بازدید 7481
معاون سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد

مخالفت محیط زیست با انتقال آب خزر به کویر

کد خبر: ۳۹۴۴۸۲
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۳ 20 April 2014
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مخالفت سازمان محیط زیست با انتقال آب دریای خزر به کویر سمنان، گفت: قاچاق، علت عمده کاهش ماهیان خاویاری است.

به گزارش فارس، پروین فرشچی امروز در نخستین نشست خبری خود در سال جاری که در محل سازمان محیط زیست برگزار شد به تهیه پیش نویس آب‌شیرین‌کن توسط سازمان محیط زیست اشاره کرد و گفت: این پیش‌نویس برای اجرا باید به تصویب دولت برسد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست همچنین به همکاری ایران در برنامه منطقه‌ خزر اشاره کرد و ادامه داد: این برنامه از سال 1298 آغاز شده و بزرگترین دستاورد آن ایجاد کنوانسیون تهران است.

وی با بیان اینکه در کنوانسیون تهران 4 پروتکل ایجاد شده است ابراز داشت: دو پروتکل مربوط به آلودگی نفتی و خشکی و دو پروتکل مربوط به تنوع زیستی و اثرات آلودگی محیطی است که قرار است طی ماه آینده در ترکمنستان دو پروتکل نهایی به امضا برسد.

به گفته معاون سازمان محیط زیست مقرر شده در سال 2015 میلادی یک گشت‌ بزرگ دریایی  ایجاد شود و پایش‌های دریایی به صورت ملی انجام پذیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون به دنبال یافتن مقصر درباره آلودگی دریای خزر، عمان و خلیج فارس نیستیم گفت: از آنجایی که نوع آلودگی‌ها متفاوت است در صدد حل این معضل هستیم به طوری که در اکثر آلودگی‌های ناشی از آذربایجان مربوط به آلودگی‌های نفتی و آلودگی‌های ناشی از ایران به بخش‌های کشاورزی، زباله، فاضلاب مربوط می‌شود.

به گفته فرشچی مسئولیت گشت‌های دریایی در سال 2002 و 2005 بر عهده ایران بوده است و این مسئولیت در سال 2015 نیز به ایران واگذار خواهد شد.

وی ضمن انتقاد از کمبود محیط ‌بان در مناطق ساحلی اضافه کرد: لازم است افراد بیشتری در مناطق ساحلی خدمت کنند ضمن آنکه آموزش‌های لازم را نیز باید به افراد و نیروها ارائه داد.

معاون سازمان محیط زیست از امضای تفاهم‌نامه‌ای با نیروی دریایی سخن به میان آورد گفت: یکی از موارد این تفاهم‌نامه افزایش تعداد نیروهای محیط‌بان در مناطق ساحلی است.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون یگان حفاظتی در مناطق ساحلی مستقر است اما این مناطق فاقد گارد ساحلی بوده و بنابر این توجه به این مسئله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

فرشچی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در برخی از مناطق حفاظت شده دریایی فعالیت‌های اقتصادی توسط افراد خاص انجام می‌شود گفت: در همه فعالیت‌ها فرآیند ارزیابی زیست محیطی اجرا می‌شود که از پیچیدگی خاصی نیز برخوردار است و این مسئله صحت ندارد و می‌توان گفت تهمت است و هیچ دلیل و مدرکی در این باره وجود نداشته چرا که این امر خلاف اخلاق است.

وی با بیان اینکه روند ارزیابی و صدور مجوز در سازمان محیط زیست بسیار پیچیده است افزود: این در حالی است که در سال‌های گذشته بسیاری از موارد زیست محیطی در کشور نادیده گرفته شد و بسیاری از موارد توسعه با وجود اینکه مجوزی را اخذ نکرده بودند اجرایی شدند.

وی درباره ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در مناطق ساحلی یادآور شد سازمان محیط زیست در این باره وظیفه نظارت را عهده‌دار است و مسئولیت اصلی بر عهده وزارت نیرو است.

به گفته معاون سازمان محیط زیست 17 روز گذشته نیز رئیس سازمان محیط زیست تذکر جدی را در این باره به وزارت نیرو داده است اما تا کنون پاسخی را از سوی این وزارتخانه دریافت نکرده‌ایم

وی همچنین به از بین رفتن ماهیان خاویاری دریای خزر اشاره کرد و گفت: از بین رفتن ماهیان خاویاری دریای خزر ناشی از دلایل متعددی است که از جمله می‌توان به ساختن سدها و همچنین قاچاق و صید ماهیان خاویاری اشاره کرد.

به گفته فرشچی هم اکنون در بازارهای جهانی قیمت یک کیلو خاویار برابر با 5 هزار دلار است این در حالی است که به دلیل افزایش میزان صید و قاچاق ماهیان خاویاری میان کشورهای منطقه قیمت یک کیلو خاویار  در بازارهای منطقه‌ای 150 دلار است.

وی با بیان اینکه در دهه 90 تا 3 هزار تن خاویار در سال تهیه می‌شد اضافه کرد: کنوانسیون بین‌المللی تجارت گونه‌های وحشی در سال 2011 تصمیم گرفت تا میزان کمتری از ماهیان خاویار صید شود به طوری که سقف برداشت خاویار را میان کشورهای منطقه در سال 250 تن در نظر گرفت.

به گفته معاون سازمان محیط زیست این در حالی است که میان 5 کشور منطقه به دلیل کمبود خاویار حتی میزان صید خاویار به سقف در نظر گرفته شده نرسید.

وی بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران در سال 2011، 30 میلیون بچه ماهی را به دریای خزر رها کرد.

فرشچی یادآور شد: به دلیل اهمیت گونه‌های خاویاری پیشنهادی از سوی کشورهای منطقه مطرح شد که به مدت 5 سال هیچ گونه ماهی خاویاری از دریای خزر صید نشود، این پیشنهاد را ترکمنستان مطرح و ایران حمایت جدی کرد.

فرشچی درباره انتقال آب دریای خزر به کویر سمنان گفت: این مسئله گریه‌آور است چرا که این امر می‌تواند تبعات بسیار بدی را از لحاظ اکوسیستم دریای خزر و همچنین برای محل انتقال آب به دنبال داشته باشد.

وی گفت: چه تضمینی وجود دارد که آب انتقال یافته به کویر سمنان در آن منطقه باقی بماند ضمن آنکه این امر طبیعتا تبعات منطقه‌ای نیز را به دنبال خواهد داشت.

معاون سازمان محیط زیست خاطر نشان کرد: درباره انتقال آب دریای خزر به کویر سمنان هیچگونه مجوز و تعاملی با سازمان محیط زیست صورت نگرفته است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار