بازدید 80493
«طبیب» چه نسبتی با صاحب قانون دارد؟

ابوعلی سینا دستیار پزشک انگلیسی شد!

زندگی ابوعلی سینا، زندگی پر فرازونشیب بود و برای به تصویر کشیدن شخصیت این دانشمند، طبیعتاً می‌توان هر سناریویی نوشت و متکی به تخیل نویسنده سناریو «طبیب» بود؛ اما واقعیت این است که این اتفاق نیز باید نسبتی با واقعیت داشته باشد و شمه‌ای از ابوعلی سینا در فیلم دیده شود، وگرنه استفاده از نام و شخصیت ابوعلی سینایی که کوچک ترین نسبتی با این دانشمند ندارد، بیهوده بوده و سوءاستفاده از نام صاحب کتاب قانون است...
کد خبر: ۴۰۱۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴ 19 May 2014
فیلم تازه‌ای که درباره ابوعلی حسین بن عبدالله بن سینا مشهور به ابوعلی سینا اکران شده، تصویری به شدت تحریف شده را از این دانشمند ایرانی به نمایش گذاشته است؛ تصویری که یکی از بزرگ‌ترین مراجع پزشکان جهان را در حد دستیار یک کارآموز پزشکی پایین آورده و در حاشیه یک چهره خیالی قرار داده است!

به گزارش «تابناک»، سینمای آمریکا در سال‌های اخیر درباره تاریخ ایران و همچنین برخی شخصیت‌های تاریخی سده‌های مختلف، فیلم‌های گوناگونی تولید کرده که برخی از آن‌ها کمترین استانداردهای اخلاق حرفه‌ای را نداشته و این رویه همچنان استمرار یافته است. «طبیب / Medicus» برگرفته از رمانی نوشته نوح گوردون با نام «The Physician» است که شخصیت اصلی آن جوانی جویای طب است. این جوان مسیحی انگلیسی که در کودکی مادرش بر اثر ابتلا به حصبه می‌میرد، در جست‌و‌جو ابن سینا به اصفهان می‌رود تا طبابت بیاموزد و پس از بازگشت، نخستین بیمارستان لندن را افتتاح می‌کند.

ابوعلی سینا دستیار پزشک انگلیسی شد!

فیلم اقتباسی از داستانی امریکایی است که برای کاهش هزینه‌ها و با بودجه ۳۵ میلیون دلاری در آلمان، مراکش و انگلستان فیلمبرداری شده و محصول مشترک سرمایه گذاران آلمانی و یونیورسال پیکچرز امریکایی است. برای همین همزمان در اروپا و امریکا اکران آن آغاز شد. ابن سینا در روستای افشانه نزدیک بخارا (در ازبکستان کنونی) متولد شد. زبان مادری‌اش فارسی و پدرش از صاحب منصبان در حکومت سامانی بود و وی را به مدرسه بخارا فرستاد تا در آنجا به خوبی تحصیل کند.

پدر و برادر ابن سینا مجذوب تبلیغات اسماعیلیه شده بودند، اما ابن سینا از آن دو پیروی نکرد. وی حافظه و هوشی خارق العاده داشت، به گونه ای که در چهارده سالگی از معلمان خود پیشی گرفت. او علم منطق را از استادش ناتیلی آموخت. او کسی را نداشت که از وی علوم طبیعی یا داروسازی را فرا بگیرد و پزشکان مشهور از دستورالعمل های او تبعیت می‌کردند. البته وی در فراگیری علم ماوراءالطبیعه ارسطو دچار مشکل شد که تنها به کمک تفسیر فارابی توانست آن را بفهمد. او امیر خراسان را از یک بیماری سخت نجات داد و امیر خراسان نیز در ازای این کار اجازه داد ابن سینا از کتابخانه باشکوه مخصوص شاهزادگان سامانی استفاده کند. در هجده سالگی، ابن سینا بر تمام علومی که بعد‌ها شناخته شدند، تسلط یافت. پیشرفت های بعدی وی، مرهون استدلال های شخصی وی بود.

ابوعلی سینا دستیار پزشک انگلیسی شد!

فیلم دچار تحریفات تاریخی زیادی است که از آن جمله می‌توان به تشریح پیکر مرد زرتشتی توسط جوان که راب کول نام دارد و وقایع بعدی آن اشاره کرد. به این صورت که مردی زرتشتی بر اثر حصبه می‌میرد و کول بدون اجازه جسد وی را تشریح و با همین یک بار تشریح متوجه می‌شود که حصبه به کجای بدن حمله می‌کند.

فردای این تشریح، قاضی شهر وی را محاکمه و حکم سر زدن وی و ابن سینا را به عنوان استاد وی اعلام می‌کند؛ اما حاکم اصفهان که شاه ایران نیز هست، حصبه گرفته است. برای همین آن‌ها را نجات داده و کول در یک عمل محیرالعقول شاه را عمل می‌کند و در این عمل ابن سینا به عنوان وردست وی وسایل جراحی را آماده می‌کند! این در حالی است که ابن سینا (با بازی بن کینگزلی) در سنین پایانی عمر است و بنا به روایات تاریخی وی عمل تشریح را در اوایل سنین جوانی انجام داده و نسبت به اعضای بدن انسان تبحر کامل داشت، به گونه ای که حتی بیماری‌های خطرناکی چون آب مروارید را درمان می‌کرد.

ابوعلی سینا دستیار پزشک انگلیسی شد!

جالب اینجاست که کول پس از درمان آب مروارید استادش توسط یک یهودی که اعتراف می‌کند این عمل را نزد ابن سینا فرا گرفته، عزم سفر می‌کند تا با شاگردی ابن سینا به طبابتی حرفه‌ای برسد؛ اما پس از رسیدن به ایران از شخصیت علمی بوعلی سینا کمترین تصویری نمی‌بینیم، در حالی که از وی داستان‌های زیادی نظیر درمان شاهزاده‌ای که غذا نمی‌خورد یا پسری که فکر می‌کرد گاو است، داریم که هر یک به تنهایی قابلیت تبدیل شدن به یک فیلم را دارند.

از همه بد‌تر پایان فیلم است که در آن ابن سینا با سر کشیدن زهر خودکشی می‌کند، در حالی که به عینه در تاریخ آمده است که از بیماری قولنج متأثر از مسائل دیگری فوت کرده است. وی هنگام مرگ کتابش را به کول می‌دهد تا به انگلستان برده و از آن برای درمان مردم استفاده کند و می‌گوید: «آنجا این کتاب بیشتر به درد می‌خورد!» که نشان از کج فهمی مردم ایران در آن زمان دارد، در حالی که با وجود حمله مغول و سوزاندن کتابخانه‌ها در ایران در آن زمان علم در ایران گسترش و احترام بیشتری نسبت به اروپا داشته که حتی در خانه‌هایشان حمام نداشتند و برای رفع بوی بد خود از عطر استفاده می‌کردند.

ابوعلی سینا دستیار پزشک انگلیسی شد!

جدا از همه این مسائل فیلم طبیب می‌خواهد بگوید که فقط غربی‌ها شعور درک علم را دارند و اگر فردی مثل ابن سینا در شرق پیدا شود، باید علم او نیز به غرب منتقل شود. در فیلم هیچ اشاره‌ای به مجموعه کتاب‌های قانون ابن سینا که کتاب پایه دانشکده‌های معتبر پزشکی جهان نظیر هاروارد و سوربون است، یا کتاب های شفا که برخی از قوانین پایه امروز غرب از آن‌ها وام گرفته شده نمی‌شود، چرا که در آن صورت پیشینه علمی تمدن امروزی غرب زیر سؤال خواهد رفت.

البته زندگی ابوعلی سینا پر فرازونشیب بود و برای به تصویر کشیدن شخصیت این دانشمند، طبیعتاً می‌توان هر سناریویی نوشت و متکی به تخیل نویسنده سناریو «طبیب» بود؛ اما واقعیت آن است که این اتفاق نیز باید نسبتی با واقعیت داشته باشد و شمه‌ای از ابوعلی سینا در فیلم دیده شود، وگرنه استفاده از نام و شخصیت ابوعلی سینایی که کوچک‌ترین نسبتی با این دانشمند ندارد، امری بیهوده و سوءاستفاده از نام صاحب کتاب قانون است؛ اتفاقی که در این فیلم می بینیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۴۳
انتشار یافته: ۸۵
جالب بود...ممنون
من اين فيلم رو تازه ديدم و فقط با دهان باز تماشاش كردم! داشتم به معلومات عمومي خودم شك ميكردم!
به قول همسرم وقتي خود ما باري اينجور مشاهير فيلم نميسازيم اينجوري ميشه! نمونه اي ديگه اش فيلم 300
"از همه بدتر پایان فیلم است که در آن ابن سینا با سر کشیدن زهر خودکشی می کند در حالی که به عینه در تاریخ آمده است که از بیماری قولنج متاثر از مسائل دیگری فوت کرده است"
خوب اینکه بهتر بود تا اینکه مسایل دیگه رو نمایش میدادن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
نمیشه نمایش داد ملتفتی!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
مسائل دیگری ! خخخخخخخخخخخخ
خلاصه اینکه مرگ بر انگلیس خرابکار.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
میشه دقیقا بگید اینجا انگلیس چی کار ه است؟ فیلما امریکاییا تو المان ساختن! ابو علی سینا یک دانشجوی انگلیسی داشته
اگر فکر میکنید فیلم می بایست به تاریخ احترام می گذاشت چرا خودتان علت مرگ ابن سینا را سانسور می کنید؟
من بعد از دیدن فیلم ، واقعاً متاسف شدم . اما کاری از دستم بر نمیاد . . .
کاش وزارت ارشاد ، جهت جلوگیری از تحریف تاریخ و تمدن کشورمون در سطح جهانی اقداماتی شایسته و درخور شان کشور جهت تنویر افکار جهانیان انجام دهد . . . ای کاش
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
فرض کنید یکی خارح از ایران بخواد ابو علی سینا را بشتاسه با کدوم فیلم؟ با اون سریال قدیمی؟
خدا لعنتشون کنه همه چیرو تحریف کردن و دنیایی که می خوان رو به مردم میشناسونن و به گذشته هم رحم نمی کنن
تا زمانی که خودمون وارد کار نشیم نباید انتظار داشته باشیم باب دل ما و برای واقعیت فیلم بسازن. حالا آرگو یا 300 یا طبیب یا هرچیز دیگه...
با سلام
تا وقتی که نسبت به بزرگان و نیاکان و اندیشمندان و دانشمندان و جنگاوران و شاهان و حاکمان و اقوام و مردمان پاک و شریف این مرز و بوم، تعصب نداشته باشیم ، مشخص است که دیگران ، آنها را بنفع خود صادر می کنند.
آنهم طوری که خودشان میخواهند
ما با خود تحریفی تاریخی ، تاریخ بزرگ کشورمان را به آنها تقدیم میکنیم ( متاسفانه)
تا زمانی که خودمون وارد کار نشیم نباید انتظار داشته باشیم باب دل ما و برای واقعیت فیلم بسازن. حالا آرگو یا 300 یا طبیب یا هرچیز دیگه...
اگر خود ما از گذشته فیلمهایی از این بزرگان در خور سینمای جهان می ساختیم اینها از خالی بودن عرصه استفاده نمی کردند
1-اینجا آن کتاب بیشتر به درد می خورد
2- کتاب های قانون ابن سینا کتاب پایه دانشکده های معتبر پزشکی جهان نظیر هاروارد و سوربون نیست.
لطفا فیلمرو تحریف نکنید دراین فیلم ابن سینا استاد فردانگلیسی است که درفیلم عنوان میشود از غرب وحشی که گرفتار طاعون ومریضی است برای اموختن پیش بزرگترین طبیب ان زمان یعنی ابن سینا می اید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
فیلمو حتما با دقت ببین
صدها ابوعلی سینا هر سال از این مملکت به کشورهای اروپایی و آمریکایی مهاجرت میکنند، آنها را دریابید ابوعلی سینای چند قرن پیش پیشکش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
آفرین
اولا تا وقتی سینماي ایران فیلم در این سطح نسازد دیگران برای ما خواهند ساخت.دومآ,ان مرض حصبه نبود و آپاندیس بود.
تابناک عزیز ، وقتی ما با تمام قوا در حال جنگ با تاریخ و گذشته خود هستیم و تمام پادشهان و دانشمندان گذشته به فراموشی سپردیم ، وقتی مجسمه آریو برزن از جاش می کنیم و مجسمه سربازای پارسی از میدان شهر ساری تو زباله می ندازیم ، وقتی رو اشعار فردوسی رنگ می پاشیم ، وقتی حتی یک فیلم سینمایی یا سریال از 2500 سال تمدن ما ساخته نمیشه وقتی آثار باستانی در حال تخریب کامل وقتی به ریچارد فرای فحش میدیم و .... چه انتظاری از غریبه ها داری .
من این فیلم را دیدم و جدای از تعصب و ملیت انرا از لحاظ فنی بسیار ضعیف و از لحاظ داستانی در زمزه فیلم های تخیلی دیدم که هیچ شمه ای کوچک از معماری و فرهنگ ایرانی و یا حتی اسلامی در آن دیده نمیشود جز 2 یا 3 اسم شخص و مکان. خلاصه اینکه بدصلیقگی و بدقوارگی از این فیلم میباره و البته برای کسی که از تاریخ و فرهنگ ایران چیزی نمی دونه می تونه تاثیرگذار هم باشه.
سينما يك صنعت پولساز و فرهنگ ساز در دنيا است و توجه جدي به آن مي شود ولي متاسفانه در ايران سينما صنعت پول خور و گرفتار مسايل حاشيه اي است مسولان بايد مشكلات حاشيه اي را حل كنند و سينما گران فيلم هاي بي محتوا و بي كيفيت نسازند اگر در سينماي ايران فيلم هاي قوي و پر محتوا ساخته شود به پيشرفت و توسعه ايران خيلي كمك خواهد كرد واقعا خيلي حيف است با داشتن پشتوانه فرهنگي بسيار قوي در دنيا حرفي براي گفتن نداريم و ديگران سو استفاده كنند و تاريخ و فرهنگ ما را تحريف كنند.
کم کاری از خودمونه.
من فیلم دیدم خیلی بی خود بود
کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من !!! قابل توجه آن دسته از رانتخوارانی که فیلمهای 7 میلیاردی بی ارزش میسازند و ...
وقتی برای مفاخر تاریخی خودمان ارزش قائل نیستیم ، اینگونه برخورد از سوی بیگانگان چه جای گله و شکایت دارد؟
در عین حال وقتی ارتباطات خود را با جهان کاملا قطع می کنیم ، آنان برای مطالعه و یا ساخت فیلمی در باره یک شخصیت یا موضوع های مرتبط با ایران می روند از ترکیه و امارات و ... مشورت می گیرند و یا با آنان وارد مذاکره می شوند و نتیجه اش همین می شود.
تو تحریف تاریخ میشه به سیصد نسبتش داد که خشایار شاه رو به اون شکل در اوردن معلوم نبود ابن سینا تو فیلم چی کار مثبتی انجام داد بیشتر به یه ادم ناشی شبیه بود برعکس اون جوجه فرنگی که همه کار میتونست انجام بده
وقتی خودمون نسازیم، میرن و برامون میسازن.
عین فیلم 300
وقتی یه نمونه تاریخی درباره کوروش نداریم نتیجه ش میشه فیلم 300 و برداشتهایی که مردم از کورش کبیر توسط این فیلمها خواهند داشت
پ ن پ بیان تعریف مارو بکنند؟ یه چی داری واسه خودت می گی تابی!!
غیر از این بود باید تعجب می کردیم!!
وقتی ما به دانشمندان و فرهیختگان تاریخ مون ارزش و بهایی نمیدیم، چه انتظاری از غربی ها داریم؟! معلومه که هر کس به نفع خودش کار میکنه... باید وایمیستادیم اونا فیلم ابوعلی سینا را بسازن که بشینیم نقدش کنیم؟ چرا خودمون جلودار معرفی تاریخ و فرهنگمون به دنیا نیستیم؟ فقط بلدیم غر بزنیم و حرص بخوریم... اینا رو بی خیال، مرغ کیلویی چند شده؟
سالها قبل وقتي در فيلم اسكندر به كارگرداني اوليور استون و بازي كالين فارل در نقش اسكندر ، ارتش داريوش سوم هخامنشي را همچون اعراب پياده و عده اي با شتر به تصوير كشيدند و چهره داريوش سوم را مانند بن لادن نشان دادند ، اعتراضي نكرديم تا آنكه فيلم هجو و بي معني 300 ، قسمت اول ساخته شد و سال قبل قسمت دوم ، حالا هم كه ابو علي سينا شاگرد انگليسي ها مي شود !! آيا خود ما هم مقصر نيستيم ؟؟ در دفاع از كيان ، تاريخ و مفاخر خودمان ، " ما " چه كرده ايم ؟؟
از نگارنده عزیز تقاضا میشه با مطالعه بیشتری اقدام به نوشتن مطالب کنن , این فیلم رو من دیدم , تحریف های زیادی در فیلم وجود داره و راست و دروغ آمیخته هستند , بیماری که مادر پسر با اون از دنیا میره حصبه نیست , بیماری داخلی یا همون آپاندیس هست , البته یک واقعیت تلخ وجود داره و اون اینکه قدر دانشمندان ایرانی و کتاباشون رو غربی ها بیشتر از ما دونستن و با همین کتابها به درجات علمی رسیدن و ما خودمون استفاده نکردیم
گر تو بهتر میزنی بستان بزن. متاسفانه بدلیل عدم وجود یک برنامه صحیح در وزارت ارشاد و ضعف فوق العاده شدید فیلم سازان ما ؛ دیگران از این موقعیت بهره برداری کرده و برای تاریخ ایران و برای افراد سرشنایس ما (از آنجمله کوروش کبیر؛ ابن سینا ووووو ) به شکلی که به نفع خودشان باشد فیلم می سازند. پس به جای گلایه از دیگران گر تو بهتر میزنی بستان بزن.
سلام من این اسناد فیلم رو دیدم.متاسفانه هیچ اشاره به علم استاد ابو علی سینا نشده.
وقتی ایرانی ها یک فیلم درست حسابی نمی سازند نتیجش میشه این!
بابا اينقدر سخت نگير من فيلم رو چند روز پيش توي بيرمنگام ديدم فيلم صرفا يك فيلم فانتزيه ورازا اين همه جنجال رو نداره
من این فیلمو همین دیروز دیدم واقعا مضحک بود. خود فیلم خودشو نقض میکرد. کاش سینمای ما اونقدر قوی بود که میتونست چهره واقعی دانشمندان این سرزمین رو با تمام حقایقش نشون بده
البته این فیلم نشون میده که غربیها در علم خیلی پیشرفت کردن که میتونن همچین فیلمی بسازن اما متاسفانه در شرافت هیچ پیشرفتی نداشتن
تا كي ميخواين بگين اونا فيلم سازيشون عليه ماست؟ خسته نميشين؟ ما كه خسته شديم بس خونديم. شما بر اساس واقعيت بسازين.نشستيم و هي ميگيم اينجا به خطا ميرن، اونجا به خطا ميرن. چه اقدام مهمي كرديم تا حالا؟؟؟؟؟ اين همه پول و هزينه خرج عمو پورنگ و خاله فلان و .....
وقتی بخاری از خودمون بلند نمیشه نباید از غریبه انتظار زیادی داشته باشیم...والسلام
مایه تاسف است که این اواخر مردم ایران شدن که هر کی از هر طرف بلند بشه وبراشون تاریخ می نویسن اونم تاریخ وزندگی کسانی که نیاز نیست اون یانکی های ... برای ما بنویسن و بسازن
عجب روزگاریست نازنین
سالهای سال دشمنان، پهنه ی جغرافیایی ایران را هدف قرار دادند و به غارت بردند و امروز مرزهای فرهنگی ایران عزیز را مورد تعارض قرار می دهند .
قطعا فرهنگ از جغرافیا ی خاکی هم مهم تر است و نسل من (که البته شامل خود من هم می شود.لطفا به کسی بر نخوره.)، نسل بی مطالعه و راحت طلب دست روی دست گذاشته و به دنبال برند های امریکایی و اروپایی چشم بازار را در می آورد.
به جای حرف زدن یه اثر به قول خودتون فاخر بسازید که مردم جهان از دریچه دید شما با ابوعلی سینا آشنا بشن
وقتی ما فیلمی نمیساریم خب اونها میا میسازن و تاریخ کشورمون رو هر جور دلشون خواست میسازند مثل فیلم 300 که واقعا ناحقی بزرگی شده در حق حکومت بزرگ هخامنشیان.
این فیلم خیلی ضد ایرانی بود! کامل سیاسی بود وتاریخ تحریف کرد!
عجیب اینکه هیچ واکنشی به این فیلم ندیدم!
امید وارم روزی افراط و تفریط کنار بزاریم و با جنگ نرم و فرهنگی این تحریف کننده های حیلگر رو رسوا کنیم
همه فیلمو لو دادید عوضیها
چرا بايد فيلمي به ضرر خودشون بسازن؟!؟ اين وظيفه ي ماست كه فيلم واقعيشو بسازيم. ما كه سالي چندين فيلم مربوط به دوران هزار و خورده اي سال پيش ميسازيم. نميشه اينم بسازيم؟!
اگه همين روزا بشنويم كه فردوسي اهل آمريكا بوده يا خيام چيني ، ذكرياي رازي آرژانتيني و شهريار مصري تعجب نميكنيم
از نگارنده عزیز تقاضا میشه با مطالعه بیشتری اقدام به نوشتن مطالب کنن , این فیلم رو من دیدم , تحریف های زیادی در فیلم وجود داره و راست و دروغ آمیخته هستند , بیماری که مادر پسر با اون از دنیا میره حصبه نیست , بیماری داخلی یا همون آپاندیس هست , البته یک واقعیت تلخ وجود داره و اون اینکه قدر دانشمندان ایرانی و کتاباشون رو غربی ها بیشتر از ما دونستن و با همین کتابها به درجات علمی رسیدن و ما خودمون استفاده نکردیم
وقتی خودمون به جای پرداختن به ئفیلنامه های مبنی به اساطیر وطنی به انواع سناریوهای عشق و عاشقی خیالی و طنزهای بیهوده می پردازیم، بایدم اونا چنین کاری کنن. فقط حرف میزنیم و همش شاهد چنین مسائلی هستیم. اما این فیلم یه واقعیتهای ریزی داشت !!!
وقتی صدا و سیما و یا سینمای ایران چنین اقدامی نمی کند هالیود اینچنین فیلمهائی نظیر سیصد و غیر می سازد و تاریخ مملکت را تحریف میکند
وقتی خود ما که ایرانی هستیم بودجه ای برای ساخت این فیلم در نظر نمیگیریم چه توقعی از هالیوود میره واقعا
صد حیف!
مادرش فارس بوده پدرش کجایی بوده؟
نظرتون چیه که اونا 35 میلیون دلار خرج کنن که از من و شما و تاریخمون تعریف کنن بدون اینکه چیزی تحریف بشه ؟؟ خوبه اینجوری ؟؟
آخه تحلیلگر عزیز ما اگه زرنگ بودیم عوض فحش و ناسزا دادن به دنیا با خرج بوذجه در جهت کارهای فرهنگی از قبیل مشارکت در ساخت فیلمهای تاریخی شخصیت و مملکت خودمونو به جهان بشناشونیم.
وقتی تو این مملکت کار خوب هنری تولید نشه و حتی گاها هنرمندان خوب و کاربلد هم مغضوب واقع میشن،نتیجه ش جز این نمیشه.
با وجود فیلمسازان و هنرمندان بینظیر،سینمای ایران تبدیل شده به جولانگاه چند تا بچه قرطی و حال به هم زن.
در هر حال این مهمه که نشان میده در ایران علم بوده و اونها برای یاد گیری به ایران میومدن.البته تاریخ گاهاًمنحنی سینوسیه حالا ما میریم اونجا
هالیوود با قدرت و ثروت ش همه تاریخ و شخصیت هارو به نفع خودش مصادره کرده!!!
تمام این تحریفها و مصادره کردن ها و از بین بردن حق ایرانیها مربو ط به عدم حضور قوی در همه ی زمینه ها در دنیا می باشد
به نظرم مشکل ما اینه که خودمون هیچ کاری نمی کنیم، فقط هم از کارهای دیگران ایراد می گیریم. مسئله خیلی پیچیده نیست. فیلم برای معرفی ابن سینا ساخته نشده اونها به دنبال معرفی شخصیت راب کول بودند. شما هم فیلم بسازید و ابن سینا را به دنیا معرفی کنید. کسی جلوی ما را نگرفته است. تحریف تاریخ در سینما هم که امری عادی برای سنماگران است. برای آمریکاییها هم که در راستای منافع امری ضروری و واجب. به هر حال به جای ایراد گرفتن عمل باید کرد.
ننگ به ما که نشستیم فیلم های مزخرف می سازیم!
پس فردا دست می گذارن رو ملاصدرا، شیخ بهایی، ابوریحان و ...

باید سینما دست بکار بشه!
اقاى نقد كننده فيلم ، بى زحمت يكبار ديگر فيلم را ببينيد. عمل روى شاه ، اپانديس هست نه حصبه! تمام فيلم ، انگلستان عصر تاريك رو با زندگى پيش رفته ان روز اصفهان يا در واقع ايران مقايسه ميكنه و نشون ميده اون زمان ، كه متاسفانه گذشته، ما صدها سال بر تمدن اروپا ارجحيت داشتيم . در ضمن تمام فيلم هاى تاريخى تحريفى هست چه در باره ما چه در باره خودشون . واقعيت رو بايد در فيلم هاى مستند و كتاب هاى تاريخ پيدا كرد انهم تا حدودى. فيلم براى سرگرمى ساخته ميشه نه براى إبراز واقعيت هاى تاريخى.شما هم بهتون بر نخوره!!!
من که شیفته دو بخشش شدم یکی اینکه ابن سینا دستیار راب کول شد. خیلی کمدی بود.
دوم اونجا که ابن سینا با نگاه حسرت بار به جوان نگاه میکرد و میپرسید داخل بدن انسان چگونه‌است؟!

ولی تو این بازار فیلم‌های ضدایرانی دست دست‌اندرکارانش درد نکنه. بهرحال سعی شده به رمان استناد شه.
جالبه ایرانیا چقدر با فرهنگ بودن که تواو زمان دانشجو خارجی می پذیرفتند. طرف حکیم شده بود چقدر خوشحال بود. یک نکته دیگه این که اسم علی را کلا اینور حذف کردن. من یه مقاله ISI دیدم که نشون می داد ابو علی سینا را به نام اوی سینا می شناسن تو این فیلم هم اوی سینا می گفتند؟!
Vaghean k motasefam,,
Ehsas badi daram
با سلام،

مریضی که مادر راب و شاه در فیلم به ان مبتلا بودند آپاندیس بود نه حصبه.
دوستان آخرش ما حرف کی رو باور کنیم نظر دوستان یا مطلب بالا را آخرش کی دستیار کی بود؟؟؟ آخرش ابوعلی سینا گفت کتاب رو کجا ببرن ؟؟؟ لطفا یکی که فیلم رو درست دیده برا بقیه بگه موضوع از چه قرار بوده
متشکرم
ما هم ديشب فيلم را ديديم گمان كنم سري بعدي كه اين فيلم را بسازند ابن سينا در لندن به دنيا مي أيد و براي كمك به مردم محروم إيراني به ايران مي رود و خودش را ايراني جا ميزند
وإلا رو كه نيست سنگ پاي قزوينيه به ايرانيان توصيه مي كنم كه اين فيلم را نبينند چون أعصاب شان خرد مي شود
تابی جان خدا رو شکر که تو جنگ نیستیم در حال مرگ و میر اینو میگم که یکم اروم تر بشیم و گرنه باید از غصه دق کنیم با این وضعیتی که تو همه چیز داریم
خب شاید اصلا فیلم تخیلی با استفاده از بعضی اشارات واقعی ساختن. چرا به هر فیلمی اینطوری گیر میدین؟ آیا اول فیلم نوشته که این داستان واقعیه؟ آیا ادعای خاصی کرده که میگین پر تحریفه؟! این همه فیلم نیمه تخیلی از خودشون و گذشته و افرادشون ساختن، یکی هم از یه ایرانی بسازن، چی میشه مگه؟
اصلا بحث بر روی ابو علی سینا نبوده اینها میخواستندوقایع سیاسی کنونی را در قالب وقایع تاریخی عنوان کنند
تو این همه دلواپس ها از دلواپسی شما نسبت به بزرگان ایران سپاسگزارم تابناک
از فیلم معلومه که ساختنش توسط یه مسیحی متعصب بوده چون کلا تصویر خوبی از یهودی ها و مخصوصا مسلمونا نشون نمیده.طوری هم ابو علی سینا رو نشون داده که انگار تنها خدا پرسته و اصلا مسلمون نیست.
به نظر من فیلم خوبی بود و در مورد موارد مطرح شده در این مقاله و نظرات دوستان هم اجازه میخوام چند مورد رو ذکر کنم
1. اولاً این فیلم همانطور که در مقدمه خود فیلم آمده برگرفته از یک رمان بوده و مدعی نیست که یک فیلم تاریخی ست. بسیاری رمانهای تاریخی هستند که محتوای انها مو به مو با اسناد تاریخی نمیخورد و در هر حال در این فیلم شخصیت و دانش ابوعلی سینا و همینطور سیطره علم و دانش در بلاد ایران در همان زمان که اروپا دچار جهل و خرافات بود ، بسیار خوب و متعالی نشان داده شده که من بالشخصه حس خوبی از ان گرفتم بعلاوه هدف اصلی متن فیلم اصولاً شخصیت پردازی و اسطوره سازی نبوده
2. ما به عنوان کشوری که مهد ابوعلی سینا و ابوریحان و ... بوده تا حالا چقدر برای معرفی انها و خصلتها و دانش و توانایی هاشان به دنیا از خودمان مایه گذاشتیم که حالا مدعی هم هستیم؟
3. ما همیشه منتقدین خوبی هستیم برای دیگران و تعریف و تمجید و چاپلوسی میکنیم برای خودمان. این فیلم اینهمه اروپای زمان جاهلیت را خفیف کرد و فرهنگ آن زمان کشور ما را بزرگ نمایش داد بعد شما انتقاد میکنید که چرا ابوعلی سینا در یکی از جراحی ها نقش دستیار داشت؟ !
4. آیا ابوعلی و دیگران دانششان مادر زادی بود؟ هیچگاه چیزی از کسی نیاموخته اند؟ مشکل اینجاست که این ما هستیم که همیشه دنبال اسطوره میگردیم و نمیخواهیم باور کنیم که انسانهای بزرگ با تلاش و آموختن و طی مراحل ترقی بزرگ شده اند و بزرگی صفتی اکتسابی ست.
5. حتی اگر این ماجرا درست نباشد ، مطمئن باشید اگر پزشکی از هرکجای عالم می آمد و به بوعلی میگفت من چیزی را میدانم که تو نمیدانی ، بوعلی با خضوع از او می آموخت و وردستش میشد اگر او چنین نبود باید به مقام علمیش شک کرد .
6.اون دوستانی که از خدا خواسته اند که لعنتشان کند ، ای کاش اول دعا میکردند که نگاه همه ما را روشنی دهد تا به دنیا با چشم عناد ننگریم
فیلم خیلی خوبی بود دمشون گرم ... اولش میگه ذاستانش رمانه نه تاریخی پس صحبت از تحریف بیخوده بقیه تحلیلتم یه طرفه بود آقای تابناک ، به قول سید آبو بریز اونجا که میسوزه !!!
من هم این فیلم را دیدم. اولش نشان می دهد که چقدر در غرب و انگلستان جهل و بی سوادی گسترده است و علم پزشکی هیچ جایی ندارد و حتی کشیش کلیسا وقتی مادر این پسر مریض می شود می گوید که هیچ کس حق درمانش را ندارد چون این خواست خدا بوده که او مریض شود و بمیرد.این پسر بعدها از یک یهودی می پرسد که عمل چشم را از کجا یاد گرفته و او می گوید در اصفهان بزرگترین دانشمند جهان بنام ابن سینا زندگی می کند که مدرسه ای دارد و علم پزشکی را تدریس می کند. همین برای افتخار ایرانیان کا فی هست. حالا شاید برای پیشبرد قصه تحریفهایی صورت گرفته باشد که خیلی مهم نبود. در کل خوب بود.
درود! لطفن بگذارید حداقل این متن منفی بخورد. متشکّرم

اگر هرودوت از ایران نگفته بود، نمی دانم چگونه می توانستم همان اندک را نیز از هخامنشیان بدانم. در حقیقت تاریخ و تمدن ایران باستان را یونانیان نوشتند که دلیل مناسبی است تا خود را بهتر بشناسیم. ایرانیان آن قدر مشغول تخریب پیشینیان خود بودند که تا به امروز نیز حتّی یک دولت هشت ساله اعتباری نمی یابد و دولت جدید تنها به تخریب دولت های پیشین همت می ورزد. اگرچه پهلوی مطلوب مردم نیود اما مستحق این همه اهانت هم نبود. قاجار نیز به همین ترتیب تا به قبل. مردم ما چرا از اشکانیان زیاد نمی دانند در حالی که آنان نیز به اندازه ی هخامنشیان قریب به پانصد سال بر این سرزمین کهن حکمرانی کردند و عدالت گستراندند؟
اگر به واقع ما قدرت نگه داشتن علم بوعلی را داشتیم امروزه نیز قدرت نگه داشتن نخبگان خود را داشتیم.
لطفن توجه بفرمایید که این گونه نیست که هیچ استادی بی وجود شاگردی رشد کرده باشد. اگر از بوعلی نیز چیزی به یادگار مانده باشد توسط همان شاگردانش بوده است که چه بسا در پیری وی از وی نیز پیشی گرفته باشند. این مساله چیزی از بزرگی بوعلی سینا کم نمی کند که شاگردی شاگردان حکایت از عظمت استاد دارد. در جقیقت این افتخار هر استادی است که شاگردانی تربیت کند که هر کدام خود افتخار جدیدی آفریده اند.

بدرود
من فیلم ندیدم ولی تا موقعی که خودمون برای تاریخ و مشاهیر و دانشمندامون ارزشی قائل نشیم و برای معرفیشون فیلم هایی با استانداردهای جهانی نسازیم از بیگانه ها چه توقعی داریم؟؟؟؟؟
توقع داریم اونها مارا بازشناسی کنند و برامون احترام قائل بشوند و به جهانیان معرفی کنند (؟! )در حالی که خودمون هیچ کاری نمیکنیم!!!
"البته وی در فراگیری علم ماوراءالطبیعه ارسطو دچار مشکل شد"
علتش ترجمه غلط و ناقص مابعدالطبیعه ارسطو بود.
امپریالیستهای غربی در برابر عظمت فرهنگی ایرانیان احساس حقارت می کنند ! خصوصاً آنگلوساکسن های انگلیسی !

چنین برنامه هایی علیه فرهنگ و هویت ایرانی و باستانی از سوی خبرگزاری بی بی سی , وآ پرشین و فیلم بوعلی سینا بدلیل احساس حقارت کشورهای امپریالیستی و بربریستی انگلیس و نظایر آن میباشد که عدم افتخارات انسانی,علمی و تاریخی موجبات بروز عقده حقارت را برای چنین کشورهایی پدید آورده است. پشت پرده ساخت فیلم بوعلی سینا, دستاندرکاران سیاسی و درباری انگلیس حضور دارند؛ زیرا آلمانی های اصیل دارای نژاد آریایی بوده, رعایت و حرمت نژاد آریایی ایرانی و دستاوردهای انسانی,علمی و تاریخی آنان را بدقت می نمایند. بلاخره هر کشوری افرادی مستعد هستند که خیانت کنند و این خیانت تعدادی آلمانی - انگلیسی و آنگلوفیلی علیه تاریخ آریایی و ایرانی بوده است.

ایرانیان در عرصه فیلمسازی خود پاسخ محکمی به تاریخ ضد الهی و ضد بشری آنان بدهند و تاریخ آنان را به چالش بکشند !
واقعا متاسفم برای این فیلم ساز تحریف تاریخ تا این اندازه اونم درباره دانشمندی به بزرگی ابن سینا
این فیلم مزخرف رو تو شبکه به اصطلاح ایرانی من و تو دیدم حقیقتا برای عوامل این شبکه مزخرف ایرانی متاسف هستم که مدام پز ایرانی و مدرنیت و ملی گرایی دارن با نمایش این فیلم حقیقتا تحریف و اهانت به این شخصیت برجسته ایرانی به شدت منو از این شبکه مایوس کرد تصمیم جدی گرفتم دیگه از این به بعد دیدگاهم در مورد تماشای این کانال عوض کنم
وقتی ما خودمان همتی برای شناساندن مشاهیرمان نمی کنیم نباید ناراحت باشیم که غربی ها چه ساختند یا مولوی رو ترکها تصاحب کردند و فردوسی رو ازبک ها رو پولشون چاپ کردند، ... خخخخ
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار