بازدید 112137

شکست مذاکرات گازی روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا

کد خبر: ۳۹۷۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶ 03 May 2014
مذاکرات گازی سه جانبه بین روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا که روز گذشته در ورشو، پایتخت لهستان، برگزار شد بدون نتیجه پایان یافت در این نشست روسیه به اوکراین برای پرداخت بدهی‌اش تا پایان ماه می مهلت داد.

به گزارش فارس به نقل از راشاتودی، در این مذاکرات کیو اعلام کرد که هزینه معوقه گاز وارداتی خود از روسیه را پرداخت خواهد کرد اما هیچ زمان مشخصی را برای تکمیل عمل به تعهدات خود اعلام نکرد.

بنا به گفته گوتنر اتینگر، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا، طرف‌های حاضر دراین مذاکرات توافق کردند تا دو دور مذاکرات دیگر را طی دو و چهار هفته آینده برگزار کنند.

وی افزود دور بعدی مذاکرات بر روی پرداخت بدهی گازی اوکراین به روسیه متمرکز خواهد بود.

وزیر انرژی روسیه در این باره گفت: اوکراین، روسیه، و اتحادیه اروپا در مذاکرات ورشو برای یافتن راه حلی برای شرایط بحرانی موجود دور هم گرد آمده بودند.

بر اساس گزارشات، در حال حاضر بدهی‌های گازی اوکراین به شرکت بزرگ دولتی گازپروم روسیه، به بالغ بر 3.5 میلیارد دلار رسیده است و گفتگوهای سه طرف برای رسیدن به توافق بر سر مبلغ پرداختی اوکراین بابت گاز خریداری شده از روسیه بی نتیجه مانده است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، با اشاره به بی نتیجه بودن این دور از مذاکرات اعلام کرد:" طرف اوکراینی زمان مشخصی را برای پرداخت هزینه گازی که تا کنون دریافت کرده است و دریافت خواهد کرد اعلام نکرده است".

وی افزود:" ما به توافق رسیدیم که گازپروم در ماه  آوریل پیش پرداخت نگیرد".

وزیر انرژی روسیه گفت بر اساس این توافقات، گازپروم در 16 می سال جاری صورت حساب گاز مصرفی اوکراین را برای این کشور صادر خواهد کرد و اوکراین تا 31 این ماه باید این مبلغ را بپردازد، در صورت عدم پرداخت صورت حساب، گازپروم می تواند صادرات گاز به این کشور را محدود کرده و یا به میزانی که تا 31 می پول دریافت کرده است به این کشور گاز صادر کند.

رئیس هیئت سیاسی روسیه در ورشو اعلام کرد، به تازگی اوکراین حجمی معادل 3.2 میلیارد دلار را بعنوان بخشی از وام 17 میلیارد دلاری خود از صندوق بین المللی پول دریافت کرده است و می تواند از این اعتبار برای پرداخت صورت حساب گاز خود به روسیه استفاده کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر