بازدید 13716

سهام عدالت تبدیل به امپراتوری رانت شده است

برآوردی که از سهام عدالت شده، ‌ارزش آن بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که توسط سی یت چهل تن ‌به عنوان هیأت‌مدیره اصلی در کشور اداره می‌شوند و آن‌ها در ذیل این شرکت‌ها بزرگ‌ترین مجموعه اقتصادی را مدیریت می‌کنند. این شرکت‌ها شامل فولاد مبارکه و شرکت ملی مس و مخابرات بگیرید تا گل گهر و شرکت‌های بزرگ دیگر هستند.
کد خبر: ۳۹۸۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۶ 06 May 2014
تجمع و اعتراض اعضای چند تعاونی مسکن جلو مجلس سهام عدالت واگذار شده در دوره دولت‌های نهم و دهم که حجم آن به ‌صد هزار میلیارد تومان رسیده، یکی دیگر از میراث‌های اقتصادی است که سرنوشت پیچیده آن به معمایی برای دولت، مجلس و مردم تبدیل شده است.

به گزارش تابناک، صبح امروز یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این موضوع پرداخت و اعلام کرد: سهام عدالت به جای کمک به اهداف قانونی آن هزینه فرصت برای کشور شده است و انتظار ما از دولت جدید این است که اقدامات دولت قبلی را کنار گذاشته و تصمیم قانونی را در این خصوص اتخاذ نماید. سهام عدالت به امپراتور رانت در اقتصاد کشور تبدیل شده است و ده‌ها هزار میلیارد تومان منابع این مملکت در دستان تعداد محدودی قرار گرفت.

نماینده مردم کرمان ادامه داد: سؤال من این است که این اموال عظیم که بیش از ده برابر بودجه عمرانی کشور در یک سال است توسط چه پشت پرده‌هایی اداره می‌شود؟ من شش ماه است که اسامی هیأت‌مدیره و نحوه انتخاب و میزان پرداختی به اعضای هیأت‌مدیره سهام عدالت را درخواست کرده‌ام اما متأسفانه علیرغم شش ماه پیگیری هنوز جوابی دریافت نکرده‌ام. همچنین از کمیسیون اصل ۹۰ هم درخواست این اطلاعات را کرده‌ام و این سؤال مطرح است که چرا نباید اسناد ده‌ها هزار میلیارد تومان منابع این کشور مشخص شود که در دست کیست. طبق اطلاعاتی که ما داریم وضعیت اسفناکی در سهام عدالت وجود دارد و اخیراً به بنده خبر دادند که در یکی از شهرستان‌ها ۲۰ درصد از سهام عدالت را به نام اشخاص زدند و من در این خصوص از وزیر اطلاعات می‌خواهم پاسخگوی سؤالات مطرح در این رابطه باشند.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌و‌گو با تابناک و در پاسخ به این سؤال که وضعیت سهام عدالت به چه شکلی است و اسامی اعضای هیأت‌مدیره این شرکت‌ها در دسترس قرار دارد گفت: اسامی شرکت‌ها را همه دارند منظور ما اطلاعات مربوط به اعضای هیأت مدیره است که معلوم نیست چند تا شرکت هستند و چگونه دارند مدیریت می‌شوند و چه اتفاقاتی در پشت پرده سهام اطلاعات روی می‌دهد. اگرچه در قانون دیده شده است که سهام عدالت باید به مردم اخصاص یابد اما به دلیل اینکه آزادسازی انجام نشده، سهام عدالت تبدیل به یک معضل اقتصادی درکشور تبدیل شده است.

نماینده مردم کرمان ادامه داد: سهام عدالت تبدیل به یک امپراتوری رانت شده است که ته به دولت وابسته است و نه پاسخگوی کسی است و دولت می‌گوید این‌ها ارتباطی به ما ندارند و مردم هم از موضوع اطلاعی ندارند در حال حاضر نکته مبهم و سؤال‌برانگیز این است که این افراد چگونه و از چه طریقی حکم می‌گیرند و وارد هیأت‌مدیره می‌شوند. این صد نفری که در سهام عدالت هستند هر کاری که دلشان بخواهد را انجام می‌دهند، عضو هیأت‌مدیره می‌شوند به شرکت‌های بزرگ می‌روند با حضور در شرکت‌های بزرگ تأثیرگذار می‌شوند.

وی افزود: سؤال ما این است که سهام عدالت دست چه کسی است؟ وزارت اقتصاد و دارایی اعلام می‌کند که به ما ارتباطی ندارد و کانون‌های سهام عدالت مسئول شرکت‌هاست، اما ماهیت این کانون‌ها مشخص نیست و معلوم نیست اعضای هیأت‌مدیره چه کسانی هستند و چگونه انتخاب می‌شوند و تصمیماتی هم که دراین‌باره اتخاذ می‌شود معلوم نیست پشت پرده آنچه کسی است.

با توجه به اینکه در حال حاضر بخش زیادی از منابع سهام عدالت پرداخت شده است یعنی درصدی بابت تخفیف‌ها بوده که شامل کمیته امداد و بهزیستی بود و شامل دهک‌های اول می‌شد و بخش دیگری نیز که بابت سود‌ها پرداخت‌شده با توجه به تغییر قیمت می‌توان از طریق فروش سهام عدالت هم مطالبت را بپردازیم و دولت را کاهش تصدی‌گری بدهیم و هم سهام به مردم منتقل شود.

این نماینده گفت: در حال حاضر فقط یک برگه کاغذ در اختیار مردم است و نه حق حضور در مجمع را دارند و نه هیأت‌مدیره را انتخاب می‌کنند و نه سوده سهم می‌گیرند و نه حتی حق مالکیت دارند. از سوی دیگر دولت ادعا می‌کند که واگذار کرده و حق ورود به بحث را ندارم و بنابراین از دست دولت هم خارج است.

در اینجا این سؤال پیش می‌آید که وقتی دولت هنوز واگذاری را کامل انجام نداده است و هنوز سند به نام نزده چگونه رفع تکلیف از دولت می‌شود، اعتقاد بر این است که شیوه‌ای که در دولت احمدی‌نژاد برای دولتی ماندن این شرکت‌ها خلاف ضوابط و مقررات عمل کرده‌اند هنوز در حال ادامه است.

در حال حاضر این سهام توسط دولت اداره می‌شود و ماهیت آن دولتی است اما دولت رفع تکلیف می‌کند، یعنی از یک طرف دولت اداره می‌کند و از طرف دیگر مسئولیت نمی‌پذیرد، و این هم در نوع خود جالب است که مسئولیت با اختیارات متفاوت شده است.

این نماینده گفت: برآوردی که از سهام عدالت شده است ارزش آن را بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که توسط ۳۰ یا ۴۰ نفر به عنوان هیأت‌مدیره اصلی در کشور اداره می‌شوند و آن‌ها در ذیل این شرکت‌ها بزرگ‌ترین مجموعه اقتصادی را مدیریت می‌کنند این شرکت‌ها شامل فولاد مبارکه و شرکت ملی مس و مخابرات بگیرید تا گل گهر و شرکت‌های بزرگ دیگر.

اعضای هیأت‌مدیره این شرکت‌ها هم به کسی پاسخگو نیستند و به کسی گزارش نمی‌دهند اگر تخلفی روی دهد کسی نیست که به آن رسیدگی کند و تبانی‌هایی که می‌شود را چه کسی مورد بازرسی قرار می‌دهد از کجا معلوم می‌شود که وظایف قانونی این افراد درست انجام می‌شود چند هیأت‌مدیره زیرمجموعه آن‌ها وجود دارد چگونه انتخاب می‌شوند و هزاران سؤال دیگر.

ما بر آورد کردیم حدود ۳۶ هزار میلیارد دولت از سهام عدالت طلب دارد که ما می‌توانیم بخشی از آن را به فروش برسانیم و مطالبه دولت را بپردازیم، اگر این اتفاق بی‌افتد دو اتفاق مهم خواهد افتاد ما می‌توانیم از محل فروش سهام عدالت بخشی از مشکلات دولت را مرتفع می‌کنیم و نکته بعدی این است که سهام آزاد می‌شود و دیگر عدم مسئولیت دولت کنار می‌رود و همه چیز شفاف می‌شود.

باید همه بدانند که مردم در اقتصاد کشور قیم نمی‌خواهند مردم بلد هستند چگونه خرید و فروش کنند،‌‌ همان طور که می‌توانند خودرو و مسکن خرید و فروش کنند می‌توانند سهام خود را هم خرید و فروش کنند، این را به آن دسته‌ای می‌گویم که به بهانه اینکه نگران خرید فروش مردم در سهام عدالت هستند مانع آزاد شدن سهام عدالت می‌شوند.

وی در پایان تأکید کرد: از طرف دیگر کارایی اقتصادی افزایش پیدا می‌کند خبرهایی که به گوش ما می‌رسد بسیار خطرناک است، سهام عدالت شده محل فساد و رانت در کشور خبرداریم که سهام عدالت را به نام شخص کرده‌اند این اتفاق در چند استان کشور افتاده است و کسی این خری از این موضوع ندارد و دوت هم شانه خالی می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۴۵
انتشار یافته: ۳۱
سلا ممن سبد كالا دارم ميفروشم
ما که چیزی ندیدیم.
هنوز هم دولت دارایی مردم را به سهام عدالت واگذار میکند!
اینم از ارث های قبله مثل بابک زنجانی و مدیر عامل پیروزی و ... هزار تا دیگه
من يك ادم ليسانس كه با ماشين مسافر كشي ميكنم نه بيمه نه درامد با دو فرزند و مستاجر نه سهام به اصطلاح عدالت نه سبد كالا سر هر برج عزاي تهيه اجاره خونه و تامين مايحتاج زندگي رو دارم ميخوام بدونم اين عدالت واسه كياست به خدا خسته شدم
کجاست عدالت ؟
لازم است تکلیف سیصد پنجاه میلیون تومان پاداش عضوهیات مدیزه استان هم معلوم شود
مابرگه ی سهاممان راقاب کرده ایم وروزی یکبارآنراتماشامیکنیم وازدیدن جمالش به وجدمی آییم!
من این برگه سهام عدالتمو کجا ببرم بفروشم!!
اینجا (ایرااااان) چه خبره !!!!!!!؟
منهم از سال 87که بازنشست شدم سهام عدالت نگرفتم ونمی دانم از کجا باید پی گیری کنم .لطفا راهنمایی فرمایید
باتشکرازتابناک اگرممکن است ازدارندگان سهام عدالت نظرخواهی شودتانسبت به سهم خودشان اظهارنظرنموده وبعنوان یک درخواست ازدولت درسایت مطرج شود تادولت بعنوان قوه مجریه واردعمل شده مردم به حقشان برسندضمنا ازدقت ودلسوزی این نماینده محترم نیزتشکر می شود.
قابل توجه جناب دکترنوبخت که پی گیر قضیه باشد تامردم زسرگردانی دربیایند
لطفا پیگیری کنید که چرا بعد پنج سال هنوز رای تخلفات هیت مدیره سهام عدالت ایذه صادر نشده است.
کار دولت قبلی کاملا خلاف بوده و کسی نیست مسئول دولت قبل را محاکمه کنه .
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
كسي نميتونه نه اينكه كسي نيست
درشهرستان ما هم مسئول شركت راگرفتند.به اتهام اينكه هر تعدادنيرو گرفته فاميل او هرچه پرداخت داشته به بستگانش بوده .ولي چه فايده ؟
سلام نماینده محترم ممنونیم که این موضوع را پیگیرای کردید در تکمیل خبر اینکه در یکی از شهرستانهای آذربایجان شرقی مدیر عامل سهام عدالت تا کلاس پنجم درس خوانده و نیز در سهام پیشه خانوادگی راه انداخته واصل سهام را خونه ساخته و ماشین نو خریده در حالیکه می گویند سهام عدالت سودی ندارد
من هم اعتراض دارم.اینکه در سکوتم به این دلیل است که نمی دانم به چه کسی چه بگویم و از چه کسی چه سئوالی بکنم و چه کسی چه جوابی خواهد داد تا مرا از سر خود باز کند.
راه اعتراض چیست؟
باید سازمانی از حسابرسان قسم خورده تشکیل شود وتوسط انان کل اقتصاد کشورسالم وپاک وشفاف شود
حقوق وپاداش های این 40 نفر چقدر است؟
نماينده محترم :‌اطلاعات جامع و كامل را از حسابرسان مستقل عضو جامعه حسابداران رسمي درخواست نمائيد . كليه شركتهاي زير مجموعه سهام عدالت حسابرسي مي شوند .(ليست اعضاي هيئت مديره ،تنخواه دريافتي ،‌هزينه هاو پاداش هيئت هاي مديره )‌
این آقایان مجلسی تا کنون کجا بودند؟ خواب بودند یا بیدار؟
از این نماینده و نمایندگانی که دقت نظر دارند و ریشه های فساد را پیدا می کنند و در صحن مجلس مطرح می کنند کمال سپاس را داریم. امید است سایر نمایندگان نیز به ریشه ها بپردازند و نه به شاخ و برگ ها
این سهام عدالت سهام صندوق مشترک استانی است یا سهام شرکت خاص
ما که استان آذربایجان غربی هستیم و البته نمی دانم سهم چه شرکتی را دارم. الحمدلله تجربه شخصی خوبی هم در بازار سهام تهران دارم و صد البته قیم نمی خواهم. خودم مدیر صندوق سهام هستم مثلا
آقای قبلی با همین برگه های خالی خالی سهام عدالت،عادلانه ترین دولت رو بنام خود زد....
چی تو سرته اقا؟
30درصد سهام فولاد خوزستان در اختیار این شرکته
خدابه دادمردم کشورعزیزمان برسداین افراد وزیردستان اینها باپولها برای خودشان چه کارهای که نکرده اند شاهد درشهرستانهای کوچک که خبرداریم مبلغ کلان ردوبدل میشود درمملکت ما نظارت نیست چون اگر ناظری هم باشد پوچ ازاب درمیاید ای کاش کسی پیدا می کردیم باهش کمی دردودل می کردیم .
موضوع رانت شدن سهام عدالت کاملا درسته در شهرستانها هم یک عده از روز اول عضو هیات مدیره شدن تا امروز هم ادامه داره اینها با روشهای مختلف زمان انتخابات هیات مدیره از بی اطلاعی عموم مردم سو استفاده میکنند وخودشون مجددا انتخاب میشن و این چرخه ادامه داره و متاسفانه در یکی از شهرستانها که این اعضا رو کنار گذاشته بودن دوباره با فشارهای مسولینی که سبیل شون چرب شده بود دوباره برگشتند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل