را داشته باشیم. هرچند سرعت ثبت شده از توفان دیروز، یک رکورد برای تهران محسوب می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۱۹
انتشار یافته: ۳۵
آفرين به همه ارگانهاي مسئول....لااقل خوبه كه خبر داشتند....جاي شكرش باقيه...
پاسخ ها
سارا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
آره. طفلیا مراقب بچه هاشون بودن!!!!!!!!!!!!!!!!
مهندس طوفان همه جاي دنيا قبل از به وجود اومدن پيش بيني ميشه نه اينكه وقتي كار از كار گذشته زنگ بزني به يارو بگي دو دقيقه ديگه طوفان ميرسه بهتون حواستون باشه نميرين
مثل برف سنگین شمال دیگه!!!!!!!!!!!!
اگر به کلی گویی هست منم هواشناسم........
اکثر پیش بینیها کلی و بدون جزئیات دقیق است.
البته از انصاف نگذریم ، اکثر مردم اخبار هواشناسی را دنبال نمی کنند.
وزش باد شدید یعنی پیش بینی طوفان با سرعت 120 کبلومتر؟!! واقعا هواشناسی یعنی همین!!
آفرین به هواشناسی که همه اعلاناتش مستند و صحیح و دقیق بود.
روسیاهی به دیگ موند!
یک بار هواشناسی یکی از استانها گفت فردا هوا صاف تا کمی ابری...
فردا بارش شدید و گسترده اتفاق افتاد. در هواشناسی بعدی گفتند: همانطور که پیش بینی کرده بودیم بارندگی خوبی در سطح استان داشتیم!!!!!!!
البته از این سوتیها زیاد اتفاق نمی افته.
من بیشتر اخبارهای هواشناسی را به دلیل علاقه شخصی نگاه می کنم. سوتی کم اما کلی گویی زیاد است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
کلی گویی نیست عدم شناخت دانش عمومی هواشناسی است یعنی حتی به اندازه ای که در احوال پرسی هایمان از هوا گفته می شود اطلاعات نداریم
عجب پس با فکس اطلاع رسانی می شود. قربونت آخه تا اون فکس پرینت بشه و شماره بایگانی بخوره و منشی چاییش و بخوره ... به دست مدیر برسه که همه ما رو توفان برده.
پیدا کنید داربست بند را؟
چه فایده؟؟چند نفر مردند
پاسخ ها
مقداد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
5 نفر.. واقعا دردناکه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
چرا منفی دادی ؟؟؟
توفان مقصره باید اعدامش کنید!
امروز صبح راديو با اصغري كارشناس روابط عمومي هواشناسي صحبت ميكرد.طرف مدام ميگفت تو سايتمون اطلاع رساني كرديم.تو سايتمون گفتيم. تو سايتمون ...
مجري ميگفت باباجون مردم كه هر روز صبح سايت شما رو چك نميكنند بعد بزنند بيرون.
پاسخ ها
تهراني
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
اين مجري محترم سيما يعني نميدونه كه اينگونه موارد را به صدا و سيما هم از قبل اطلاع مي دهند؟ يكي از گيرندگان نامه شبكه پنجه
جالبه كه مدير محترم شبكه تهران هم يكي از گيرندگان نامه است و متاسفانه اطلاع رساني سيماي ملي اينگونه ناقص و يا بهتر بگوييم عدم اطلاع رساني را شاهديم
چرا اینهمه زلزله و خاک و طوفان تو شهرهای دیگر میاد کسی حرفی نمی زنه؟
چرا شما تهرانیها خودتان را تافته جدا بافته می دانید؟
سنگ پا قزوین کیلو چند؟؟!!
واقعا این طوفان شدید بود یا خیلی خیلی خیلی شدید؟
من که استعفا نمیدم
کاری نکردم یکم گرد و خاک بود. فوت و مجروحی از جانب من نبود که !!
عجب اماده ایم برای حوادث غیر مترقبه مدیریت جهان بخش هواشناسی با ما
این هشداری بود به ما ساکنین تهران که حواس خودمان را جمع کنیم وبه دنیا خود زیاد نچسبیم.خدا به ما انسان ها به نوعی گوشزد میکند.
شبکه برق در تهران وحشتناک وغیر اصولی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
فقط اعدام
درختی که سست است؟؟؟؟
نیم ساعت قبل از رسیدن به تهران که می تونستن به مردم آگاهی و هشدار بدهند تا داخل منازل یا محل کار خودشون بمانند!
این طوفن یه هشدار هست از طرف خدا به بد حجابی و بی قید و بندی خانوم ها
اگر در شهرستان این اتفاق افتاده بود نامش وزش باد همراه با گرد و غبار بود امان از تبعیض.................
درخت غیر سست رو چجوری میشه فهمید
دستتون درد نکنه امروزکه گفتینم هیچی نشد
اخبار هواشناسی همه حالات رو میگه : هوا صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد ورگبار پراکنده
مومن این شد هواشناسی باد شدید یعنی طوفان؟؟ با سرعت 120 کیلومتر
تو همش نوشته باد شدید. قطعا معنای باد شدید با طوفان خیلی متفاوته
حالا از شوخی بگذریم چوب خداست که بیشتر وقت ها صدا نداره......
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار