بازدید 28341

مبادلات تجاری ایران و روسیه ۱۰ برابر می شود

کد خبر: ۳۹۶۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹ 28 April 2014
وزیر انرژی روسیه با تاکید بر گسترش همکاری با ایران، بر افزایش سطح تبادلات به ۱۰‌میلیارد‌دلار خبر داد. در صورت تحقق این هدف که روز گذشته در نشستی مشترک در وزارت نیرو مقدمات آن فراهم شد حجم تبادلات تجاری دو کشور ۱۰ برابر خواهد شد. با توجه به اینکه تجارت ایران و روسیه در سال ۹۲ در دو حوزه واردات و صادرات تا سطح دو‌میلیون‌و ۱۸۲‌هزار تن برابر با ارزش یک‌میلیارد‌و پنج‌میلیون‌دلار و عمدتا در گروه کالاهای کشاورزی و خوراکی برآورد شده است؛ رسیدن به رقم ۱۰‌هزار‌میلیارد‌دلار حکایت از ۹۰۰‌درصد افزایش دارد. این هدف قرار است در حوزه ساخت مدرنیزاسیون نیروگاه‌های جدید و خطوط انتقال برق فشار بالا دنبال و پیش‌نویس مقدماتی آن به زودی امضا شود.

روزنامه شرق نوشت:

ایران و روسیه با وجود همسویی سیاسی اما تاکنون مبادلات تجاری اندکی داشته است. به‌طوری‌که تبادلات تجاری ایران و روسیه در سال ۹۲، تنها یک‌درصد از حجم کل تجارت ایران را شامل می‌شود. پنج قلم عمده صادراتی ایران به روسیه را نیز کلم، خیار، سبزیجات، پسته و انگور خشک شامل می‌شود و عمده‌ترین محصولات وارداتی از روسیه نیز گندم، جو، ذرت دامی، چوب و کاغذ روزنامه بوده است. با چنین پیشینه‌ای اکنون دو کشور تصمیم گرفته‌اند تبادلاتشان را ارتقا داده و از سطح محصولات کشاورزی به تکنولوژی وارد شوند.
با این حال در جلسه مشترک روز گذشته، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو عنوان کرد ایران و روسیه در حوزه صنعت برق تجارب طولانی با یکدیگر دارند، بنابراین امیدواریم این مذاکرات موجب توسعه همکاری‌ها در حوزه صنعت آب و برق باشد. در ادامه این جلسه، نواک وزیر انرژی روسیه نیز گفت: مذاکرات خوبی در زمینه توسعه روابط تجاری و انرژی با ایران داشتیم.

وزیر انرژی روسیه گفت: در این مذاکره اتصال شبکه برق مهم‌ترین موضوع بوده که باید یک طرح فنی برای آن داشته باشیم. وی افزود: منظور ما در این جلسه اتصال برق روسیه، آذربایجان و ایران است تا بتوانیم ۵۰۰مگاوات برق به ایران تحویل دهیم. نواک گفت: در این زمینه در حال تهیه پیش‌نویس مقدماتی بین سه کشور هستیم تا بتوانیم در مورد مدرنیزاسیون ساخت نیروگاه‌های جدید، ساخت نیروگاه‌های برق آبی و خطوط انتقال برق فشار بالا در ایران به نتیجه برسیم. وزیر انرژی روسیه گفت: تصمیم گرفتیم که گروه‌های کاری مشخص و تشکیل شوند و امور فنی را در یک ماه آینده به ما ابلاغ کنند. وی گفت: در حال حاضر پتانسیل خوبی وجود دارد و ما می‌توانیم به زودی حجم همکاری‌های خود را به هشت تا ۱۰‌میلیارد‌دلار برسانیم.

وزیر انرژی روسیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روس‌ها به تاخیر در ساخت و راه‌اندازی پروژه‌ها و نیروگاه‌ها مشهور هستند، گفت: تاخیر در ساخت نیروگاه یا هر پروژه‌ای توسط روس‌ها را قبول ندارم و با این سوال موافق نیستم. چون شرکت‌های روسی با اطمینان و در مهلت مشخص‌شده قراردادها پروژه‌های خود را می‌سازند و تحویل می‌دهند.

نواک افزود: فعلا که این قراردادها امضا نشده است، بنابراین باید کارگروه تعیین‌شده در طی دو، سه هفته آینده پیشنهاد خود را تهیه و ارایه کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان