بازدید 29811

چرا بهای ارز در بازار افزایش یافت؟

کد خبر: ۳۹۵۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶ 26 April 2014
رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی گفت: تا زمانی‌که دولت تنشهای داخلی و بین المللی را کاهش ندهد، منابع ارزی و ریالی خود را تقویت نکند، تیم اقتصادی خود را یک دست و قوی‌تر نکند، نقدینگی جامعه را کاهش ندهد، تولید و تجارت را تقویت نکند، هیچ اتفاق مثبتی در جامعه رخ نخواهد داد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا سبزعلیپور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در سمینار "ایران 93" درخصوص دورنمای اقتصاد ایران در سال جاری گفت: رشد تولید سرانه در جامعه، نرخ بیکاری، نرخ تورم، توزیع درآمد بین آحاد جامعه، متوسط میزان تحصیلات نیروی کار، دسترسی به خدمات آموزشی و بهداشتی، امید به زندگی، میزان تولیدات فرهنگی، تأمین زندگی در زمان بازنشستگی و بیکاری از جمله شاخص‌ های پیشرفت اقتصادی است.

وی افزود: باتوجه به رکود، نرخ بالای تورم و بیکاری و نرخ رشد ناچیز اقتصادی در شرایط فعلی می‌توان گفت که در بیشتر سالهای دهه گذشته، پیشرفت اقتصادی کشور با آنچه می‌تواند مطلوب باشد فاصله زیادی داشته است.

او در پاسخ به چالشهای پیش‌روی پیشرفت اقتصادی کشور گفت: بهره مندی دولت از تیم اقتصادی یکدست و قوی ضروری، عدم کسری بودجه، دسترسی به ذخایر ارزی، رفع مشکلات و اختلافات بین المللی، پرهیز جناههای سیاسی داخلی از ایجاد تنش و درگیری با دولت و چند مورد دیگر برای رفع مشکلات و پیشرفت اقتصادی کشور الزامیست اما در کمال تأسف باید اذعان کرد که هیچ یک از موارد فوق الذکر محقق نشده است.

رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی با اشاره به نرخ تورم در سال جاری گفت: دولت گذشته با توزیع پول بین مردم به بهانه پرداخت نقدی یارانه ها، سنگ بنای کجی را در ایران پایه ریزی کرد.

علی‌پور بازار بورس و بازار ارز را به کفه های یک ترازو تشبیه و اظهار کرد: عواملی همچون بحران اوکراین و لشگرکشی روسیه و اعمال تحریمهای غرب علیه روسیه و خطر بروز جنگ موجب شده تا اتحاد 1+5 تا حدودی متزلزل و آینده توافقنامه ژنو نیز در هاله ای از ابهام رود. افزایش سود سپرده بانکها و جو روانی حاکم بر جامعه درخصوص شیوع گرانی در پی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها موجب شده تا در روزهای گذشته بخشی از نقدینگی مردم از بورس اوراق بهادار خارج شده و به سمت بازار ارز حرکت کند و حتی هزاران حساب پس انداز مردم نزد بانکها بسته شده و پول آنها به سمت بازار ارز و سکه سرازیر شود و همین امر موجب افزایش نرخ ارز و کاهش شاخص بورس شده است.

به گفته وی بازار بورس و بازار ارز همانند کفه های یک ترازو هستند، به طوریکه هریک از آنها پایین رود دیگری بالا می‌آید و فعلاً کفه بورس پایین آمده و کفه بازار ارز بالا رفته که قطعاً این روند ادامه داشته و طی روزهای آینده کفه ارز بالاتر نیز خواهد رفت و این وضعیت تا زمانی‌که آرامش در جامعه حاکم نشود ادامه خواهد داشت.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران خاطر نشان کرد: علیرغم نشانه های مثبت و ثبات اقتصادی که پس از انتخابات ریاست جمهوری شاهد آن بودیم، متأسفانه چشم‌انداز کوتاه مدت اقتصاد ایران روشن نیست و تا دولت تنشهای داخلی و بین المللی را کاهش ندهد، منابع ارزی و ریالی خود را تقویت نکند، تیم اقتصادی دولت را یکدست و قوی‌تر نکند، نقدینگی جامعه را کاهش ندهد، تولید و تجارت را تقویت نکند، هیچ اتفاق مثبتی در جامعه رخ نخواهد داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار