بازدید 16303
وقتی فقیر و غنی یک جور رفتار می‌کنند؛

صف‌های بنزین را «حرص» به راه انداخته یا «مزیت اقتصادی»؟

چند روزی است، بنزین زدن ‌به یکی از دشوارترین کارها تبدیل شده و صف‌های طولانی آن‌ به یاری کسانی که گالن به دست به جایگاه رفت‌وآمد می‌کنند، کندتر از همیشه حرکت می‌کند؛ اینقدر کند که اگر خودرو کسی با چراغ روشن به صف برسد، ممکن است به پمپ نرسیده بنزین تمام کند و راننده بیچاره مجبور باشد جای موتور نقش آفرینی کند. با این شرایط وای به حال کسی که بخواهد مسافرت برود و ...
کد خبر: ۳۹۵۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲ 23 April 2014
خودروهایی در صف دیده می‌شوند که نرخ کوچکترین لوازم و قطعات به کار رفته در ساختشان به اندازه ده‌ها و صدها برابر نرخ یک‌بار سوختگیری بنزین است تا دریابیم ‌ریشه این صف هر چیزی باشد، اقتصادی و برای ذخیره کردن چندرغاز نیست.

به گزارش «تابناک»، چند روزی‌ است که چهره ‌حوالی نیمه‌های شب شهرهای کشور دیگرگون جلوه می‌کند؛ به محدوده هر جایگاه سوختی که نزدیک شویم، هنوز پمپ‌های بنزین پیدا نشده، صف طولانی خودروهای پارک شده، توجه‌مان را به خود جلب می‌کند، چراکه قرار است بنزین گران شود و برخی هر شب ترجیح می‌دهند، ‌باک خودرو خود را برای ورود به عرصه جهان با بنزین گران‌تر‌ پر کنند!

کافی‌ است یک حساب سرانگشتی کنیم تا دریابیم‌ مزیت اقتصادی نمی‌تواند این صف‌های طولانی را پدید آورده باشد، زیرا در بهترین حالت، از محل پر کردن باک با پنجاه لیتر بنزین و با فرض‌ اینکه نرخ بنزین هزار تومان شود، پانزده هزار تومان حاصل خواهد آمد؛ اگر نرخ بنزین را بیش از این هم فرض کرده و ظرفیت سوختگیری خودروهای صف کشیده را هم بیشتر فرض کنیم، این عدد آنچنان تغییری نخواهد کرد که توجیه‌گر این صف‌های هر شب باشد.

اوضاع به قدری عجیب است که پای صاحبان جایگاه‌های سوخت را هم به بازی صرفه/سودجویی باز کرده و موجب شده، بسیاری از جایگاه‌ها پیش از نیمه شب، با اعلام اینکه سوخت ندارند، ‌تعطیل کرده و منتظر شوند‌ در صورت افزایش نرخ، سود بیشتری بگیرند؛ رویدادی که به گفته رئیس اتحادیه جایگاه‌های سوخت کشور، «کار درستی نیست» و با تقاضا برای ارسال بنزین قابل رفع است.

درست است که به مانند چند سال پیش که کار به آتش زدن برخی جایگاه‌ها هم کشید، شرایط بغرنج نشده، ولی جای شگفتی دارد از میان مردمی که همین چند ماه پیش بابت ایستادن در صف دریافت سبدکالا فریادشان بلند شده بود، بسیارند کسانی که حاضر می‌شوند رنج ساعت‌ها ایستادن در صف را برای پر کردن باک بنزین تحمل کرده و هیچ اعتراضی به کار خود روا ندانند.

چند روزی است، بنزین زدن ‌به یکی از دشوارترین کارها تبدیل شده و صف‌های طولانی آن‌ به یاری کسانی که گالن به دست به جایگاه رفت‌وآمد می‌کنند، کندتر از همیشه حرکت می‌کند؛ اینقدر کند که اگر خودرو کسی با چراغ روشن به صف برسد، ممکن است به پمپ نرسیده بنزین تمام کند و راننده بیچاره مجبور باشد جای موتور نقش آفرینی کند. با این شرایط وای به حال کسی که بخواهد مسافرت برود و ‌گریزی از ایستادن در صف برای رسیدن به راه نداشته باشد.

اگر قائل به این نکته باشیم که دارندگان برخی خودروهای ارزان‌تر را می‌توان به مانند افرادی که از داشتن همین خودرو‌ها هم محروم‌اند، فقیر خواند، باید اذعان کرد که فقیر و غنی رفتار مشابهی در واکنش به گرانی قریب‌الوقوع بنزین نشان داده‌اند تا تحلیل ماجرا دشوار باشد؛ هرچند افرادی که در صف می‌ایستند، مزیت اقتصادی را دلیل می‌آورند و افراد خارج صف، حرص را عامل شکل‌گیری این صف‌ها می‌دانند.

اما دلیل هر چه ‌باشد، صف‌های بنزین به روایت کسانی که در صف می‌ایستند و کسانی که ماجرا را می‌بینند، در جامعه نقل می‌شود، مورد بازخوانی قرار می‌گیرد، روایات گوناگون می‌یابد و در پایان موجی از اضطراب می‌آفریند و همه را به راهی می‌کشاند‌ که احساس نا‌خوشی می‌یابند، ولی این گونه به نظر می‌رسد که اگر ده شب دیگر هم نرخ جدید سوخت اعلام نشود، باز این روند ادامه خواهد یافت.

شاید جا دارد که صف بنزین را نعمتی بدانیم برای بررسی جامعه‌شناسی چرایی وقوع پدیده‌هایی از این دست؛ اینکه دریابیم چگونه جایی ایستادن در صف موجب اعتراض می‌شود و جایی نه، جایی غنی و فقیر در یک ویژگی مشترک می‌شوند، اینکه چرا برخی نگران انبار ‌بنزین با گالن در خانه نیستند و چند هزار تومن نفع اینقدر برایشان زیاد است، چرا کسی مراعات دیگرانی را که واقعا به سوخت‌گیری نیاز دارند، ‌نمی‌کند، چرا زمان تلف شده به چشم افرادی که در صف می‌ایستند، نمی‌آیند و... ؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۵۹
1000% حرص .
پاسخ ها
هادی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
فرهنگ غلط + عدم آموزش و آگاهی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
1000000000%
ناشناس
| Canada |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
در کشورهای پیشرفته قیمت اجناس برخی‌ از سوپر مارکتها برای همان جنس با همان مشخصات حتی تا دو برابر قیمت اجناس در سوپر مارکت‌های ارزانتر که در برخی‌ موارد دیوار به دیوار هم هستند می‌رسد، البته بسیار خلوتتر!!.. برای خیلی‌ از تازه واردین به خصوص ایرانیها این سوال پیش میاید که مگر مشترین این سوپر مارکتها عقلشان کم است که از این سوپر مارکتهای گران خرید میکنند، ولی‌ این دوستان توجو ندارند که مشتریان این سوپر مارکتها اغلب بسیار آگاه و تحصیل‌کرده‌ هستند و دقیقاً به همین علت است که چون حقوق ساعتی‌ آنها از کم کم ۳۰ تا ۴۰ دلار شروع میشود هرگز وقت گرانبهای خود را در صف صندوق سوپر مارکتهای ارزن ولی‌ شلوغ به هدر نمی‌دهند،گذشته از سرویش و رفاهی که آن سوپر مارکت گرنقیمت فراهم می‌کند، از نظر اقتصادی حماقت محض است. و این دست از مردم اگر وقتی‌ داشته باشند ترجیح میدهند در رستوران یا تفریح خرج کنند و پول خور را استفاده کنند ، نه اینکه در صف زیر آفتاب و سرما هدر به دهند و بیشتر مشتریان این سوپر مارکتهای ارزن از افراد بازنشسته، یا بیکار یا با درآمد ساعتی‌ پایین مانند ۱۰ یا ۱۲ دلار میباشند، حالا با این مقدّمه متوجه میشوید چرا در ایران برای همه چیز صف طولانی تشکیل میشود چون متاسفانه میزان عدم اشتغال بسیار بالا و میزان حقوق بسیار پایین است و برای کسی‌ که وقت زیاد دارد صرف می‌کند در کنار خیابان بایستد و چند دلار را ارزانتر بخرد و گرانتر بفروشد و یا که مدّت‌ها در صف به ییستند و مثلا ۲۰۰۰۰ تومن به نفع خود کار کرده باشد،آیا فکر می‌کنید یک دندنپزشک یا مدیر بانک یا کاسب موفق و یا جراح و استاد دانشگاهی که حقوق مکفی داشته باشد مدّت‌ها در صاف بنزین میستد؟! مطعمن باشید که اگر میزان درآمد و بیکاری و درآمد ساعتی‌ در ژاپن یا آلمان هم مانند ایران بود صف‌های طویل برای هر چیزی تشکیل میشد و به اصطلاح هر روز چند نفر زیر دست و پا می‌ماندند!
فردین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
380 لیتر بنزین700 تومنی قبل از سال 93 ذخیره کردم تو خونه الان 1 ماه بیشتره که اصلا پمپ بنزینن نرفتم ربطی هم به حرص نداره
ناشناس
| United States |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
هزینه اصطحلاک خودرو بیشتر از 10 یا 15 هزار تومنی هست که یک خودرو چند ده میلیون تومنی چند ساعت توی صف می ایسته
بلا شك: حرصصصصصص
بدون شك إفرادي كه داريا خود رو هستند مبلغ ناچيز مابه التفاوت نرخ
بنزين فقط مؤيد حرص وطمع است زيرا در جامعه بايد همگي در كمك
به حل مشكلاتمان كوشش كنيم و با إيثار و نوعدوستي وظيفه بدون هزينه
خود را در قبال جامعه انجام دهيم
این چه بازی هست که دولت راه انداخته ؟! میخواهید گران کنید بکنید شرش کنده بشه نه اینه این همه طول بدید و تو جامعه تنش درست کنید مردم هم که ماشالله جو گیر !

این اسمش تدبیره خدایی ؟
پاسخ ها
صمد از تبریز
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
وقتی مردم برای وقت خودشان ارزش قایل نیستند دولت چه کار بکنه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
واقعا همینطوره. یک گران کردن که دیگر این همه طول و تفصیل و هول انداختن در جامعه ندارد.
و البته جای گفتن نیست که برخی از جوانان ما از روی جهالت صبح تا شب در خیابان ها می چرخند در حالیکه بنزین ارزان باید از جیب مردم فقیر پرداخت بشه تا اینها خوش باشند! اگر جای دولت بودم بنزین را به نرخ 3000 تومان می رساندم و یارانه را به سایر بخشهایی که لازم است تزریق میکردم تا اینطور پول مردم فقیر در خیابانها صرف عیاشی عده ای دود نشه!

آنهایی هم که میگن به ما حقوق 3 هزار دلاری بدن و بنزین را گران کنند از بقیه دنیا خبر ندارند، در خیلی از کشورها خبری از بنزین ارزان نیست و حقوقشان هم از ایران کمتر است، مثل هندوستان، برزیل و بسیاری از کشورهای در حال توسعه؛ اما مردم عادت دارند به خودشان کمی زحمت بدن و پیاده برن یا دوچرخه یا سایر وسایل نقلیه عمومی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
اي كاش اول كار يكباره 100%يارانه ها رو قطع ميكردن تا به الان هم بازارها به تعادل رسيده بود .هر روزم ديگه دچار شوك وتورم نمي شديم.
سيد علي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
نه خير ايران ما نفت داره نبايد با كشورهاي فقير مقايسه بشه ايرانيان بايد در رفاه كامل زندگي كنند ...........
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
البته هندوستان فقیر با ایران ثروتمند قابل قیاس نیست اما فقر فرهنگی در نوشتار شما موج می زند که نه از هندوستان خبر داری و نه از کشور عزیزمان ایران!!!!
ناشناس
| Germany |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
ناشناس|IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF|17:56 - 1393/02/03
در جواب شما: کشورهای هند و برزیل جمعیتشون میدونی چقدره؟
هند یک میلیاردو دویست میلیون
برزیل هم 200 میلیون
این دوکشوری که نام بردی مثل ما روی نفت وگاز نیستن(ندارن)
چرا هر چی کشور گدا (مردم) رو با ما مقایسه میکنی؟
عربستان قطر و امارات و ... رو مقایسه کن (امریکا و اروپا پیش کش)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
چرا گز نکرده پاره می کنید. شما چرا نرخ خدمات دیگر و و همچنین قیمت خودرو، هزینه مسکن و غیره را درنظر نمیگیرد. به طور مثال یک کارگر هندی در کویت با روزی سه دلار درامد حاضر به کار است. ولی آیا یک کارگر ایرانی اگر روزی سه دلار بفرستد ایران (10 هزار تومان) بچه هایش گرسنه در خیابان نمی مانند تازه اگر زنده بمانند؟
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
,واقعا متاسفم.احتمالا یه سفر رفته به کشور هندوستان.آقاجون نه از هند خبر داری نه از برزریل.واردات ایران رو از این دو کشور و واردات این دو کشور رو از ایران بررسی کن خودت از حرفت خجالت میکشی
هموطن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
بنده خدا اونها کی میگی کشورشان مثل ما منابع غنی نداند
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
پروفسور خیلی فکر کردی تا این مقایسه رو انجام دادی؟!!! آخه ایران رو با برزیل و هندوستان مقایسه میکنی؟ با کشورهای صادر کننده نفت مثال بزن آی کیو بالا
گفت چشم تنگ دنیا دار را یا قناعت پر کند یا خاک گور
واقعا چه وضعیه! ادم متاسف میشه!
اون از یارانه ها که کسی انصراف نداد، این هم بنزین
چقدر حرص و یا لج بازی!!!
منم نفسم از جای گرم در نمی یاد ولی فرهنگ، فرهنگ فرهنگ
هی هم نگیم بقیه می برند ما هم ببریم! اینکه نشد دلیل!
اینطوری بایدمردم رابه گرانی راضی کرد.
تنها حرص نیست عدم اعتماد....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
مردم بلاتکلیفند صف بنزین شده تفریح و وقت گذرانی جدید!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
هجوم به سینما ها یا حمله به ساندویچ شتر مرغ هم دلیلش عدم اعتماد بود ؟
تاسف
خدایا ؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
جانم؟
امان از شما تهرانی ها ما همین یه ربع پیش زفتیم بنزین زدیم هیچ صفی هم نبود :))
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۴
تو شهرستانها این خبرا نیست. فقط تهرانه...
نه حرص و نه مزیت اقتصادی. این صف ها حاصل بهره وری پائین جامعه است.
بنزین دوست داریم.
ممنون تابناک ولی کو گوش شنوا؟؟فوق اینکه 1هفته بنزین نرخ قدیم داری بعدش چی؟؟؟مناعت طبع بعضی ازمردم ماکجارفته؟قشنگ گفتی فقیر وغنی هم نمیشناسه چرا ؟متاسفم
ترس از معلوم نبودن وضعیت اینده.اخه تو ایران اول کار انجام میدن بعد روش فکر میکنن.معلوم نیست بعد گرون کردن قرار تورم و گرونی به کجا برسه.
حرص
فرهنگ . . .
سلام بی عقلی و عدم حسابگر بودن والی اگر 100 لیتر هم مفتی بدن آخرش چی
مملکت صف ها
نصف عمرمون تو صف بودیم
ديگه عادت كرديمه تا يه خبري بشه ناخوداگاه ميريم توصف.از شير مرغ بگير تا جون آميزاد.
اين صفها نشان دهند حضور هميشگي ماست.
پاسخ ها
سامى
| United Arab Emirates |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
ملت هميشه درصحنه !!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
مردم همیشه در صحنه!!!!
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۳
جالب اینه صف ایستادن هم بلد نیستیم... ای کاش حداقل تو این یکی فرهنگ داشتیم... همه بچه زرنگ شدن!!! همه میخوان جلو بزنن تو صف!!!
بحث مزیت اقتصادی نیست..این رفتار رفته تو خون ما ایرانیا..مثلا رایگان بودن سینما در یک روز رو همه به یاد داریم..یا صف سبد کالا..یاشلوغی عابر بانکها در ساعات ابتدایی واریز حقوق و یارانه و هزار مثال دیگر....
اين صف ها همان ملت هميشه در صحنه است
اولاً اين يه مشكل فرهنگيه شما ميتونيد همه جا اونا ببينيد ، در رانندگى و عدم رعايت حق تقدم ، پشت چراغ خطر كه هنوز سبز نشده عبور ميكنند در صف عابر بانك و الى اخر ثانياً تمام اين كارها ضررش بر ميگرده به خود مردم مثلاً همين يارانه ، اگه هيچكس نميگرفت بيشتر سود ميكردند تا حالا كه گرفتند ، شما فكر ميكنيد دليل افزايش نرخ ارز چيه ، يكيش اينه كه صاحبان سرمايه حساب كردند حالا كه عده قليلى انصراف دادند دولت هم براى تامين منابع مجبور ميشه انرژى را گرانتر كنه در نتيجه تورم بيشتر ميشه و ارزش ريال كم ميشه و رفتند تو صف خريد دلار و دلار گران شد كه همين اشخاصى كه يارانه گير شدند فقط بابت همين يه قلم بايد ده برابرش را پس بدهند. واين موضوع در تمام امور جاريه.
به کجا رسیدیم
فرهنگ مشكل اصلي نه حرص!
آقا شما چطوری فکر میکنید

یه آدم پولدار، که لزوما رانت خوار و بقیه که نبوده.
از اول یاد گرفته چطوری پس انداز کنه، سرمایه گذاری کنه و نظایر اون
فقرا هم تعداد زیادیشون فقط تا پولی در اوردن خرجش کردن رفته
حالا میخواین رفتار پولدارا هم مثل فقرا باشه آخه!؟
اگرچه حرفی که می زنم تلخ هست ولی باید قبول کنیم که توی خیلی از موارد واقعا بی فرهنگ هستیم.
بعضی ها هم برای اینکه کم کاری خودشون رو بپوشنن همش می گن فرهنک ۲۰۰۰ ساله و ...
غافل از اینکه ۲۰۰ سال هست که دارن رو فرهنگ این منطقه کار می کنن. نتیجه را اگه دقت کنیم می شه دید.
اگه دلسوری وجود داره باید از اتفاق هایی هم که تو ۷-۸ سال پیش افتاده نتیجه بگیره و برنامه ریزی بکنه
آنم شنیدستی که اقصای غور
بار سالاری بیفتاد از ستور
گفت چشم تنگ دنیا دوست را
یا قنائت پر کند یا خاک گور
شایداهم ابرازنوعی بی اعتمادی.
نرخ بنزین رو کلا ازاد کنید یارانه هم ندین پولش رو سرازیر کنید تو توسعه حمل و نقل شهری هر سال برای افزایش قیمت اینقدر اورم نداشته باشیم تورم یکباره ۴۰ درصدی بهتره. تا سالی ۲۵ درصد
چرااااااااااااااااااااااااا
خدا چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخه ... تو اون دبه 3 لیتری آب پرتقالت!
يادش بخير در سالهاي نه خيلي دور، رئيس جمهوري داشتيم كه هميشه بيان مي كرد، " توسعه فرهنگي و دانش سياسي بايد در كشور ما حتي نسبت به توسعه اقتصادي در اولويت باشد".
ما اون موقع نمي فهميديم و متاسفانه هنوز هم نكي فهميم.!!!
نمی دونم آیا اگه روزی،کمبودی در کشور به وجود بیاد،این مردم میخوان چه جوری رفتار کنن!!!!!!؟....قطعاً از روی هم رد میشن.
صف چند صد متری سینما ها رو پارسال یادتونه. صف یارانه و عابر بانکها که جای خود. مردم 2-3 سانس وامیستادن تا نوبتشون بشه. اکثرشونم افراد به ظاهر متمول. این حکایت از فقر فرهنگی ما داره و اینکه مردم ما اینقدر وقت خالی دارن. و در واقع بیکارن
اگه اینجوری نبودن که پولدار نمیشدن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها