بازدید 2989

افاغنه و پاکستانی‌ها از عوامل انتقال مالاریا

وجود عواملی می‌تواند سبب بازگشت مالاریا شود از جمله تغییرات آب و هوایی به‌خصوص وجود بارش‌ها، جابه‌جایی جمعیت‌ها مانند ورود افاغنه و پاکستانی‌های آلوده به مالاریا، که این عوامل مستعد کننده در کنار هم و وجود ناقل بیماری باعث بازگشت بیماری مالاریا می‌شوند.
کد خبر: ۳۹۴۴۰۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱ 20 April 2014
کارشناس مالاریای دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در سال 1372 حدود 20 هزار نفر در استان به مالاریا مبتلا می‌شدند اما هم‌اکنون سالانه کمتر از پنج مورد ابتلا به مالاریا را شاهد هستیم.

"مهدی صفاری" در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دو گونه مالاریا انسانی در ایران وجود دارد که فالسیپاروم نوع بسیار خطرناک و کشنده و ویواکس هم نوع دیگری از آن است و این بیماری به وسیله پشه آنوفل منتقل می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه انتقال مالاریای فالسیپارم در استان کرمان از سه سال پیش به صفر رسیده و تنها یک یا دو مورد از نوع ویواکس آن هم در جنوب استان رخ داده است.

صفاری به اقدامات از بین بَرنده ناقل بیماری مالاریا اشاره و تصریح کرد: سالی دوبار مناطقی که قبلاً آلوده به مالاریا بوده‌اند سمپاشی می‌شوند و با نوزاد پشه آنوفل (لارو) با انجام عملیات لاروکشی مبارزه می‌شود.

کارشناس مالاریای دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: وجود عواملی می‌تواند سبب بازگشت مالاریا شود از جمله تغییرات آب و هوایی به‌خصوص وجود بارش‌ها، جابه‌جایی جمعیت‌ها مانند ورود افاغنه و پاکستانی‌های آلوده به مالاریا، که این عوامل مستعد کننده در کنار هم و وجود ناقل بیماری باعث بازگشت بیماری مالاریا می‌شوند.

صفاری گفت: هم‌اکنون نیز مناطق در معرض خطر به ویژه در شهرستان‌های جنوب استان پشه‌بند آغشته به حشره‌کش توزیع و همچنین عملیات بیماریابی یعنی شناسایی افراد آلوده به مالاریا و درمان به موقع انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: شناسایی و درمان به‌موقع بیماران حائز اهمیت است چراکه در این‌صورت هم فرد آلوده سریعاً درمان و هم از آلودگی منطقه جلوگیری خواهد کرد.

کارشناس مالاریای دانشگاه علوم پزشکی کرمان یادآوری کرد: در سند چشم‌انداز افق 1404 باید مالاریا به طور کلی در ایران حذف شود که در مدت کمتر ازپنج سال توانستیم مالاریای فالسیپاروم را در استان کرمان حذف کنیم و پیش‌بینی می‌شود تا دو سال آینده نیز نوع ویواکس نیز به طور کلی از استان حذف شود.

صفاری در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه کاهش ابتلا به مالاریا در کل کشور دیده می‌شود به طوری‌که در سال 1372 حدود 60 هزار نفر به ویژه در سه استان جنوبی (سیستان وبلوچستان،هرمزگان وجنوب کرمان) به مالاریا مبتلا می‌شدند اما خوشبختانه در حال حاضر سالانه کمتر از 400 نفر ابتلا را در کشور شاهد هستیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی