بازدید 12946

قامت خميده مستاجران زير بار اجاره‌هاي کمرشکن

نرخ هاي بالاي اجاره براي بيشتر مستأجران به کابوس تبديل شده است. کابوسي که هر سال به ويژه در فصل جابه جايي ها تکرار مي شود
کد خبر: ۴۰۳۸۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۹ 29 May 2014
خراسان در گزارشی نوشت:

بهار دارد تمام مي شود، امتحانات بچه ها هم که به پايان برسد، دوباره شروع مي شود... نه! فصل فوتبال پسربچه هاي شيطان در کوچه هاي شهر را نمي گويم! از مسافرت هم حرف نمي زنم! از فصل ميوه هاي تابستاني هم نمي گويم! فصل خانه به دوشي خانواده هايي شروع مي شود که هر سال در اضطراب افزايش اجاره خانه براي يافتن خانه اي، نه گاهي براي حتي تنها سقفي و چهارديواري کوچکي که مرز ميان کوچه و اتاق باشد... چهارديواري که اجاره اش به ته مانده جيب مرد خانه رحم کند، چهارديواري که صاحبش، انصاف را مشق کند... کوچه هاي شهر را پشت سر مي گذارند. فصل پرهراس مستأجري در پيچ و خم زندگي پرمشغله با دخل و خرجي که در هيچ معادله اي به تساوي نمي رسد، فقط مجهولاتش روز به روز بيشتر مي شود... فصل پرآشوب جابه جايي مستأجران...

وضعيت اجاره خانه ها در مشهد


مجيد شهروندي است که مي گويد: کار ثابتي ندارم، هر جا لوله کشي نياز داشته باشد يا هر کار ديگري از اين قبيل پيدا کنم انجام مي دهم و بيشترين درآمدم در ماه اگر هر روز کار لوله کشي باشد حدود يک ميليون تومان است. به تازگي پول قرض کرده و ۱۲ميليون براي رهن خانه فراهم کرده ام و ماهانه ۶۵۰هزارتومان اجاره مي دهم. او با اين وضع جهيزيه دخترش را هم فراهم مي کند.

مي گويد خانه رهني سراغ نداري


مي خواهم از پسر جوان سوالاتم را بپرسم که اول او مي پرسد: خانه رهني سراغ نداريد که صاحب خانه اجاره بالا نگيرد؟

۲۵ساله است و مي خواهد زندگي مشترکش را شروع کند. ۲۰ميليون وام گرفته است تا بتواند مبلغ رهن را فراهم کند، بابت اين وام ۷۰۰هزارتومان قسط پرداخت مي کند، حقوقش ۷۰۰هزارتومان است! به گفته خودش هنوز مخارج عروسي و حواشي آن را نتوانسته است فراهم کند... نمي تواند به صحبت ادامه بدهد، نمي خواهم شکستن غرورش را ببينم آن هم در تب و تاب عروسي اش، با غصه تنهايش مي گذارم. زن جوان است، دست دختر کوچکش را که حدود ۵ساله است، گرفته و ظاهرا تا يکي، دو ماه آينده فرزند دوم هم به جمع خانواده شان اضافه مي شود. شوهرش به تازگي در يک شرکت کار پيدا کرده است،مي گويد: براي رهن خانه ۶۰متري در قاسم آباد ۱۲ميليون وام گرفتيم و براي آن ۶۵۰هزارتومان قسط مي دهيم. حقوق شوهرم حدود ۷۵۰هزارتومان است. مي پرسم با ۱۰۰هزارتومان زندگي مي کنيد؟ مي خندد...مادر و دختر همراه هم هستند، سوالم را که مي شنوند، نگاه معناداري به هم مي کنند. مادر، آهي مي کشد، يک سال است به دليل اين که درآمد دامادم کفاف نمي داد، مجبور شدند قولنامه اجاره خانه شان را فسخ کنند، نه ما جا داشتيم که به خانه ما بيايند نه مادرشوهرش. وسايلش را تقسيم کرديم. يک سال با بچه اش خانه خودمان بودند، خدا را شکر چند روز است که يک خانه اجاره کرده اند و دختر در ادامه توضيح مادرش و در جواب سوالاتم مي گويد: شوهرم در کاري آزاد مشغول شده و چند ماه است که توانسته ماهانه حدود يک ميليون تومان درآمد کسب کند، در منطقه مهرآباد مشهد خانه اي با ماهي ۵۰۰هزارتومان اجاره کرده ايم.

مرد جوان مهندس است و در شرکتي کار مي کند که پيمانکار پروژه هاي مختلف است. با خودم مي گويم حتما وضع او بهتر از بقيه است. حقوقش را يک ميليون و ۳۰۰هزارتومان بيان مي کند، با سوالم سر درددل او هم باز مي شود؛ ۹۰۰هزارتومان اجاره آپارتماني ۹۰متري در بولواروکيل آباد را مي دهم و هر ماه ۵۰۰هزار تومان قسط وام پرداخت مي کنم و هزينه ها را به سختي با اضافه کارزياد جبران مي کنم.با دوستانم در يکي از شهرهاي استان گلستان تماس مي گيرم از کسي حرف مي زند که در ميدان بار کار مي کند. ماهانه يک ميليون و ۲۰۰هزارتومان درآمد دارد، ۱۵ميليون بابت رهن خانه پرداخت کرده است و ماهي ۵۰۰هزارتومان اجاره مي دهد.

راضي نشدن اغلب موجران به دريافت مبلغ رهن

مشکل ديگري که گريبان مستأجران را مي گيرد، راضي نشدن اغلب موجران به دريافت مبلغ رهن و در نتيجه اجاره کمتر است، بسياري از آن ها خواهان دريافت اجاره ماهانه با مبالغي هستند که هر طور حساب کني با دخل مستأجران همخواني ندارد.مرد جواني که قرار است در تابستان زندگي مشترکش را آغاز کند با خوشحالي از اين که توانسته مبلغ ۱۵ميليون تومان فراهم کند به اميد رسيدن به توافق با مالک يک واحد آپارتمان ۸۰متري در خيابان حر عاملي مشهد به سراغ او مي رود ولي صاحبخانه با اين که مالک چندين واحد آپارتمان است و از هر کدام مبالغ رهن و اجاره خوبي دريافت مي کند، به هيچ وجه راضي نمي شود که خانه را يا به رهن واگذار کند و يا مبلغ اجاره را کم کند. حرف آخرش ماهانه ۷۰۰هزارتومان اجاره است. جوان دستي به موهايش مي کشد، حقوق دريافتي او ماهانه ۷۰۰هزارتومان است! اين وضعيت در نقاط مختلف شهر به همين ترتيب است، مالک يک واحد آپارتمان در يکي از محلات در منطقه قاسم آباد نيز در ازاي اجاره خانه اش با مبلغ حدود ۲ميليون تومان رهن، ۸۰۰هزارتومان اجاره را طلب مي کند. در اين بين در يکي از مناطق پايين شهر، اواخر بولوارتوس، خانه اي با حدود ۷سال ساخت با يک اتاق خواب به خاطر نياز صاحبخانه به پول فقط به ازاي ۱۰ميليون تومان رهن داده مي شود و اين بار صاحبخانه در برابر درخواست مستأجر براي دريافت رهن کمتر و مبلغي هم به عنوان اجاره مي گويد: امکانش نيست. پول لازم دارم.اجاره هاي سنگين در همه جا سير صعودي دارد. در محدوده ميدان امام حسين(ع) در خيابان خواجه ربيع مشهد يک واحد حدود ۸۰متري، با مبلغ ۱۰ميليون تومان رهن و ۲۵۰هزارتومان اجاره هم واگذار مي شود. با برخي صاحبان بنگاه هاي معاملات مسکن که صحبت مي کنم آن ها هم همين حدود قيمت را مطرح مي کنند ولي به ميان مستأجران که مي روي يا مبلغ هاي کلان براي رهن ندارند يا با درآمدهاي حداقلي توان پرداخت اجاره ها را ندارند.حال اين گره کور فشرده محکم تو در تو با کدام تدبير گشوده خواهد شد و دخل و خرج مستأجران با کدام ترازو حداقل به تساوي خواهد رسيد؟ اين سوالي است که بايد مسئولان پاسخ بدهند.

کابوس اجاره بها در تهران


گشت و گذار در شهر تهران هم حاکي از آن است که مشکل اجاره بها براي تقريبا درصد بالايي از مستأجران حکم کابوس را دارد. اگرچه در مناطق بالاي شهر تهران مثل فرمانيه خانه هاي ۴۰۰متري اجاره هايي معادل يک ميليارد و ۵۰۰ميليون تومان دارد و يا خانه اي ۳۰۰متري در ولنجک با همه امکانات با ۵۰۰ميليون تومان پول پيش و ماهي ۲هزار دلار اجاره وجود دارد و مستأجران هر دو خانه مشکلي براي پرداخت اين ارقام ندارند اما مگر اين افراد چند درصد مستأجران را شامل مي شوند.آن چه مسلم است نرخ هاي بالاي اجاره براي بيشتر مستأجران به کابوس تبديل شده است. کابوسي که هر سال به ويژه در فصل جابه جايي ها تکرار مي شود.

با ۵۰ ميليون تومان پول نتوانستم خانه ۵۰ متري اجاره کنم

خانم جواني که به مشاور املاکي در محدوده ميدان فردوسي مراجعه کرده مشکلش را اين گونه بيان مي کند: بيش از دو هفته است که به دنبال خانه هستم ولي با 50 ميليون تومان پول حتي نتوانسته ام خانه اي 50 متري و مناسب در مناطق معلم و هفت تير پيدا کنم و از آن جا که شنيدم در منطقه طرح ترافيک تهران به دليل محدوديت استفاده از وسيله نقليه شخصي قيمت اجاره خانه کمتر است به اينجا آمده ام تا شايد خانه اي مناسب پيدا کنم.اما گويا مبالغ بالاي اجاره خانه در اين مناطق با استناد به دلايل ديگري گران است. هدايتي ادامه مي دهد: کارشناس مسکن اين محدوده مي گويد بيشتر آپارتمان هاي اين منطقه اداري هستند و به همين دليل واحدهاي مسکوني کم و گرانند. وي مي افزايد: در خيابان سپهبد قرني خانه اي 55 متري پيدا کرده ام که با کلي چانه زدن صاحب خانه به 55 ميليون تومان رهن و 100 هزار تومان اجاره راضي شده است اما فکر نمي کنم بتوانيم از پس تهيه اين رقم بر بياييم.

اجاره ۲۰۰ هزار توماني يک باره ۶۰۰ هزار تومان شده است


دماوندي نيز در خيابان جيحون تهران به دنبال مسکن است. او مي گويد: حقوق يک ميليون توماني دارم و محل کارم در ميدان فاطمي است و هر روز هزينه بالايي براي رفت و آمد به محل کارم پرداخت مي کنم. صاحب خانه علاوه بر پول پيش که قبلا دريافت کرده است، اجاره 200 هزار توماني را يک باره 600 هزار تومان اعلام کرده به همين دليل ناچارم به دنبال خانه بگردم اما هر چه جستجو مي کنم نااميدتر مي شوم. وي ادامه مي دهد: مي گويند اجاره خانه هر سال بايد 20 درصد بيشتر شود اما گويا دستورالعملي براي اين موضوع نيست و اين صاحب خانه ها هستند که نرخ اجاره خانه ها را تعيين مي کنند. وي با تاسف سري تکان مي دهد و مي افزايد: با پولي که سال پيش توانسته ام براي خانواده سه نفره ام خانه 55 متري و يک خوابه بگيرم شايد امسال بتوانم خانه اي 45 متري پيدا کنم. هر چه به مناطق پايين تر شهر مي رسيم خانه ها کوچک تر و اجاره خانه ها هم کمتر هستند اما با همين شرايط، باز هم دغدغه مستاجران بيشتر است. محمدي کارگري ساختماني است که به گفته خودش اگر صبح ها کاري پيدا کند شايد ماهي 600-500 هزار تومان درآمد داشته باشد. او به اتفاق همسر و دو فرزندش در طبقه دوم خانه اي قديمي ساز در يکي از محله هاي مشيريه تهران زندگي مي کند. وي مي گويد: براي همين خانه که حمام آن وسط پله ها و دستشويي آن در حياط است 2 ميليون پول پيش داده ام و ماهي 150 هزار تومان اجاره مي دهم. وي ادامه مي دهد: درآمد من نسبت به سال گذشته هيچ افزايشي نداشته است اما هزينه هاي زندگي بالا رفته به خصوص آن که فرزند بيماري دارم که هزينه درمان او هم کمرم را خم کرده است، با اين وصف از الان نگران ماه آينده هستم که صاحبخانه مي خواهد کرايه خانه را چقدر افزايش بدهد.پروين به همراه خواهرش خانه اي 100 متري با همه امکانات در خيابان پاسداران تهران اجاره کرده است، 150 ميليون تومان پول پيش و يک ميليون تومان اجاره. او اما راضي است، اما مي گويد: درآمد من و خواهرم سقف دارد تقريبا 8 ميليون تومان در ماه. از اين ميزان يک ميليون را براي اجاره خانه گذاشته ايم. اما لااقل در خانه اي زندگي مي کنيم که در آن احساس آرامش داريم. وي مي گويد: به نظرم ميزان اجاره اي که مي دهيم متناسب با سطح درآمد من و خواهرم است و راضي هستيم. وي البته خاطرنشان مي کند: صاحب خانه در تمديد قرارداد نزديک به 30 درصد اجاره را بالا برد در حالي که گفته مي شود سقف افزايش اجاره بها در هر سال بايد 20 درصد باشد. در منطقه سهروردي مي توان خانه اي 70 متري را 80 ميليون تومان رهن کرد و يا در ميدان سپاه براي خانه اي 60 متري بايد حداقل 50-45 ميليون تومان پول پيش داد. احمد در خانه اي يک خوابه و 50 متري مستاجر است. 3 بچه دارد و در خيابان سرباز زندگي مي کند. زندگي در خانه اي يک خوابه با سه بچه برايم عجيب است، مي گويد: براي همين خانه با تمام ايرادهايي که دارد 10ميليون پول پيش داده ام و 500 هزار تومان اجاره. حقوق من 800 هزار تومان است و بيشتر آن براي همين اجاره خانه مي رود. حسابش را بکنيد زندگي من و همسرم با سه بچه چطور با 300 هزار تومان مي گذرد!

اگر اقساط مهريه را به موقع نگيرم شرمنده صاحبخانه مي شوم


زهرا هم، زني 35 ساله و تنهاست که چندي پيش از همسرش جدا شده است. در جنوبي ترين منطقه تهران منطقه خزانه زندگي مي کند؛ داخل خانه اي 40 متري و کلنگي.

او که زندگي اش را با اقساط مهريه مي گذراند، مي گويد: مهريه ام 120 سکه است که طبق راي دادگاه ماهي نيم سکه مي گيرم بلافاصله آن را مي فروشم و 250هزار تومان به صاحب خانه مي دهم. 4 ميليون تومان پيش پرداخت مهريه را هم به صاحب خانه داده ام. او ادامه مي دهد: زندگي خودم و دخترم را معمولا با 250 هزار تومان مي گذرانم. البته اگر همسر سابقم به موقع قسط مهريه را بدهد وگرنه شرمنده صاحب خانه مي شوم. اين روزها خريد خانه به خصوص براي جوان ها رويا شده است و به نظر مي رسد هر چه زمان مي گذرد پرداخت اجاره خانه هم به آرزو تبديل مي شود. مسئولان هم آن قدر از سر و سامان دادن به اجاره بها نااميد شده اند که حتي ديگر طرح هايي مانند "تعيين سقف 20 درصدي براي اجاره بها" و يا "طرح تعزيراتي" در بازار اجاره بها را مطرح نمي کنند. بازار اجاره بها همچنان افسارگسيخته است. با اين وصف فقط يک نتيجه مي توان گرفت؛ اين بازار هيچ قانوني را بر نمي تابد و تنها ضمانت اجراي سر و سامان پيدا کردن آن، انصاف موجران است، همين و بس.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵۱
انتشار یافته: ۳۰
تابناک جان دیگه قامتی نمونده که خم شود ...شکسته واقعا شکسته و فریادرسی نیست إإإإإإإإإإإإگرانی ارزاق ؛بالارفتن اجاره خانه ؛بالا رفتن نرخ دارو ودرمان وهزاران هزار گرانی دیگر ...توفکر می کنی کمری هم برای خم شدن باقی مانده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
رفته بودم خونه رهن بکنم توی جنت آباد ایثارگران طرف صبحش گفته بود رهن 60 میلیون
بعدظهرش اومد گفت نه آقا قیمتو کم زدم 80 تا رهن میدمش

خدا خیر نده باعث و بانیشو که اینجوری 1 ماهه ما رو آلاخون والاخون کردن
چرا همه صاحبخانه رو مقصر میدونن؟ وقتی شهرداری برای یه مجوز ساخت میلیون ها تومن پول میگیره صابخونه ها هم باید از یه جایی این پول رو در بیارن دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
اصلا وقتی یه نفر یه خونه 80 متری داره که بذاره برای رهن حداقل متری 750 هزار تومان برای ساختش هزینه داده (تازه خیلی کم گفتم)
پس میشه حداقل 60 میلیون تومان
حالا اگه این پول رو بذاره توو بانک 20 درصد سود میگیره، پس اجاره مستاجر باید این مقدار سود را به صاحبخانه بدهد.
تازه هزینه زمین رو در نظرنگرفتم که تو خیلی جا ها بیش تر از 5، 6 میلیونه
خیلی بی وجدانند اونایی که همه اش می گویند صاحبخونه ها به مستاجرا ظلم میکنند.
اینا مجبور نیستن تهران باشن و اونهمه اجاره بدن... و تازه باعث بشن اجاره به تبع تهران گرون بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
حالا خوبه اول گزارش وضعیت شهرستان ها رو هم دیدیم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
بابای مرحوم من 65 سال قبل زمانی که 5 ساله بود با خانواده اومد تهران .همه اقوام من در تهران هستن .
کجا برم الان من؟؟؟؟؟؟مستاجرم
از من نصیحت اگر می تونید با حداکثر وام ممکن برید یه خونه یا لونه هر جای شهر که شد بخرید و از مستاجری بیایید بیرون !
مستاجری فقط افزایش هر ساله کرایه نیست هزار و یک جور خرجه دیگه گردنتون میذاره!
بدبخت شدیم با این اجاره نشینی پس این مسکن اجتماعی که میگفتن کجاست بیش از شش ماه از شروع به کار دولت جدید میگذره هنوز وزیر محترم راه ومسکن یه برنامه ای برای خانه دار شدن ما اجاره نشین ها نداده
دولت میتواند بامنطقه بندی شهر ودرجه بندی مسکن ازحیث مساحت یانوسازویاقدیمی بادرج نرخ عادلانه دربنگاههااعلامیه بزندوهرکس ازبنگاهی یاشخص دیگر به اعلامیه توجه نکندضمن جریمه بنگاهش راپلمپ کنند.والبته قرارداداجاره بایددربنگاه رسمی وبا درج شماره رهگیری همراه باشد..درحال حاضر بنگاهها خودشان برای اینکه اختیار خانه اجاره ایی رادردست بگیرندصاحبخانه رابا نرخ بالای اجاره تطمیع میکنندواین باعث گرانی اجاره ها شده است...
باور کنید هنوز زنده ایم شما نگران نباشید . ممنون همه شما هستیم. / مستاجر
آی گفتی، ممنون که گفتی. ولی تو روخدا فقط حرف نزنید. هر سال همین حوالی شروع به حرف زدن می شه و داغ دل ما مستأجرین تازه می شه ولی هیچ اقدامی صورت نمی گیره
سلام واقعا آدم این چیزا رو که میخونه از زندگی ناامید میشه واقعا ما جوونا چجوری میخوایم زندگی کنیم؟
ما هم از وقتی پدر و مادرم ازدواج کردن یعنی حدودا25ساله که اجاره نشین هستیم.
میتونم قسم بخورم در ماه بعضی وقتا حتی هزار تومن هم تو جیب پدرم نیست اجارمون به سختی جور میشه نصفش از پول یارانه که میگیریم بقیشم از سود یه مقدار پولی که تو بانک داریم.
رهنی که دادیم به صاحبخونه روز به روز ارزشش کمتر میشه.
موقع تموم شدن وقتمون هممون نگرانیم و استرس داریم.سال به سال خونمون کوچیکتر میشه و سختیای دیگه و خرجای دیگه بماند.
اما هرکی فکر خودشه.
واقعا دنیامون بد شده بازم شکر که خدا هوامونو داره و نمیزاره آبرومون بره.
کسایی هستن که چنتا خونه دارن کسایی هم هستن که حتی یه خونه 60متری هم ندارن این یعنی بی عدالتی.
مسولان‌که‌ازافزایش‌جمعیت‌میگویند‌بایدبه‌وضع‌مسکن‌سروسامان‌بدهند‌وگرنه‌هیچ‌اتفاقی‌نمی‌افتد
من خودم صاحبخانه هستم دو سال است كه مستأجر خانه ام امده يك خانه ٤١ متري را با ٥ ميليون پيش و ٤٠٠ أجاره به او داده ام كه از نرخ أجاره منطقه پايين تر است و تا بحال هم أجاره را افزايش نداده ام دلم نيامد الان هم موعد مستأجر سر امده و خانه پيدا نكرده و منهم قصد فروش دارم ولي صبر كردم تا جا پيدا كند بعد أقدام به فروش كنم إنسان بأيد اول خدا را در نظر بگيرد و بعد خودش را جاي طرف مقابل قرار دهد شايد من به قيمت كمي داده ام ولي خدا به أن كم بركت ميدهد و مستاجرم با ناله و نفرين پول را به من نمي دهد همين كافي است
پاسخ ها
جلیلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
خونه 41 متری رو حدودا ماهی 600000 تومن اجاره دادی دم از انصاف هم میزنی؟؟!!! جل الخالق .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۸
کجاست این خونه ؟؟؟؟؟؟؟41 متری 5 پیش و 400 اجاره کجاش ارزونه؟؟
اگه برای خانه های خالی مالیات سنگینی
بزارن همه این مصیبتها حل میشه
فلانی ده ها خانه داره شغل خوب داره خانه اشو به قیمت بالا میگه اگه اجاره برن چه بهتر اکه هم تمام طول سال خالی بمانه اصلا براش مهم نیست
و خدا میدانه خیلی از خانه ها طول سال خالیه/
رفتم برای 20 میلیون وام با سند خانه در رهن برای پرداخت مابقی پول خانه، بانک ها از 27% تا 29% سود می خواهند برای یک وام 3-5 ساله! اونوقت پول مردم را می گیرند خیلی بهش سود بدهد 17-18 % است، همه جای دنیا برای حل مشکل مسکن وام کم بهره می دهند، وام 3-5% سود نه 30%!! بعدش انتظار دارند جمعیت رشد داشته باشه، بابا مردم پوستشون کنده شده توی این این وضعیت، مسکن و سرپناه نیاز اولیه است، کالای لوکس نیست، بانک محترم یک وام 45 میلیونی را به شما 9 میلیون میفروشه یعنی سر جمع 35 میلیون بهتون وام میده و 90 میلیون پس میگیره! کجای این بانکداری اسلامی است؟!؟!!؟!؟!!!
نمایندگان دلواپس چرا نگران ما مستاجرها نیستند که هر سال باید به خاطر گرانی و نداری اسباب کشی کنیم و از نقطه ایی به نقه ایی دیگر بریم وسیله بشکنه پول بنگاهه پول حمل و نقله و خدا میدانه همه ی این گرفتاریها خواب و خورو از ما گرفته اونم نه یه ماه بلکه تمام طول ساله و طوی زندگیمانه
چی بگم ؟!
بهتره یه نسخه از این گزارشو بفرستید خدمت مسوولان تا بفهمند قشر کم درآمد اما شریف این مملکت در چه وضعیتی دارن زندگی میکنن ، وقتی از شروع فاز دوم هدفمندی یارانه گفته می شد باید فکر این مسائل رو هم میکردند .
اگر سود بانکی زیاد میشد بازار رهن خوب بود در غیر اینصورت وای به حال ما
چرا گرانی به اجاره خانه که رسید صحبت از انصاف موجر میشود ! مانده ام چرا در گران شدن اثاث زندگی - مایحتاج روزانه - گرانی خودرو و .... هیچ صحبتی از انصاف نیست ؟! چرا هنگام گرانی بنزین آب گاز و برق از انصاف دولت چیزی نگفتید!!
پس رها کنید این انصاف را که فقط لغتی است که دارد فراموش میشود!
من درشهرزندگي مي كردم بااجاره بالاديدم زندگي ا م بادرامدم نمي خواند امدم روستايمان كه نزديك شهرهم بود خانه درست كردم باوام مسكن دوطبقه يكي راهم اجاره دادم والحمدلله خيلي ام راضي ام
کاش بمیریم ما مستأجرها و خلاص ..........همه خلاص شن از دست ما
مشکل اساسی املکی ها هستند که برای سود بیشتر مالکین را تشویق به افزایش اجاره می کنند. سال پیش صاحبخانه من یک باره اجاره را شدید افزایش داد و من هم گفت که بلند می شوم. بعد از مدتی او نتوانست کسی را با این مبلغ اجاره پیدا کند و ناچار با من کنار آمد. بعد که سرصحبت باز شد گفت بنگاهی به او گفته بود شما مستاجرات را بیرون کن و من یک مستاجر با اجاره آنچنانی برای تو پیدا می کنم. من نمی دانم اصولا املاکی ها چرا باید براساس میزان اجاره ، پول بگیرند و چرا مبلغ ثابتی برای این قشر زحمت کش .... درنظر گرفته نمی شود!!!!!!!!!!!!!
وقتی هزینه خرید ملک فوق العاده بالاست بناچار باید هزینه اجاره هم بالا بره .
مستاجر ها خانه نخریدن که بدانن مصیبت های خرید خانه بمراتب بالاتر از اجاره نشینی میباشد.من یه آپارتمان برای اجاره دادن در غرب تهران خریدم پس از 3 سال هنوز بدهی دارم
بابا بیائید پائین شهر رهن و اجاره خیلی خیلی پائین تره
در یاسوج آپارتمان 90 متری بدون آسانسور را می گویند 25 رهن با 200 اجاره . دیگه از تهران چه انتظاری داری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل