بازدید 11270
۸
استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «تابناک»؛

برای انتخاب رئیس دانشگاه، دموکراسی چندان معنی نمی‌دهد

بهتر است مسئولان به محتوا نگاه کنند تا ظواهر ماجرا؛ اینکه بگویند رئیس با انتخاب اساتید بوده اما استادان این گونه احساس نکنند، مشکلی بوجود خواهد آمد که جایی خود را نشان خواهد داد، پس چه بهتر که از هم اکنون در صدد ابهام زدایی از انتخاب رئیس دانشگاه برآیند.
کد خبر: ۳۹۴۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۳ 21 April 2014
انتخاب رئیس دانشگاه به شیوه دموکراتیک یا مجلس خواص؟در شرایطی که انتخاب رئیس دانشگاه تهران به فاز نهایی خود نزدیک می‌شود، ابهامات فراوانی پیرامون شیوه اتخاذ شده به چشم می‌خورد تا جایی که برخی معتقدند می‌بایست سازوکار به کار بسته شده متوقف شده و مورد بازبینی قرار گیرد.

به گزارش «تابناک»، وزارت علوم دولت یازدهم که پس از تمدید نکردن دوران ریاست فرهاد رهبر بر دانشگاه تهران تصمیم گرفت راهی هوشمندانه برای دور ماندن از حواشی انتخاب مستقیم رئیس نماد آموزش عالی کشور اتخاذ کرده و به کمک آرای اساتید این دانشگاه، جایگزین رئیس سابق را معرفی کند، به فاصله دو ماه به نقطه‌ای رسیده که با اهداف از پیش تعیین شده فاصله نشان می‌دهد و همین فاصله موجب بروز انتقادات جدیدی شده است؛ انتقاداتی که طیف‌تر به وزارت علوم مطرح می‌کنند.

بر اساس تصمیمات قبلی، قرار بود در هر دانشکده و با رای اساتید، چند نماینده از میان اعضای هیات علمی با درجه دانشیاری و استادی انتخاب شوند و سپس این منتخبان در شورایی گرد هم آمده و سه نفر را به عنوان گزینه‌های ریاست دانشگاه از میان خود برگزیده و به وزیر علوم معرفی نمایند تا وزیر یکی را رئیس دانشگاه کند اما این شیوه اکنون دست‌خوش تغییراتی شده است.

دکتر احمد نقیب زاده، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این باره به خبرنگار «تابناک» می‌گوید: اختیار انتخاب رئیس دانشگاه به وزیر واگذار شده اما اکنون که وزارت علوم تصمیم گرفته به سنت حسنه دوران اصلاحات، این انتخاب را با نظرخواهی از اساتید به انجام برساند، لازم است نکاتی را مد نظر قرار دهند که متاسفانه مورد غفلت واقع شده است.

برای انتخاب رئیس دانشگاه، دموکراسی چندان معنی نمی‌دهد

وی که با درجه استادی در گروه علوم سیاسی تدریس می‌کند، می‌افزاید: ابتدا قرار بود نقش آن دسته از اعضای هیات علمی که با درجه استادی و دانشیاری مشغول به خدمت هستند، در این انتخاب پر رنگ‌تر باشد ولی اکنون فرم‌هایی میان تمام اعضای هیات علمی توزیع شده تا هر عضو، اسامی سه تن را روی آن بنویسد و این برخلاف آنچه بیان می‌شد است.

نقیب زاده در ادامه با اشاره به اینکه در این روند حتی اعضای جدید الورد و آن دسته از استادیاران که دوره آموزشی خود را می‌گذرانند و جذب‌شان کامل نشده نیز حق رای دارند، می‌گوید: این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در سال‌های اخیر روند استخدامی به گونه‌ای بوده که به نظر می‌رسد وزنه به طرف جریان خاصی سنگین تر شده است چراکه تقریبا نیمی از اعضای هیات علمی در این سالها و به واسطه دولتی با گرایش سیاسی خاص جذب شده‌اند؛ حال آنکه اساتید و دانشیاران اغلب آکادمیک‌تر و البته غیرسیاسی هستند.

این استاد دانشگاه تهران می‌افزاید: جدای این مسایل، سازوکار انتخاب شده نیز ابهام آفرین است چراکه نه آشکار شده چگونه آرای گرد آمده به انتخاب رئیس ختم خواهد و نه مکانیزم صحت سنجی در شمارش آرا بیان شده است؛ راه درست این بود که اساتید هر دانشکده، رئیس دانشکده را با آرای خود انتخاب کنند و روسای انتخاب شده برای دانشکده ها، رئیس دانشگاه را برگزینند یا چند گزینه‌ به این منظور برگزیده و انتخاب نهایی را به وزیر علوم واگذار کنند.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی در ادامه با تاکید بر اینکه برای انتخاب رئیس دانشگاه دموکراسی چندان معنی نمی‌دهد، می‌گوید: در دانشگاه باید اصل بر علم و دانش باشد. یعنی حالا که قرار شده از اساتید نظرخواهی شود، و به نوعی به استادان امتیاز داده‌اند، این اتفاق کامل رخ دهد و به دانش اساتیدی که سالها در این دانشگاه تلاش کرده‌اند، توجه شود که این گونه نشده است.

نقیب زاده در پایان با درخواست از مسئولان وزارت علوم برای به تعویق انداختن انتخاب رئیس دانشگاه تا تدارک سازوکار کامل این انتخاب می‌گوید: بهتر است مسئولان به محتوا نگاه کنند تا ظواهر ماجرا؛ اینکه بگویند رئیس با انتخاب اساتید بوده اما استادان این گونه احساس نکنند، مشکلی بوجود خواهد آمد که جایی خود را نشان خواهد داد، پس چه بهتر که از هم اکنون در صدد ابهام زدایی از انتخاب رئیس دانشگاه برآیند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۱
انتشار یافته: ۸
دانشگاه که مهد دموکراسی خواهیه؟شوخی نکن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
شما برو ببین حقوق استادان دانشگاه تهران چرا یکهو 3 تا 6 میلیون تومان افزایش داشته !!!!
دموکراسی تو روز روشن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
درست است که باید شرایط خاص را در نظر گرفت
اما دموکرلسی بیان میکند همه در برابر قانون برابر هستند ...
اگر شخصی به عنوان ریاست دانشگاهی انتخاب میشود باید بر اساس شرایط یکسان برابر باشد ... نه اینکه آقازاده ای کسی پشتیبان باشد ...
یعنی باید تمامی اساتید توجیه شوند که چرا یکی بر دیگری اولویت یا برتری دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
نه اینکه با افزایش حقوق بعضی اساتید .....!!
به نظر می رسد جناب آقای دکتر نقیب زاده اشتباه می فرمایند. قرار بوده نمایندگان از بین دانشیاران و استادان باشند و کلیه اعصاء هیات علمی در انتخاب نماینده هر دانشکده مشارکت داشته و دارای حق رای باشند و این شامل همه کسانی است که به عنوان عضو هیات علمی در آن دانشگاه استخدام شده اند اعم از قدیمی یا جدید و این هم کاملاً منطقی به نظر می رسد..
بالاخره آقایان قبول دارند که بعضی جاها دموکراسی می لنگد.
هرچند ما کلاً قبول داریم که دموکراسی، کلاً می لنگد.
اینجوری که برنامه چیدن خود دکتر امید هوای ریاست دانشگاه تهران به سرش زده. درود بر استاد شجاع نقیب زاده
ریاست دانشگاه ....به صورت نامشخص و مثلا با انتخاب رای انخاب شد. شما وضعیت این دانشگاه را از ریش سفیدان این دانشگاه بپرسید. انتخاب رئیس دانشگاه نباید سیاسی کاری باشد. دانشگاه.... چه فرقی با دانشگاه تهران دارد؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل