بازدید 4650
سی. ان. ان:

چرا باید به توافق با ایران فرصت داد؟

کد خبر: ۳۹۴۲۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲ 19 April 2014
شبکه خبری سی. ان. ان در گزارشی تحلیلی با موضوع توافق هسته‌ای ایران و 1+5 نوشت: کارکرد تحریم‌ها زیر سوال رفته است و باید به توافق هسته‌ای با ایران فرصت بدهیم.

به گزارش ایسنا، شبکه سی. ان. ان در گزارش خود نوشت: آمریکا می‌تواند در آستانه یک توافق تاریخی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد. توافقی که از طرفی این فعالیت‌ها را محدود می‌کند و از طرفی دیگر درهای همکاری‌های بیش‌تر میان دو کشور را باز می‌کند. اکنون با توجه به یک پیروزی دیپلماتیک در‌ آینده، حرافی‌های کسانی که مدت‌های طولانی با راه‌حل دیپلماتیک مخالف کرده‌اند به آخرین حد تزویر و دورویی رسیده است.

در ادامه این گزارش آمده است: رابرت منندز، رییس کمیته روابط خارجی سنا در سخنرانی اخیرش گزارشاتی که نشان می‌دهد مذاکرات با ایران تنها سبب شده تا جدول زمانی پیشرفت هسته‌ای ایران به 6 تا 12 ماه افزایش یابد را مورد انتقاد قرار داد.

او در ادامه با انتقاد از اظهارات جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص پیشرفت این مذاکرات گفت من فکر نمی‌کنم ما همه کاری انجام دادیم تا به یک بازه زمانی 6 تا 12 ماهه دست یابیم.

هم‌چنین یووال اشتانیتز، وزیر اطلاعات اسراییل به تازگی این بازه زمانی را غیرقابل قبول خواند و آن را تسلیمی در برابر ایران دانست.

سی. ان. ان در ادامه نوشت: اما در میان این انتقادات یک تضاد وجود دارد: تحریم‌هایی که مورد نظر افرادی چون منندز و اشتانیتز بوده است سبب شده تا ایران از تنها 300 سانتریفیوژ به 19 هزار سانتریفیوژ برسد. براساس برخی برآوردها ایران برای رسیدن به جدول زمانی دستیابی به تسلیحات هسته‌ای کم‌تر از یک‌ماه فاصله داشته است.

در این میان توافق اولیه ایران با گروه 1+5 در ژنو که در نوامبر سال 2013 به دست آمد سبب شده تا این جدول زمانی به دو تا سه ماه افزایش یابد. اکنون حتی آمریکا با نزدیک‌شدن به توافق نهایی با ایران این بازه زمانی را به شش تا 12 ماه افزایش داده است. اما منندز باز هم مدعی است که این به اندازه کافی خوب نیست. در این‌جا این سوال مطرح می‌شود که مخالفان راه حل دیپلماتیک چه جایگزینی برای آن در نظر دارند؟

دولت اسراییل که همواره از مخالفان مذاکرات بوده است، تهدید ایران به حملات نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای‌اش را راه‌حل این مساله می‌داند. اما این‌جا نیز یک نکته وجود دارد؛ برخی برآوردها این‌گونه نشان می‌دهد که حمله اسراییل علیه ایران می‌تواند جدول زمانی پیشرفت هسته‌ای ایران را شش تا 12 ماه به تعویق بیندازد، همان گونه که مذاکرات را به تعویق انداخته است اما مشکل این است که برخلاف راه‌حل دیپلماتیک که با محدود کردن فعالیت هسته‌ای ایران کاهش تحریم‌ها را در پی داشته است، حمله نظامی اسراییل به ایران می‌تواند تاثیری متضاد داشته باشد و باعث شود تا ایران بازرسان را بیرون کند و به سمت فعالیت‌های هسته‌ای ممنوع حرکت کند.

سی. ان. ان در ادامه چنین نتیجه می‌گیرد که تمامی این موارد به این مفهوم است که کاخ سفید بهترین رویکرد را در قبال ایران اتخاذ کرده است که این قابلیت را دارد تا بازرسی جامعی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران صورت گیرد.

مخالفان راه‌حل دیپلماتیک تمام تلاش خود را می‌کنند تا این حقیقت را که ایران در پاسخ به تحریم‌ها به سمت سانتریفیوژ بیش‌تر رفته است را نادیده بگیرند و بر آن سرپوش بگذارند. اما در نتیجه این، آمریکا مدت‌هاست که نیاز دارد مسیری جدید در خصوص دیپلماسی‌اش با ایران برگزیند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان