بازدید 27867
واپسین ساعات پیش از افزایش بهای بنزین چگونه گذشت؟

فیلم: صف‌های کیلومتری برای چندصد تومان ناقابل!

اینجا کمتر کسی خبر داشت که رئیس اتحادیه جایگاهداران سوخت کشور از اعمال افزایش نرخ جدید بنزین از ساعت ۱۲ امشب سخن به میان آورده و گفته ‌که سیستم حفاظتی جایگاه‌ها اعلام نموده برای ساعت ۱۲ امشب آماده‌باش باشید و بنابراین افزایش نرخ بنزین از ساعت ۱۲ امشب اعمال می‌شود. برخی از آن‌ها که در صف ایستاده‌اند، وقتی این خبر را از خبرنگار «تابناک» می‌شنوند، بلافاصله گوشی به دست می‌گیرند تا در آخرین ساعات استفاده از غنائم، دیگران را نیز شریک کنند.
کد خبر: ۳۹۵۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۳:۵۴ 24 April 2014
در واپسین ساعات پیش از افزایش بهای سوخت خودروها در راستای اجرای بخشی از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، شاهد صف انبوهی از خودروها در بسیاری از جایگاه‌های عرضه سوخت در کشور بودیم؛ صف‌هایی بعضاً متشکل از خودروهای گران‌قیمت که برای چندهزار تومان پیش افتادن، ساعتی انتظار می‌کشیدند و حضورشان در این صف‌ها، منطق اقتصادی دقیقی نداشت اما به هر حال قرار نیست همه رفتارهایمان به ویژه در حوزه اقتصادی با منطق‌های محکمی همراه باشد!

به گزارش «تابناک»، اینجا کمتر کسی خبر داشت که رئیس اتحادیه جایگاهداران سوخت کشور از اعمال افزایش نرخ جدید بنزین از ساعت ۱۲ امشب سخن به میان آورده و گفته ‌که سیستم حفاظتی جایگاه‌ها اعلام نموده برای ساعت ۱۲ امشب آماده‌باش باشید و بنابراین افزایش نرخ بنزین از ساعت ۱۲ امشب اعمال می‌شود. برخی از آن‌ها که در صف ایستاده‌اند، وقتی این خبر را از خبرنگار «تابناک» می‌شنوند، بلافاصله گوشی به دست می‌گیرند تا در آخرین ساعات استفاده از غنائم، دیگران را نیز شریک کنند.

فیلم: صف‌های کیلومتری برای چندصد تومان ناقابل!

امشب همچون چند شب گذشته، خودروهای شاسی بلند و مدل‌هایی چندصدمیلیونی از برندهای مشهور خودروسازی‌ در صف ایستاده‌اند تا یک باک بنزین آزاد بزنند؛ بنزینی که پس از گران شدن، چندصد تومان تفاوتش خواهد بود و به عبارت دقیق‌تر اگر یک باک ۶۰ لیتری بنزین را امشب دریافت کرده باشید و این ۶۰ لیتر با افزایش ۳۰۰ تومانی همراه شود، در ‌‌نهایت ۱۸ هزار تومان سود در برخواهد داشت که عمرش یک یا دو روز خواهد بود. شاید ۱۸ هزار تومان برای بخشی از شهروندان از طبقه متوسط عدد چشمگیری باشد و به نوعی برخی به توجیه این دریافتی بپردازند، ولی چنین توجیهی برای بخش قابل توجهی از حاضرین در این صف ‌پذیرفته نیست.

صاحبان خودروهای گرانقیمت دقیقاً گروهی بودند که نمی‌توان پذیرفت دغدغه افزایش چندصدتومانی قیمت سوخت برای خودرو‌هایشان باعث شده از استراحت شبانگاهی‌شان بزنند و بخشی از صف‌های طولانی مقابل پمپ‌های بنزین شود. یکی از این صف‌ها در خیابان ولی عصر، تقاطع میرداماد به چند کوچه آن سو‌تر و جنب دیوار باشگاه تنیس استقلال می‌رسد و صف دیگر در جایگاه سوخت خیابان شریعتی، پس از پل سید خندان، آنچنان طولانی است که با لنز تله نیز نمی‌توان ابتدا و انتهایش را دید و همچنان نه حضور یک پراید، که حضور خودروهای چندصدمیلیونی این صف‌ها را به چالش می‌کشد.

فیلم: صف‌های کیلومتری برای چندصد تومان ناقابل!

شب گذشته، مسئولان در راستای اقدامات ‌امنیتی برای جایگاه‌های سوخت‌رسانی اقدامات نامحسوسی را انجام داده بودند و به رصد وضعیت این پایگاه می‌پرداختند و خوشبختانه تا پایان شب گذشته، روند سوخت‌گیری مردمان حاضر در این صف‌ها با آرامش پی گرفته شد؛ اما در عین حال این پرسش ‌ماند که هرچند عدد بزرگی ما‌ه‌التفاوت چند ده میلیون لیتر سوخت با قیمت آزاد جدید و قدیم است و این عدد در مجموع برای دولت، رقمی بزرگ به شمار می‌رود اما مگر هر مصرف کننده خرد به جز چند هزار تومانی که مورد اشاره قرار گرفت، چه سودی می‌کند که چنین صف‌های انبوهی شکل بگیرد؟

در عین حال نمی‌توان دغدغه‌های امثال پیرمرد راننده‌ای که فیلمبردار «تابناک» را جابجا می‌کرد، نادیده گرفت؛ مردی بازنشسته که ‌تاکسی نداشت و با خودروی شخصی پرایدش به کسب درآمد می‌کرد و طبیعتاً ۱۰ هزار تومان نیز برای او رقمی بود و به همین دلیل پس از شنیدن افزایش قیمت بنزین دچار استرس شد و در تلاش بود تا به این صف‌ها بپیوندد. این واقعیت جامعه‌مان است؛ اما چنین دغدغه‌ای دست‌کم برای ۴۰ درصد از حاضرین در صف‌های پمپ بنزین که از ساعت ۱۲ شب گذشته بسیار کمرنگ شدند، قابل ارائه نیست، چرا که کمترین هزینه‌های خودرو‌هایشان بیش از چند باک بنزین بود!

شاید بهتر باشد، وقتی همه مسئولان را بابت کوچک‌ترین اشتباه در تصمیم‌گیری یا اجرای هر تصمیمی مقصر می‌دانیم و سرزنش می‌کنیم، به نقد عملکرد خودمان نیز همت بگماریم و این حقیقت را دریابیم که آنچه در سطح جامعه ـ در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ـ به وقوع می‌پیوندد و تبعاتش بیش و کم دامن‌گیر تک تک اعضای جامعه می‌شود، محصول خطاهایی است که بسیاری از ما در وقوعش سهیم هستیم و یکی از همین خطاهای راهبردی، نگذشتن از چندصد تک یا چند هزار تومان است که حداقل برای طبقه دارای توانمندی مالی‌ هیچ است.

دانلود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۱۸۴
انتشار یافته: ۳۹
سرنوشت هر جامعه ای بازتاب رفتارهای مردم همان جامعه است . برای مشکلاتمان لازم نیست جای دیگر دنبال مقصر بگردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
سنت الهی هست و تغییری هم در آن نیست :
ما سرنوشت قومی را تغییر نمی دهیم مگر آنکه خودشان تغییر دهند ( و یا تغییر کنند)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
اونی که چشمش گشنه است هیچوقت سیر نمیش برادر
آن شنیدستى که در اقصاى غور بارسالارى بیفتاد از ستور
گفت چشم تنگ دنیا دوست را یاقناعت پر کند یا خاک گور
اگه وقت برای مردم ارزش داشت این طور نمیشد
تنها چیزی که تو ایرانما ارزش نداره وقته هرچند ضرب المثل داریم که وقت طلاست و ...
...يه باك هم گرفيتد نمي دونم شايد واسه اونا خيلي تاثير داره
احسان تو بهتره که بیرون از اقصای غور نظر بدی
مقایسه کنید با حادثه سونامی اخیر ژاپن که حتی از یک سوپرمارکت هم ...
احتمالا‌نظر شان‌این بوده‌که‌... هم غنیمت است!!!
صف‌هایی بعضاً متشکل از خودروهای گرانقیمت که برای چندهزار تومان پیش افتادن، ساعتی انتظار می‌کشیدند?!! بابا من بنزین تموم کرده بودم
چند صد تومان نه چند هزار تومان . شاید برا شما ناقابل باشه ولی برا خیلی ها پوله
واقعا دیشب با دیدن صفهای بنزین به ایرانی بودن خودم بالیدم و به شدت افتخار کردم ! واقعا صحنه های زیبایی بود . ممنون تابناک که به خوبی عظمت این عمل ایرانیان را منعکس کردی...
وقتی کلمه" ناقابل" را میاورید معلوم است خودتان دارای خودروی گرانقیمت هستید و این افزایش برای شما " ناقابل" است ولی چند درصد مردم خودروی گرانقیمت دارند ؟
بیاد بیاورید که ایران فقط تهران نیست در شهرستانها زیاد خبری از خودرو های گرانقیمت نیست و افزایش بنزین گلوی مردم عادی را خواهد فشرد چون به تبع افزایش قیمت بنزین و گازروئیل هزینه های حمل و نقل و در نتیجه قیمت تمام شده کالا ها هم افزایش خواهد یافت و این یعنی فشار مضاعف !
ببین یه باک که بقول اینا میشه فقط 18 هزارتومن تو 3 روز باهاشون اینکارو کرده حالا موندم دولت از گرفتاری این مردم که واسه یه باک ناقابل صف و وقت و صد در صد درگیری و.... و دارن با چه روی میگه از یارانه انصراف بدین...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
این نظر هزار تا لایک داره
من پراىد دارم ولى با اىن که مىدونستم قراره بنزىن گرون شه بنزىن نزدم
نبايد افزايش قيمت بنزين را در زمان خاص اعلام كرد جز مصرف بيشتر و اتلاف وقت و حريص ردن مردم فايده اي ندارد...
.... ایکاش این دوست ما که ظاهرا برای یک رسانه عمومی این کاررا انجام میداده و نظرش هم آگاهی رسانی فرهنگی بوده ، با بعضی از این افراد صحبت میکرد و نظرشان را و دلایلشان را برای این کار جویا میشد و فیلم مستند خودرا بصورتی عرضه میکرد که بتواند مفید باشد. ...
متاسفانه این حرص و ولع در شهرهای بزرگ پررنگ تر هم هست. در شهرهای کوچک به دلیل نگرش های خود کنترلی چنین اوضاعی به ندرت پیش می آید.
تو این اوضاع اگه یکی بنزینش تموم بشه و برای نیازش بخواد بنزین بزنه و وقتش هم براش مهم باشه باید چیکار کنه؟ این چه بی فرهنگیه آخه! شکاف طبقاتی در هر جامعه ای وجود داره اما اگر کسی بخواد و تلاش کنه راحت می تونه خودشو بکشه بالا! شاید بشه گفت هر کسی نداره کمتر فکر کرده و بیشتر به درآمد ناشی از جسمش اکتفا کرده . همیشه درآمد ناشی از قدرت جسمس کمتر از درآمد ناشی از قدرت فکریه! اینو تاریخ ثابت کرده!
فكر مي كنم اين رفتارها به دولت ثابت مي كند اجتماع ايران اموزش خيلي چيزها را نديده است كه خود ناشي از عملكرد به شدت غلط دولتها در سالهاي اخير بوده است بنابر اين در توزيع خدمات مانند سوييس و ژاپن نبايد عمل كرد چاشني اعمال قانون نيز لازم است تصور بكنيد در تهران زلزله اي مانند انچه در ژاپن بوقوع پيوست بيايد مردم مطمئنا براي بدست اوردن يك بطري اب ...
رفتار دولت ها و دولتمردان رفتار مردم را حهت دهی میکند....
... آخه یکی دو باک بنزین اضافی کدوم چاله چوله زندگیمونو می تونه پر کنه؟؟؟!!!
هیچی نمیشه گفت فقط باید تاسف خورد
طرف تا این به اصطلاح زرنگ بازیها رو در نیاره ، شاسی بلند سوار نمیشه . ماها در عین بی پولی لارج بازی در میاریم و همیشه هم شپش تو جیبمون یه قل دو قل بازی میکنه .
مگه قرار نیست بنزین 400 تومانی ذخیره در کارت رو بدن دیگه این کارا چیه
صفوف پمپ بنزینها نمادی از فقر، بالاتکلیفی، سر درگمی و مشکلات اقتصادی مردم است و نشان دهنده این است که ما مردم حتی نیازمند چند هزار تومان هم هستیم.
تابناك عزيز، مطمئن باش اگر اين مبلغ ناچيز هيچكس بيكار نبود بياد تو صف، تواز بيرون نگاه مي كني، ... اين ماشين ها نمش ظاهرقضيه است!! زود قضاوت نكن!
ششماه است که هر روز بابت یارانه هاونرخ بنزین به مردم استرس وارد کردید پس توقع بیشتری نداشته باشید و سوالات تابناک را باید مدیران بی تجربه پاسخ دهند
... ما چقدر به آموزش اخلاقی واجتماعی نیاز داریم...
عجایب صنعتی دیدم در این شهر!!! ر بده!
وقتی یک سیتستم معیوبه انتظار دارید یکی از اجزایش ( مثل همین یک مورد صف بنزین) خوب کار کنه!!!؟؟؟؟
عین صف مرغ و سبد کالا و خرید سکه و انبار کردن ارز و تخم مرغ و سیب زمینی و ثبت نام یارانه و مصرف انرژی و فیلم برداری از مراسم اعدام و کف زدن برای زن در حال سقوط طعمۀ حریق از ارتقاع چند ده متری و نردبام آتش نشانی و کیفیت و قیمت خودرو و خواب نمایندگان در مجلس و رفتار با حیات وحش و محیط زیست و مصرف سرانۀ آب و .... ..........
همه به هم میان مگه نه؟
از ماست كه بر ماست. فكر ميكنيد چند درصد مردم واقعا نياز با ايرانه دارند؟
گزارشگران سیمافقط دردنیا رصدکردند وقیمت بنزین راب نصویرکشیدند حال آنکه نگفتند درآنکشور حقوف هم بدلاراست ن ریال ومردباش توهم حقوقت را بریال بگیر...
بعد انتظار هم داريد طرف بياد از يارانه انصراف بده.
خب خيلي هابنزين تموم كردندبناچاردرصف ايستادند.
وقتی دروغ گفتن که گناه کبیره است تو جامعه و.. نهادینه میشه، اونوقته که دیگه اعتماد از بین میره و هیچکی به هیچکی رحم نمیکنه اونوقته که آدمهایی پیدا میشن که از چند هزار تومان ناقابل هم نمیگذرن .کجایند آن مردم بی ادعا که جونشون رو فدای همدیگه میکردن؟
هر چی خسیس تر باشی پولدار تر میشی اگه اینجوری نبودن که پولدار نمیشدن
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی