بازدید 17165

ارزیابی سیف از علل افزایش اخیر نرخ ارز

کد خبر: ۳۹۵۳۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴ 23 April 2014
رئیس کل بانک مرکزی درباره افزایش اخیر نرخ ارز گفت: برخی از تحولاتی که در بازار ارز می افتد به دلایل اقتصادی منطقی بر می گردد و برخی از آن نیز دلایل غیر اقتصادی دارند.

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ ولی الله سیف در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران افزود: دلایل غیر اقتصادی بحث هایی است که در رسانه ها و اظهارنظر ها مطرح می شود که مبنای واقعی ندارد و سوء تعبیرهایی می شود که تاثیر موقتی در بازار ایجاد می کند.

وی اضافه کرد: از بعد عوامل اقتصادی، بررسی هایی که  درباره روزهای اخیر کردیم بخشی از ورودی های بازار بنا به دلایلی با تاخیر انجام شده است و با پیگیری هایی که کردیم آن ورودی ها دوباره عمل می کند و تنها دلیل اقتصادی همین بوده است که در روزهای آینده شاهد تعدیل واقعی این نرخ ها در بازار خواهیم بود.

سیف گفت: ثباتی که در 7 تا 8 ماه گذشته به عنوان وضع بسیار مثبت در بازار ارز داشتیم ، دوباره ایجاد می شود و این نوسان ها ، زودگذر و موقتی است.

وی درباره اینکه آیا نرخ دلار آمریکا به حدود 3 هزار تومان قبل بر می گردد ، گفت: اجازه دهید نرخی را اعلام نکنم ، این ثبات در استمرار ثبات گذشته است گرچه تغییرات جزئی و کوچکی می تواند باشد اما نوسان و افزایش غیر منطقی اخیرمنطق ندارد و حتما به حالت تعادلی که اشاره شد بر می گردد.

ساماندهی نرخ سود بانکی با تورم انتظاری

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید برساماندهی نرخ سود بانکی با تورم انتظاری کرد : هدف همیشگی ما در بحث نرخ سود ؛ حفظ ثبات و حساس بودن روی عواملی است که به طور موقت می تواند تاثیر منفی یا شوک ایجاد کند.

ولی الله سیف افزود: اقتصاد به ثبات نیاز دارد تا تصمیم گیرنده اقتصادی، سرمایه گذار و هر کسی که می خواهد کاری انجام دهد ، بتواند روند امور را پیش بینی و تصمیم گیری کند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ سود بانکی یکی از این متغیرهایی است که باید به ثبات بازار کمک کند و متاسفانه در یک ماه اخیر، رقابت ناسالم شکل گرفته ، عمدتا ریشه در موسسات غیرمجاز دارد.

سیف تصریح کرد : این روند ، بانک ها را هم تحت تاثیر قرار داده و برخی بانک های ما نرخ های غیر اصولی را اعلام کرده است.

سیف افزود: خوشبختانه مدیران بانک ها متوجه این قضیه هستند و بانک مرکزی تلاش می کند جهت گیری غلط را توضیح دهد و شفاف سازی کند.

رئیس بانک مرکزی تاکید کرد : تلاش می کنیم بازار حالت طبیعی خود را داشته باشد و بانک ها بتواند فعالیت های خود را با منطق اقتصادی انجام دهد.

سیف با اشاره به این که کشش تولید ما نرخ های سود بالا نیست ، گفت: تولید در شرایط سختی انجام می شود و باید از تولید مراقبت کنیم.

وی اضافه کرد: یکی از اهدافی که در کنار کاهش تورم داریم ،خروج از رکود است و خروج از رکود جز با تحرک در بخش تولید حاصل نمی شود.

سیف افزود: بخش تولید نیاز به حمایت دارد و نمی تواند نرخ های سنگین سود را تحمل کند و نظام بانکی باید حتما این را درک کند و برای بانک ها هم قابل تحمل نیست زیرا بانکی که نرخ سود بالا می به سپرده گذار می دهد به این معنی است که در جای پر ریسکی باید سرمایه گذاری کند که برای او توجیه اقتصادی داشته باشد ، به همین دلیل باید بانک ها را از پذیرش ریسک های بالا مصون کنیم.

سیف با اشاره به انتظار تورمی رو به کاهش گفت: امسال پیش بینی ما این است که حتما نرخ تورم کمتر از 25درصد شود و نرخ سود بانکی نیز باید به این سمت سوق داشته باشد ، وقتی تورم را زیر 25 درصد پیش بینی می کنیم نرخ سود بالای 20 درصد و 22 درصد دیگر منطق ندارد و این جمع بندی ها و عوامل موثر در تعادل بازار و اقتصاد را باید با هم ببینیم و بانک مرکزی هم دارد با دقت این کار را می کند.

ساماندهی موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز ، جدی است

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد : یکی از جهت گیری های بسیار جدی در سال جاری ساماندهی موسسات مالی و اعتباری غیرمجازی  است که پارسال آغاز کردیم.

ولی الله سیف افزود: اقداماتی که انجام دایم امسال به نتیجه می رسد و تلاش کردیم با آرامش این کار انجام شود و اگر طبیعی پیش نرود از روش های دیگری استفاده خواهیم کرد.

رئیس بانک مرکزی گفت : به کمک مراجع قضایی و انتظامی تلاش خواهیم کرد فعالیت بانکی خارج از نظارت بانک مرکزی انجام نشود و همه این فعالیت ها باید تحت نظارت باشد.

سیف افزود: عمده هدف نظارت بانک مرکزی اطمینان از مصونیت و امنیت لازم برای سپرده های مردمی است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل