بازدید 97294

محمدرضا لطفی خالق «ایران، ای سرای امید» بدرود حیات گفت+ویدئو

او اشعار ماندگار هوشنگ ابتهاج را برایمان به موسیقی بدل کرد تا در «سپیده» را با نوای استاد محمدرضا شجریان برای همیشه به یادها بسپاریم. نوازنده چیره‌دست سنتور، چنگ تار، سه تار، کمانچه، نی و پیانو و استادِ بسیاری از اساتید جوان موسیقی این مرز و بوم که یادش با ماندگارهای شاد و غم انگیزش تا ابد در دل هر ایرانی عاشقی باقی خواهد ماند. زنده‌یاد لطفی طبق وصیتش در زادگاهش به خاک سپرده می‌شود.
کد خبر: ۳۹۷۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴ 02 May 2014
استاد محمدرضا لطفی، موسیقیدان، آهنگساز و نوازنده‌ برجسته و پیشکسوت تار، سه تار و کمانچه و از سازندگان مطرح ساز صبح امروز (جمعه، دوازدهم اردیبهشت‌ماه) پس از تحمل مدت‌ها درد و رنج ناشی از بیماری سرطان، چشم از جهان فروبست و بدرود حیات گفت تا بدین ترتیب، یکی از نوادر موسیقی ایران و صاحب گروهی از ماندگارترین نواهای ملی از میان عاشقان موسپید موسیقی ایران رخت بربندد و مکتبخانه میرزا عبدالله تنها گذارد تا در خاک زادگاهش، گرگان آرام بگیرد.

به گزارش «تابناک»، «ایران ای سرای امید / بر بامت سپیده دمید  / بنگر کزین ره پر خون / خورشیدی خجسته رسید»؛ او اشعار ماندگار هوشنگ ابتهاج را برایمان به موسیقی بدل کرد تا در «سپیده» را با نوای استاد محمدرضا شجریان برای همیشه به یادها بسپاریم. محمدرضا لطفی آهنگساز، ردیف دان و نوازنده چیره‌دست بسیاری از سازها از جمله سنتور، چنگ تار، سه تار، کمانچه، نی و پیانو از برجسته ترین اساتید موسیقی ایران زمین و استادِ بسیاری از اساتید جوان موسیقی این مرز بوم  ـ که یادش با ماندگارهای شاد و غم انگیزش تا ابد در دل هر ایرانی عاشقی باقی خواهد ماند ـ است. این هنرمند پیشکسوت کشورمان مدت‌ها با بیماری سرطان دست و پنجه نرم کرد و ساعاتی پیش از دنیا رفت.


استاد محمدرضا لطفی در سال ۱۳۲۵ در گرگان به دنیا آمد. او پنج سال در هنرستان موسیقی به آموختن موسیقی نزد استادانی چون علی‌اکبر شهنازی و حبیب‌الله صالحی پرداخت و پس از پایان هنرستان، به دانشکده‌ موسیقی راه یافت و به تکمیل آموخته‌هایش پرداخت. محمدرضا لطفی در سال ۱۳۲۵ در شهر گرگان به دنیا آمد. این استاد شهیر موسیقی ایران زمین پنج سال در هنرستان موسیقی به آموختن موسیقی پرداخت و موسیقی را نزد استادانی چون علی اکبر شهنازی، حبیب الله صالحی فرا گرفت.

صاحب اثر ماندگارِ «همیشه در میان» پس از پایان هنرستان به دانشکده موسیقی راه یافت و به تکمیل آموخته‌هایش پرداخت. در این زمان از دیگر استادان نیز بهره جست که می توان به نورعلی برومند، عبدالله دوامی، سعید هرمزی و سایر استادان دانشکده موسیقی اشاره کرد. محمدرضا لطفی در سال ۱۳۴۳ جایزه نخست موسیقی‌دانان جوان را نیز به دست آورد و در اجرای ردیف آوازی توسط عبدالله دوامی با ساز تار وی را همراهی کرد.


خالق  «عشق داند» در سال ۱۳۵۳ به عضویت گروه علمی دانشکده موسیقی درآمد و در همین سال همکاری خود را با رادیو آغاز کرد. به مدت یک سال و نیم به مدیریت گروه موسیقی دانشکده موسیقی هنرهای زیبای تهران به کار مشغول شد و پس از آن از این سمت استعفا کرد. در سال ۱۳۵۴ گروه شیدا را راه اندازی کرد و به همراه گروه عارف به سرپرستی حسین علیزاده به بازخوانی و اجرای دوباره آثار گذشتگان پرداخت. در دوران اوج گیری انقلاب، گروه موسیقی «شیدا» به همراه گروه موسیقی «عارف» به سرپرستی حسین علیزاده در اعتراض به رژیم پهلوی از همکاری با رادیو انصراف دادند و کانون موسیقی «چاووش» را راه انداختد.

اساتید محمدرضا لطفی در دوران اوج گیری انقلاب، کانون موسیقی چاووش را با همکاری هنرمندانی چون هوشنگ ابتهاج، محمدرضا لطفی، شهرام ناظری، حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان، علی اکبر شکارچی و ... راه‌اندازی کرد و در یک فعالیت چشمگیر آثاری از این گروه به جای ماند که به گفته بسیاری از اساتید از بهترین کارهای موسیقی ایران به شمار می‌روند؛ آثاری که بخش‌هایی از آن در قالب «چاووش» در چند آلبوم تولید شد و برخی از آنها نواهای انقلابی بود که حتی به شکل دستفروش در ایام انقلاب توزیع می‌شد.


این گروه پس از انقلاب به واسطه شرایط متفاوتی که برای هر یک از اعضایش پدید آمد، منحل شد و پس از آن، چاووش پس از سفرهای بسیاری که برای کنسرت به ایتالیا، فرانسه و آلمان کرد، در سال ۱۳۶۵ به آمریکا رفت و علاوه بر اجرا در کنسرت‌های متعدد در سراسر آمریکا، مرکز فرهنگی هنری شیدا را در واشنگتن تاسیس کرده است.

خالقِ «کاروان شهید» سال 80، پس از سال‌ها دوری از وطن به ایران بازگشت و در مکتب خانه میرزا عبدالله و کانون شیدا به تدریس علاقه مندان موسیقی مشغول بود و ضمن چندین اجرای تازه، شاگردان بسیاری نیز در ایران توانستند در کنار این استاد برجسته موسیقی، مشقِ ساز بگیرند. او در این دوران برخی اظهارنظرهای تندی نسبت به استاد شجریان داشت که واکنش برخی شاگردان استاد و پیشکسوتان موسیقی پیرامون دعوت به خویشتن‌داری را در پی داشت.



محمد رضا لطفی در سال 90 و دولت پیشین با مشکلاتی برای برگزاری برنامه‌هایش مواجه شد. او در نشستی خبر در همین سال با انتقاد از مشکلاتی که وزارت ارشاد بر سر پوستر کنسرت اخیر او ایجاد کرده گفت: «...پوستر کنسرت اخیر ما که با تصویری از من است به خاطر موها و ریش من به مشکل برخورده است! در حالی به عکس من در این پوستر گیر داده‌اند که همین عکس از من در روزنامه‌ها چاپ می‌شود و حتی زمانی نیز که برای اولین بار به صداو‌سیما رفتم هم با همین موها و ریش‌ها رفتم... این مشکلی است که می‌دانم حل می‌شود ولی بالاخره اعصاب آدم خرد می‌شود. من از زمان دانشجویی ریش بلند و موهای بلند داشته‌ام و نمی‌توانم که به‌خاطر مجوز دادن به پوستر کنسرتم در آنها تغییراتی بدهم‌!»

بیماری سرطانِ این استاد برجسته موسیقی ایران زمین در یک سال گذشته رو به وخامت گذاشت و چندین بار در بیمارستان بستری شد که این اقامت پایانی به واسطه وخامت احوالِ او، نگرانی‌های وسیع را در پی داشت که بی‌دلیل نیز نبود و این استاد در 68 سالگی بدرود حیات گفت. زنده‌یاد استاد «محمدرضا لطفی» طبق وصیتش در زادگاهش به خاک سپرده شود.


از آلبوم‌های محمدرضا لطفی می‌توان به «به یاد عارف» (بیات ترک)، «چهره به چهره» (نوا)، «سپیده» (ماهور)، «چشمه نوش» (راست پنجگاه)، «جان جان» (سه‌گاه)، «معمای هستی» (شور)، «عشق داند» (ابوعطا)، «رمز عشق» (ماهور)، «گریه بید» (سه‌گاه-اصفهان)، «قافله‌سالار» (نوا-راست پنجگاه)، «پرواز عشق» (سه‌گاه-اصفهان)، «خموشانه» (ابوعطا-بیات ترک)، «چهارگاه»، «به یاد درویش خان» (تکنوازی سه‌تار)، «یادواره استاد نورعلی برومند» (گروه همنوازان شیدا، دستگاه شور)، «همیشه در میان» (بداهه نوازی تار و سه‌تار در شور و دشتی)، «بال در بال» (شعر و موسیقی با ه.ا.سایه)، «تنها یک خاطره» (بداهه نوازی تار و سنتور همراه با فرامرز پایور)، «وطنم ایران» (اجرای گروه همنوازان شیدا، ۱۳۸۷) و «ای عاشقان» (اجرای گروه همنوازان شیدا در بیات اصفهان, ۱۳۸۸) اشاره کرد.

علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اساتید محمدرضا شجریان، فرهاد فخرالدینی، حسین علیزاده، شهرام ناظری، کیهان کلهر، کیخسرو پورناظری، درویش‌رضا منظمی، داود گنجه‌ای، محمد سریر، مجید درخشانی، مصطفی کمال پورتراب، کیوان ساکت، عبدالحسین مختاباد، حسام الدین سراج، علیرضا قربانی، سهراب پورناظری، مجید انتظامی، همایون شجریان، محمد معتمدی با پیام‌ها و گفتارهایی، درگذشت این استاد برجسته موسیقی را تسلیت گفتند.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۶۵
خداوند رحمتش فرماید.
هنوز خیلی حیف بود.
پاسخ ها
علی
| Spain |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
دختر من 4 سالشه سه تار خودمو بهش دادم استعداد خوبی داره . عاشق ساز زدن استاد لطفیه همش میگه اون مو سفیده پیرمرده را بزار .الان داشتم گریه میکردم میگه چرا گریه میکنی میگم بابا پیره مرده مو سفیده رفته پیشه خدا میگه کجاس میگم تو اسمونا لانم جوگیر شده سه تارو گرفته بقوا خودش داره نوایی نوایی میزنه دلمون گرفته ای خداااااااااااااا
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
ای خدا ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
ارش جان هنوز خیلی زود بود
جواد محسنی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
ناگهان چقدر زود دیر می شود...
ابوطالب رحیمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
دریای اشک دیده ما را کرانه نیست // لطفی چو نیست، ساز خوشی در ترانه نیست*** با رفتن تو بلبل مشتاق خون گریست// دیگر نشاط و شور در این آشیانه نیست *** عمری غریب و از وطن خویش بی نصیب // دائم نواختی که سرایی چو خانه نیست *** تنها صدای ساز تو زنده است و جاودان // در دور این زمانه کسی جاودانه نیست *** بد عهدی فلک دون همیشگی است // در هیچ دور و عهد، وفا در زمانه نیست *** ما در فراق ساز تو ایم آستین فشان // بیچاره آن کسی که بر این آستانه نیست *** ای یار شب نورد در این کوچه سار شب // بی تو دگر نوای بلند شبانه نیست *** باور نمی کنم که چنین شمع جانفروز // آهسته آب گشت و دگر در میانه نیست *** رفت آن همه نوای دل انگیز و ماندگار // شوری به تار و تنبک و چنگ و چغانه نیست *** طالب به یاد نغمه لطفی به سوز تار // خون گریه کن که هیچ به از این بهانه نیست (روحش شاد و یادش گرامی)
خدای من باورم نمیشه ....
بنده افتخار شاگردی استاد رو داشتم .
به جرات میتونم بگملطفی تکرار ناشدنیه !
آرام بخواب بزرگ مرد هنر ایران زمین ...
خدا رحمت کند این استاد فرزانه را.....
شوکه شدم، خدا رحمتش کنه... تک بود...
یادش گرامی. استاد لطفی همیشه در قلب ایرانیان جاودان است.
خداوند سبحان بیامرزدش
خدايش رحمت كند، هنرمندان بزرگي كه سنگ صبورشان گوشه تنهايي و صداي سازشان بوده و هست.
خدا رحمت کند این هنرمند ارزشمند واستاد موسیقیرا.به خانواده هنرمندش تسلیت می گویم .روحش قرین رحمت الهی باد.
روحش شاد و يادش گرامي
وایییییی خدا فاجعه است
امروز و همه روز
هر لجظه ای که صدای تار بلند میشه روز عذا است
تسلیت می گم به همه ایرانیان و فرهیختگان
واقعا ناراحت شدم .......
یادش گرامی
کاسه ی تار بعد او زیبد/که در او عنکبوت بندد تار
چقدر مظلوم یک چنین ادمی رو از دست میدیم انگار نه انگار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
منظورت چیه؟
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
آدرس عزاخانه ات رو بگو ما هم بیایم. مثلاً اگه مظلوم نبود چه جوری باید میبود؟؟؟ همین که اینهمه بین مردم دوستدار داره یعنی مظلوم نیست. الکی انرژی منفی به جامعه تلقین نکن!!!
سلام؛
تسلیت میگم به خانواده داغدارشان و مردم ایران،
حیف شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
اینایی که دارن منفی میدن کیا هستن؟!!!!!!!!!!!!!!!متاسفم براشون
خداوند رحمتش کند
روحت شاد استاد
برای صدا و سیما بسیار بسیار متاسفم که استادان بزرگ موسیقی سنتی و اصیل ایرانی نظیر استاد لطفی را کنار زدند و در 99 درصد از برنامه های تولیدی،زنده، کودک و غیره فقط به موسیق بی محتوا و بی ارزش غربی(پـــــاپ) استفاده و دامن زد که نتیجه آن را در کودکان و جوانان خود شاهد هستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
همون بهتر که صداوسیما درمورد این استاد گرانقدر برنامه ای نگذاره
مردم در همین سایتها درگذشت این استاد تکرارناشدنی را به هم تسلیت گفته و با یکدیگر همدردی میکنند
صداوسیما شما به برنامه های تبلیغیاتی خودت برس. ازبس تبلیغ چیپس و پفک و ... پخش میکنه اصل برنامه گم میشه
خدایش بیامرزد.
روحش شاد و یادش گرامی باد.
باورم نمیشه .. روحش شاد .
خدایش بیامرزد
روحش شاد! واقعا متاثر شدم! :(
با چشمانی پراشک و دلی پردرد به همه صاحبان دل تسلیت می گویم.
صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را
تا که چون مادر گیتی چو تو فرزند بزاید
روحش قرین رحمت الهی
خدایاااااا . چی بنویسم که حال الانم بگم.یخ کزدم
زندگی عرصه یکتای هنرمندی ماست
هرکسی نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پیوسته بجاست
خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد
روحش قرین شادی
فقط میتوانم بگویم افسوس که قدر این هنرمندان در زمان حیاتشان دانسته نمیشود.
روحش شاد
بنده افتخار شاگردی ایشون در مدت کوتاهی رو داشتم به جرات میتونم بگم استاد لطفی دیگه تکرار نمیشه ... آرام بخواب استاد بزرگ هنر ایران زمین ....
روحش شاد
کاش در زمان حیات این هنرمند بزرگ از او تجلیل فراوان میشد. رواننش شاد .
خدایش بیامرزد یکی دیگر از هنرمندان برجسته ایران زمین رفت تا جای خالی ایشان را بیش از پیش احساس کنیم
روحشان شاد و یاد استاد جلال ذوالفنون گرامی باد.
روحش شاد و یاد این بزرگوار گرامی....
روحش شاد و هنرش پاينده باد بسيار غمين شدم شنيدم.
درود بر روان پاک استاد محمدرضا لطفی.
همه رفتنی هستیم اما چه زیباست وقتیکه این چنین آفرینش هنر نمایی و بدرود دنیای ناپایدار.
ّی تو آری غزل سایه ندارد لطفی
خدایش بیامرزاد
یاران موافق همـــه از دست شدند
در پای اجل یکان یکان پست شــدند

بودیم به یک شراب در مجلس عمر
یک دور زما، پیشترک مست شدند

ارغنون ساز فلک رهزن اه‍‍ل هنر است
چون از ای‍‍ن غصه ننالیم و چرا نخروشی‍‍م

حافظ این حالِ عجب با که توان گفت
که ما بلبلانیم که در موسم گل خاموشیم
استاد لطفی تو همیشه زنده ای با کارهایت و آثارات و تمامی زندگی پر بارت .
روحش شاد و قرین رحمت باد.
خدا رحمتش کنه ..
فا .. دو دو فا دو فا .. فا دو دو فا دو فا .. فا می فا فا فا می ر فا .... دو
یادش بخیر .. عشق داند ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
فوق العاده بود...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
این سه نقطه ها که گذاشتی، سکوت سیاهه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
حالا گناه مایی که سولفژ بلد نیستیم چیه؟
خوشت میاد به خط میخی کامنت بذارم؟
بیا بخون ... بلند بخون ببینم
',"-,",,,
مهدی رحیمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
البوم "عشق داند" رو بخرید اولین چیزی که میشنوید اینیه که براتون نوشتم .. البته ( ر کرن و می بمل هستند ) . جمله مورد علاقه مرحوم لطفی بود .. توی بداهه نوازی تصویری با استاد شجریان در ابوعطا هم از همین پایه استفاده کردند .. توی آلبوم پرواز عشق بیات اصفهانش رو هم با همین پایه شروع میکنه . منم عاشق این پایه پیش درامد هاشم ...
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
رحیمی جان قصدم مزاح بود. پاینده باشی عزیز دل :)
مهدی رحیمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
احسان جان متوجه شدم .. خواستم کلا بنویسم که کسایی که نمیدونن متوجه منظورم بشن . شما هم پاینده باشی. ممنون.
روحش شاد
انسانهای تکرار نشدی
افسوس
خدایش بیامرزد روحش شاد باد
رقص مضراب و مستی نغمۀ اصفهان...
تار...
لطفی...
ز گلبن چید گلچینی گلی را شنید از پی صدای بلبلی را
تو وشبختی گلی چیدی و رفتی
ندانستی که آزردی دلی را
باز یک عزیز هنرمند از میان ما رفت. پایان زندگی هرکس به مرگ اوست جز مرد حق که مرگ وی آغاز دفتر است.
روحش شاد و قرین رحمت الهی باد!
خدا رحمتش کنه هنرمند عزیز رو
خدا روحش را با داود نبی محشور فرمایند
یادش گرامی باد. ستاره ای بود و غروب کرد و مام وطن بایستی تا مدت ها منتظر طلوع ستاره ای چو او باشد.
اين استاد گرانقدر و بي همتا همواره در ياد و خاطره ها زنده است.
خداوند قرین رحمتش کند.به جامعه موسیقی کشورمان تسلیت میگویم.
بیایید تا هستند قدرشان را بدانیم.
روحشان شاد ... یادشان گرامی
خداوند روحش رو قرین رحمت کند
استاد بزرگ و بی همتا....
جامیست که عقل آفرین میزندش

صد بوسه ز مهر بر جبین میزندش

این کوزه گر دهر چنین جام لطیف

چرا میسازد و باز بر زمین میزندش ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
چرا نداره !!!!
منظورم اینه كه در اصل شعر " چرا " ندارد :

صد بوسه ز مهر بر جبین میزندش

این کوزه گر دهر چنین جام لطیف

میسازد و باز بر زمین میزندش ...
استاد لطفی هم رفت و ما همچنان طی می کنیم شب و روز را در این برهوت..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
استاد به ظاهر رفت و در باطن ماند .
وای به ما كه در ظاهر می مانیم و در باطن می رویم .
روحش شاد
بغضمان گرفت
انا لله و انا الیه الراجعون.
روحش شاد.
یادش در قلب ما
نوای سازش در گوش ما
عشق به میهنش در خون ما
یادش گرامی
روانش شاد
چشمه نوش به دریا پیوست
این چه رازیست که هرسال بهار با عزای دل ما می اید. اسطوره ای دگر از نسل طلایی موسیقی ایران پرواز کرد.
صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را
تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
لطف كنید شعر را با وزن صحیح بنویسید :
صبر بسیار بباید پدر پیر فلک
تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند آرد
روحش شاد. در این زمانه صدای تار اصیل و ناب را تنها از پنجه او میشد شنید ... دریغ و صد حیف!
عاقلان پرده پندار وجودند ولی
عشق داندکه دراین دایره سرگردانند
روحش شاد. در این زمانه صدای تار اصیل و ناب را تنها از پنجه او میشد شنید ... دریغ و صد حیف!
ایشان خلاصه‌ای از موسیقی ایران بودن،
خداوند روحش را قرین رحمت کند.
یاد همه‌ی هنرمندان، به خصوص فرهیخته‌گان عرصه‌ی موسیقی گرامی باد.
روحش شاد. در این زمانه صدای تار اصیل و ناب را تنها از پنجه او میشد شنید ... دریغ و صد حیف!
تبریک به صدا و سیما... در اخبار ساعت 14 هیچ خبری نداد از درگذشت این هنرمند...
حالا یه ترقه تو آمریکا میزدن شبکه ها رو پر می کرد...
واقعا چقدر مردمیه این صدا و سیما...
روحش شاد. در این زمانه صدای تار اصیل و ناب را تنها از پنجه او میشد شنید ... دریغ و صد حیف!
چون او دیگر نخواهد آمد. درود و سلام بر روح پاکش
عجیب اینکه بعضی از آقایان با ریش و مو و ظاهر افراد هم کار دارند هر چند آن شخص یک انسان فرهیخته باشدً و اینگار همه باید در قالب تفکر گروه خاص باشند!
استاد شجریان هم صدای ساز تار استاد لطفی رو بیشتر از همه دوست داشتند.

روحش شاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
بی خیال بابا، شجریان همیشه به صراحت گفت اگر فقط یکی رو انتخاب کنه اون یه نفر استاد بی همتا جلیل شهنازه. لطفی خدابیامرز هم بزرگ بود ولی زمین تا آسمون با شهناز فاصله داشت. خدا هر دو رو غریق رحمت کنه
بهنام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
من اینی که گفتمو از کتاب شجریان بود. ازش پرسیده بودن ساز کیو بیشتر دوست داری گفته بود تار لطفی رو بیشتر می پسندم...من فقط نقل قول کردم. به کتابش مجددا دسترسی پیدا کنم منبع میدم. با این حال روحشون شاد...:(
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
اگر کسی بتونه کتاب سال شیدا رو فقط یک جلد مانند او که می ساخت بسازد می تونیم امیدوار باشیم. لطفی علم موسیقی را می شناخت و بر اون مسلط بود . نوازنده و استاد تار زیاد داریم ولی عالمی چون لطفی ؟ دیگه باید بسیار منتظر ماند تا ظهور کند. روحش شاد و قرین رحمت الهی باد
روحش شاد رحمت ابدی بر ایشان
یکی بود دیگه نیست
خدا رحمتش کند.
خداوند رحمتش کند.
از تو خداحافظی میکنیم ای معلم عزیز
خدایش بیامرزاد
نمی دانم چرا اینقدر سرطان زیاد شده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
امواج پارازیت داداش
ابوطالب رحیمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
علاوه بر تغذیه های غلطی که همه ما داریم استاد لطفی متأسفانه سیگار هم زیاد می کشید. به هر حال یاد و خاطره این استاد عزیز و کارهای جاودانه و ماندگار ایشان هیچ گاه فراموش نخواهد شد اما ای کاش استاد لطفی قدر خودش رو بیشتر می دونست و به سلامتیش حداقل به خاطر دوستدارانش که عاشق شنیدن صدای تارش بودند بیشتر توجه می کرد..... روحش شاد و یادش گرامی.
باورم نمیشه. واقعا شوکه شدم
خدایش بیامرزاد
تسلیت به همه دوستداران موسیقی
با شنیدن سازش به آسمان میروم. جایی که اینجا نیست. یادت گرامی خالق چهارمضراب بیات اصفهان چشمه نوش، گریه بید، قافله سالار، پرواز عشق، معمای هستی، بیاد عارف و.....
روحش شاد .استادان موسقی و سینمای کشور ما دارند یکی پس دیگری با سفر میبندند بدون اینکه تا زنده اند از دانش آنها استفاده شود چند سال دیگه متوجه میشویم که دیگه دیر شده.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
منفی ندین لطفا
در این اواخر بعضی از هنرمندان باعث آزردگی خاطر ایشان شدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
البته خود ایشون هم باعث آزردگی خیلی ها شدند.
هرگز نميرد آنكه دلش زنده شد به عشق
يادش هميشه زنده
برای شادی روح استاد لطفی فاتحه مع صلوات .
فقط میتونم بگم تکرار نشدنیه خدا بیامرزتش
غم رفتنت بسی سنگین است
چشمانم خیس گشته و دلم پرخون است
تنم لرزید، اشک تو چشمام جمع شد یاد این شعر استاد ابتهاج افتادم که با نوای تار استاد لطفی همراه می شد:
این چه رازی است که هرسال بهار/با عزای دل ما می آید
غم رفتنت بسی سنگین است
چشمانم خیس گشته و دلم پرخون است
روحش شاد.....واقعا انسان بزرگی بود.......
خدا یش رحمت کند،نوازنده چیره دستی رو از دست دادیم. استاد شجریان می گفت زمانی که با لطفی توی کنسرت هستم انگار با یک کشتی گیر روبرو هستم. کنسرت عشق داند یکی از شاهکارهای استاد
روانش شاد باد
هرگز نمیرد هرآنکه دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جریده عالم دوام ما
روحشان شاد. امیدوارم منش و راه استاد چراغ راه هنردوستان نسل جدید باشد. چرا که بسیار به آن نیازمند هستیم...
من بخشی از لحظه های تکرار ناشدنی زندگیم را مدیون نغمه های آسمانی این استاد بی بدیل تار و موسیقی هستم.
همیشه به یادش خواهیم بود و نوای سازش را نجوا خواهیم کرد.
بغض گلویم را گرفته خدا رحمتش کناد راهش پر رهرو باد
نه لب گشایدم از گل نه دل کشدم به نبید
چه بی نشاط بهاری که بی رخ تو رسید
نشان داغ دل ماست لاله ای که شکفت
به سوگواری زلف تو این بنفشه دمید
هم میهنم:استاد از سرزمین گلستان بود و تلاش او گلستان کردن تمامی سرزمین ادب وموسیقی این میهن بود این گلستان محزون شد تسلیت...
و با اين شبيخونهاي شومي كه دارد مرك بدم مي ايد از اين زندكي ديكر
دلم ميخواست از شكوه تمدن ايران در جندي شاپور ميگفتم ولي افسوس كه......
روحش شاد
از شمار دوچشم یک تن کم
و از شمار خرد هزاران بیش

روحش شاد و یادش گرامی باد
وسعت روحش با وسعت صدای سازش همنوای سکوت تنهایی اش باد. روحش شاد باد.
استاد بزرگ سرزمين مادري سيماي مهربانت و نواي جان افزاي زخمه تارت تا ابد جاويدان و در دل ما زنده است
قدر تو را ندانستيم باشد كه حسرت قدرشناسي همراهان و شاگردانت به دل ما نماند
یاری اندر کس نمی‌بینم یاران را چه شد
دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد...
صد افسوس از این هجران
روحش شاد و يادش گرامي باد
استاد بدرود حیات گفت ... ولی در خاطرها همیشه زنده است بیایم دیگر استادان را قدر بدانیم
پس چرا من او را در تلویزیون ملی ایران ندیده بودم؟
چرا نباید ما مردم ایران از حضور امثال این استاد در زمان حیاتشان استفاده کنیم؟
بزرگان هنر ایران چون... کسایی، جلیل شهناز، تجویدی و ... چقدر به مردم معرفی شدند؟ همگی در تنهایی و انزوا دق کردند.
تلویزیون ما واسه رقاص بازی و بی تربیتی های عمو پورنگ وقت داره. ولی واسه این بزرگان فرهنگ ایران وقت نداره. خیلی متاسفم...
تا که عشقت مطربی آغاز کرد

گاه چنگم گاه تارم روز و شب
دركذشت خداوندكار تار و سه تار ايران زمين بر مام ميهن تسليت باد.... هنوز آواي شورانگيز ايران اي سراي اميد غيرت را در رگ هاي اين سرزمين جاري ميسازد...خدايش بيامرزد و قرين رحمت و شادي گرداند....درود بي پايان بر اين عزيز از دست رفته
خداوند رحمتش فرماید.
من این مصیبت به همه هنرمندان تسلیت میگویم.
صدای تارت جاودان خواهد ماند این مصیبت را به همه مردم ایران خصوصا هنرمندان عزیز تسلیت میگویم.
من تازه داشتم سه تار تمرین می کردم که این خبر را دیدم. خداوند او را رحمت کند. روحش شاد.
این هنر مند همیشه زنده جاوید است آنهایی که چشم دیدن ایشان را فانی هستن روح بلندش شاد همیشه در دلها میباشد
موسیقی ایران دیگر لطفی ندارد...
روحش شاد وبادش گرامی باذ
استاد بزرگ ایران ...
هنرمند واقعی باید در دل آحاد مردم جا داشته باشد. روانش شاد ولی اکثریت ملت ایشان را نمی شناختند.
(امیدوارم ممیز تابناک عوض شده باشد و این کامنت دیگر تایید شود)
واقعا جاي بسي تأسف است كة در شبانكاه موسيقي ناب و أصيل ايران كوهر شب جراغي نظير او خاموش شد
بعد از شنیدن این خبر فقط آه کشیدم
خدایش بیامرزد
کدوم مریضیه که منفی میده
Bemirid bemirid Darin eshgh bemirid Darin eshgh cho mordid hame ruh pazirid..........
برسان باده که غــم روی نمود ای ســــاقی

روح استاد قرین رحمت حق باد.
ایران همیشه سرای امید خواهد ماند.
جایش خالی
روحش شاد
روحشون شاد
ایشون در دلهای ما زنده اند

امیدوارم مراسمی درخور ایشون برگزار بشه
تابناك خيلي نامردي كه اصل اين آهنگ را كه با صداي استاد شجريان است را نگذاشتي!
سر چشمه ی,چشمه نوش خشکید,
پاسخ ها
مجتبی کاویان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
چشمه نوش واقعاً دیوانه کننده است.
مخصوصاً اون جایی که پس از نهفت نوا یک دفعه لطفی بدون هماهنگی جامه دران اصفهان رو می نوازه و شجریان هم قاعدتاً ادامه می ده. فوق العاده است. یک بداهه نوازی بی نظیر:
از وجودم قدری نام و نشان هست که هست
ور نه از ضعف در آنجا اثری نیست که نیست ...
خدا رحمت کنه لطفی رو.
روحش شاد، از اساتید بسیار برجسته موسیقی سنتی ایران بودند، جایشان واقعاً خالی خواهد بود
هر گل که بیشتر به چمن می دهد صفا ,
گلچین روزگار امانش نمیدهد

استاد بزرگی بود.روحش شاد.
خداوند رحمتش کنه
تسلیت به همه دوستانش ودوستاران موسیقی سنتی ایران زمین وجامعه هنری.واقعا"بغض گلویمان را گرفته که این پیر مرد نازنین وعاشق را نمی بینیم
بهترین تکنوازی های سه تار که در عمرم شنیده بودم توسط این استاد بزرگ نواخته شده بود

خدا رحمتت کند ای مرد نازنین
استاد بی نظیر موسیقی ابران بود.خدایش رحمت کند.
اي كاش اين متن زماني كه زنده بود چاپ مي شد، هزار افسوس
تا زنده بود حرفي ازش نبود حالا كه رفت .....
استاد كه بي خبر و در سكوت و انزوا رفت، جاش سبز، تورو خدا ساير اساتيد و دريابيد
فوت هر انسان امری طبیعی است و این قدر ناراحتی ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
نه هر انسانی!!!
ناشناس
| Germany |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
بله نه هر انسانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
این همه آدم تسلیت گفتن... چرا کلام منفی ؟!!! آخه بعضی از ماها چه مرگمونه؟! می مردی حرف نزنی؟! حتما این منفی ها هم کار خودته. مجبور نیستید بیایید توی این صفحات.
برید تو صفحاتی که باهاش مانوس هستید .
"دردانه موسیقی ایران زمین زنده است"
در این سرای بی کسی کسی به در نمی زند
به دشت پر ملال ما پرنده پر نمی زند
نشسته ام در انتظار این غبار بی سوار
دریغ کز شبی چنین سپیده سر نمی زند...دریغ...دریغ...دریغ

باز در پاییز سرد هنر ایران زمین برگی دیگر از درخت موسیقی به تاراج باد خزان رفت...
استاد عزیزم روحت شاد و یادت گرامی
این چه داغیست
که هر بار
بهار
با عزای
دل ما می اید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
ارغوان! این چه "رازیست" که هر بار بهار، با عزای دل ما می آید
روحش شاد ،یادش گرامی ،اثارش جاودان باد.
استاد سایه در مورد استاد لطفی:
پیش ساز تو من از سحر سخن دم نزنم* که زبانی چو بیان تو ندارد سخنم
ره مگردان و نگه دار همین پرده ی راست* تا من از راز سپهرت گرهی باز کنم
صبر کن ای دل غمدیده که چون پیر حزین* عاقبت مژده ی نصرت رسد از پیرهنم
و...
و...
و...
بی تو آری غزل «سایه» ندارد «لطفی»* باز راهی بزن ای دوست که آهی بزنم
خدایش رحمت کند!
چرا این روزها همه ی بزرگان اهل فرهنگ و هنر و ادب و علوم اجتماعی و انسانی یکی یکی دارند از جمع ما می روند؟!... چاره ای نیست... رفتن جزء ذات این دنیاست. ولی آخه چرا جانشین درست و حسابی نگذاشتن توی نسل ما؟
باورم نشد........ به یاد گریه بید .... به یاد روزی که آمدی و در دانشگاه هنر برای دانشجوهای دانشگاه هنر تهران کنسرت دادی و ازدحام سالن آمفی تاتر دانشگاه در اون روز هیچ وقت یادم نمیره... بعد از کنسرت خودمو بت رسوندم تا هم از نزدیک ببینمت و هم در خصوص کلاس آواز صحبت کنم... راهنماییم کردی ... ازت ممنونم... و روحت شاد ... با گریه بیدت چه روز و شبها زندگی کردم...
ايا بعد از استاد بنان ها همايون خرم ها استاد شهنازها و اخيرا استاد لطفي جايگزيني پيدا خواهد شد متاسفانه خي خدايش بيامرزد
با عرض تسليت خدمت ملت فهيم ايران و خانواده بزرگ موسيقي ايران مخصوصا سر كار خانم قشنگ كامكار و گروه بزرگ موسيقي برادران كامكار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
مگه با كامكارها نسبتي دارند؟
سيامك
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
سالهاي سال است كه از هم جدا شده بودن - بهتر بود به فرزندشان اميد لطفي تسليت ميگفتي .
استاد بزرگ موسیقی ایران، حضرت استاد محمد رضا خان لطفی ستاره ای بود بی نظیر در کهکشان موسیقی ایرانی.
صد هزار حیف که او رفت و ما را داغدار خود نمود. استاد گرانقدرم روحت شاد
هموطن های محترم فقط سه جمله:
متاسفانه ،ما استعداد خوبی تو "فراموش کردن" داریم! بیاین این استعداد ... رو بندازیم دور. حداقل کاری که میتونیم بکنیم اینه که نزاریم فراموش بشن!!
خدا رحمتش کند چرا ما ایرانی ها قادر سرمایه های واقعی این مرز بوم را نمی شناسیم و آنطور که شایسته است از آنها در رسانه های ملی قدر دانی بعمل نمی آید ، امیدوارم برای مرایم تشیع صدا و سیما سنگ تمام بگذارند
کاش از این دست آدم ها که اینگونه به سر پنجه ای دل را تا به سر منزل مقصود می رسانند بسیار می بودند...
با نوای تار ایشان ایام بسیاری به سر شد...
استاد لطفی دیگه تکرار نمیشه
به جرات میتونم بگم شهناز و لطفی دو خداوندگار بدون تکرار موسیقی ایرانی بودن
غم زمانه خورم یا فراق یار کشم.افسوس که میشد بیش از این از وجودش استفاده کنیم ولی...
واقعا فقدان استاد لطفی خیلی سخته 20ساله با آثارش دارم زندگی میکنم .
به جرات میتونم بگم استاد شهناز و لطفی در آسمان موسیقی دیگه تکرار نخواهند شد
واقعا تاسف می خورم که چنین فردی از بین ما می رود ولی این همه تجربه معرفت و خاطره در هیچ جایی و توسط هیچ کسی ضبط نمی شود... افسوس و صد افسوس
من که هنوز باورم نمیشه...
roohash shad
مهيمنا.....مهيمنا....مهيمنا.....مهيمنا به رفيقان خود رسان بازم
#محمدرضا لطفي#به ياد درويش خان
هنرمندان بزرگ یک مرگ نیاز دارند تا جادوانه شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
البته اونلي اين ايران (Faghat dar Iran)
آخه چراسیگار....؟؟؟
براي من خيلي جالبه كه يك دفعه نشد اين صدا و سيماي مردمي، اين بزرگ مردان دنياي هنر را بياره تو تلويزيون و اون طور كه شايسته آنهاست، به مردم معرفي بشوند. من از آقاي ضرغامي كه هنردوسته، بسيار در عجبم!! شايد ايشان هنر آنها را .....؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
... نمی پسندند و صلاح نیست ارج نهند. تازه مطرح هم شوند مگر سرمان درد می کند که یک دفعه حرف دیگری بزنند.
ناشناس
| Germany |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
خیلی درست فرمودین ... افسوس
خداوند روح این استاد بی بدیل سه تار و تالر ایران زمین را قرین رحمت قرار داده و شاد گرداند.
خداوند استاد بزرگ را رحمت کند. به عنوان یک همشهری داشتن چنین فردی افتخار بزرگی برای ما بود
خدایش بیامرزد
چه روزي . رفتنت مصادف شد با روز معلم و استاد .روحت شاد معلم بزرگ
سرپرست گروه عارف استاد مشکاتیان بودند. لطفا اصلاح کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
دوست عزیز گروه عارف رو استادانی مانند علیزاده و مشکاتیان تاسیس کردند و اولین سرپرست گروه آقای علیزاده بودند و البته در بسیاری از اجراها آقای مشکاتیان سرپرست بودند .
در مقام این استاد بزرگوار دوست دیرینه اش سایه عزیز اینگونه سروده:
چه غریبانه تو با یاد وطن می نالی،
من چه گویک که غریب است دلم در وطنم،
شعر من با مدد ساز تو آوازی داشت،
کی بود باز که شوری به چمن درفکنم
نی جدا زان لب و دندان چه نوایی دارد؟
من ز بی هم نفسی ناله به دل می شکنم،
بی تو آری غزل سایه ندارد لطفی،
باز راهی بزن ای دوست که آهی بزنم
روحش شاد .به خانواده موسیقی ایران وخانواده محترم ایشان نیز تسلیت عرض مینمایم
محمد رضا لطفی در سال 90 و دولت پیشین با مشکلاتی برای برگزاری برنامه‌هایش مواجه شد. او در نشستی خبر در همین سال با انتقاد از مشکلاتی که وزارت ارشاد بر سر پوستر کنسرت اخیر او ایجاد کرده گفت: «...پوستر کنسرت اخیر ما که با تصویری از من است به خاطر موها و ریش من به مشکل برخورده است! در حالی به عکس من در این پوستر گیر داده‌اند که همین عکس از من در روزنامه‌ها چاپ می‌شود و حتی زمانی نیز که برای اولین بار به صداو‌سیما رفتم هم با همین موها و ریش‌ها رفتم... این مشکلی است که می‌دانم حل می‌شود ولی بالاخره اعصاب آدم خرد می‌شود. من از زمان دانشجویی ریش بلند و موهای بلند داشته‌ام و نمی‌توانم که به‌خاطر مجوز دادن به پوستر کنسرتم در آنها تغییراتی بدهم‌!»
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
والا موندم. ریش میذاری گیر میدن، ریش نمی ذاری گیر میدن ...
روحش شاد و راهش پر رهرو باد

استاد شجريان و تيم آهنگسازش هميشه مردم را شاد و با نواختن آهنگهاي اصيل و عرفاني‌اشان خداشناسي را در دل مردم و طي كنندگان طريق هدايت هموار كرده‌اند.
از بس نا مرادي و نامردي و كوته نظري ديدند دراين خاك. بخاطر مو ريش مجوز ندادند. اي كاش اون متحجران آگاه بشن تا اين انسانهاي بزرگ اونقدر عذاب نكشند. انسان بزرگي بود . خدايش بيامرزد. اين چند سال آدمهاي بزرگي رفتناستاد مشكاتيان- استاد پايور - و...
خیلی دوست دارم بدانم این دو سه نفری که منفی دادند کیا هستند؟
گریستیم از رفتنت
موسیقی ایران دیگر لطفی ندارد...
روحش شاد.تاري نظير تار لطفي در ابوعطا (عشق داند) نشنيده ام واقعا شاهكار است.خدا رحمتش كند.
پاسخ ها
حميد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
از دست تو گريم گرفت راس ميگي
تابناک گل کاشتی یکی از بهترین مقالات مصور را بجا گذاشتی. تصاویر بسیار زیبا و بیادماندنی. ممنون.
استاد نوش.....
بهار بود و عشق بود و امید
بهار رفت و تو رفتی و هرچه بود گذشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
آخ آخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
جانسوز است
برسان باده که غم روی نمود ای ساقی
مثه بارون دارم اشک می ریزم
خدا رحمتش کنه
درگذشت پهلوان تار استاد محمدرضا لطفي بر عموم ملت ايران تسليت باد
ما عادت داریم داشته هامونو وقتی از دست میدییم به یاد میاریم. استاد بی بدیل اواز ایران شجریان رو داریم خدا نکنه وقتی رفت قدرشو بدونیم.خداوند روح استاد لطفی رو شاد کنه.
روحشان شاد و نامشان پرآوازه باد. با آرزوی سلامتی استاد مسلم آواز ایران آقای محمدرضا شجریان
ایران، ای سرای امید
بر خاکت سپیده دمید .....
.
.
.
ببینید سراینده این تصنیف (هوشنگ ابتهاج) خواننده (استاد محمدرضا شجریان) و آهنگساز و نوازنده آن (روانشاد استاد محمدرضا لطفی) کجا هستند.
واقعا و واقعا جای تاسف دارد.
در خیابان حقوقی همسایه ما بود. مرد بزرگی بود
هـــمه مــرغان هــم آواز پراکـــنده شدند
آه از ايـــــــن باد بلاخيز که زد در چـمنــم

نـی جـــدا زان لب و دندان چه نوايی دارد
من زبی هم نفسی ناله به دل می شکنم

بی تــو آری غـــزل ســــــايه ندارد لطفی
باز راهی بزن ای دوســــت که آهی بزنم....
تسلیت به همه اهل موسیقی ایران زمین که چنین آدم با ارزشی رو از دست دادیم.
خدایش بیامرزد.وااای چطوری به صدای سازش گوش بدم.دارم میترکم.معمای هستی
بخش بزرگی از جوانی ام که هنوز در آن به سر میبرم به شنیدن آثار استادلطفی گذشته است. از ته دل غصه خوردم به خاطر رفتن اش. رفت آنجا که از ریشه ی آدم می پرسند نه ریش او
روحش شاد یادش که گرامی است.
واي الان دارم گريه مي کنم يه بار رفتم سر کلاس لطفي. اتفاقا ديروز بود داشتم ابوعطاي لطفي رو گوش ميکردم خيلي خيلي خيلي حيف بود. اوني که ساز تار زده ميدونه چي ميگم
خدا رحمتش کنه
یعنی چند قرن دیگه باید بگذره تا چنین بزرگواری ظهور کنه، واقعا تک بود...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
ظهور نخواهد کرد
دیگربعید است آسمان موسیقی اصیل ایرانی، تک ستاره ای همچون تو را به گیتی آورد. روحش شاد و آرام باد.
همیشه همیشه بعد از پرواز بزرگان اظهار تاسف میکنیم و .... چرا هیچگاه در زمان حیاتشان کوچکترین تجلیلی نمیشود یا چرا فیلمی از زندگی شان را برای آیندگان باقی نمیگذاریم...
رفتی به کجا که به دل جا گرفته ای
دل جای توست گرچه زماگرفته ای
دلم خون شد.
مهربانی کی سر آمد شهریاران را چه شد
با سلام. امثال استاد لطفی و استاد مشکاتیان و دیگر اساتید فقط جسمشون مارو ترک میکنه ولی هنر دستاشون نسل ها ادامه پیدا میکنه....
بامید اینکه اساتید هنر و موسیقی علاوه بر هنر اساتید به نام اخلاق هم باشند
چه طوره که من همه ی نوارهام رو جمع کنم و ببندم بگذارم توی کمد برای دیگران؟
چه روزها و شبهایی با ساز لطفی گذشته
گریه ی بید، به یاد عارف، جان جان، عشق داند، سپیده، قافله سالار ...

من با این حال و روز دیگه نمی تونم به صدای سازش گوش کنم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
مرغی که زد ناله ها در قفس
عمری زد از خون دل نقش گل در قفس
یاد باد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۳
ناشناس جان برای آروم گرفتن داغ دلت یه شعر از شهریار می ذارم در رثای استاد ابوالحسن صبا گفته ... بی ارتباط با غم تو نیست. شاید دلت آروم بگیره"

عمر دنیا به سر آمد که صبا می میرد
ورنه آتشکده ی عشق کجا می میرد

صبر کردم به همه داغ عزیزان یا رب
این صبوری نتوانم که صبا می میرد

غسلش از اشک دهید و کفن از آب کنید
این عزیزی است که با وی دل ما می میرد

به غم انگیز ترین نوحه بنالی ای دل
که دل انگیز ترین نغمه سرا می میرد

دگر آوازه ی بلقیس و سلیمان هیهات
هد هد خوش خبر شهر سبا می میرد

شمع دلها همه گو اشک شو از دیده بریز
کاخرین کوکبه ی ذوق و صفا می میرد

خود در آفاق مگر چشم خدابینی نیست
کاین همه مظهر آیات خدا می میرد

هر کجا درد و غمی هست بمیرد به دوا
این چه دردی است خدایا که دوا می میرد

قدما زنده بدو بود خدا را یاران
هم صبا می رود و هم قدما می میرد

از گریبان غم و ماتم سنتور ” حبیب “
سر نیاورده برون ساز ” صبا “ می میرد

عمر ” شهنازی “ و استاد ” عبادی “ باقی
قمریان زنده اگر بلبل ما می میرد

ضرب ” تهرانی “ و آواز ” بنان “ را برسید
گو کجایید که استاد شما می میرد

آخر این شور و نوا بدرقه ی راه صبا
که هنر می رود و شور و نوا می میرد

از وفاداری این قبله ی ارباب هنر
رخ نتابید خدا را که وفا می میرد

از محیط خفقان آور تهران پرسید
که هنر پیشه اش از غصه چرا می میرد

عمر جاوید به هر بی هنر ارزانی نیست
علت آن است که خود آب بقا می میرد

مرگ و میری عجب افتاد در آفاق هنر
که همه شاهد انگشت نما می میرد

مردن مرد هنرمند نه چندان دردست
این قضایی است که هر شاه و گدا می میرد

لیکن آن جا که غرض روی هنر پرده کشید
دین و دل می رمد و ذوق و ذکاء می میرد

باغبان تا سر مهرش همه با هرزه گیاست
گل خزان می شود و مهر گیاه می میرد

رنج هایی همه بیهوده که در آخر کار
عشق می ماند و هر حرص و هوا می میرد

” شهریارا “ نه صبا مرده خدا را بس کن
آن که شد زنده ی جاوید کجا می میرد
استاد وقتی زنده بود کسی قدر شان را ندانست فردا برایش بزرگ داشت میگیرند
خدایش بیامرزد...

فقط کنجکاوم بدونم کسایی که برای پیغام ها و نظرات تسلیت به دفعات تیک قرمز میزنن نوع دوستی و احترام میدونن چیه؟؟؟؟
خدا رحمت کند این استاد مسلم تار را
بزن تار که امشب باز دلم از دنیا گرفته...
غم این خفته چند خواب در چشم ترم میشکند . یادش به خیر اولین باری که در مکتب خانه با استاد ملاقات کردم زیر این شعر که درست بالای سر استاد بود با استاد عکس گرفتم ، حالا وقتی به اون عکس نگاه میکنم باورم نمیشه که دیگه استاد رو نمبینم ، ای داد بی داد وقتی ابوعطای سال 58 استاد رو گوش میکنم برایم دشوار است باور کنم غیر از لطفی کسی دیگر بتواند مقام ساز تار را اینقدر به اوج برساند ، تار و سازندگانش همیشه باید مدیون استاد لطفی باشند که توانست از این خشک چوب و خشک سیم و خشک پوست صدایی را به ماندگار بگذارد که تکرار ناشدنی است . ..
هرگز نميرد آنكه دلش زنده شد به عشق

روحت شاد
خدا رحمتش كنه
فايل رو نتونستم كامل دانلود كنم مشكلش چيه؟
یقینا تاریخ قضاوت خوبی برایمان نخواهد کرد.نگین موسیقی ایران روحت شاد.
خداوند رحمتش کند استاد بزرگ تار ایران را روحش شاد- یادش گرامی
خدایش قرین رحمت کناد.با رفتنش بخشی از بهترین خاطراتمان رانیز با خود برد.واقعا مکتبی بود این استاد لطفی.زین پس باید گفت مکتب لطفی
یاری اندر کس نمی‌بینیم یاران را چه شد
دوستی کی آخر آمد دوستداران را چه شد

اب حیوان تیره‌گون شد خضر فرخ پی کجاست
خون چکید از شاخ گل ابر بهاران را چه شد

کس نمی‌گوید که یاری داشت حق دوستی
حق شناسان را چه حال افتاد یاران را چه شد

لعلی از کان مروت بر نیامد سالهاست
تابش خورشید و سعی باد و باران را چه شد

شهر یاران بود و خاک مهربانان این دیار
مهربانی کی سرآمد شهریاران را چه شد

صد هزاران گل شکفت و بانگ مرغی برنخاست
عندلیبان را چه پیش آمد هزاران را چه شد

گوی توفیق و کرامت در میان افکنده‌اند
کس به میدان در نمی‌آید سواران را چه شد

شب که هجران آمد و از پی فراق
ناز رفتی، نفسِ "لطف" گویان را چه شد

مرد همیشه در سایه ی جبر ایام، به خدا می سپارمت..
افسوس كه چشمه نوش ما خشك شد
خدایش بیامرزد
با بغض و نهایت ناراحتیم این پیام را نوشتم.
امیدوارم حداقل با مرگ این بزرگوار کمی رویه ی صدا و سیما عوض شود و اثار فاخر این بزرگ مرد را از شبکه های خودمان گوش دهیم نه از شبکه های به اصطلاح بیگانه.
خدا رحمتت کند استاد
استاد محمدرضا لطفی از جان و دل می نواخت . . .
یادت جاودانه باد استاد
صدای چاوشان مردن آیو ، بگوش آوازه‌ی جان کندن آیو . رفیقان میروند نوبت به نوبت ، وای آن ساعت که نوبت وامن آیو * خيلي جاي افسوس داره كه اساتيد موسيقيمون يكي يكي دارن از بينمون ميرن و افسوس بيشتر اينكه كسي نيس جاي اونا رو پر كنه . روحش شاد ، راهش مستدام و يادش گرامي باد
چه غریبانه تو با یاد وطن مینالی استاد شجریان گفته بودند( در کتاب زندگینامه شان) ساز شهناز معلم من و با ساز لطفی به آسمان میروم
Bemirid bemirid Darin eshgh bemirid Darin eshgh cho mordid hame ruh pazirid..........
بی تو آری غزل «سایه» ندارد «لطفی»
روحش شاد و یادش گرامی باد
درگذشت پهلوان تار و هنرمند نامي اين آب و خاك و پرچمدار موسيقي ناب و پاك ايراني تسليت باد.
حیف حیف هزار حیف ...استاد همیشه رنده ای
همیشه تو دل ما موندگاری
روحت شاد
مثل همیشه ویدیوهایتون ناقصه
اون بی مزه ای که منفی میده یه نفر عقده ایه که چند تا وب بروزر وا کرده و با هاشون چندتا منفی میده شایدم کلین میکنه . عقده ای
سلام
برای شادی روح استاد "صلوات".....
ای کاش به عنوان چهره ماندگار در تاریخچه چهره های ماندگار ثبت می شدند...
البته برای دوره آتی هم می شود پیشنهاد کنید ....
به خانواده محترم اين استاد بي نظير تسليت ميگويم و از خداوند براي بازماندگان و تمامي هنرمندان عرصه موسيقي طلب صبر دارم . واقعا" نواختن ساز ( تار ) رو با اون حس قوي كه داشت به آخر رسونده بود. روحش شاد
اصلا نميشه راجع به اين موضوع فك كرد يا حرف زد ما كه باورمون نميشه ........روحش شاد و يادش گرامي
درود بر استاد بزرگ موسیقی ایران
روحش شاد
راهش پر رهرو
مردان بی جانشین یکی پس از دیگری از بین ما میروند
چرا رفتی چرا من بی قرارم به سر سودای آغوش تو دارم............
لااقل اصل آهنگ رو با صدای استاد شجریان میذاشتین تا حس واقعی آهنگ خودش رو نشون بده.
رفتی و رفتنت آتش نهاد بر دل
از کاروان چه ماند جز آتشی به منزل
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل