بازدید 26412
یک نماینده مجلس در گفت‌و‌گو با «تابناک» تشریح کرد؛

دلایل افزایش بهای ارز در روز‌های اخیر در ایران

امروز بهای دلار به ‌۳۲۶۰ تومان‌ و بهای یورو نیز به ۴۵۰۰ تومان رسید. به رغم تلاش‌ها‌ برای مهار ارز در بازار، بهای انواع ارز در بازار رو به افزایش است و تا کنون همه کارهای‌ دولت برای کنترل این بازار ناکام مانده که البته دلایل مختلفی برای این بازار آورده شده است.
کد خبر: ۳۹۶۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰ 27 April 2014
منافع شخصی افراد، مانع واگذاری باشگاه پرسپولیسامروز بهای دلار به ‌۳۲۶۰ تومان‌ و بهای یورو به ۴۵۰۰ تومان رسید. به رغم تلاش‌ها‌ برای مهار ارز در بازار، بهای انواع ارز در بازار رو به افزایش بوده و تا کنون همه کارهای‌ دولت برای کنترل این بازار ناکام مانده که البته دلایل مختلفی برای این بازار آورده شده که عمده‌ترین آن، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام شده است.

به گزارش «تابناک»، بازار ارز پس از رکود بازار بورس و ‌اجرای فاز دوم هدفمندی، روز‌های پر التهابی را پشت سر می‌گذراند. البته در این میان، نقش دلالان و سوداگران ارز را ـ که می‌خواهند از این آب گل‌آلود ماهی خود را ‌بگیرند ـ نباید بی‌تأثیر دانست. در واقع شاید بتوان گفت، این افراد هستند که اوضاع را با سیاه‌نمایی و بزرگ جلوه دادن مشکلات و با ایجاد جو روانی به بحران تبدیل می‌کنند.

در این میان، نقش دولت بسیار مهم به نظر می‌رسد که باید با مدیریت مناسب، اوضاع را کنترل کند تا به بحرانی که در دولت احمدی‌نژاد دامن مردم را گرفت، دچار نشود. چنانچه دولت ‌احساسی و یا با اقدامات قهری وارد این بازار شود،‌ نتیجه ‌عکس ‌خواهد گرفت و سرانجام‌ شکست سنگینی خواهد خورد‌ و نتیجه کلی آن چیزی جز تورم و فشار به قشرهای کم‌درآمد نخواهد بود.

بنا بر این گزارش، در اوضاع کنونی تصمیمات حساب‌شده و بدون نیت مداخله‌جویانه در جریان بازار و در واقع کنترل روانی اوضاع، شاید بهترین گزینه برای مقابله با سوداگران باشد.

ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره می‌گوید: طبیعی‌ترین علت افزایش بهای ارز و سکه در روزهای اخیر، آغاز گام بعدی در آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی است و البته دولت باید مدیریت بازار ارز و فاز دوم را همزمان با هم داشته باشد.

نماینده مردم بهارستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: ‌آثار روانی هر بار افزایش قیمت‌ها و در هر دوره از آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی وجود داشته‌ و این بار نیز همچون دفعات قبل و بعد نیست.

نکو تصریح کرد: شوک‌های روانی به مراتب اثرات مخرب‌تری از واقعیت‌های اقتصادی دارد و در این میان، ‌نقش دولت در مدیریت روانی جامعه اهمیت بسیاری دارد که از دولت تقاضا داریم به این مقوله توجه بیشتری داشته باشد.
 
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی سودجویانان و التهاب‌آفرینان بازار ارز را سومین دلیل افزایش قیمت روزهای اخیر توصیف و تصریح کرد: انتظار می‌رود دولت با تدبیر تمام، بازار ارز را مدیریت کرده و ضمن به حداقل رساندن آثار روانی با عاملان و سودجویان التهاب بازار به راه‌های گوناگون برخورد قانونی کند.
 
وی ادامه داد: البته دولت نباید در بازار ارز دخالت کند، بلکه باید با مدیریت مناسب این بازار را آرام کند، چرا که دخالت و برخورد قهری در بازارهای ارزی پاسخگو نیست.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با هشدار درباره حضور فرصت‌طلبان و سودجو‌ها در بازار ارز و سکه گفت: معمولا در این مواقع شماری فرصت‌طلب و سودجو که به دنبال منافع خود هستند در کمین می‌نشینند تا از جریانات به سود خود بهره گیرند و در این بین دخالت و نظارت دولت اهمیت ویژه‌ای دارد.

آنچه مسلم است اینکه دولت چاره‌ای جز افزایش حامل‌های انرژی و اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نداشته ‌و ناخواسته گرفتار اقتصاد شکننده و بحران زده‌ای شده ‌که از دولت قبل به ارث برده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد دوری از دامن زدن به التهاب بازار ـ که در روزهای اخیر از سوی برخی افراد سود‌جو و فرصت‌طلب بیشتر شده ـ افزون بر کمک به اقتصاد کشور، مانع ایجاد تورم در بازار خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۶۰
loooooooooooool
looooooooooooooool
تلاشهای دولت!!!
looooooooooooooooool
خودشون گرون میکنن، میگن تلاش میکنیم
loooooooool
ساده ای ها تابناک
خدایی اگر دولت نمیتونه دلار رو کنترل کنه پس اصلا چرا فاز دوم یارانه رو اجرا میکنه مگه به قول آقایان قرار نیست ما به قیمت فوب خلیج فارس برسیم خب این جور که دلار داره بالا میره خب نتیجه اش اینه که بنزین 1000 تومنی تا یه هفته دیگه به قیمت 700 تومنی تبدیل میشه یعنی دلار 3300 تقسیم بر3 میش1100 تومن
و فقط دستمزد مردم سر جاش میمونه و مردم بدبخت میشن نمیتونه انجام نده خب
آقا جان بنزين بشه ٢٠٠٠تومان دلار هم ٢٠٠٠تومان هم تولد راه مى افتد هم درامد دولت بالا مى رود هم ترافيك كم ميشود واصطلاك اتومبيلها وتصادفات و...
از جمشید بسم اله چه خبر ؟!!!
مردم كه دلار و يورو ندارند . خود دولت ارز را به اين قيمت دربازار آزاد به فروش ميرساند .
شیر تو شیر شده وضعیت اقتصادی مملکت
دولت خودش مانع بزرگ کاهش نرخ ارز است و از افزایش آن استقبال میکند , مگر سخنان رئیس بانک مرکزی را فراموش کرده اید.
"این افراد هستند که اوضاع را با سیاه نمایی و بزرگ جلوه دادن مشکلات و با ایجاد جو روانی به بحران تبدیل می‌کنند" موافقم صد در صد!
دلار رفته بالاى ٣٣٠٠ اگر جلوش را نگيريد فاجعه ديكر اتفاق خواهد افتاد
شوك روانى جيه اقا دلار رفته بالاى ٣٣٠٠ گرانى قيمتها بعد از نووز شروع شده والان دارىم وارد فاز دوم كرانى مى شويم واقعا جرا بايد دورو تسلسل گرانى طى شود چه سود از گرانى بنزين و ارز عوامل دولت قبل خوشحال باشند كه با باتلاقى كه براى ملت درست ردند فقط دروغ مى تواند جان سالم به در برد
جمشید بسم الله نرخ تعین میکنه .شابد جمشید اومده مرخصی .خدا رحم کنه.
يكي از عواملي كه باعث افزايش ارز شد خبر كم كردن سود بانكي بود
و عامل ديگر بالا رفتن قيمت بنزين بود كه دولت مي تونه با وارد كردن دلار به بازار قيمت دلار رو پايين نگه داره تا تورم ناشي از اجراي هدفمندي پايين بياد
وقتي سياست مداران وضع جامعه خود را نمي فهمند و بر طبل باطل هدف مند كردن يارانه ها بدون ارتقاء سطح درآمد جامعه مي كوبند چرا نبايد شاهد اين چنين مسائلي در ايران باشيم
پاسخ ها
داش حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
این یک هدفمندی بی هدف هست.چرا باید گازوئیل گرون بشه گازویل که مصرف خانگی نداره و فقط مصرف صنعتی داره و گرون شدنش یعنی دور باطل تورم.
هیچ دلیلی جز بی تدبیری مسئولین ندارد
علت حرف هاي ناپخته سيف در کم کردن سود بانکي است
پاسخ ها
داش حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
من فکر کنم سیف تخصص تو تضعیف پول ملی ایرانه
اين همه صغري كبري چيدي كه در پاراگراف آخر بگي ارثيه دولت قبلي است!!!!!؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
مثل اینکه شما هشت سال پیشو خواب تشریف داشتید!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟
تابناک به نظر شما این موضوع کمی مشکوک نیست ؟ آیا سناریو جمشید بسم الله تکرار نخواهد شد ؟ آیا مهار این بازار کذایی واقعاً سخت است ؟ این افرادی که از ساعت 5 عصر نبض بازار ارز را در دست می گیر ند قابل شناسایی نیستند ؟ به نظر من کسانی که به هر دلیلی اقتصاد یک کشور را تحت شعاع قرار می دهند و کشور را از لحاظ اقتصادی به انحطاط می برند و مملکت را نا امن می کنند هیچ فرقی با ترویست ندارند و به اینها ترویست اقتصادی می گویند و حکم اینها اعدام خواهد بود در حالی که هیچ یک از دولت ها در برابر این اقدام آنها کاری انجام ندادن بنابراین نتیجه می گیرم که دولت ها از افزایش نرخ ارز رضایتمند هستند . همیشه برای من این سوال وجود داشته و خواهد داشت که چرا وزارت اطلاعات برای امنیت اقتصادی و جمع کردن این افراد سود جو معلوم الحال وارد عمل نمی شود ؟ قدرت و توان وزارت محترم اطلاعات بر کسی پوشیده نیست همانطوری که سربازان گمنام امام زمان این شرور اوباش ریگی را از آسمان به پایین آوردند ایا توان بر خورد و جمع آوری این انسان نما های سود جو که فقط و فقط به فکر منافع شخصی خود هستند و اصلا درد جامعه را حس نمی کنند را ندارند ؟ نتیجه اینکه کسانی هستند که نمی خواهند این معضل اجتماع که خیلی از مردم بی گناه را در خود دارد می بلعد حل شود و رضایت مندی کامل دارند
اگر دست دولت در کار نیست ، پس چرا با گذشت 2 هفته از التهابات دربازار ارز هیچ اقدام عملی ننموده است - مردم متوجه شده اند که این اقدام اخیر در بازار ارز با چراغ سبز دولت در حال شکل گیری است ؟؟؟؟ !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
میشه یکی توضیح بده که چرا دولت میخواد قیمت ارز رو بالا ببره؟ یعنی دنبال دردسر می گرده؟ عجب دولت بیکاریه ها!!!!
كاملا واضحه كه كس يا كساني با بر هم زدن دوباره نظام اقتصادي سعي در اعلام هشدار به دولتند در اين ماه اخير دولت در صدد اعلام نام افراد ي بودند كه بر هم زننده اقتصاد كشوربوده و يا بالاترين بدهي راداشتند
اين دلالي ها و آشوبهاي رزي كاملا ساختار داشته و در مواقعي خاص براي ارائه سيگنالهايي شروع مي شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
توهم توطئه!
جالبترین قسمت ماجرا اینه که همیشه قدرت چند تا دلال از دولت بیشتره و همینطور تحلیل بهتری از بازار دارند خوب اگر اینا بهتر میدونند بابا اینقدر ما رو فیلممون نکنید .......... این دولت هم با فروش دلار گرون میخواد کسری در آمد ش رو جبران کنه و طبق معمول تاوان مشکلات اقتصادی رو باید مردم بدهند
نمیدونم چرا یکدفعه یاد جمشید بسم الله افتادم !!!!!!!!!!!! ضمنا ( تابی )دو سه ماهی میشه که نظرات من رو چاپ نکردی .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
دمت گرم
واقعا 1000 تا مثبت هم بدم کمه...
بابا همش دست دولته. برای جبران کسری بودجه
البه این یه نوع درآمد و یه نوع قمار دولت با ارزه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
که اینطور...!!!؟؟
شوک ناشي از کاهش نرخ سود بانکي بي تاثير نبوده است.
اين دولت كارش تمومه دفعه بعد راي نمياره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
دولت قبلی که از این دولت کلی جلوتر بود آورد، اینم انشااله میاره!!
هنوز از خاطرها پاك نشده كه ريس بانك مركزي آن موقعه اي كه دلار به زير 3000 تومان رسيد گفت از سقط بيشتر دلار جلوگيري شود. اين يعني اينكه به قيمت فشار و تورم به به نفع دولت دلار بالا رود.
شیب ملایم افزایش قیمت ها که آقایان فرمودند خیلی خیلی معنی بدی میده .
با سود کلانی که بانکها می دن و واردات اجناس تقلبی و افزایش نرخ ارز و.... تولید نابود شده ودر دراز مدت به نفع دولت ومملکت نیست چرا باید اینگونه باشه واقعا چرا
با عرض معذرت باید بگم که اصلاء اینطور نیست و بهترین دلیل افزایش نرخ ارز در بازار روش دوران آقای احمدی نژاد برای تاءمین کسری بودجها ست. ضمن اینکه منبع درآمد خوبی هم برای دوستان رانت خوار ایجاد میشود. در هر صورات مهم این هست که هر که به فکر خویش جز ملت!
چرا دولت توانایی ندارد کنترل بازار ارز را بدست گیرد نرخ ارز دست خود دولت است سال قبل ارز داشت به حد نرمال میرسید آقای سیف دخالت کردند که می گفتند ارز نباید از 3 هزار تومان کمتر شود/ یک از دلایل پایین بودن ارزش پول ایران بانک مرکزی و دولت است
سلام
من فکر می کنم انتظار مردم از وجود تورم بیشترین تاثیر رو بر افزایش قیمت ها خواهد داشت.
البته افزایش قیمت حامل های انرژی باعث ایجاد انتظار تورمی می گرددو این فضا را برای استفاده سودجویان محیا می نماید.
قرار گرفتن مردم در جریان اطلاعات شفاف اقتصادی می تونه از حرکات هیجانی و شتاب زده بازار جلوگیری کنه.
حتما جمشید بسم الله از زندان مرخصی گرفته!
با وجود این افزایش باز هم دولت توانسته قیمت ارز رو 200 تومان پایین تر بیاره به نسبت همین موقع در سال گذشته!!
واقعا متوجه دلایل شدم!
با سلام این حرف کاملا صحیح است که دولت فعلی سخت ترین و بحرانی ترین اقتصاد را تحویل گرفته اما دلیلی وجود ندارد که از آسانترین راه که همان جیب مردم است به مقاصد خود برسد تا زمانی که زیرساختهای اساسی اقتصاد اصلاح نشود مشکلات همچنان ادامه دارد به طور مثال در رابطه با مصرف سوخت و بخصوص بنزین یکی از بهترین راههای کنترل برسی وضعیت کیفیت ، تولید و قیمت در کارخانه های خودرو سازی است که فقط به یک تیتر تبلیغاتی تبدیل شده است چه بسا با تغییر کیفیت خودرو فقط در بحث مصرف میلیاردها دلار صرفه جویی خواهد شد . پس اگر بخواهیم به جز جیب مردم به مسائل دیگر نیز نگاهی داشته باشیم کاملا عملی و موفقیت آمیز خواهد بود . با تشکر از دولت تدبیر و امید
ردپای جمشید بسم الله را میشه دید!
به نظر اينجانب دولت افرادي كه در اظهارنامه يارانه اعلم نموده اند داري ملك شخصي مي باشند و درآمد بالاي 2.5 ميليون تومان دارند را در اين مرحله يارانه ندهد با اين كار ورود نقدينگي به حامعه خيلي كم مي شودو قيمت سكه و دلار هم كاهش ميابد وقطعاً بدانيد كه اين افراد هم به يارانه نياز تدارند و فقط از روي لج ثبت نام نمودند
بااحساب موارد فوق حداقل تورم 25درصدی داریم که به معنی کاهش 25 درصدی ارزش ریال است .یعنی دلار3000 تومنی میشه 3750 تومن.وبه غیرازاین چاره ای نیست .
عجب !!!
این عده سودجو عجب قدرتی دارند ها !!!!!!
تنها راه مبارزه با دلالان ثابت کردن نرخ ارز میباشد هیچ راه دیگری وجود ندارد، دولت باید یه نرخ ارز ثابت سالیانه رو تعیین کنه نه اینکه دلالها نرخ رو به دلخواه خودشون تعیین کنن ، آخه کجای دنیا صراف و دلال اینقدر باعث تورم در یه کشور میشن ؟
"برغم همه و همه و همه تلاشهایی که میشود"؟ خب اینم پر واضحه که یعنی چی چی. یعنی دولت و حکومت دور از جون کشک و یه مشت مافیا دور از جون بعله دیگه...
اين سوژه نخ نما شده و داستان هر سال ماست و بهايش را مردم عادي مي دهند ، ضمنا" هيچ تلاشي هم جهت رفع آن از سوي هيچكس صورت نمي گيرد چون نه سيستم داريم و نه مديريت.
تنها راه مبارزه با دلالان ثابت کردن نرخ ارز میباشد هیچ راه دیگری وجود ندارد، دولت باید یه نرخ ارز ثابت سالیانه رو تعیین کنه نه اینکه دلالها نرخ رو به دلخواه خودشون تعیین کنن ، آخه کجای دنیا صراف و دلال اینقدر باعث تورم در یه کشور میشن ؟
دلیلش واضحه دلارامون آزاد شد ولی نه برای منوشما برای آقایون.اونا کیفشو میکنن نه ما.همش میگفتن دلارای ما تو بانکهای خارجی بلوکه شده دلار نداریم حالا چه بهانه ای دارید؟
پاسخ ها
داش حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۸
برو عمو کجا دلار های ما آزاد شد.زهی خیال باطل توافق ژنو فعلا یک برنده داره اونم طرف مقابله نه ما.ضمنن دلار های داخلی هم بلوکه شده تا یکم بره بالا دوستان حالشو ببرن
دليل أوردناه بدرد مردم نمي خورد مشكلي از دوش مردم برداريد
با سلام
به نظر من ريشه بسياري از اين معضلات به عدم اعتماد مردم به دولت در هر زمينه مي باشد. عدم صداقت دولت ها در ايران معضل اصلي است.
دولت اگر دخالت نکنه درست میشه
میشه دقیقا بگید کدوم تلاش دولت واسه کنترل نرخ ارز؟؟؟
اگه منظورتون واسه کم نشدن قیمت دلاره که درسته چون بارها دیدیم ولی اگه تلاشی واسه پایین آوردن نرخ دلار شده بگید ما هم بدونیم!!!
هرچی دلار گرونتر بشه درآمد دولتم میره بالا و ...
دلایل افزایش ارز بر حسب اهمیت:
1- افزایش قیمت سوخت باشیب ملایم 75 درصد
2- عدم استقبال مردم از انصراف یارانه ها و درنتیچه کسری بودچه دولت
3- تغییرات اخیر در مورد سود بانکی
4- افت شاخص بورس
5- تورم انتظاری
به نظر من اتفاق خاصی در کشور نیافتاده فقط کافیه متغیرها را کنار هم بگذاریم متوجه خواهیم شد که معقول است متغیر اول تورم 20 درصدی متغیر دوم ثبات قیمت ها در تمام سال متغیر سوم توزیع نقدینگی به صورت رندوم
با سلام

خدمت دوستان عزيز بايد به عرض برسانم وقتي جيبت خالي باشه اين مسائل بوجود مياد دلار و يورو در كشور بسيار كم ميباشد و نقل انتقالات آن بسيار محدود ميباشد و به همين علت دلالان و افراد پر نفوذ و ثروتمند تاثير گذار شدن و گرنه اگه پول دلارهاي نفتي وارد كشور شود مشكلي بوجود نمي آيد اقتصاد كشور ما بر اساس دلارهاي نفتي ميباشد و هيچ راهي وجود ندارد كه اقتصاد ما درست شود به جزء همين دلارهاي نفتي .... خيالتون رو راحت كنم كه اين همه بحثه توليد توليد ميكنن همش بي فايده است و به ضرر مردم
چرا به اقتصاد دان رای ندادین؟
ای بابا...
با اتفاقایی که افتاده یه جراحی وسیع در پیش داریم، خوب به الطبع خونریزی هم باید داشته باشه، خدا به خیر کنه
ارز هم مثل یک کالا شده که هرگونه
افزایش قیمتها بر روی دیگر کالاها بر روی ان
تاثیر مستقیم میگذارد .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس