بازدید 3862

ازدواج مجدد میانسالان تابو نیست

کد خبر: ۴۰۴۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸ 02 June 2014
یک جامعه شناس با اشاره به مشکلات اقتصادی دوران میانسالی و سالمندی گفت: این موارد مشکل عمده آنان نیست؛ بلکه مهم‌ترین معضل میانسالان و سالمندان، احساس تنهایی و طردشدگی است. بنابراین نباید به ازدواج این افراد به عنوان یک تابو بنگریم چون انسان‌ها در هر دوره می‌توانند زندگی شادی را تجربه کنند.

به گزارش ایسنا، دکترعالیه شکربیگی افزود: متاسفانه معمولا فرزندان با فوت هریک ازوالدین خود با ازدواج مجدد پدر یا مادر خود مخالفت می‌کنند. بنابراین ضرورت تغییر نگرش خانواده‌ها در این زمینه احساس می‌شود.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: احساس تنهایی در میانسالانی که طلاق گرفته‌اند یا همسرشان فوت کرده است بیشتر دیده می‌شود و آنان احساس طردشدگی و انزوای اجتماعی می‌کنند و فردگرایی و فرورفتن در انزوا، خود پیامد این وضعیت است.

شکربیگی تاکید کرد: میانسالانی که همسر خود را از دست داده‌اند می‌توانند با ازدواج مجدد تولد دوباره‌ای را تجربه کنند و به جای آنکه بقیه عمر خود را به فکر مرگ بگذرانند زندگی شادی داشته باشند.

وی یادآور شد: میانسالان نیز حق حیات دارند و رسانه‌ها می‌توانند با روشنگری در این زمینه اطلاعات لازم را به افکارعمومی بدهند، علاوه بر آن لازم است تا امکانات رفاهی و گردشگری مناسب برای میانسالان پیش‌بینی شود، چرا که دسترسی به این تجهیزات می‌تواند در احساس شادی آنان نقش مهمی را ایفا کند.

این جامعه‌شناس در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: سالمندان همواره در جامعه ما از کرامت و احترام برخوردارهستند، اما متاسفانه در حال حاضر در بخشی از خانواده‌ها این موقعیت را به علت مشکلات شهری از دست داده‌اند.

وی افزود: بسیاری از مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و شکاف طبقاتی زندگی شادی ندارند. در حالی که افراد برای برخورداری از یک زندگی شاد نیازمند دسترسی به امکانات هستند.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: شادی تنها در وجود فرد نیست؛ بلکه نظام اجتماعی که خانواده را در برگرفته است نیز می‌تواند در نشاط افراد و نگرش میانسالان به زندگی تاثیر بگذارد. آنان باید در زندگی خود احساس پویایی کنند.

شکربیگی در پایان گفت:‌ زوجین درابتدای زندگی مشترک خود احساس شادابی می‌کنند و با تولد فرزندان دغدغه‌هایی در زندگی به وجود می‌آید البته در این دوره و پس از آن می‌توان زندگی شادی داشت که این مورد به نگرش افراد به زندگی بستگی دارد. میانسالان نیز اگر اندیشه‌ای منسجم‌ داشته و روحیه مشارکت‌جویانه داشته باشند می‌توانند به شادابی برسند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار