بازدید 19861

اصلاح تغییرات خانوار در مراکز پلیس +10

4 گروه از متقاضیان دریافت یارانه‌ای که در زمان مقرر اجازه ثبت‌نام در سایت رفاهی نداشتند از امروز می‌توانند با دردست داشتن مدارک و اسناد مورد نیاز به مراکز پلیس +10 مراجعه کنند.
کد خبر: ۴۰۱۹۸۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹ 21 May 2014
4 گروه از متقاضیان دریافت یارانه‌ای که در زمان مقرر اجازه ثبت‌نام در سایت رفاهی نداشتند از امروز می‌توانند با دردست داشتن مدارک و اسناد مورد نیاز به مراکز پلیس +10 مراجعه کنند.

به گزارش وطن امروز، سازمان هدفمندی یارانه‌ها در اوایل هفته اعلام کرد آن گروه از خانوارهایی که تغییراتی در ترکیب خانوار آنها به وجود آمده و قصد اصلاح اطلاعات اقتصادی خود در سامانه رفاهی را دارند باید از روز چهارشنبه به دفاتر پلیس +10 بروند و گروهی که می‌خواهند سرپرست خانوار خود را تغییر دهند باید ابتدا به فرمانداری مراجعه کنند و سپس به دفاتر پلیس+10 بروند.

در متن اطلاعیه سازمان هدفمندی یارانه‌ها آمده: به اطلاع کلیه هموطنان که در مرحله دوم اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها ثبت‌نام کرده و به‌دلیل یکی از وقایع چهارگانه تولد، فوت، ازدواج و طلاق متقاضی دریافت این تغییرات در سامانه www.refahi.ir بوده می‌رساند که متقاضیان مربوط می‌توانند از روز چهارشنبه 31 اردیبهشت‌ (امروز) ضمن در دست داشتن اسناد و مدارک معتبر با مراجعه به دفاتر پلیس +10 نسبت به ثبت تغییرات مزبور اقدام کنند. همچنین آن دسته از هموطنانی که به دلایل مختلف از جمله محجوریت، فقدان سرپرست، عدم صلاحیت سرپرست خانوار و... متقاضی تغییر سرپرست خانوار خود جهت ادامه دریافت یارانه نقدی هستند نیز می‌توانند پس از مراجعه به فرمانداری محل سکونت خود و طی مراحل قانونی، نسبت به تغییر سرپرست خانوار در دفاتر پلیس +10 اقدام کنند.

آغاز هدفمندی


دولت یازدهم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را در ماه پایانی سال گذشته با افزایش قیمت آب، برق، نفت سفید، گاز مایع، نفت کوره و گاز طبیعی آغاز کرد و در ماه ابتدایی سال جاری با ثبت‌نام متقاضیان دریافت یارانه نقدی و افزایش قیمت بنزین، گازوئیل، سی‌ان‌جی و و ال‌پی‌جی (گاز مایع خودروها) وارد مرحله دیگری از اجرای این قانون شد.

در راستای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و البته طبق قانون بودجه 93، دولت یازدهم تصمیم به بازنگری در شیوه پرداخت یارانه نقدی در سال جاری گرفت و از همین‌رو نامنویسی از سرپرستان خانوار متقاضی و نیازمند یارانه نقدی را از 20 فروردین‌ماه به مدت 12 روز انجام داد. گفتنی است در تمام مدت قبل از ثبت‌نام و در طول ثبت‌نام به دفعات دولت از مردم خواست اگر نیاز مالی ندارند در سایت رفاهی برای دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام نکنند تا این درآمد حاصل از کاهش تعداد یارانه‌بگیران صرف امور بهداشتی و درمانی و... شود ولی بعد از اتمام ثبت‌نام طبق آمارهای اعلامی 73 میلیون نفر برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده بودند، این در حالی بود که طی دو روز پایانی ثبت‌نام امکان انصراف از دریافت یارانه نقدی به سامانه رفاهی اضافه شد.

در طول دوره ثبت‌نام یکی از سوالات اساسی مردم این بود که چگونه اطلاعات خانواری خود را که پیش از این در سایت رفاهی ثبت کرده بودند اصلاح کنند چراکه بسیاری از مردم تغییرات حیاتی از جمله ازدواج، طلاق، تولد و فوت را در این سایت اعمال نکرده بودند. همچنین در همین مدت افرادی که به تازگی ازدواج کرده بودند قصد جدا‌کردن یارانه خود از خانواده‌هایشان را داشتند ولی به خاطر اینکه اطلاعات سایت رفاهی طبق اعلام مسؤولان مربوط به 20 اسفند ماه سال 92 بوده است امکان ثبت‌نام جدا برای این افراد در دور جدید پرداخت یارانه نقدی وجود نداشت. از همین رو مسؤولان سازمان هدفمندی یارانه‌ها به مردم تاکید کردند بعد از پایان دوره ثبت‌نام و در اردیبهشت ماه، امکان اصلاح اطلاعات خانوار در سامانه رفاهی فراهم خواهد شد.

ویرایش شاید وقتی دیگر


طبق تصمیم مسؤولان فقط کسانی که به علت تولد، فوت، ازدواج و طلاق نتوانسته بودند در موعد مقرر در سایت رفاهی ثبت‌نام کنند، باید به مراکز پلیس + 10 بروند و کسانی که در وارد‌کردن اطلاعات اقتصادی خود اشتباه کرده‌اند و قصد ویرایش دارند هنوز نمی‌توانند اقدام به این کار کنند.

این در حالی است که نرگس نجفی، سخنگوی سازمان هدفمندی در اواخر فروردین ماه درباره زمان ویرایش اطلاعات اشتباه ثبت شده ثبت‌نام کنندگان گفته بود: «بررسی ما نشان می‌دهد تعداد اشتباهات و خطاهای انجام شده در زمان ثبت‌نام بسیار اندک است. از این‌رو تاکنون تصمیم جدی برای اختصاص مهلتی برای ویرایش اطلاعات گرفته نشده است. برای اینکه خیال مردم درباره تصحیح خطای احتمالی راحت باشد مطمئن باشند که سازمان هدفمندی یارانه‌ها بزودی درباره تخصیص زمانی به منظور رفع اشتباهات تصمیم‌گیری می‌کند که در این باره نیز در آینده‌ای نزدیک اطلاع‌رسانی انجام خواهد شد.»

بیش از یک ماه از این وعده سخنگوی سازمان هدفمندی می‌گذرد اما هنوز عملی نشده و «انصراف» تنها گزینه فعال در سایت رفاهی است. به عبارت بهتر اگر کسی به اشتباه شماره همراه خود یا درآمد یا خانه‌دار بودنش را وارد سایت رفاهی کرده، هنوز هم نمی‌تواند آن را ویرایش کند و فقط گزینه انصراف در سایت رفاهی فعال است. به عبارت بهتر سایت رفاهی سایت انصراف شده است! نکته دیگر اینکه زمانی امکان ویرایش یا اصلاح تغییرات اطلاعات اقتصادی خانوارها انجام خواهد شد که دولت یک نوبت از یارانه‌ها را واریز کرده و معلوم نیست با تغییرات در تعداد یارانه‌بگیران یک خانوار مانند افزودن یک عضو در سامانه اطلاعات اقتصادی، تکلیف یارانه اردیبهشت ماه که قبلا پرداخت شده چه خواهد شد و آیا آن یارانه پرداخت می‌شود یا نه؟

زحمت برای مردم


با وجود اینکه زمان اصلاح اطلاعات اقتصادی و اعمال تغییرات اعضای خانوار اعلام شده اما موضوعی که جای تعجب دارد این است که چرا مسؤولان اعمال تغییرات در اعضای خانوارهای یارانه‌بگیر را به مراکز پلیس+10 واگذار کرده‌اند؟ آیا دولت نمی‌توانست زمینه اصلاح در سایت رفاهی را فراهم کند؟ همچنین آنهایی که سرپرست خانوارشان یا تعداد اعضای جدید خانوارشان تغییر کرده چرا برای اعمال تغییرات باید به فرمانداری‌ها مراجعه کنند؟ مراجعه به فرمانداری‌ها و مراکز پلیس+10 برای مردم زحمت ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد با توجه به اینکه کشور از لحاظ زیرساخت‌های ارتباطی مشکلی نداشت و فعال‌کردن دوباره سایت رفاهی اقدامی سخت نبود، دولت قصد داشت با ایجاد فرآیندی تقریبا طولانی و مشکل برای اصلاح اطلاعات اقتصادی خانوارها، از مراجعه زیاد مردم و اعمال تغییرات با تعداد زیاد جلوگیری کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر