بازدید 109184

بهای مسکن در روزهای آینده کاهش می‌یابد

هم اکنون چند ماهی است بازار معاملات مسکن به کلی راکد است و حتی خریداران برای پرس و جوی قیمت به بازار نمی‌روند، چه برسد برای خرید، به ویژه اینکه به ماه رمضان هم نزدیک می‌شویم و ممکن است بازار از این هم بد‌تر شود.
کد خبر: ۴۰۰۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲ 14 May 2014
اگر پایتخت منتقل نشود، تهران لوله می‌شودبرخی از بنگاهداران املاک در مناطق گوناگون تهران بر این باورند اگر بازار معاملات مسکن در دو، سه ماه آینده با رونق رو‌به‌رو نشود، بعید به نظر می‌رسد که قیمت‌ها افزایش داشته باشند. این دسته از فعالان بازار مسکن برای توجیح پیش‌بینی خود ادعا دارند؛ چند ماهی است که بازار معاملات مسکن به کلی راکد است؛ حتی خریداران برای پرس و جوی قیمت به بازار نمی‌روند چه برسد برای خرید، به ویژه اینکه به ماه رمضان هم نزدیک می‌شویم و ممکن است بازار از این هم بد‌تر شود. بعد از آن نیز فصل پایان نقل و انتقالات است و تا پایان سال نیز شمار معاملات کاهش خواهد داشت.

به گزارش «تابناک»، یکی از مشاوران املاک در شرق تهران درباره چگونگی حل مشکل مسکن می‌گوید: بنده بر این باورم که یک کلید ساز باید برای رفع رکود از بازار مسکن، کلید کارسازی بسازد!

وی در ادامه گفت: به هر حال همه بنگاهداران املاک امیدوارند تا پس از ماه صفر و نیمه دی، بازار خرید و فروش و معاملات مسکن با استقبال خریداران روبه رو شود.

این بنگاهدار درباره میزان افت قیمت‌ها در بازار مسکن اظهار کرد: بیشتر فروشنده‌ها در یک ماه گذشته واحدهای خود را متری یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به دلیل نبود متقاضی کاهش داده‌اند. این مشاور املاک قیمت پیشنهادی کنونی هر متر مربع واحدهای مسکونی نوساز در بلوار ابوذر را بین ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تا ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی مالکان اعلام کرد.

محمد حسین فرهنگی، عضو هیأت رئیسه مجلس درباره دلایل کاهش بهای مسکن به ویژه در تهران گفت: کاهش بهای مسکن به دلایلی از جمله کاهش تقاضا در این بازار برمی گردد، چراکه هر نوع تغییر و تحولی در نرخ مسکن به شرایط عرضه و تقاضا بستگی دارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: به دلیل سودآور بودن سرمایه‌گذاری در بخش مسکن به ویژه در تهران، بسیاری از افراد در چند سال گذشته وارد این بازار شدند و سرمایه‌های خود را به بخش مسکن تزریق کردند که این امر نرخ مسکن را افزایش داد. با ورود سرمایه‌ها به بخش مسکن، بهای این کالا به شدت افزایش یافت تا جایی که برخی حتی شانس اجاره نشینی را نیز از دست دادند.

فرهنگی اظهار کرد: با تداوم عرضه مسکن ارزان قیمت به نام مسکن مهر و یا مسکن اجتماعی و ... می‌توان امیدوار بود که نرخ مسکن کاهش بیشتری نیز بیاید. مشکلات و ایرادهایی در طرح مسکن مهر هست که با اصلاح آن در طرح مسکن اجتماعی، می‌توان بازار مسکن را بهبود بخشید.

همچنین احمد جباری، عضو کمیسیون عمران مجلس در این باره گفت: طرحی که آقای وزیر در خصوص مسکن اجتماعی در حال پیگری آن هستند، می‌تواند در کاهش قیمت مسکن مفید باشد. هم اکنون مسکن مهر در شهرستان‌ها نقش خوبی در کاهش قیمت‌ها داشته و در شهر‌های کوچک با شکستن قیمت زمین و موارد دیگر بسیار تأثیرگذار بود.

اما در کلان شهر‌ها و شهر تهران به دلیل اینکه واحد‌های ساخته شده از شهر فاصله زیادی داشت، تنوانست زیاد تأثیرگذار باشد. ای‌ کاش در آغاز این کار دولت روی بافت‌های فرسوده سرمایه گذاری می‌کرد؛ سرمایه گذاری در پیرامون شهر و جاهایی مثل پرند به دلیل اینکه زیر ساخت کامل نداشت، باعث کاهش بهره وری این طرح شد.

وی افزود: به جای اینکه شهر‌های جدید بسازیم، بیایم شهرهای موجود را اصلاح کنیم و با ایجاد تسهیلات به مردم ـ البته نه به گونه ای که باعث افزایش نقدینگی شود ـ بافت‌های فرسوده شهر‌ها را اصلاح کنیم، زیرا با این کار، هم شهر‌های کشور از حالت قدیمی بیرون آمده و مدرن‌تر می‌شود، هم امکانات رفاهی زیادی برای مردم فراهم می‌گردد و هم بهای مسکن کاهش پیدا می‌کند.

این عضو کمیسیون عمران گفت: باید پکیج‌هایی کرد که حاوی بسته‌های حمایتی مناسبی برای قشرهای گوناگون جامعه باشد، اما تا کنون کاری در این زمینه نشده و اگر دولت کار سرمایه گذاری در این زمینه را آغاز کند، بی گمان در آینده نزدیک، شاهد کاهش قیمت‌ها در بخش مسکن خواهیم بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر