بازدید 7928

نفس مردم گرفته، چه باید کرد؟

کد خبر: ۳۹۵۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲ 22 April 2014
پارسینه نوشت:

 بیابان زایی و تغییر اقلیم مهمترین چالش زیست محیطی مناطق خشک جهان هستند که عوارض ناشی از آنها از جمله آلودگی هوا مردم همه جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

آلودگی هوا اگر چه برای همه افراد و در همه سنین پدیده ای مضر و بیماری زا است،اما طیف وسیعی از افراد از جمله سالمندان، خانم های باردار، کودکان و افراد بیمار آسیب پذیری بیشتری نسبت به آن دارند.

بیشتر آسیب های ناشی از آلودگی هوا مربوط به سیستم تنفسی و ریه ها، سیستم ایمنی، قلب و همچنین سیستم بینایی افراد می شود؛ آسیب هایی که می توانند جبران ناپذیر باشند.

در هر حال نکته اینجاست که در بررسی مواد و ذرات آلوده کننده هوا گردوغبار و ریزگردها بخش مهمی را به خود اختصاص می دهند .

به این ترتیب است که ریزگردها برای همه افراد و به ویژه مردم تهران که مجبورند ترکیبی از ریزگردها و آلودگی هوای ناشی از آلاینده های صنعتی را تنفس کنند، نگران کننده هستند و شاید به همین علت باشد که آخرین تحقیقات انجمن آسم و آلرژی ایران از شیوع 35 درصدی آسم در پایتخت خبر داده و اعلام کرده علاوه بر این تعداد بسیاری از شهروندان تهرانی عوارض اولیه ابتلا به آسم را دارند.

در هر حال چند سالی است که بازار ریز گردها در پایتخت و شهرهای غربی کشور داغ شده و نفوذ گرد و غبار از مرزهای غربی و جنوب غرب کشور میزان آلودگی هوا را به چندین برابر حد مجاز رسانده است، تا جایی که به گفته ˈمعصومه ابتکارˈ رئیس سازمان محیط زیست، آلودگی های ناشی از ریزگردها مشکلی است که به مشکل آلاینده ها و آلودگی هوا اضافه شده است و باید به طور جداگانه به آن رسیدگی کرد.

پدیده ریزگردها تا جایی پیش رفته است که چندی پیش موضوعی جدید در این رابطه مطرح شد و نگرانی های بسیاری ایجاد کرد.

همین چند وقت پیش بود که رئیس دانشگاه محیط زیست از احتمال ورود غبار آلوده به آلودگی های شیمیایی مانند اورانیوم ضعیف شده ناشی از عملیات های نظامی در عراق خبر داد.

خبری که به سرعت تکذیب شد و ˈناصر راست خواهˈ رئیس نظام ایمنی هسته ای کشور، وجود هرگونه غبار آلوده به مواد رادیواکتیو به کشور را تکذیب کرد و در آخر هم معلوم نشد اورانیوم هم به ریه های مردم ایران می رود یا خیر؟!

امسال نیز در آخرین روزهای فروردین، بهار به این ریزگردها و ذرات آلاینده، روی خوش نشان داده، به طوری که اکنون هوای استان خوزستان، در شرایط اضطرار قرار گرفته و هوای کرمانشاه نیز غبارآلود گزارش شده است.

به گفته ˈلاهیجان زادهˈ مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان میزان آلودگی هوای روز گذشته در اهواز و برخی شهرهای استان از جمله آبادان، شادگان و ماهشهر به 600 میکروگرم بر مترمکعب در وضع اضطرار گزارش شده و این در حالی است که حد مجاز وجود ریزگردها در هوای پاک و سالم حدود صد میکروگرم برمترمکعب است.

به این ترتیب، شهرهای دزفول، بهبهان و امیدیه نیز تحت تاثیر این توده گردوغبار قرار دارد، اما غلظت آلودگی در این شهرها کمتر و بین صد تا 300 میکروگرم بر مترمکعب گزارش شده است.

ˈسعید قاسمیˈ مسئول پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه نیز در این زمینه یادآور شد: یک موج گردوغبار که از اواخر جمعه شب هوای استان را متاثر کرده، دید افقی را در شهرستان های قصرشیرین تا هزار متر، سرپل ذهاب تا 3000 متر، گیلانغرب و کرمانشاه تا 4000 متر و بخش مرزی سومار هم تا 2000 متر، کاهش داده، این در حالی است که میزان دید افقی در شرایط هوای پاک و استاندارد، 10 هزار متر است.

هزینه حضور ریزگردها در کشور تنها به سلامتی شهروندان برنمی گردد، بلکه آنطور که ˈپاپی زادهˈ نماینده مجلس گفته است: در حال حاضر بسیاری از صنایع حتی محصولات زراعی در نتیجه هجوم ریزگرد ها دچار مشکلات عدیده ای شدند به طوری که تولیدات کشاورزی و باغی با کاهش 30 تا 40 درصدی روبه رو شده است چرا که گرد و خاک موجود در هوای جنوب کشور عملکرد درختان و محصولات را ضعیف می کند البته این معضل آبزیان منطقه را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

نکته اینجاست که با این همه هنوز هم راهکار مناسبی برای مبارزه با ریزگردها اندیشیده نشده است و نه تنها استان های غربی و جنوبی کشور بلکه پایتخت نشین ها هم قربانیان این پدیده علاوه بر دود و ترافیک هستند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان