بازدید 10383

گزارش دیوان محاسبات دولت را متهم به قانون‌شکنی می‌کند؟

باز هم بحث برداشت غیر‌قانونی از منابع صندوق توسعه ملی و این بار پای حدود چهار میلیارد دلار در میان است. رئیس دیوان محاسبات در نامه‌ای به رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، اعلام نموده که دولت در اواخر سال گذشته، ۴ ﻣﯿﻠﯿﺎرد دﻻر از ﺣﺴﺎب ﺻﻨﺪوق ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻠﯽ ﺑﺮداﺷﺖ کرده است.
کد خبر: ۳۹۴۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۳ 21 April 2014
در خصوص واریز مطالبات ارزی ابهام وجود داردبرخی‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از برداشت غیر‌قانونی دولت از منابع صندوق توسعه ملی خبر می‌دهند.

به گزارش «تابناک»، احمد امیرآبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: «رئیس دیوان محاسبات در نامه‌ای به رئیس‌ این کمیسیون، اعلام کرده‌ که دولت در اواخر سال گذشته، ۴ ﻣﯿﻠﯿﺎرد دﻻر از ﺣﺴﺎب ﺻﻨﺪوق ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻠﯽ ﺑﺮداﺷﺖ ‌و ۲ ﻣﯿﻠﯿﺎرد دﻻر آن را در ﺑﺎﻧﮏ ﻣﺮﮐﺰی ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ رﯾﺎل ﮐﺮده اﺳﺖ».

‌وی این کار ‌را تورم‌زا خواند و گفت: «ﺑﺮداﺷﺖ از ﺻﻨﺪوق ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻠﯽ، تنها ﺑﺎ ﺣﮑﻢ ﺣﮑﻮﻣﺘﯽ رھﺒﺮ و ﻣﺼﻮﺑﻪ ﻣﺠﻠﺲ ‌اﺟﺮا شدنی اﺳﺖ و این کار ‌دولت ﻏﯿﺮﻗﺎﻧﻮﻧﯽ اﺳﺖ.

محمد‌رضا ‌پور‌ابراهیمی درباره این موضوع گفت: بحث برداشت از صندوق توسعه ملی، مربوط به روز‌های پایانی سال گذشته است. گزارشی از طرف دیوان محاسبات تنظیم شده که در آن ‌آمده، حدود ۴ میلیارد دلار از صندوق توسعه برداشت شده است.

این گزارش کلیاتی را درباره‌ این برداشت‌ها و اینکه قانونی است یا نه، مطرح می‌کند. اطلاعات جامعی در مورد اینکه دولت چه کارهایی انجام داده و اینکه این اتفاق چگونه در صندوق توسعه ملی افتاده است، به دست ما نرسیده؛ اما به طور شفاهی در نشستی، معاون اول رئیس جمهور اعلام کرده‌ که این برداشت‌ها کاملا قانونی و بر پایه ضوابط و مقررات بوده است. ما هم به دنبال این هستیم که این اطلاعات شفاف شود.

هم‌اکنون نه می‌توان تأیید کرد و نه تکذیب؛ بنابراین نیازمند این هستیم که گزارش جامعی ‌هم از صندوق توسعه ملی بگیریم و هم از دیوان محاسبات و در یک نشست مشترک درباره این موضوع به جمع‌بندی مشترک برسیم.
 
پور‌ابراهیمی در مورد دخالت بانک مرکزی در این موضوع گفت: بانک مرکزی هم در این موضوع دخیل بوده، چون منابع صندوق توسعه ملی به نوعی مرتبط با بانک مرکزی است و بانک مرکزی جایگاهی است که منابع ارزی کل کشور را مدیریت می‌کند و ورود و خروج ارز تحت نظر این بانک است و در مورد این موضوع می‌تواند اطلاعات کاملی بدهد؛ اما مسئولیت این کار به عهده صندوق توسعه ملی و دولت است.
 
وی در پاسخ به اینکه مطالبات ایران به کجا ورایز می‌شود و آیا وارد صندوق توسعه ملی می‌شود یا خیر، گفت: این مبالغ بابت تعهداتی بوده که دولت پیش از این ایجاد کرده بود. دولت قبلا بخشی از این منابع را برداشته و تبدیل به ریال کرده و هم‌اکنون ارز در حساب‌ها جایگزین می‌شود. قبلا ارز را به عنوان برگ‌ تعهد ‌تحویل داده‌اند و اکنون باید ارز واقعی جایگزین شود.
 
این نماینده در پاسخ به اینکه آیا این مبالغ واقعا وارد می‌شود یا نه، گفت: ما در این مورد ابهام داریم. دو بحث وجود دارد؛ یکی اینکه این مبالغ می‌آید، ولی نحوه آمدنش این گونه است که به حسابی واریز می‌کنند که امکان جابجایی آن برای ما نیست؛ مانند حساب‌هایی که در هند و چین داریم. اما دولت اعلام می‌کند ‌مطالبات به گونه‌ای به حساب‌ها واریز می‌شود که امکان جابجایی دارد و می‌توان آن را در بانک مرکزی تبدیل به ریال کرد.
 
ما برای اینکه این ابهامات برطرف شود، ‌روز سه‌شنبه ‌در کمیسیون اقتصاد نشستی داریم و این موضوع را بررسی خواهیم کرد. گزارش نحوه وصول مطالبات دولت از کشورهای خارج بابت فروش نفت نشان خواهد داد که آیا واریزی‌ها ‌واقعی بوده یا اینکه آیا بانک مرکزی ‌امکان جابجایی وجوه انتقال یافته را دارد یا خیر. اگر اولی انجام نشده باشد که موضوع منتفی است و اگر وجوه قابل انتقال نباشد نیز منابعی‌ نخواهیم داشت که درباره آن صحبت کنیم.
 
وی با بیان اینکه هم در فروش نفت مشکل داریم و هم در انتقال وجوه حاصل از فروش آن، یادآور شد:‌ مبالغی که بابت فروش نفت به دست می‌آوریم، همه به صورت مطالبات است. این مبالغ یا به صورت روپیه در حساب‌هایی در هند است و یا ‌به شکل دلار در حساب‌هایی که در چین داریم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل