بازدید 10087

دلواپس حذف بنزين پتروشيمي هم هستند!

ترکیبی به نام «بنزن» وجود دارد که یک ترکیب معطر، حلقوی و آروماتیک است و اگر در بنزین وجود داشته باشد زود مي‌سوزد و درجه حرارت و انرژی زیادی تولید مي‌کند. این ترکیب صد در صد سرطان زا است.
کد خبر: ۴۰۰۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۰ 13 May 2014
یکی از موضوعات دردسرساز و مشکل آفرین در کلان شهرهای کشور به خصوص شهر تهران آلودگی گسترده هوا است. بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی الودگی هوا در کلان شهرها را با تحریم ها و تولید بنزین غیر استاندارد در پتروشمی ها مرتبط می دانستند. بر پایه همین تحلیل دولت یازدهم یکی از اولویت های خود را بهبود وضعیت آلودگی هوا عنوان کرد.

بر همین اساس و با بررسی‌هایی که از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست انجام شد، یکی از عوامل اصلی آلودگی در شهرها بنزین تولید داخلی معرفی شد که در پتروشیمی‌ها تولید مي‌شود. بنابراین این سازمان با همکاری وزارت نفت از پخش این بنزین که به گفته کارشناسان از مقادیر زیادی "بنزن" (یک ماده سرطان‌زا) تشکیل شده است، جلوگیری کرد. این موضوع باعث شد تا وزارت نفت برای تامین بنزین مصرفی کشور به واردات بنزین با استاندارد یورو 4 که از کیفیت بیشتری برخوردار است روی آورد.

با اعلام خبر واردات بنزین مورد نیاز کشور رسانه های مخالف دولت عنوان کردند "با توجه به کیفیت بنزین تولید داخل و عدم کیفیت بنزین وارداتی این کار ابهاماتی در بردارد." این رسانه‌ها انجام این کار را برخلاف اقتصاد مقاومتی مي‌دانند و از افراد پشت پرده ای یاد مي‌کنند که ازانجام این کار سود مي‌برند. این گفته‌ها اما در تناقض با صحبت کارشناسان است، اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست و مشاور رییس سازمان حفاظت از محیط زیست معتقد است که بنزین تولید داخل واقعا آلوده به مغادیر زیادی مواد سرطان زاست که برای سلامت مردم خطرناک است.

او در گفت‌وگو با تدبیر تاکید مي‌کند: با وضعیت حال حاضر کشور با هر انگیزه ای که بنزین وارد شود در صورتی که از استانداردهای لازم برخوردار باشد، مفید است. کهرم درباره تولید بنزین در پتروشیمی های کشور به تدبیر مي‌گوید: تا قبل از اعمال تحریم‌ها چیزی حدود 67 تا 68 میلیون لیتر در کشور مصرف بنزین داشتیم که چیزی حدود 42 تا 43 میلیون لیتر از آن را در کشورتولید مي‌کردیم و ما بقی وارد مي‌شد. بعد از اینکه کشور تحریم شد، تصمیم گرفتند که چیزی حدود 23 تا 24 میلیون لیتر کسری بنزین در کشور تولید شود.

او ادامه مي‌دهد: ترکیبی به نام «بنزن» وجود دارد که یک ترکیب معطر، حلقوی و آروماتیک است و اگر در بنزین وجود داشته باشد زود مي‌سوزد و درجه حرارت و انرژی زیادی تولید مي‌کند. این ترکیب صد در صد سرطان زا است. در تولیدات بنزین در اروپا از این ماده چیزی حدود 5 درصد استفاده مي‌شود، اما براساس آمار در کشور ما چیزی حدود 50 درصد استفاده مي‌شود. این ماده سرطان زا است و در هر جایی که از آن استفاده شده و مورد آزمایش قرار گرفته از انسان، موش و هر جاندار دیگری دچار سرطان شده است. بنابراین بنزینی که در داخل کشور تولید مي‌شد و در حال حاضر دستور توقف تولید آن صادر شده است، بنزین آلوده کننده و بسیار خطرناکی برای انسان بود.

این کارشناس محیط زیست به شایعاتی درباره واردات بنزین به کشور اشاره و مطرح مي‌کند: با این ترکیبی که از تولید بنزین داخلی عنوان شد به نظر من اگر حتی براساس مطالبی که شایع کردند نفع شخصی عده ای هم در این کار وجود داشته باشد، مشروط بر اینکه بنزینی که وارد مي‌شود با استانداردهای یورو 4 باشد، بهتر از ابتلا به سرطان در میان جمعیت زیادی از مردم کشوراست.

او با توجه به توقف پخش بنزین تولید داخل در شهر تهران، به بهبود وضعیت آب و هوا تاکید و عنوان مي‌کند: وضعیت آب و هوا بهتر است. البته با یک گل بهار نمی شود اما در حال حاضر هوا بسیار تمیز و شفاف است. شرکت کیفیت هوا مدام وضعیت آلودگی هوا را اعلام مي‌کند و براساس آخرین آمار در 15 روز گذشته روزهای سالم ما افزایش داشته است. البته همین که عامل آلودگی از هوا حذف شود خود یک امتیاز بزرگ است به همین منظور من خیلی خوش بین هستم به اینکه بنزین با کیفیت تری وارد کشور مي‌شود.

کهرم درباره تاکید و همکاری وزارت نفت و سازمان حفاظت از محیط زیست به منظور جلوگیری از تولید بنزین با بنزن بالا و واردات این کالا توضیح مي‌دهد: اصرار وزارت نفت و سازمان حفاظت از محیط زیست هم به این دلیل است که مي‌دانند کیفیت بنزین تولید داخل به چه صورت است. این ارگان‌ها از ضرر و زیانی که بنزین تولید داخل به مردم وارد مي‌کند با اطلاع هستند. حتی اگر بنزینی که وارد مي‌شود پشت پرده برای کسی نفع داشته باشد چندان در برابر سلامت مردم مهم نیست اما با این شرط که بنزین وارداتی با کیفیت باشد و به بهبود کیفیت هوای کمک کند. پس باید از کسانی که بر مصرف بنزین بی کیفیت تولید پتروشیمی‌ها اصرار مي‌کنند پرسید که چه قدر به سلامت مردم اهمیت مي‌دهند؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان