بازدید 4739
لاریجانی:

مسئولان‌ چیزی‌ نگویند‌ که‌ مردم‌ نگران‌ شوند

لاریجانی با بیان اینکه دولت در اجرای مرحله هدفمندی یارانه ها تلاش می کند مسیری سامان یافته را طی کند گفت: باید همه کمک کنید تا این مرحله برای مردم روشن باشد، مسئولان اجرایی هم روشهای آینده را بیشتر توضیح دهند و چیزی نگویند که مردم را نگران کند.
کد خبر: ۳۹۴۱۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۱ 19 April 2014
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسئولان برای اجرای مرحله دوم یارانه ها درباره روشهای آینده توضیح بیشتری دهند گفت: مسئولان چیزی نگویند که مردم را نگران کنند.

به گزارش خبرنگار مهر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز در نوزدهمین همایش سراسری فرماندهان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در ستاد مرکزی ناجا با اشاره به اینکه نیروی انتظامی یک نیروی پرتحرک در همه شرایط برای کشور است گفت: وضعیت نیروی انتظامی این طور است که باید همیشه به اجرای قوانین متعدد در شئونات مختلف نظارت داشته باشد.

وی با بیان اینکه شرایط کشور ما در سالهای گذشته نسبتا حساس و پر فراز و نشیب بوده گفت: سایه این مسائل در مسائل امنیت ملی یا شئوناتی از امنیت داخلی مشاهده شده است.

لاریجانی افزود: در حوزه اقتصادی نوسان بسیاری داشتیم، تحرکات منطقه ای شکل جدیدی به خود گرفت و از فضای سیاسی به میدانهای عملیاتی و اختلافات مذهب سوق پیدا کرد که منطقه همچنان در اثر آن شرایط نیمچه داغ دارد.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه در سطح بین المللی هم چالشهایی مانند مساله هسته ای داشته ایم گفت: نتیجه آن در تحریمها مشخص شد مانند اقدام امریکاییها در مساله ضبط ساختمان بنیاد علوی است که هر چند قدری کودکانه و نشانه علیل بودن ذهن سیاسی است اما پدیده ای است که به هر حال با آن مواجه هستیم.

لاریجانی افزود: در حوزه اقتصادی از نظر تورم که شاخص تاثیرگذار و مهمی است در سالهای 93 و 93 شرایط نامطلوبی داشتیم وضعیت تورم طی 5 تا 6 سال اخیر سیر صعودی داشت. به طوری که در سال 92 به حدود 40درصد رسید.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه تردیدی نیست که مساله تحریمها در تورم تاثیرگذار است ادامه داد: اما در واقع بیش از آن مدیریت و نوع نگاه مسئولان در این موضوع تاثیر بالایی داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تغییر رویکردها توجه به تولید داخل و سامان بخشی شرایط داخلی در کنترل تورم نقش داشت. اگر هدفمندی هم درست انجام شود می تواند تورم را کنترل کند.

وی با اشاره به شکافهای اقتصادی در جامعه ادامه داد: برخی شکافهای اقتصادی در جامعه ما اثرات اجتماعی فراوانی دارد که نشان می دهد نوسان اقتصادی در کشور زیاد است و باید کنترل شود.

رئیس مجلس گفت: از نظر بیکاری بیش از ده درصد بیکاری در کشور مطرح است که این رقم بسیار بالاست و خود در امنیت اجتماعی تاثیر بسیاری دارد.

وی افزود: پیش بینی این است که در سال 93 با توجه به ابلاغ سیاستهای مقاومتی از سوی رهبری که برای تحرک داخلی در اقتصاد بسیار مهم است و همچنین تاثیراتی که آرامش نسبی بین الملل ایجاد کرد تورم کشور به حدود 5/22 درصد برسد که البته این رقم باز هم قابل توجه است اما شتاب کاهش آن برای کشور مفید خواهد بود.

رئیس مجلس با اشاره به امیدواری به رشد اقتصادی در سال جاری خاطر نشان کرد. رشد اقتصادی که طی دو سال گذشته به 4/5- درصد رسید بود رشد مثبت پیدا کند به طوری که برخی پیش بینی یک درصد را مطرح می کنند.

لاریجانی گفت: اگر عزم جدی وجود داشته باشد و طبق فرموده رهبری حرکت اقتصادی با رویکرد جهادی باشد جهش هایی را در زمینه رشد اقتصادی شاهد خواهیم بود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه وضع کشور از نظر شرایط بین المللی به سمت بهبودی است گفت: مذاکرات هسته ای سمت و سویی آرامش بخشی دارد و از حالت پر تنش بیرون آمده است اما در کوران مذاکرات سختی قرار داریم.

وی افزود: به خاطر مقاومت ملی و تلاش دانشمندان وضع بهتری پیدا کردیم و تیم مذاکره کننده هم تلاش کرده دستاوردهای ملی را حفظ کند،اما باید این مسیر با دقت بیشتری طی شود.

لاریجانی با اشاره به بخش نهایی مذاکرات هسته ای که در حال انجام است ادامه داد: اگر بخش نهایی به درستی پیش رود می تواند شرایط بهتری را فراهم کند به خصوص اگر بتوانیم کل این بسته نهایی را در فاصله زمانی معقولی اجرا کنیم.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه باید هوشیاری داشت زیرا میزان پیشرفت در حوزه فنی و دیپلماتیک در مساله هسته ای حرکتهای ایذایی از سوی غرب صورت می گیرد که نباید آن را فراموش نمود ادامه داد: برخی موضوعات ایذایی همچون سلاحهای ایران و مساله حقوق بشر را در عرصه بین الملل مطرح می کنند که این مسائل در گذشته هم بوده اما همه این مسائل روشهای درستی برای مقابله خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: در برآیند کلی ما در شرایط بین الملل نقاط مثبت می بینیم که به طور طبیعی در امنیت داخلی کشور هم تاثیراتی خواهد داشت، باید مراقب منفذهای آنها از نظر ایذایی باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در محیط منطقه شرایط ما نکات منفی و مثبت دارد گفت: حرکت دمکراتی خواهی در منطقه رشد پیدا کرد که برآیند آن برای منطقه مثبت است.، وزن ایران برای تاثیرگذاری در منطقه بیشتر شده و موضوع قوی جمهوری اسلامی ایران همیشه مورد تحسین بوده است.

وی با اشاره به اینکه  رفتارهایی که قدرتهای بزرگ و برخی کشورهای منطقه دارند آشفتگی و نگرانی هایی را در منطقه ایجاد می کند افزود: ایجاد نظام مذهبی در منطقه به خاطر دسایس سرویسهای بزرگ و کشورهای موذی از جمله این رفتارها است که تاثیراتی هم گذاشته و اختلافات عمیق به وجود آورده به طوری که مساله سوریه را که هیچ ارتباطی به مسائل مذهبی نداشت را عملا وارد یک آتش بیاری مذهبی کردند. که در 3 تا 4 ماه قبل این موضوع در نقطه اوج خود قرارداشت و دامنه آن به کشورهایی همچون عراق و لبنان تصدی پیدا کرد.

عضو شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: این مساله می تواند انرژی متراکم جهان اسلام را دچار سایش کرده و آن را در جایی که به نفع هیچ یک از مذاهب نیست هزینه کند.

لاریجانی با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی ایران نسبت به توجه به مذاهب وضع معتدلی وجود دارد گفت: دامن زدن به برخی مسائل قومی را باید مورد توجه قرار داد، ما در 34 سال گذشته این مساله را به عنوان مساله امنیت ملی نداشتیم و ملاحظه ای هم در این زمینه نبود اما باید توجه داشت که برخی حرفها ذهن جامعه را از مسائل اصلی منحرف می کند.

لاریجانی با بیان اینکه حوزه اقتصاد، فرهنگ، منطقه ای و بین المللی مهمترین مسائل جمهوری اسلامی ایران است گفت: این که ذهن ما به سمت دیگری منحرف شود فکر ملی نیست و در اراده ها سایش ایجاد می کند.

وی افزود: همیشه باید رفقات بین اقوام مختلف در کشور وجود داشته باشد و زمینه های همگرایی در کشور بیشتر شود.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی و بیرونی همیشه می تواند در وضعیت امنیت داخلی ما تاثیرگذار باشد گفت: وضعیت اقتصادی وقتی متلاطم می شود در امنیت داخلی تاثیرگذار است وظیفه نیروی انتظامی در این شرایط گسترده تر از قبل خواهد بود.

 لاریجانی با اشاره به برخی جرایم اجتماعی گفت: سرقت مسلحانه، تجاوز به عنف و مواد مخدر آرامش جامعه را بر هم می زند برخی از این جرایم آزردگی روانی در اجتماع ایجاد می کند که با این آرزدگی توسعه رخ نخواهد داد.

وی ادامه داد: در سال 93 و 94 اگر بخواهیم به طوری که امنیت پایداری برای جمهوری اسلامی ایجاد کنیم باید "امنیت برای همه" شعار نیروی انتظامی باشد.

رئیس مجلس گفت: برخی بخشهای امنیت کلان کشور مسیر خود را طی می کنند اما مردم با روزمرگی مواجه هستند و شما تکیه مهمی برای مردم هستید

لاریجانی با اشاره به عملکرد نیروی انتظامی در بخش راهنمایی و رانندگی افزود: به خاطر بسیج همگانی و همتی که به کار گرفته شد راهنمایی و رانندگی نقش اصلی در حرکتی مثبت داشت.

وی با اشاره به جرایمی که باعث وحشت در جامعه می شود گفت: گاهی نا امنی روانی همه اعضای یک محله را درگیر می کند، اگر در این زمینه به صورت متعارف عمل کنیم شاهد یک جهش در ایجاد امنیت روانی نخواهیم بود مگر اینکه ساز و کار متفاوتی برای آن طراحی کنیم، نا امنی اجتماعی بر روی اقشار مردم تاثیر گذار شده است.

رئیس مجلس ادامه داد: باید ابتکاراتی در نیروی انتظامی به کار گرفت تا با کمک قوه قضایی و سایر دستگاهها شرایط را برای افراد ناامن کرده و تکیه گاهی برای مردم شویم.

رئیس مجلس با اشاره به ایجاد مشارکت عمومی گفت: فضای کشور مادر پس انتخابهای متعدد امیدوار کننده است، دولت که از پشتوانه خوبی در این انتخابات بهره مند شود از این امیدواری استفاده کند زیرا این امیدواری می تواند در بخشهای امنیتی نیز تاثیرگذار باشد باید از این ظرفیت در بخشهای مشارکت استفاده کرد.

لاریجانی گفت نحوه مشارکت مردم در ایجاد امنیت برای کشور باید ساز و کارهای تعریف شده داشته باشد که رسانه های گروهی در این زمینه باید کمک کنند، رسانه ها باید جنبه روشنگری و بازدارنده داشته باشند اما من کمتر آن را در رسانه ها دیده ام.

وی ابراز امیدواری کرد در سال جدید که مزین به مکتب فاطمی است نیروی انتظامی بتواند از بسیج افکار مختلف استفاده کرده و اراده ها به سمت کمک برای برقراری امنیت پیش رود.

رئیس مجلس ادامه داد: نیروی انتظامی یک نیروی با هویت، مقتدر و جا افتاده در کشور باید باشد و احترام پلیس باید حفظ شود.

لاریجانی با بیان اینکه دولت در اجرای مرحله هدفمندی یارانه ها تلاش می کند مسیری سامان یافته را طی کند گفت: باید همه کمک کنید تا این مرحله برای مردم روشن باشد، مسئولان اجرایی هم روشهای آینده را بیشتر توضیح دهند و چیزی نگویند که مردم را نگران  کند.

وی افزود: مبنای کار دولت باید همین گزارشی باشد که مردم دادند و تحرکی که از نظر روانی ایجاد ناامنی کند انجام ندهند.

وی با بیان اینکه هدفمندی یارانه ها وقتی موفق است که بتوانیم با گفتگو با مردم آن را حل کنیم خاطر نشان کرد که امیدواریم این مرحله به درستی انجام شود و مسیر برای رونق تولید و خارج شدن از رکود هموار گردد که مجلس هم کمک می کند تا با پشتوانه بانکها و بخشهای دیگر شرایط کشور و کارخانه ها از رکود خارج شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر