بازدید 10190
۴

از آغاز معلوم بود دولت نمی‌تواند به تولید، یارانه بدهد

ما در پرداخت یارانه نقدی‌ مشکل داریم. نخست باید منابع یارانه نقدی استحصال شود و آنچه اضافه آمد، به سلامت و تولید ببریم. وقتی دولت در اصل موضوع کسری دارد، ایجاد تعهد جدید به چه معناست؟ دولت ۱۴ هزار میلیارد تومان در اصل موضوع کسری دارد.
کد خبر: ۳۹۴۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸ 21 April 2014
از آغاز معلوم بود دولت نمی‌تواند به تولید یارانه بدهدیکی از عمده‌ترین وعده‌های دولت برای کنترل تورم و همچنین بالا بردن سطح زندگی، حمایت دولت از بخش صنعت و تولید بود که‌ قرار بود این کار با اختصاص یارانه نقدی به تولید‌کنندگان انجام گیرد؛ اما در روزهای اخیر، وزیر صنعت و معدن نظر دیگری داده ‌و گفته که به تولید یارانه نخواهد داد.

به گزارش «تابناک»، محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه نخستین نمایشگاه توانمندی بانوان در خصوص حمایت از تولید در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: آنچه تا کنون در دولت تصویب شده، تهیه آیین‌نامه اجرایی فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌هاست که در قانون بودجه سال ۹۳ آمده و بسیار کلی درباره اجرای این فاز از قانون توضیح داده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در قانون پیش‌بینی شده که ۱۰ هزار میلیارد تومان از مجموع درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در اختیار بخش تولید، صنعت و حمل‌ونقل عمومی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: نخستین گام، جداسازی این منابع و مشخص شدن سهم هر بخش است که البته وزارت صنعت ‌پیش از تعطیلات نوروز ‌خواسته بود ‌سهم صنعت مشخص شود.

به گفته نعمت‌زاده، آنچه ‌وزارت صنعت مد‌نظر دارد و در جلسه با رئیس‌جمهور نیز مطرح کرده، آن است که بتواند تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکنندگان بپردازد.

وی تأکید کرد: دولت بنای پرداخت یارانه نقدی ندارد و تصمیم دارد، ‌یارانه سود تسهیلات بانکی به متقاضیان پرداخت کند؛ به این معنا که چنانچه فردی بخواهد ماشین‌آلات خود را نوسازی کند، بخشی از سود تسهیلات از سوی وزارت صنعت از سوی دولت پرداخت شود.

نعمت‌زاده در ادامه راجع به‌ توزیع سبد کالا در سال ۹۳ گفت: دولت هنوز درباره ‌زمان توزیع سبد کالا، ‌تصمیم نگرفته، ولی قرار است اگر بشود هر دو، سه ماه یک بار سبد کالا توزیع کند.

بنا بر این گزارش، این گفته‌های وزیر صنعت و معدن در مجلس شورای اسلامی، بازتاب گسترده‌ای داشت، به گونه‌ای که نمایندگان مجلس را نگران کرد؛ از جمله معترضان به این سخنان، مهرداد لاهوتی و خود رئیس مجلس بود که نگرانی خود را در این باره نشان دادند.

این گزارش می‌افزاید، روز گذشته، رئیس مجلس شورای اسلامی پس از اظهارات وزیر صنعت در صحن علنی، با انتقاد از اظهارات اخیر نعمت‌زاده، مبنی بر ‌اختصاص نیافتن سهم قانونی تولید از درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: من از مصاحبه اخیر شما نگران شدم. شما فرمودید، سهمی به تولید از درآمدهای هدفمندی داده نمی‌شود، در حالی که وزارت صنعت، ملزم به اجرای قانون است و بنا بر قانون باید سهم تولید و کشاورزی از بخش هدفمندی پرداخت شود، وگرنه چرخه گذشته تکرار شده و مشکلات تولید ادامه می‌یابد.

وی تأکید کرد: ما شما را فرد حکیم در صنعت می‌دانیم. سهم تولید را از دولت بگیرید تا تسهیلات بانکی ارزان‌تر در اختیار تولید قرار گیرد.

اما برخی ‌نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظر دیگری دارند و موافق سخنان نعمت‌زاده‌ بر این باورند که با وضعیت کنونی‌ یارانه‌ها، پولی برای دولت‌ نخواهد ماند تا در بخش‌های تولید و سلامت هزینه شود. بنا بر قانون بودجه سال ۹۳ قرار بود، ۱۰ هزار میلیارد از محل درآمد‌های یارانه‌ها در بخش تولید هزینه شود.

غلامعلی جعفر‌زاده امین‌آبادی‌ اعلام کرد: وزیر صنعت گفته است، نمی‌تواند به تولید کمک نقدی کند. من از روز اول هم گفتم که محال است دولت بتواند با این روش به تولید، سلامت، توسعه عمرانی و بیمه بیکاری کمک کند. نوع تعریف دولت از آغاز اشتباه بود.

وی افزود: هدفمندی یارانه‌ها کپی‌برداری از لایحه دولت گذشته است؛ بنابر‌این، کار بهتر و بیشتری نمی‌توان انجام داد. از آغاز مشخص بود و این چیز عجیبی نیست که هم‌اکنون نمایندگان و رئیس مجلس می‌گویند چرا آقای وزیر گفته ‌نمی‌تواند به تولید کمک کند.

این نماینده همچنین خاطرنشان کرد: ما در پرداخت یارانه نقدی‌ مشکل داریم. نخست باید منابع یارانه نقدی استحصال شود و آنچه اضافه آمد، به سلامت و تولید ببریم. وقتی دولت در اصل موضوع کسری دارد، ایجاد تعهد جدید به چه معناست؟ دولت ۱۴ هزار میلیارد تومان در اصل موضوع کسری دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: باید ۲۲ میلیون ‌تن انصراف ‌دهند تا مشکل پرداخت یارانه نقدی حل شود. مازاد بر این را می‌توان در جای دیگر هزینه کرد. وزیر صنعت حرف عجیب و غریبی نزد و چیزی گفت که از آغاز کار مشخص بود. من نمی‌دانم دولت از کجا می‌خواهد بیاورد؛ اما این منابع و مصارف، پولی برای تولید و سلامت باقی نخواهد گذاشت. اینکه می‌گفتیم دولت تعهد ایجاد نکند، به همین دلیل بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۴
خیلی جالبه . حالا که انصراف دادیم می گه نمیشه؟ !!!!
پس پول افزایش نرخ بنزین و گازوییل و گاز و .... قرار تو جیب کی بره فقط وعده های پوچ و تو خالی
اگر دولت از پرداخت یارانه صرف نظر کند با فراغ بال میتواند مشکلات عمومی را حل نماید
حتما کمک به صنعت خودروسازی!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان