بازدید 13003
مردم خزانه پس از 20 سال نفس تازه مي‌كنند

خداحافظي «روغن نباتي قو» از تهران

کد خبر: ۳۹۴۲۶۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۲ 20 April 2014
 کمیته مشترک شورای شهر تهران، اعضای هيات مدیره و مدیران شهری، این هفته تكليف كارخانه روغن نباتي قو را مشخص مي‌کنند. آخرین رایزنی‌ها حاکی از این است که سرانجام پس از 20 سال اين كارخانه به خارج از تهران منتقل مي‌شود.

به گزارش مهر، مردمي كه در همسايگي ترمينال جنوب هستند، سال‌هاست ريه‌هايشان پر مي‌شود از بوي نامطبوع روغن سوخته كارخانه روغن نباتي قو. هرچند که مدتي است اين كارخانه فعاليت‌هايش متوقف شده و كارگرانش بيكار شده اند.

 30 فروردين ماه سال جاری اولین روز كاري اين كارگران بود كه در 2 سال گذشته بارها نسبت به تعديل نيرو و تاخير در دريافت حقوقشان اعتراض داشتند. روز چهارشنبه تصميم نهايي براي نحوه انتقال آن به بيرون تهران گرفته مي‌شود و تا دو ماه آينده نيز كارخانه قو براي هميشه از تهران مي‌رود.

 اوايل سال 73 بود كه به دلیل روند فعاليت كارخانه و ايجاد مشكلات زيست محيطي و شكايات عديده از مزاحمت‌هاي ناشي از فعالیت آن، زمزمه‌هاي رفتن اين كارخانه به گوش رسيد. بر اساس شكواييه اهالي، شهرداري بر اساس بند 20 ماده 55 قانون شهرداري‌ها اقدام به صدور راي تعطيلي كارخانه در 16 فروردين سال 73 با پيش‌بيني مهلت 3 ساله مي‌كند كه به دليل اعتراض نكردن به راي صادره قطعي و لازم‌الاجرا شد. اما مدير عامل وقت كارخانه طي نامه‌اي در 25 بهمن همان سال درخواست مهلتي 10 ساله براي انتقال كارخانه را می‌کند. با پذيرش آن به طور مشروط با ارائه تمهيدات و ابلاغ به شهردار منطقه 16 طي نامه‌اي موضوع پيگيري می‌شود كه مديريت كارخانه نسبت به تعهدات خود عمل كند. اما بر خلاف وعده‌هاي قبلي، اين كارخانه همچنان به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.

 28 اسفند سال 84 شهرداري منطقه از مدير كل سياسي انتظامي استانداري در خواست توقف فعاليت كارخانه را مي‌كند. با هماهنگي شوراي تامين استان مقررمي شود مدير عامل سازمان اقتصادي كوثر به عنوان متولي براي حفظ سلامت شهروندان برای رعايت مقررات نسبت به ارائه طرح زمانبندي انتقال تا تاريخ 20 خرداد 85 به فرمانداري تهران اقدام كند.

از آن زمان شهرداري منطقه طي مكاتبات متعدد از معاونت سياسي و انتظامي فرمانداري تهران درخواست طرح زمانبندي انتقال كارخانه قو را برابر توافقات جلسه هماهنگي شوراي تامين استان مي‌كند كه بي‌پاسخ مي‌ماند.

در ارديبهشت ماه سال 87 مكاتبه‌اي با رياست سازمان صنايع و معادن انجام و ضمن اشاره به پاسخگو نبودن فرمانداري پيشنهاد مي‌شود موضوع در كارگروه صنعت و معدن مورد بررسي قرار گيرد. با توجه به شكايات متعدد در 22 اسفند سال 90 راي نهايي تعطيل از سوي شوراي شهر  صادر و در آن قيد مي‌شود كه كارخانه مذكور بايد تا پايان شهريور 92 نسبت به انتقال به خارج از شهر اقدام كند.

پس از آن نامه‌اي در 9 مهر سال 92 به معاونت سياسي انتظامي فرمانداري تهران براي پيگيري ارسال مي‌شود كه بي‌پاسخ مي‌ماند. در اين مدت كارخانه به يك شركت خصوصي به نام شركت نهان گل واگذار شده است. اما دوباره پرونده كارخانه نيمه تعطيل قو دوباره در سال 93 باز مي‌شود. رحمت‌ا... حافظی رئيس كميسيون سلامت و محيط زيست شوراي شهر پرسشي درباره اجرانشدن مصوبه شورا مطرح مي‌كند و زمينه انتقال اين كارخانه را فراهم مي‌كند.

محسن اسدي، شهردار منطقه 16 از برگزاري جلسه اي با حضور اعضاي كميسيون محيط زيست شورا و هيات مديره اين كارخانه خبر مي‌دهد و مي‌گويد: مقدمات خروج اين كارخانه از تهران فراهم شده است و به زودي زمين اين كارخانه براساس طرح تفصيلي كه احتمالا مسكوني، اداري و تجاري است تغيير كاربري مي‌دهد. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار