بازدید 4638

تاکید آیت‌الله‌مکارم بر اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها

کد خبر: ۳۹۵۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۸ 24 April 2014
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید گفت: دانشگاه‌ها باید به سطوح عالی اخلاق اسلامی دست پیدا کنند تا در اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها موفق شویم.

به ایسنا، این مرجع تقلید در دیدار اعضای هیات رئیسه دانشگاه پیام نور با وی پیرامون نقش مهم دانشگاه‌ها در توسعه علم و دانش اظهار کرد: دانشگاه‌ها نقش مهمی در اداره کشور دارند؛ چراکه دانشگاه زمینه‌ساز توسعه علم و دانش است.

وی افزود:حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها با توجه به فعالیت‌های علمی که دارند آینده جامعه را می‌سازند و در اصلاح جامعه نیز نقش مهمی ایفاء می‌کنند.

وی در مورد جایگاه دانشگاه در اصلاح جامعه اظهار کرد: دانشگاه و جامعه ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارد به طوری که اگر ناهنجاری در دانشگاه وجود داشته باشد اثر آن را در جامعه خواهیم دید.

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: ضروری است که در دانشگاه‌ها با توجه به تاثیر مهمی که در جامعه دارند سرمایه گذاری شود؛ چراکه امروز جامعه نیازمند توسعه علمی و دانش است و دانشگاه‌ها سهم مهمی در تولید علم دارند.

وی تحقق دانشگاه‌های داخل کشور به معیارهای جهانی را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: اگر دانشگاه‌های کشور به معیارهای علمی در سطح جهانی برسند و دانش آن‌ها به روزرسانی شود دانشجویان ما به تحصیل در داخل کشور افتخار خواهند کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز گفت: علم و دانش به تنهایی کافی نیست و باید دانشگاه‌های ما به سطوح عالی از اخلاق اسلامی نیز دست پیدا کنند.

این مرجع تقلید ادامه داد: باید بدانیم که علم و اخلاق دینی دو بال در جهت تعالی و پیشرفت هستند که باید میان این دو بال تعادل داشت تا بتوان به رشد و کمال دست پیدا کرد؛ زیرا دانش بدون اخلاق آثار منفی در جامعه دارد.

وی گفت:اگر دانش بدون تعهد و ایمان باشد فایده‌ای برای بشر ندارد و ضررآفرین خواهد بود از این رو دانشگاه‌ها باید به اخلاق دینی در کنار تحصیل علم و دانش بها بدهند.

وی نشر علم و دانش به سطح جهان را از وظایف مهم دانشگاه و حوزه های علمیه دانست و اظهار کرد: در گذشته دانشمندان علما، علم و دانش را به کشورهای دیگر صادر می‌کرد اما امروز دانشگاه‌های ما ساختار و فرهنگی غربی به خود گرفته‌اند.

آیت الله مکارم شیرازی اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها را امری مهم خواند و اظهار کرد: همه مسئولان و اقشار جامعه در قبال توسعه فرهنگ اسلامی در دانشگاه وظیفه‌ای مهم بر عهده دارند و باید در جهت اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها گام برداریم تا جوانان در دام فساد فرهنگ غرب گرفتار نشوند.

وی افزود:اخلاق اسلامی باید در دانشگاه‌ها توسعه پیدا کند؛ چراکه آسیب‌های اخلاقی، جوان‌های ما را تهدید می‌کند که در این راستا فرهنگ اسلامی برگرفته از سیره اهل بیت(ره) و پیامبر(ص) نقش مهمی در جلوگیری از خطر فرهنگ غرب در دانشگاه‌ها دارد.

وی همچنین با انتقاد از شعار حقوق بشر غرب و تناقض در رفتار آن‌ها اظهار کرد: غرب ندای دفاع از حقوق بشر سر می‌دهد اما در رفتار شاهد تناقض در این عرصه هستیم و در حالی که دم از حقوق بشر می زنند در رفتار با جاسوسی حقوق واقعی انسان‌ها را زیر پا می‌گذارند.

این استاد حوزه تصریح کرد: باید توقعات فرهنگی از دانشگاه‌ها را افزایش دهیم و دولت نیز توجه بیشتری به این داشته باشد و توقعات خود را در این امر محدود نکنیم و تلاش بیشتری صورت پذیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر