بازدید 3490

آزادی مذاکره کننده طالبان از حبس خانگی

کد خبر: ۳۹۴۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۲ 21 April 2014
یک مقام ارشد مذاکره کننده طالبان که در امارات متحده عربی تحت بازداشت خانگی قرار داشت آزاد شده و به کابل بازگشته است.

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، یک عضو شورای صلح افغانستان تاکید کرد: آقاجان معتصم وزیر دارایی سابق افغانستان در زمان حکومت طالبان طی سال‌های 1996 تا 2001 میلادی از حبس خانگی در امارات آزاد شده و به کابل پایتخت افغانستان بازگشته است.

بر اساس این گزارش، حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان از روند صلح با طالبان حمایت کرده و ظاهرا این اقدام تلاشی برای نزدیک شدن به توافق با طالبان صورت گرفته است. معتصم در ماه فوریه در نشستی که بین مقام‌های دولت افغانستان و طالبان در شهر دوبی تشکیل شده بود شرکت کرده و پس از آن تحت بازداشت خانگی قرار گرفته بود.

مقام‌های غربی و افغان معتصم را یک مقام موثر و بانفوذ در تحولات افغانستان و روند صلح با طالبان ارزیابی می‌کنند. محمد اسماعیل قاسم یار یکی از اعضای شورای عالی صلح افغانستان نیز آزادی معتصم را تایید کرده ولی حاضر به ارائه توضیح بیشتر نشده است.

هنوز مشخص نیست چرا معتصم تحت بازداشت خانگی بوده و چه کسی عامل اصلی بازداشت وی بوده است. معتصم که زمانی از نزدیکان ملا محمد عمر رهبر طالبان بوده 16 مقام ارشد طالبان و دولت افغانستان را برای مذاکرات صلح در شهر دوبی گردهم جمع کرده بود. برای سال‌های زیادی رهبری طالبان مستقر در پاکستان با مذاکره مستقیم با دولت کرزی مخالفت کرده است. طالبان بر این باور است که کرزی رهبر غیر قانونی افغانستان است که توسط آمریکا به قدرت رسیده است.

کرزی پس از 12 سال امسال قدرت را واگذار می‌کند. انتخابات اخیر ریاست جمهوری افغانستان نخستین انتقال قدرت سیاسی قدرت به صورت دموکراتیک به شمار می‌رود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی