بازدید 6136
۱

آخرین وضعیت روغن نباتی قو تشریح شد

کد خبر: ۳۹۵۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵ 23 April 2014
آخرین وضعیت آلایندگی کارخانه روغن نباتی قو و دلایل انتقال و مخالفت‌های مطرح در این زمینه امروز صبح در جلسه‌کمیسیون سلامت شورای شهر تهران بررسی شد.

به گزارش ایسنا، قدیمی - رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری تهران در نشستی که کمیسیون سلامت، محیط زیست پیرامون تعطیلی و پلمپ کارخانه روغن نباتی قو برگزار کرد، در رابطه با روند پرونده آلایندگی این کارخانه گفت:حدود 20 سال پیش و در سال 73 نخستین اقدام برای تعطیلی این مجموعه اعلام شد اما علیرغم اخطارهایی که به این واحد صنعتی در طول سال‌های اخیر داده شده است مسئولان شرکت روغن نباتی قو قدمی را برای رفع مشکلات کارخانه بر نداشته‌اند.

مدیرعامل ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: در آن زمان یک جدول زمانبندی به تائید رسید که قرار شد مسئولان کارخانه طبق این جدول زمان‌بندی به درخواست‌های شهرداری تهران عمل کنند. شهرداری تهران در تمامی موارد خود در خصوص پلمب و اخطارهای کتبی موارد مختلفی از جمله استراتژیک تولید روغن نباتی و همچنین تعداد کارگران را در نظر گرفته است.

شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: در سال‌های 74 تا 79 نیز مجدداً مکاتباتی در حوزه کاهش آلودگی هوا صورت گرفت ولی متاسفانه عزم جدی برای کاهش این آلودگی‌ها و انتقال کارخانه شرکت روغن نباتی قو وجود نداشت.در نهایت در سال 79 مجدداً مکاتبه‌ای از سوی شهرداری به شرکت روغن نباتی قو و مجدداً نکاتی در خصوص انتقال این شرکت ارسال شد.

قدیمی در ادامه تصریح کرد: در سال 84 و بعد از پایان مهلت 10 ساله ، شهرداری منطقه 16 مکاتبه‌ای با مدیرکل سیاسی استانداری تهران انجام داد که در آن نامه به نکاتی در خصوص انتقال شرکت روغن نباتی قو اشاره شده بود و در آن طرح زمانبندی انتقال آن قید شده بود.

مدیرعامل ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران افزود: در آخرین مکاتبه‌ای که در سال 85 شده بود، تصمیمات کارگروه بر این شد که تا زمان ارائه برنامه زمانبندی، از توقف این فعالیت جلوگیری شود اما مجدداً این مجموعه به فعالیتهای خود البته با ظرفیت کمتر، ادامه داد.

وی اضافه کرد: آلودگی صنعتی این کارخانه از سال 73 اثبات شد و حکم در شهریور ماه 92 مجموعه استانداری، شهرداری و فرمانداری آخرین پیگیری‌ها را انجام داده و آخرین پیگیری‌ها نشان می‌دهد کارخانه با حداقل ظرفیت به فعالیت خود ادامه می‌دهد و حداکثر کارگران این کارخانه 300 نفر است.

قدیمی در ادامه تصریح کرد: سال 92 این کارخانه به گروه تولیدی نهان‌گل واگذار شده و در شرایطی که همه تمهیدات طی سالهای اخیر از طریق فرمانداری، استانداری و شهرداری و محیط زیست انجام شده الان به شرایط بحرانی رسیده است.

رئیس ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران با بیان اینکه کارخانه صنعتی روغن نباتی در سال 73 خواستار فرصت 10 ساله شده بود گفت: در آن سال با توجه به استراتژیک بودن محصول، تعداد بالای کارگران و عدم گشایش اعتبارات ارزی با این درخواست آنان موافقت شد، اما هم اکنون پس از 20 سال دو راهکار از سوی مدیرعامل شرکت روغن نباتی قو مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: انتقال کارخانه به زمین خریداری شده در استان قزوین ظرف مدت یکسال آینده یکی از این راهکارهاست که ما نظری در این رابطه نداریم. راهکار بعدی انتقال این کارخانه به استان چهارمحال و بختیاری ظرف مدت شش ماه تا یک سال است که توسط صاحبان کارخانه این اقدام قطعی شده است.

در ادامه حسین‌خانی - سهامدار اصلی کارخانه روغن نباتی قو اظهار کرد: انتقال کارخانه بحث گسترده‌ای است که نزدیک 20 سال در ارگان‌های مختلف پیگیری می‌شود. باید بدانیم که این کارخانه قدیمی و با 60 سال قدمت است و در زمان احداث کارخانه این منطقه خارج شهر محسوب می‌شد و باید بدانیم که خانه سازی در اطراف این کارخانه با علم وجود آلودگی کارخانه و بو انجام شده است. در واقع دیگران برای کارخانه مزاحمت ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کارخانه روغن نباتی آلودگی به شکلی که در رسانه‌ها عنوان می‌شود،‌ ندارد، افزود: موضوع آلودگی که به کارخانه نسبت می‌دهند مربوط به بو و فاضلاب می‌شود. مسئله تصفیه فاضلاب را حل کردیم و بو نیز موضوعی سلیقه‌ای است و این بو بوی گل آفتابگردان و سویا است و بو به شکلی آزار دهنده برای سلامتی مردم نیست.

وی ادامه داد: ما معتقدیم که کارخانه روغن نباتی قو آلودگی ایجاد نمی‌کند حتی دود سفیدی که از دودکش کارخانه مشاهده می‌شود بخار آب است و وضعیت هوا را بهتر می‌کند.

حسین‌خانی با اشاره به اینکه موضوع انتقال کارخانه نیز توسط خود ما در حال بررسی است ولی نیاز به این داریم که بدانیم کارخانه را باید به کجا با کمترین هزینه منتقل کنیم، افزود: برای حل این معضل باید به شکلی عمل کنیم که همدیگر را درک کنیم. در طول این مدت که کارخانه تحت اختیار بنیاد شهید بود اقدامات عملیاتی انجام نداده‌اند و همچنین به دلیل استراتژیک بودن کالا دولت با این کارخانه کنار آمده است.

وی با اشاره به فرسوده بودن ماشین‌آلات کارخانه گفت: در حال حاضر تنها 10 درصد ماشین آلات قابل استفاده است و برای جایگزین کردن این ماشین آلات باید مبلغی بالغ بر 100 میلیارد تومان هزینه کرد. برای این کار نیز به حمایت مسئولان نیاز داریم باید تسهیلاتی از صندوق توسعه ملی به ما اختصاص دهید تا بتوانیم برای انتقال اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: زمینی که قبلا به بنیاد شهید تعلق داشته کاربری کشاورزی دارد و باید برای کاربری مساعدت‌های لازم انجام شود. برای انتقال کارخانه روغن نباتی قو تنها دادن فرصت کافی نیست و مسئولین ارگان‌های مختلف باید برای ایجاد شرایط مساعدت کنند.

حسین‌خانی با بیا ناینکه امیدواریم تا شش ماه آینده مطالبات ما انجام شود گفت: اگر بخواهیم از همین امروز شروع به کار کنیم به دو سال زمان نیاز داریم تا به صورت واقعی بتوانیم کارخانه را به منطقه دیگر منتقل کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر عزم راسخی برای انتقال کارخانه وجود دارد، قبلا امکان انتقال وجود نداشت و فقط زمان می‌خریدند. پیش بینی ما حداقل دو سال دیگر است که با کمک دوستان بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

وی در رابطه با ظرفیت تولیدی کارخانه روغن نباتی قو اظهار کرد: ظرفیت کارخانه تولید 400 تن روغن در روز است که در مقاطعی نیز بالای 400 تن می‌تواند تولید کند. در حال حاضر چون ماشین آلات فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد می‌توانیم 250 تن در روز تولید کنیم که با توجه به سهمیه دولت و تولید آزاد 150 تا 200 تن تولید می‌شود.

حسین‌خانی در رابطه با نیروی کار مشغول در کارخانه گفت: 370 نفر در کارخانه اشتغال به کار دارند با پیگیری شورای کارخانه از طرح بازنشستگی پیش از موعد استفاده کردیم و در حال بازنشسته کردن تعدادی از این افراد هستیم. بنابراین برای مطرح کردن موضوع انتقال کارخانه باید به ابعاد فنی، مالی و کارگری نیز بپردازیم.

به گزارش ایسنا، دانا - مدیرعامل کارخانه روغن نباتی قو در رابطه با نیروی انسانی این کارخانه گفت: 400 نفر نیرو در این کارخانه مشغول به کار هستند که 370 نفر آنان رسمی و 40 نفر پیمانی هستند. این افراد دارای سوابق طولانی در کارخانه‌اند که نمی‌توان زحمات آنان را در طول این سالها با توجه به سختی‌های کار نادیده گرفت. اما با توجه به جبر زمان و مکان باید جابجا شویم ولی باید مشکلات کارگری را نیز در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات کارگری باید برنامه‌ریزی لازم انجام شود و ارگان‌هایی که درگیر هستند نیز کمک کنند. بازنشستگی بار مالی سنگینی دارد و برای این کار باید سازمان‌ها و ارگان‌ها به ما کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه در رابطه با انتقال کارخانه نباید صرفا برخورد رسانه‌ای داشته باشیم و باید منطقی و علمی به آن بپردازیم گفت: حداقل فاصله برای جابجایی کارخانه خارج از شعاع 120 کیلومتری شهر است و بسیاری از کارگرها امکان انتقال به مناطق جدید را ندارند.

در ادامه صالح -نماینده فرمانداری، استانداری و شورای تامین شهرستان تهران در رابطه با عدم انتقال کارخانه روغن نباتی قو، گفت: قبل از هرگونه تصمیمی باید بررسی شود که چرا در این سالها انتقال انجام نشده است. این بررسی نیازمند تشکیل کارگروه تخصصی با حضور نمایندگان مسئول و شناسایی ایرادها است تا تنش‌هایی مانند تجمعات کارگری نیز بررسی شود.

نماینده فرمانداری، استانداری و شورای تامین شهرستان تهران در رابطه با نظر فرمانداری و استانداری تهران در این راستا، گفت: اخذ استعلام‌های لازم از دستگاه‌هایی همچون اداره کل صنعت و معدن استان تهران به عنوان متولی اصلی صنعت و اداره کار و تعاون به عنوان متولی اصلی نیروی انسانی و اداره کل محیط زیست استان و شهرستان برای این کار لازم است.

وی از تشکیل کمیسیون تخصصی از طرف فرمانداری و استانداری تهران در اردیبهشت ماه امسال برای بررسی این موضوع خبر داد و گفت: این موضوع در شورای تامین استان نیز حتما پیگیری می‌شود و با تشکیل این جلسات پروسه زمانی معین می‌شود و در قالب این پروسه اقدامات انجام می‌شود.

صالح با بیان اینکه موضوع تعطیلی کارخانه روغن نباتی قو در این شرایط حتما با اعتراض کارگران و خانواده آنها همراه خواهد بود، گفت: این اقدام تبعات سیاسی دارد و با توجه به موقعیت خاص باید ابعاد مختلف آن بررسی شود.

وی در ادامه گفت: در بازدید میدانی که در 24 خردادماه به همراه مدیر محیط زیست استان تهران و نماینده صنعت و معدن از این منطقه داشتیم موارد مثبتی را در رابطه با آلودگی هوا مشاهده کردیم که نشان می‌دهد 80 درصد مشکلات محیط زیست برطرف شده است. لازم است که قبل از انتقال این کارخانه محیط زیست نیز راهکارهای خود را برای کاهش آلودگی ارائه دهد.

نماینده فرمانداری، استانداری و شورای تامین شهرستان تهران تاکید کرد: از نظر شورای تامین نمی‌شود در مدت زمان محدود کارخانه را منتقل کرد و این موضوع نیاز به بررسی کارشناسی دارد.

در ادامه افضلی از اعضای شورای اسلامی کار کارخانه عنوان کرد: تمام زندگی افرادی که در این کارخانه مشغول به کار هستند، به این کار نیاز دارند و حتی در زمان تعدیل نیرو یکی از کارکنان خود را حلق آویز کرد.

در این میان حافظی رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست از این فرد پرسید اگر مشکل اشتغال این کارکنان برطرف شود مسئله دیگری وجود ندارد؟ که وی پاسخ داد: در حال حاضر مشکل ما اشتغال 350 نفر کارگر در این کارخانه است.

در ادامه شاعری - رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در رابطه با سابقه استقرار صنایع گفت: 17 هزار واحد صنعتی در تهران مستقر شده و در حال حاضر باعث بروز فاجعه آلودگی در شهر تهران شده است. آلودگی هوا از نظر همه شهروندان با وجود اشتغال و سایر مسائل مهمترین مشکل است حتی خانواده این کارگران نیز اعتقاد دارند آلودگی هوا یک مشکل جدی است.

شاعری ادامه داد: تجربه نشان داده است با زمان دادن به جایی نخواهیم رسید و باید یک تصمیم جدی بگیریم و کارخانه پس از ساماندهی کارگران پلمپ شود و این باید در یک زمان بندی کوتاه مدت طی سه تا شش ماه انجام شود در این مدت زمان نیز یک کمیته نظارت، تعهدات را احصاء کند.

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبه دولت در شعاع 120 کیلومتری شهرها نباید صنایع مستمر شوند و باید برای جانمایی صنایع و یا اصلاح فرایند تولید کارخانه اقدام کرد تا آلایندگی و بو نداشته باشد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست شهردار منطقه 16 با اشاره به اینکه در رابطه با انتقال کارخانه روغن نباتی قو باید برخورد منطقی و اصولی انجام شود، گفت: انتقال این کارخانه یک مطالبه عمومی است هرچند که مشکلاتی را ایجاد می‌کند که ممکن است مربوط به بخش مالی، اجرایی و یا مطالبات به حق 400 کارگر مشغول به کار در این کارخانه باشد ولی وقتی مطالبه چند میلیون نفری برای تعطیلی یک کارخانه است باید برخورد منطقی در این رابطه صورت بگیرد.

وی ادامه داد: ممکن است تعطیلی کارخانه اولین گام نباشد اما جزو گام‌های اول است و حتما باید محقق شود. پیشنهاد ما این است که در زمان مشخصی به تعطیلی کارخانه بیندیشیم.

در ادامه اسلامی دبیر شورای عالی منطقه 16 عنوان کرد: این منطقه 40 هزار نفر جمعیت دارد و آلودگی زیست محیطی، صوتی و هوا از مهمترین دغدغه‌های ساکنین این منطقه است که سلامتی افراد را تحت الشعاع خود قرار داده است.

در ادامه یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره کارخانه روغن نباتی قو، گفت: در موضوع آلودگی هوا باید بگویم که خود ما و خانواده‌مان در این شهر زندگی می‌کنیم اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا مطالبات عمومی باید نافی مطالبات اختصاصی باشد؟ رای انتقال این کارخانه 20 سال است صادر شده و اجرایی نشده. ما تنها یک سال است که این کارخانه را تحویل گرفتیم و اقداماتی برای بهینه سازی و توسعه آن انجام داده‌ایم.

وی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های ما انتقال این کارخانه به محل مناسب است اما نمی‌توان برای این موضوع ضرب الاجل تعیین کرد. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا آلودگی شهر تهران با تعطیلی کارخانه روغن نباتی قو برطرف می‌شود و یا اینکه تنها کارخانه روغن نباتی قو باعث آلایندگی در تهران می‌شود. می‌توانم در همین جا بگویم که کارخانه دیگر روغن نباتی وجود دارد که بدون مزاحمت و مشکلات ما به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

عضو هیئت مدیره کارخانه گفت: با توجه به موقعیت خاص این کارخانه ما قبل از برگزاری این جلسه نیز خود را مکلف کرده بودیم که کارخانه را به محل مناسبی منتقل کنیم این تصمیم به دلیل محدودیت‌هایی درباره با حمل و نقل محصولات و مواد اولیه است ولی این انتقال نیاز به پروسه زمان بندی شده و همکاری سازمان‌های ذینفع دارد.

وی ادامه داد: برای حل این مشکل باید به ضرری که به فضای کسب و کار وارد می‌شود فکر کنیم و انگیزه‌های بخش خصوصی را جلب کنیم اما کارخانه‌ای که بعد از واگذار شدن به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری و توسعه وارد می‌شود با اقدام شورای شهر مواجه می‌شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه راحتی - رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با اشاره به تهیه لیست صنایع آلاینده در سال گذشته، گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی مستقر در تهران آلاینده هستند. صنعت روغن نباتی نیز جزو این صنایع است.

وی در رابطه با این واحد خواست که با برنامه زمانی که شورا می‌دهد با این کارخانه همکاری کنند.

حافظی - رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران عنوان کرد: مشکل اعتصابات کارگری مطرح شد اما اعتراض 350 نفر در مقابل اعتراض 40 هزار نفر اهالی آن منطقه و هشت میلیون جمعیت تهران در طول 20 سال مطرح می‌شود.

وی با اشاره به صحبت‌های نماینده فرمانداری، استانداری و شورای تامین شهرستان تهران گفت: اگر شخص رئیس جمهور بداند فعالیت این کارخانه چه ضرری برای سلامتی مردم دارد اجازه ادامه فعالیت به این کارخانه نمی‌دهد. همانطور که می‌خواهد 10 درصد از سهم پرداخت مردم برای هزینه‌های سلامت را کاهش دهد و آلودگی نیز یکی از عوامل موثر بر سلامت است.

وی در رابطه با صحبت‌های یکی از سهامداران کارخانه روغن نباتی قو مبنی بر اینکه این کارخانه آلودگی ندارد و آنچه آلودگی تلقی می‌شود بوی گل آفتابگردان است و بخار آب ناشی از کارخانه برای وضعیت هوا مناسب است، گفت: این دیدگاه علمی نیست و باید برای بررسی مسائل دیدگاه علمی داشت.

حافظی همچنین در رابطه با یکی از اعضای هیئت مدیره که مسئله ورود بخش خصوصی و توسعه در این کارخانه را مطرح کرد، گفت: این فرد قبل از وارد شدن در کارخانه روغن نباتی قو مشغول به کار بوده و در جریان مسائل مربوط به تعطیلی و انتقال این کارخانه بوده است و می‌دانسته که کارخانه حکم پلمپ دارد و مجوزی برای توسعه ندارد.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به شرکت ایرفو و تعطیلی آن در سال گذشته، گفت: این شرکت آلاینده بود و نهایتا تعطیل شد. علاوه بر آن نیز چهار پنج کارخانه دیگر هم وجود دارد که ما مصریم تعطیل شود، ولی بحث کارگری مطرح می‌شود که قانون نیز این مسئله را پیش بینی کرده است. طبق قانون کارگران کارخانه‌های تعطیل شده می‌توانند با مراجعه به وزارت کار بر حسب سنوات کاری خود از بیمه بیکاری نیز استفاده کنند.

حافظی در رابطه با حل مسئله اشتغال کارگران کارخانه روغن نباتی قو گفت: تمام اعضای شورای شهر تهران جلسه‌ای با ‌شورای اسلامی کار برای تعیین تکلیف و بررسی دغدغه این کارگران برگزار می‌کند. معاون خدمات شهری شهرداری تهران قول ایجاد اشتغال این افراد را در شرکت‌های پیمانکاری زیرمجموعه شهرداری با حداقل حقوق 800 هزار تومان به ما داده است و عده‌ای که مایل نباشند در این شرکت‌ها مشغول به کار شوند باید بر اساس مسیر قانونی خود به وزارت کار معرفی شوند.

حافظی در ادامه گفت: اگر مانع نیروی انسانی برطرف شود مشکل جدی دیگری نخواهیم داشت و اگر مقاومتی از طرف کارخانه صورت بگیرد با ظرفیت قانونی محیط زیست استان تهران وارد عمل می‌شویم تا زمانی که فعالیت این کارخانه به طور کامل متوقف شود.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت:‌ انتقال کارخانه یک پروسه زمانی سه تا پنج ساله است ولی ما تصمیم نداریم صبر کنیم. پس از ساماندهی نیروی انسانی خط تولید متوقف می‌شود و مدیران کارخانه روغن نباتی قو نیز سرفرصت مسیر انتقال کارخانه را دنبال می‌کنند چون اگر مجموعه تعطیل شود انگیزه بیشتری برای سرعت دادن به این مسئله ایجاد می‌شود.

حافظی ادامه داد: در جلسه‌ای که با فعالان محیط زیست داشتیم از آنان خواستیم تا واحدهای آلاینده محیط زیست را به کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران معرفی کنند تا بررسی شود تا اگر آلایندگی دارند اما قابلیت اصلاح دارند، اصلاح شوند و در غیر این صورت اقدام دیگری در رابطه با آنان انجام شود. مسائلی همچون آلودگی کارخانه روغن نباتی قو را در سال 93 کمتر خواهیم داشت چرا که اهمیت زیادی دارد. در روزهای اضطرار آمار مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا بیش از 20 نفر می‌شود که باید جدی گرفته شود.

وی در رابطه با احتمال عدم همکاری شورای تامین، گفت: موضعی که شورای تامین در این مورد اتخاذ کرده به دلیل مسئله امنیتی است که آنها را مجبور می‌کند ملاحظات خود را داشته باشند تا ایجاد نارضایتی نشود. البته این موضوع به حقی است و باید دغدغه نیروی انسانی نیز در این مسئله دیده شود.

حافظی تاکید کرد: اگر مسیری که برای انتقال کارخانه روغن نباتی طی می‌کنیم قانونی باشد همه ارگان‌ها همراه ما خواهند بود. شورای تامین قبلا رای پلمپ این کارخانه را صادر کرده و نگرانی در این زمینه نداریم و منتظر اجرای کامل این رای هستیم.

حافظی با بیان اینکه چند کارخانه دیگر در دستور کار برخورد قرار دارد تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات صنایع آلاینده نیروگاه برق بعثت است که تصمیم داریم آن را به موزه تبدیل کنیم. همچنین کارخانه سیمان نیز در دستور کار کمیته ماده 20 قرار گرفته است. کارخانه شن و ماسه نیز واحد دیگری است که به دلیل الایندگی باید با آن برخورد شود.

موضوع دیگری که در این جلسه مطرح شد سوختن زباله‌ها در منطقه 18 شهرداری است که بر اثر خرید و فروش ضایعات ساکنین آنجا ایجاد می‌شود و به گفته راحتی - رئیس محیط زیست شهرستان تهران در شورای تامین مطرح شده و در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱
روغن نباتی قو از شنبه ۱۹/۴/۹۵شروع به تولید روغن میکند جناب اقای حا فظی شرکت روغن نباتی تعطیل نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر