بازدید 11635

مروی: ظرفیت تولید نفت به 5.7 میلیون بشکه افزایش میابد

کد خبر: ۳۹۵۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۵ 23 April 2014
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از افزایش تولید نفت تا سال 1397 به 5.7 میلیون بشکه در روز و تولید محصولات پتروشیمی از 25 میلیارد دلار به 80 میلیارد دلار تا سال 1400 خبر داد و افزود: راندمان نیروگاه‌های حرارتی از 36 درصد به 57 درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، علی مروی در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس گزارش وزیر نفت در جلسه کمیسیون انرژی ظرفیت تولید نفت با تاکید بر برداشت بیشتر از 26 میدان نفتی مشترک انجام خواهد شد.

وی گفت: ظرفیت تولید نفت از این پس با اولویت برداشت از میادین مشترک انجام خواهد شد. بدین ترتیب 700 هزار بشکه نفت از میادین مشترک یادآوران، یاران و نفت‌شهر و یک میلیون متر مکعب افزایش تولید میعانات گازی در برنامه‌های وزارت نفت است.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: احداث هشت پالایشگاه گازی در عسلویه در دست مطالعه است. بر اساس برنامه‌های وزارت نفت، صادرات گاز به یک میلیارد متر مکعب تا سال 1397 افزایش خواهد یافت که 30 درصد آن صادر خواهد شد. در حوزه محصولات پتروشیمی نیز صادرات این محصولات از 25 میلیارد دلار به 80 میلیارد دلار تا سال 1400 افزایش می‌یابد. در حوزه افزایش تولید و صادرات فرآورده‌ها و جلوگیری از خام‌فروشی، وزارت نفت پروژه‌هایی را دنبال می‌کند از جمله پالایش نفت خام از 1.3 میلیون بشکه در روز به دو میلیون بشکه در روز و میعانات نیز به یک میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد.

به گفته وی، مشارکت در ساخت پالایشگاه خارج از کشور موجب وابستگی کشورهای خارجی به نفت ایران و بی‌اثر شدن تحریم‌ها می‌شود.

مروی با اشاره به سیاست‌های وزارت نفت برای استفاده از ظرفیت و توان بخش خصوصی در صنعت نفت، گفت: کمیسیون انرژی و وزارت نفت بر جایگاه بخش خصوصی به ویژه در شرایط تحریم واقفند. بر اساس بررسی‌های انجام شده و درخواست بخش خصوصی، احداث خط لوله انتقال گاز به پاکستان که در حال حاضر با مشکلاتی روبروست که به درخواست بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه، این پیشنهاد در وزارت نفت در حال بررسی است. بخش خصوصی اعلام کرده با تضمین‌های لازم نفت را از وزارت نفت خریداری، صادر و پول آن را به کشور باز خواهد گرداند.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از مذاکرات وزارت نفت و بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در مخازن نفت و فرآورده‌ها خبر داد.

وی محل تامین منابع لازم برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت را 14.5 درصد درآمد تولید نفت و اختصاص آن به این صنعت اعلام کرد.

مروی از برنامه‌های وزارت نفت برای توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی خبر داد و افزود: صنایع پایین دستی پتروشیمی یا طرح‌های مکمل پایین دستی پتروشیمی از جمله طرح‌های بسیار سودآور و به صرفه است که توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و خوراک آن از سوی وزارت نفت با شرایطی در اختیار این بخش قرار می‌گیرد.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در واکنش به این پرسش که آِیا احتمال تکرار تجربه بابک زنجانی وجود نخواهد داشت؟ گفت: تخلف بابک زنجانی به دلیل واقع شدن در شرایط خاص اتفاق افتاد. در آن مقطع نفت تولید شده ایران روی نفتکش‌ها بر روی آب بود و نمی‌شد کاری کرد. وی نیز تضمین‌هایی داده بود و مسئولان وقت وزارت نفت نیز به وی اعتماد کردند ولی اکنون وزارت نفت تضمین‌های بانکی برای استفاده از توان بخش خصوصی را مورد تاکید قرار داده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دلیل صدور قبض برق و اصلاح آن، گفت: علت محاسبه نادرست قبوض برق در جلسه‌ای از وزیر نیرو را جویا شدیم. وزیر و معاونان وزیر گفتند در مرحله اول دهک‌های پایین را کمتر و دهک‌های بالا را بیشتر افزایش دادیم و صنعت و کشاورزی نیز کمتر از 26 درصد افزایش یافت اما با اشتباهاتی که اتفاق افتاد وزارت نیرو قبوض را اصلاح کرد و کل قبوض دهک‌های پایین را 26 درصد و دهک‌های بالا را نیز به همین نسبت محاسبه کرد اما محاسبات منحنی برای محاسبه قبوض برق دهک‌های پرمصرف همچنان به قوت خود باقی است. به بیان دیگر پرمصرف‌ها پول بیشتری بابت برق پرداخت خواهند کرد.

مروی یادآور شد: با اصلاح محاسبات قبوض برق حدود 80 درصد مصرف‌کنندگان بین یک تا هفت هزار تومان افزایش قیمت را مشاهده خواهند کرد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس با اشاره به تصمیم دولت برای اصلاح نرخ حامل‌های انرژی در فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها، گفت: اثر روانی افزایش قیمت بنزین بر بازار قابل کنترل نیست اما دولت باید با اتخاذ سیاست‌هایی این وضعیت را کنترل کند تا افزایش روانی افزایش نرخ بنزین موجب افزایش بیشتر نرخ تورم نشود.

وی با تاکید بر سیاست وزارت نفت و کمیسیون انرژی بر کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی، گفت: با بررسی‌های مرکز پژوهش‌ها مشخص شده است طی یکصد سال پس از کشف نفت در ایران تنها دو سال بودجه بدون نفت بسته‌ایم. اکثر اقتصاددانان دنیا به ویژه لوکاس پنجمین اقتصاددان دنیا معتقد است اگر بودجه ایران از نفت جدا نشود وضع تورم به همین شکل خواهد ماند و متاسفانه موفق نشدیم هیچگاه وابستگی بودجه را از درآمدهای نفت قطع کنیم.

مروی تصریح کرد: جدایی بودجه از نفت را به صورت جدی در مجلس دنبال می‌کنیم. نشانه‌های آن نیز مشتمل بر اختصاص 14.5 درصد از تولید نفت به صنعت نفت، اختصاص دو درصد از درآمدهای نفتی به مناطق محروم و اختصاص 29 درصد از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی نشانه‌هایی از کاهش وابستگی بودجه به نفت است. در صورت قطع وابستگی بودجه به نفت موفق به تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شویم.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: عادت نکرده‌ایم از بنزین، برق و آب به درستی استفاده کنیم چرا که نرخ آنها به قدری پایین بوده است که گویا مجانی بوده است به همین دلیل مصرف‌مان بهینه نشد. البته با رفع معایب و اشکالات هدفمندسازی یارانه‌ها می‌توان به کاهش و بهینه‌سازی مصرف انرژی سوق پیدا کرد.

مروی با اشاره به آمار مصرف بنزین در فروردین ماه سال جاری، گفت: متوسط مصرف بنزین کشور در روز 62 تا 64 میلیون لیتر است اما این مصرف در اوایل فروردین ماه 77.8 میلیون لیتر بنزین و 20 میلیون متر مکعب CNG مصرف شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار