بازدید 59105

قاتل دریاچه ارومیه، خانم ابتکار و مهندس چیت‌چیان هستند!

دریاچه ارومیه آخرین تپش‌های قلب خود را می‌زند و هنوز زنده است؛ اما اگر بمیرد، خیلی‌های دیگر با دریاچه خواهند مرد. هر ایرانی که از کنار این دریاچه می‌گذرد، اندوهگین می‌شود، چرا که این دریاچه نباید این‌گونه نابود می‌شد. قاتلان دریاچه در محضر الهی محاکمه خواهند شد، اگر در این دنیا کسی آن‌ها را محاکمه نکند.
کد خبر: ۳۹۸۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۰ 07 May 2014
تجمع و اعتراض اعضای چند تعاونی مسکن جلو مجلسنجات دریاچه ارومیه، یکی از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی بود؛ وعده‌ای که امروز پس از گذشت حدود یک سال به هیچ کجا نرسیده است. آنچه در این چند ماه اتفاق افتاد، تنها تشکیل کارگروه نجات دریاچه و بررسی چندین باره‌‌ همان طرح‌های قدیمی بود. نتیجه این دیرکرد یک ساله، خشک شدن بیشتر دریاچه‌ای بود که این روز‌ها رو به مرگ کامل می‌رود. در طول حیات کوتاه همین دولت، حجم باقی‌مانده دریاچه از ۳۰ به ۱۵ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، برگزاری سمینارهای پی در پی داخلی و خارجی درباره نجات جان دریاچه و انجام نشدن کارهای عملی، باعث شده تا بسیاری از کار‌شناسان محیط ‌زیست به این روند نجات اعتراض کنند.

اما داستان نجات دریاچه ارومیه،‌ داستانی قدیمی است که از زمان دولت خاتمی آغاز شده است. در آن سال‌ها عیسی کلانتری، دبیر کننی ستاد احیای دریاچه ارومیه ـ که در آن زمان مشاور رئیس‌جمهور بود ـ به رئیس‌جمهور وقت نامه‌ای نوشته و نسبت به بحرانی که دریاچه ارومیه را تهدید می‌کرد، هشدار داده بود.

قاتل دریاچه ارومیه خانم ابتکار و مهندس چیت چیان هستند! 

در زمان دولت گذشته و در سال ۸۹ در جریان دور سوم سفرهای استانی احمدی‌نژاد به آذربایجان غربی، کارگروه نجات دریاچه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور وقت تشکیل شد تا پاسخی باشد به مطالبات زیست‌محیطی مردم منطقه؛ تا این تاریخ به گفته مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست آذربایجان غربی ۵۳ درصد از مساحت دریاچه خشک شده بود.

یک سال بعد در شهریور ۱۳۹۰، نتیجه فعالیت‌های این کارگروه به آگاهی مردم رسید. علی نظری دوست، رئیس دبیرخانه ستاد حوزه دریاچه ارومیه در مصاحبه‌ای اعلام می‌کند ‌برای نجات جان دریاچه ۲۴ طرح با اعتبار ۱۳ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

وی همچنین از حضور مشاوری بین‌المللی در زمینه احیای دریاچه ارومیه خبر ‌و هشدار می‌دهد ‌در صورت ادامه روند کنونی و با توجه به گرم‌تر شدن ۲ درجه‌ای هوا، اگر کاری انجام نشود، خشک شدن دریاچه ارومیه تا چهار سال آینده حتمی خواهد بود.



نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در گفت‌و‌گو با تابناک ‌می‌گوید: دریاچه ارومیه آخرین تپش‌های قلب خود را می‌زند، ولی هنوز زنده است؛ اما اگر بمیرد، خیلی‌های دیگر با دریاچه خواهد مرد. هر ایرانی که از کنار این دریاچه می‌گذ‌رد، متأثر می‌شود، این دریاچه نباید این‌گونه نابود می‌شد. قاتلین دریاچه در محضر الهی محاکمه خواهند شد، اگر در این دنیا کسی آن‌ها را محاکمه نکند.

وی گفت: اگر دریاچه خشک شود، سه میلیون تن از اهالی اطراف دریاچه آواره خواهند شد. تجسم کنید اگر این دریاچه خشک شود، مردم به مرکز ایران هجوم خواهند آورد. مسئولینی که با کارهای غیرقانونی، موجبات خشک شدن دریا را به بار آورده‌اند، عامل آوارگی‌ها و فسادی خواهند بود که در این منطقه پدید خواهد آمد.

چرا نمی‌آیند و واقعیت را ‌نمی‌گویند؟ چرا نمی‌گویند که خانم ابتکار مجوز این سد‌ها را داده ‌و این آقای چیت‌چیان ـ که زمانی نماینده مردم تبریز بوده ـ باعث این کار شده است. متهمین اصلی این فلاکت ابتکار و چیت‌چیان هستند که در محکمه الهی و مردمی باید محاکمه شوند؛ این‌ها قاتل هستند.

ما با آب شرب مخالف نیستیم، ولی این‌ها آبی را که باید به دریاچه می‌ریخت، به کارخانه‌جات پتروشیمی و ذوب‌آهن و فضای سبز ‌‌تبریز برده‌اند. چرا به اسم دریاچه ارومیه آب را از ارس به دشت گل فرج برده‌اند که نه تنها آب زه‌کشی آن به دریاچه ارومیه نمی‌رسد، بلکه شیب آب هم به طرف ارس است؟!

کسانی که در کلنگ‌زنی‌ها پشت رئیس‌جمهور و معاونان وی می‌ایستادند، مسئول این کارند. معاون وزارت نیرو هنگامی که می‌خواستند پروژه ارس را اجرا کنند، گفت: از این آب یک قطره نصیب دریاچه نخواهد شد، ولی آقایان به خاطر اینکه در جلو دوربین‌های تلویزیون ژست مردم‌دوستی بگیرند، ادعا می‌کنند که به فکر مردم هستند.

از نظر من ‌پروفسور «کردوانی»‌ مادر کویر‌شناسی ایران ‌که با دوربین به کویر نگاه می‌کند، نباید در رابطه با دریاچه ارومیه صحبت کند. اجازه دهد کار‌شناسان در این ‌باره نظر دهند، کسی دیده ما راجع به کویر صحبت کنیم؟ هر کس تخصص خود را دارد و بگذارد کار‌شناسان آب و دریا در این ‌باره اظهارنظر کند.

وی در پاسخ به اینکه آیا امیدی به احیای دریاچه ارومیه است، گفت: اگر جمهوری اسلامی بخواهد می‌تواند. مطالعات در این بار تمام شده است. تمام متخصصین از همه جای دنیا آماده همکاری هستند و کارخانه‌های لوله‌سازی برای انتقال آب از حوزه‌های دیگر اعلام آمادگی کرده‌اند.

در دنیا دریاهای زیادی خشک شده است؛ اما اگر ما نگذاریم اینجا خشک شود، ‌افتخار بزرگی برای کشور ایران و جمهوری اسلامی خواهد بود؛ بنابراین، باید با مدیریت درست آب و آزاد کردن آب پشت سد‌ها و قطع آب تبریز و برخی کارهای دیگر، دست‌کم بخشی از آن نجات پیدا کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۴
در انتظار بررسی: ۲۸۱
انتشار یافته: ۱۰۸
مسبب اصلی دولت پیشین است با همون جمع کارشناسان بی سوادشان
بیرحمانه جلوی رودخونه ها سد نسازید
ميگم راستي چه خبر از ماهي هايي كه پشت سد توي شهرري مردند؟
تونستن تو بازار آبشون كنن؟
فقط راهش شكستن سدهاست .اگه دولت اين كاررانكنه مردم دو آذربايجان خودشان بابيل وكلنگ اين كاررا خواهند كرد.
شک ندارم عاقبت این دریاچه مثل دریاچه قم میشه اونجا هم آبها رو مهار کردن کشیدن به تهران و اطرف والان دریاچه قم شده دریاچه نمک . متاسفانه تو ایران محیط زیست ومنابع طبیعی و حیوانات اصلا مهم نیست اصلا ما تو این مورد آخر بی فرهنگی و.... هستیم.
سلام به نظر من به جای عبارت "به هیچ کجا نرسیده" در جملات زیر:
(((نجات درياچه اروميه يکي از وعده‌هاي انتخاباتي حسن روحاني بود. وعده اي که امروز بعد از گذشت حدود يک سال به هيچ کجا نرسيده است.)))
بهتر بود می نوشتید:
" گویی به ورطه فراموشی سپرده شده است"
یا "گویی به حافظه بلند مدت دولت سپرده شده است"
یا "در صف انتظار اولویت های دولت قرار گرفته است"
بالاخره این آب شیرین باید ریخته میشد در دریاچه ارومیه ویا آب شرب تبریز و تولید برق و ذخیره آب میشد؟ اگر متخصصین معلومات کافی دارند اطلاع رسانی کنند در ضمن کارشناسی وفاز مطعالعاتی همه سدهای احداث شده مربوط به قبل از انقلاب است
قربونت برم حرفت حف حساب. ولی پول نیست.از کجا بیارن.؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر تمام شنیده ها درست باشد و اغراق نشده باشد فاجعه در راه هست فاجعه ای که چون شخص خاصی مسول آن نیست توسط مجموعه مسولین سهل گرفته میشود. اگر این اتفاق بیافتد این مسولین و هر کس که میتونسته تاثیر گذار در این مساله باشه ولی اقدامی نکرده دیگه باید صادقانه قبول کنند از درک الفبای مدیریت هم عاجز هستند.
واي فاجعه
ﺍﯼ ﺧﺪﺁ
چؤل اولسایدی گول اكردیم اورمودا
ناز ائتسه یدی من چكردیم اورمودا
گول دیبینه سو تؤكردیم اورمودا
آما حاییف گؤز باخدیقجا دوزدور او
بیر چیچكده بیته بیلمز سؤزدور او

سن سوسوز، من دیلسیز ...
علت اصلي خشک شدن رودخانه زاينده رود سومديريت آقايان در اجراي انتقال آب به قم و کاشان و يزد بود.
کاش مسئولین بجای دعواهای سیاسی یه ذره هم به فکر ...
به نظر من مردمی که شما می گویید 3 میلیون نفر هستند اگر واقعا یک روز جمع شوند به نشانه اعتراض هر کدام ققط یک بشکه به این دریاچه بریزند حرف خود را به کل دنیا فهمانده اند لطفا بیکار ننشینید و بی تفاوت نباشید هر چند شاهد اعتراضات یه حق شما بودهایم از طرف یک هم وطن خوزستانی
مادر کویر شناسی ایران- پروفسورکردوانی !!!
قدرت طبیعت بسیار زیاد است

مهمترین عامل خشکسالی است
به میزان بارندگی 30 سال اخیر مراجعه شود
هیچ قدرتی نمیتواند مانع خشک شدن دریاچه شود

مگر بارندگی فراوان
قطع آب تبريز؟!؟!؟!
با این سیاستهای غلط و دروغ بهتره دریاچه را دیگه به حال خود رها کنید
قاتل هامون كيست !
اگر این فرمایشات درست است ، دست همگی جمیعاً درد نکند .
قاتل زاینده رود کیست؟
آقای کلانتری مقصر نبود؟
ایشان هم در صدور صدها هزار مجوز حفر چاه و برداشت بی رویه آب سهم به سزائی داشتند.
به ایشان هم نقد کنید.
ایران کشوری است که باید محور کشاورزی آن دیم باشد.
آقایان مروج کشت یونجه، ذرت، سیب زمینی در مکان های کم بارش بوده اند!!!
سطح آب در بغضی مناطق بالای 100 متر شده است!!
من شاهد حفر چاه 290 متری بوده ام!!!
تورو خدا یک کاری انجام دهید! بخدا مسئولیت فقط کنفرانس، جلسه و میتینگ و مصوبه غیر قابل اجرا نیست!!!!
من خودم از آذربايجان شرقي هستم و با تمام ايمان و اعتقادم به اين حرف هاي آقاي قاضي پور موافق هستم ايشان حرف هاي دل ما ملت آذربايجان را زد
با کمال تاسف باید بگویم که تا چند سال دیگر دریاچه ارومیه از روی نقشه ها حذف میشود . هزاران افسوس
ای ول بر مسئولان
لطفا این آقا را توجیه کنید اگر میخواهد انتقام سیاسی بگیره این راهش نیست:
"متهمین اصلی این فلاکت ابتکار و چیتچیان هستند که در محکمه الهی و مردمی باید محاکمه شوند. این‌ها قاتل هستند"
از این جمله شما برداشتی جز سیاسی بازی نیست.
عجب !!!
دورغ نگو سرکار خانم ابتکار برای خالی نبودن عریضه چند تا عکس از دریاچه گرفت ود ر خونهاش ومحل کارش انها قاب گرفته چرا تهمت بهش می زنید واورا قاتل خطاب میکنید
خشک شدن دریاچه البته به ۲۴۰۰۰ حلقه چاه عمیقی که در اطرافش درست کرده اند و نیز سدها و بندها و برداشت غیر کارشناسی از رودهایی که به این دریاچه میریخت زمینه وضعیت فعلی را بوجود آورده و اکنون نجات دریاچه جز با همکاری و بسیج همگانی و قدری گذشت میسر نمیشود .

مردم باید یکصدا برای نجات دریاچه هر چه در توان دارند بکار گیرند از بستن چاهها تا باز کردن آب پشت سدها .. البته فراموش نکنیم منطقه ۲ درجه گرمتر شده است اما با همه این باز هم میتوان بخش عمده ای از دریاچه را نجات داد .
با احترام
دو دلیل مهم خشکی دریاچه ارومیه ایجاد دو سه سد بزرگ در استان که همگی به دریاچه ارومیه روانه می شدن متاسفانه در این استان رودخانه های هم وجود دارد که به این دریاچه نمیریزند ولی برای آنها سدی ساخته نشده که این امر نیز به بی برنامگی و .....و دلیل دیگری ایجاد پل میان گذر ارومیه- تبریز بوده که 100 درصد غیر اصولی ساخته شده است. خواهشن اشخاص دیگری را متهم به ایجاد این فاجعه نکنید
به امید روزی ک دوباره بتونیم تو این دریاچه زیبای اورمیه شنا کنیم
حالا این خانم برای ما شده مدعی حفاظت از محیط زیست. در حالی که در زمان ایشان هم صدمات جبران ناپذیری به محیط زیست وراد شد.
برای تولید یک کیلو سیب زمینی بسته به نوع آبیاری بین 400 تا 860 لیتر آب نیازه . یه حساب کتاب کنید ببینید توی یه مملکت کم آبی مثل ایران ، کشاورزی به صرفه هست یا نه .
آیا واقعا فکر میکنید دریاچه ارومیه تو همین یکسال خشک شد؟؟؟که مقصرش ابتکار و چیت چیان باشند!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
مگه ابتکار تازه ریس محیط زیست شده؟! توی سری فبلی ساکت بوده!
خیلی دردناک است
آیا کسی به فکر زاینده رود اصفهان نیز هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
منتقد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
برو آقا اینجا بحث جان مردمه شما دنباله ‍‍‍‍‍چی میگردی
دانش فایقی فرد
| United States |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
کسی به فکر،کارون هست؟شما که سنگ زاینده رود را به سینه میزنی وضع مردم بالا دست زاینده رود،سمت زرد کوه را دیده ای؟
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
برادر عزیزم من یک آذری هستم و معتقدم نه تنها دریاچه ارومیه و زاینده رود اصفهان بلکه هر جا محیط زیست ما نابود بشود باید دولت با تمام توان خودش در صدد احیای آن برآید تمام خاطراتی که ما از دریاچه ارومیه داریم بی شک شما نیز از زاینده رود و زیباییهای بی نظیر آن دارید همه جای ایران سرای ماست پس لازم است مسئولین به فکر تمام ایران باشند.
ناشناس
| United States |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
قاتلین واقعی همان مردم ارومیه هستند که سی هزار چاه غیر مجاز برای باغهایشان حفر کردند.
مجید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
بعضی از دوستان میگن آب دریاچه شور بوده و قابل استفاده مردم نبوده و نیست بنابراین مردم مقصر نیستن!!!
مردم آب دریاچه رو که مصرف نمیکنن،آبی که قراره به دریاچه بریزه رو مصرف می کنن، در حقیقت دریاچه ورودی آب نداره.
بنابرین مقصر علاوه بر موارد بالا یک عده از مردم سودجو هستن که به خاطر سود خودشون حاضرند از حق میلیون ها نفر بگذرن
لازم به ذكر است مشكل كم أبي مشكل كلي منطقه غرب اسياست حتي درياچه هايي مثل ارال در قزاقستان و سيون در ارمنستان با اينكه حوزه ابريز غني تري دارند كاملا خشك شده اند حالا شما هرچقدر مي خواهي پول خرج كن و عجز و لابه كن أوضاع درياچه اورميه بهتر از اين نخواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
از خودتون حرف درنیارین. آرال که سالها پیش به خاطر سوءمدیریت خشک شده. ولی سوان ارمنستان و وان ترکیه که در همسایگی نزدیک ارومیه هستد، حال و روز خیلی خوشی هم دارند که کاملا نشان میدهد مسئله ارومیه هم اقلیمی نیست و بلکه مدیریتی است.
بالاخره قاتل و پیدا کردین!!!!! سالهای سال سهل انگاری همه مسولان به تنها کسایی نوشتین که بیشتر از همه به فکرن؟؟؟
اي بابا سوريه مهمتره
اين درياچه هزار ان سال بود زنده بود حالاهم كساني كه مسول خراب شدن ان بودن بحول قوه الهي درست خواهند كرد
انتقال آب به تبریز قاتل دریاچه اورمیه بود.
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
افزلیش چاههای برداشت آب دراطراف دریاچه که باسفارش نمایندگان شهرهای اطراف دریاچه از میزان مجازبه ده برابر رسیده است باعث خشک شدن دریاچه وشورشدن آب چاهها ورسیدن عمق چاهها ااز15متردرگذشته به حدودبیشترازصدمتردرحال شده است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
مگه آب شور دریاچه قابل شربه؟؟
آيا دليل اصلي از بين رفتن درياچه ي اروميه و كل محيط زيست در ايران جمعيت زياد و به تبع اون افزايش مصرف آب نيست؟
بابا این همه ادم هر روز بخاطر ندانم کاری مسئولین میمیرن حالا یه جنگل و دریاچه و کوه هم روش
دقیقا همین بلایی که آقای چیت چیان با کمک خانم ابتکار بر سر دریاچه ارومیه آوردند را همین دو نفر بر سر کارون هم آورده اند. متاسفانه مجوز تمام طرح های انتقال آب از کارون به زاینده رود برای توسعه صنعتی اصفهان، توسط همین خانم ابتکار داده شده. متاسفانه ایشون خیلی خوب نمایش بازی می کنند.
این مادر کویرشناسی ایران رو خوب اومده
قاتل واقعی دریاچه مردمی هستند که از آب آن بیش از حد برداشت کرده اند، یعنی مردم همان استان های اطراف دریاچه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
شاید شما چیزی راجع به اینکه آب دریاچه ارومیه شور بوده شنیده باشی و به نظر شما با آب به اون شوری، مردم اطراف دریاچه چه کاری می تونستن انجام بدن که زیاده از حد استفاده کرده باشن!!!
با سلام. تابي جان! حرفهاي ايشون غيركارشناسي است. مسئول خشك شدن درياچه تمامي مديران آب و كشاورزي و ساير موارد مربوطه به درياچه هستند و تمام كساني كه چند هزار چاه هاي غيرمجاز در اين حوضه حفر كرده اند. بنده هم حرفهاي آقاي كردواني را قبول ندارم. اما متاسفانه همه به درياچه اروميه به عنوان يه سفره نگاه مي كنند و هركسي سعي مي كند از آن به نفع خودش بهره برداري كند. آقاي قاضي پور غيرمنصفانه حرف زدند. همه مقصران دانه درشت را ول كرده آقاي چيت چيان و خانم ابتكار را قاتل! مي نامند.
چمن مصنوعی به جای دریاچه بکارند تا طوفان نمک ایجاد نشود
تابستان امسال عروس آذربایجان و نگین ایران میمیرد...انسان هایی که از تمام نقاط جهان برای درمان خود به این دریاچه می آمدند الان او را مریض کردند....آخرین نفس های دومین دریاچه بزرگ شور جهان...و پنجاه و دومین جاذبه گردشگری جهان در حال مرگ است...ایران تسلیت....آذربایجان باشن ساغ السون...
پاسخ ها
جواد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
منده اوز نوبمده بو فاجعه نی مردم آذربایجانا و ایرانا تسلیت دییرم.
همیه ما صورت مئله را پاک میکنیم چرا ؟!
با اینکه میدانم سانسور خواهد شد باز می نویسم.
علت اصی خشک شدن دریاچه ارومیه :
1- چشمه های جوشان دریچه کور شده علت آن هم توسط شرکتی داخی که در آن مسیر راه احداث می کرد و سنگ ریزه ای خرد شده(در راه سازی که .... بنویسم سانسور خواهد شد) را به دخل دریاچه می ریخت . بنده همان زمان هم بیان کردم که روزی این کار دریاچه ارومیه را گرفتار خواهد کرد اما کسی گو شش بدهکار نبود. در این مورد هم میشه دوباره چشمه های دریاچه را فعال کرد اما هزینه بر است باید توسط شرکتی که این کار را کرده جبران خسارات شود
2- سدهای بیرویه که جلو آبزی دریاچه ارومیه قرار یا ساخته شده که اگر 25 درصد همان آب های جمع شده پشت سد ها ر راها کنیم امید به زندگی دریاچه دو چندان می شود.
3- انتقال آب زرینه رود به تبریز و دیگر شهر برای فضای سبز و کارخانجات و پتروشیمی ها و ..
اگر انتقال آب محدو شود کمک دیگری بری زنده ماندن دریاچه ارومیه خواهد بود .
پاسخ ها
دانش فایقی فرد
| United States |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
ساخت بزرگراه شهید کلانتری که دریاچه را با خاکریزی وسط دریاچه،به دو نیم کرد،نمیدانم کدام عقل اندیشمندی این طرح را داده؟!
با سلام
به آقاي قاضي پوربفرماييد كه اينقدر نگن آب به تبريز مي ره بيشتر حوزه هاي آبريز درياچه اروميه در قسمت آذربايجان غربي است و سد هايي كه در اذربايجان غربي زده شده است آبش صرف گسترش باغات و كشاورزي استانشون شده است نه تبريز اگه راست مي گن چند سال سدهاي اذربايجان غربي رو باز كنن آب بريزه به درياچه و در ضمن پلي رو كه با افتخار رو درياچه زدن و خراب كنن و تونل بزنن و پلهاشو زياد كنن تا گردش آب درون درياچه از زير و رو در قسمت شرقي و غربي و مركزي محل پل برقرار بشه اونوقت ببينن آيا درياچه احيا مي شه يا نه
هر کس که مقصر است باید محاکمه شود و پاسخگو شود
اما صرفا دنبال مقصر گشتن درست نیست
علت اصلی خشک شدن دریاجه مشخص است.۱- سدسازی بی رویه ۲- توسعه زیاد بخش کشاورزی
دردناکه واقعا
این ها استاد خشک کردن دریاچه ها و رودخانه ها هستند از جمله رودخانه کارون که روز به روز کوچکتر می شود.
افرين به اين مسئولين كه به فكر مردم هستند
آب نیست می فهمی؟
درياچه تموم كرده خبر ندارين . تبريز درياچه را بلعيد و نمكش تبريز را خواهد بلعيد .
از هر دستي بدين از همون دست ميگرين
ولی مردم منطقه و بی نظارتی سیستمهای مسئول 90 درصد ماجرا را می پوشانند. آقا ما یک عگس فرستاده بودیم راجع به این مسئله مقایسه وان ترکیه و ارومیه چرا نمیذارید؟؟؟
راه حل ساده:
دریچه سدها باز کنید آب برمیگرده به دریاچه
آقای قاضی پور چرا از چاههای غیرقانونی اطراف دریاچه صحبت نمی کنند و همه چیز گردن تبریز میندازن. چرا نمیگن آب باغات ارومیه از کجا تامین میشود
دراين خصوص بايد بينابين تصميم گرفت
درود بر اين نماينده كه صداقت دارد مردم تبريز اذر بايجان خودشان با دخالت و نيز صرفه جويي براي درياچه تلاش كنند و بخشي از اب سدها به درياچه تزريق شود .... يا مستجاب الدعوه ها كه زياد به خودشان ميبالند يه روز نماز طلب باران بخوانند هر چند معلوم است دعاي بعضي ها تا سقف خانه نمي رود ....!!!!
کسی که مقاله بالا را نوشته پیداست دو کلاس سواد ندارد که فکر می کند بد از یک سال بایستی مشکل دریاچه حل شده باشد. تعجب من از سایت تابناک است که این مطالب را می نویسد!!!!
40 درصد اب دریاچه از رود زرینه رود تامیین میشد که لوله کشی کردن بردن تبریز
گفته : کارخانه‌های لوله سازی برای انتقال آب از حوزه‌های دیگر اعلام آمادگی کرده‌اند.

بهتون قول میدم می گردن و می گردن میرسن به خوزستان و آب باریکه کارون اونوقت اینا هم میگن یه تونل و لوله کشی بهشت آباد هم بدین به ما ببریم بریزیم تو دریاچه مون تا روش قایق سواری کنیم .
این خط اینم نشون .
شما که در مورد سوابق دکتر کردوانی چیزی نمی دانید چرا اظهار نظر می کنید آیا نمی دانید که دکتر کردوانی کتابهای زیادی درمورد آب مانند منابع ومسایل آب ایران وهمچنین هیدرولوژی تالیف کرده اند ودرتمامی دانشگاه های ایران تدریس می شود.
من اهل تبریزم و دست آقای قاضی پور رو می بوسم و موافق نظرشونم.اگه ایشون نبود معلوم نبود چی به سر آذربایجان می اومد.خدا ازش راضی باشه
آقایان خانم ها هم وطن عزیزان ببینید دریاچه ارومیه تو منطقه خشک فلات ایرانه دوتا رودخونه سیمینه رود و زرینه رود به آن میریزه که روش دهها سد بستن اهالی منطقه هم صدها چاه برای مصارف کشاورزی زدند حالا این دریاچه شده مثل اسفنجی که با فشار مشت چپونده باشن آب دریای خزر رو هم بریزین توش این آب به پایین نفوذ میکنه البته طبیعتا هم این دریاچه مثل بحرالمیت و دهها دریاچه دیگه به مرور خشک میشه تو دهه اخیر هامون- بختگان - گاوخونی به همین صورت یعنی بهره برداری از آبهای زیر زمینی و بستن سدهای متعدد روی رودهای تابعه (پروفسور کردوانی استاد آب و خاک دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران)پس بیاییم به بهانه درست کردن ابرو چشم رو ناقص نکنیم میشه با برنامه ریزی این منطقه رو به منطقه ویژه توریستی تبدیل کنیم.
دریاچه هم نابود میشود... مثل خیلی چیزهای دیگر که نابود شد آب از آب تکان نخورد.. مدیران فعلا فقط به فکر غیب کردن بودجه اند... همانگونه که قبلا هم بوده اند و کسی کار مفیدی انجام نمیدهد که اگر میدادند کار به اینجا نمی کشید
تابناک عزیز من شغلم فروش لوازم خانگیه .چند ساله که مسیله کم آبی و تبلیغات رسانه ای در مورد صرفه جویی در مصرف آب و برق تو گوش همه تکرار میشه ولی کسی به فکر نیست همه شنونده ایم . هی میگن آقا کولر گازی مصرف برقش 8برابر مصرف ی کولر ابیه روشن نکنید و .... حالا حساب نمیکنن ی کولر آبی در روز 200لیتر مصرف آبشه و یک کولر گازی خودش ی مقدار آب هم تولید میکنه . بابا نخبه ها اگر این میلیاردها لیتر آب که روزانه توسط کولرهای آبی میره هوا روببرید تو بخش کشاورزی اینقدر از زمین آب رو نکشید بالا ببینید ارزش افزوده این آب چقدر میشه که این 8برابر مصرف برق انگشت کوچیکشم نمیشه الان ی خبر دیدم میخوان آب از خلیج فارس بیارن کرمان من خودم کرمانیم اگه آب مصرف کولرهای استان کرمان رو اولا تصفیه نکنن دوما بفرستن بخش کشاورزی به خدا کرمان از شمال کشور سرسبز تر میشه .منابع غیر قابل برگشت رو هدر میدیم و هرسال دعا میکنیم که خدا بارون بده ولی خودمون دو دستی همین آب رو تقدیم به آسمون و کشورهای دیگه میکنیم بیاین یک بار برای همیشه به جای اینکه تو فکر کم آبی باشیم هزینش رو بدیم برای نو سازی صنعت برق و به مردم بگیم کولر آبی رو بزارن کنار
پاسخ ها
فرید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
حسن عزیز فروشنده محترم کولر گازی آیا میدانید برای تامین برق کولرهای گازی که به قول شما نه تنها آب مصرف نمیکنند بلکه چند قطره ای آب هم تولید میکنند چقدر آب در نیروگاه ها مصرف میشود؟
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
ازآبهای جمع آوری شده درایران بیش از90% مصرف کشاورزی است وکمتراز10% مصرف شهرهاست دیگرشماچه نوع کارشناسی هستی
درباره دکتر کردوانی بهتر بود از واژه پدر کویرشناسی ایران استفاده می کردید. ایشان مرد هستند و نمی توانند مادر باشند.
مدیر پایگاه سپاس از تذکر شما.
ابرسانی به تبریز مهمتری عامل قتل دریاچه ارومیه می باشد
پاسخ ها
خوزستانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
ظاهرا تنها چیزی که در بیشتر این نظرات ارزش نداشت زندگی هموطنان هستند مثلا بنظر بعضی ها تشنه ماندن کم آبی فلان شهر کم اهمیت تر از خشک شدن دریاچه است
تنها یک راه می ماند مقابله سدها را منفجر کنید وقتی انها به فکر اوارگی سه ملیون نفر نیستند ما نباید به فکر انها باشیم . یک احمق تراز من نیست تا به انجام برساند این مهم را
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
جالب بوذ
مسیولین خوشحال باشند به خاطر اینهمه نمک
دیگر کشور مشکل نمک ندارد تا هزاران سال نمک داریم
مسیولین مچکریم
آقای نماینده ی که به عالم وآدم گیر دادی خودت تو حوزه ات چه کار کردی ؟
بزرگترین معضل دریاچه ارومیه پلی است که بدون در نظر گرفتن شرایط زیست محیطی دریاچه ارومیه روی آن ساخته شده
مقصر شما مجلسیان هستید که برای جلب رای مردم حوزه انتخاباتی تان احساسی تصمیم میگیرید و قوانین و نظرات کارشناسی را نادیده میگیرید.
انتقال آب بین حوضه ای نه مشکل دریاچه را حل میکند و نه مشکل زاینده رود را و نه مشکل 300 دشت در حال فرونشست را.
در نهایت به راهکار آقای کردوانی میرسند
نه خیر اینها ناجی دریاچه ارومیه، ملت ایران و اصلا تمام دنیا هستند. شما هم ظاهرا سواد ندارید.
تازه قرار است موضوع آلودگی هوا و ریز گردها هم در همین چهار سال حل شود.
البته از این هم نگذریم که همه این ها تا 10 سال دیگر هم تقصیر احمدی نژاداست
آیا میدانید 10هزار چاه عمیق با آب دهی 6اینچ باعث خشک شدن دریاچه شد؟ همه این آبها از منابع تغذیه دریاچه ارومیه برداشته شده
چرا ایشان هیچگاه رعایت حقوق مردم و مسئولین رانکرده و تندروی میکنند ؟ موضوع دریاچه یک تراژدی واقعی برای کشور و حتی منطقه است . اما راهش اینجوری نیست !
خدايا كسي از تو در اين مسئله كمك نخواسته !!به اميد خودت اي تواناترين توانايان كافيست آسمانت به حال درياچه ما بگريد آنوقت....
11 سال قبل خانم ابتكار با دريافت اين هشدار هيچ اقدام عملي جز چند تا نامه نگاري براي رفع مسووليت انجام ندادند الان هم بنظر ميرسد كه منتظرند وقت بگذرد بعد بگند نتونستيم دریاچه ارومیه را احيا كنيم
همه كارهامون به هم مياد و هماهنك هستن به اين خاطر زياد احساساتي نبايد شد .
اقاي كردواني سواد واطلاعاتش در حد 2 تا مقاله در عرض 35 سال است پروفسور نيستند
دیگردریاچه ای بنام ارومیه نخواهیم داشت از همین الان آنرا از نقشه ایران حذف تا خیال همه راحت شود.
کره یها به صورت نخست وزیر خود سیلی زدند ولی این شخصیت بجای برخورد با مسببین
خود را مقصر دانست و استعفا کرد ....
بنظر من زیباترین متن را حسن از کرمان نوشته تنها راه مبارزه با بی آبی اینست که برق کشور توانا و استفاده از کولر آبی حذر کرد .میلیار دها لیتر آب ذخیره میماند.
وقتی دولت برای کاشت پسته در اراضی خشک شده دریاچه تسهیلات میده و جهاد کشاورزی منطقه هم حمایت میکنه
یعنی قرار نیست دریاچه ای باشه. پس تابناک جان خودتو خسته نکن.
جناب ناشناس 11 سال پیش کدام سازمان باید جلو حفر چاههای عمیق را ميگرفت ؟؟سازمان حفاظت محیط زیست سرکار خانم ابتکار
کسی که نعمتی رو داشته باشه اصولاً قدرش رو نخواهد دانست . در این مورد باید بگم اسرائیلیا بیشتر از هر کشور و ملتی قدر زمین رو میدونن . اول خودتونو بزارین جای اونا اونوقته هز ذره این خاک رو سرمه چشمتون می کنید . حالا هم با بی سوادیهاتون هر بلایی که میخواین سر کشور و منابعش بیارین.
جناب ناشناس 11 سال پیش کدام سازمان باید جلو حفر چاههای عمیق را ميگرفت ؟؟سازمان حفاظت محیط زیست سرکار خانم ابتکار
خیلی خیلی جالبه دوباره این خانم را با این سوء مدیریت گذاشتند رییس سازمان محیط زیست شایسته سالاری واقعی
سند بالا، سند واضح سوء مدیریت ایشان هست
الان هم ایشان اگه توانایی مدیریت احیاء دریاچه وسایر تالاب ها را نداره تا دیر نشده بهتره استعفا بده .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی