بازدید 57589

چرا آمار انصرافی‌ها از دریافت یارانه نقدی به حدود ۱۰ درصد رسید؟

در حالی که دیروز آخرین روز ‌نام‌نویسی افراد برای دریافت یارانه نقدی یا انصراف از آن بود‌ و پرونده آن تا امروز و فردا و در ‌‌نهایت ثبت‌نام‌های تکمیلی بسته خواهد شد، آمار غیر رسمی حاکی از آن است که تنها کمتر از 10 درصد از ایرانیان از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند.
کد خبر: ۳۹۴۱۸۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۶ 19 April 2014

چرا آمار انصرافی ها از دریافت یارانه نقدی به کمتر از ده درصد رسید؟در حالی که دیروز آخرین روز ‌نام‌نویسی افراد برای دریافت یارانه نقدی یا انصراف از آن بود‌ و پرونده آن تا امروز و فردا و در ‌‌نهایت ثبت‌نام‌های تکمیلی بسته خواهد شد، آمار غیر رسمی حاکی از آن است که تنها کمتر از 10 درصد از ایرانیان از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند.

به گزارش «تابناک»‌ هنوز مقامات دولتی و مسئولین ستاد هدفمندی یارانه‌ها، هیچ ‌اظهار‌نظری در این باره نداشته‌اند و آمار رسمی از میزان انصرافی‌ها از دریافت یارانه نقدی منتشر نشده است.

امروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی در همین باره بدون اشاره به عدد و رقمی خاص اذعان کرد‌: هنگامی که آمار انصرافی‌ها از دریافت یارانه نقدی را اعلام کنیم، همگان درمی‌یابند که مردم با بزرگواری با انصراف خود، فرصت را برای دولت در ارائه خدمات فراهم کرده‌اند.

از سوی دیگر، برخی ‌خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند که بیش از ۷۰ میلیون ایرانی برای دریافت یارانه ‌نام‌نویسی کرده‌اند و تنها کمتر از 10 درصد از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند. 10 درصدی که گفته می‌شود، بخش اعظمی از آن‌ها ایرانیان مقیم خارج کشور هستند که اساسا دسترسی برای ‌نام‌نویسی دریافت یارانه به پایگاه اینترنتی رفاهی نداشته‌اند.

اما حتی اگر نخواهیم رقم ۷۰ میلیون متقاضی در‌یافت یارانه نقدی را ملاک قرار دهیم، برخی اشارات جهانگیری در سخنان امروزش در همایش توانمندی‌های بانوان، کلیدی است برای حدس تقریبی در خصوص میزان انصرافی‌ها از دریافت یارانه نقدی.

جهانگیری امروز به صراحت اعلام کرد: منتظر نیستیم ‌۳۰ تا ۴۰ درصد مردم انصراف دهند بلکه به هر میزان که باشد، فرصتی برای دولت فراهم می‌شود تا بتواند در درمان و سلامت کشور از آن استفاده کند. وی همچنین اشاره کرد که راه انصراف را در خصوص دریافت یارانه نقدی تا پایان سال ۹۳ باز خواهیم گذاشت.

این سخنان جهانگیری بیانگر ‌امری روشن است و آن اینکه رقم انصراف دهندگان از یارانه نقدی چندان بزرگ نیست و شاید در حد‌‌ همان 10 درصدی است که در اخبار غیر رسمی به آن اشاره شده است. بیان صریح جهانگیری در این باره که امکان انصراف از یارانه تا پایان سال ۹۳ ادامه دارد، نشانی از آن است که دولت هنوز هم امیدوار به انصراف متقاضیان از دریافت یارانه نقدی است. گویا ارقام انصرافی‌ها کمتر از میزان پیش بینی دولت بوده است.

البته جو حاکم بر فضای افکار عمومی در‌ ده روز گذشته نیز حاکی از همین امر بوده‌ که تمایل چندانی برای انصراف از یارانه در میان قشر عظیمی از یارانه‌بگیران وجود نداشت که دلایل اصلی آن را در دو نکته می‌توان خلاصه کرد:

نکته نخست
به این امر باز‌می‌گردد که فضای جامعه در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به لحاظ اقتصادی در ابهام کامل قرار داشته و دارد؛ به این معنا که هم‌اکنون هیچ گونه شفافیت و دورنمای قابل پیش بینی در خصوص چگونگی اجرای فاز دوم و به ویژه پیامدهای آن در جامعه وجود ندارد.

بخش اعظمی از این امر ناشی از رفتار و گفتار مسئولان دولتی است که متاسفانه هم با کلی‌گویی و هم تناقض‌گویی در خصوص نحوه اجرای قانون در فاز دوم، منجر به ایجاد نوعی بی‌اعتمادی نسبت به آینده هدفمندی در کشور شد.

این امر به ویژه با توجه به تجربه‌ای که فاز اول هدفمندی یارانه‌ها رقم زد و در پی آن تورم و رکودی که بر اقتصاد کشور حاکم شد، منجر به آن شد که گفته‌ها و سخنان بعدی مسئولان در خصوص پیامدهای مثبت انصراف از یارانه و قول و وعده‌های ایشان برای هزینه منابع در بخش‌های مربوط به تأمین اجتماعی از‌‌ همان آغاز بحث انصراف اختیاری از دریافت یارانه نقدی، چندان مورد اقبال واقع نشود.

نکته دوم و مهم‌تر از این‌ و آنچه ‌‌غیر‌رسمی می‌شد از فضای افکار عمومی برداشت کرد، موضوعاتی بود که ریشه‌های آن‌ها البته در دولت گذشته رقم خورده بود؛ اما دولت روحانی آن‌ها را به ارث برد و از دید افکار عمومی آنچنان که باید در خصوص آن‌ها اقدام نکرد.

مهم‌ترین این موضوعات بحث مفاسد اقتصادی و برخورد با رانت‌خواران و ویژه‌خواران بود. این‌ها همان گونه که گفته شد، ریشه در دولت و دولت‌های پیشین داشت؛ اما آنچه از دولت روحانی توقع می‌رفت، این بود که به شکلی جدی‌تر با این مسائل برخورد کرده و شمشیر خود را عریان‌تر در قبال این موضوعات بکشد؛ توقعی که البته با توجه به عمر دولت روحانی کمی سطح بالا ولی ناشی از انتظارات افکار عمومی و تجربیات گذشته بود.


اگر دولت روحانی برخوردی قوی‌تر و ضربتی با موضوع فساد و رانت خواری داشت، امروز می‌شد انتظار داشت که قشری نه عظیم، اما چشمگیر از افراد با اعتماد به دولت از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند؛ موضوعی که شاید چندان توجهی به آن نداشت، ولی نکته‌ای اساسی بود و هست.

اما پیامدهای انصراف اندک از دریافت یارانه نقدی چیست؟


نخستین پیامد انصراف کمتر از 10 درصدی از دریافت یارانه نقدی را می‌توان در تیز‌تر شدن شیب افزایش قیمت دو حامل مهم مصرفی سوخت در کشور یعنی بنزین و گازوییل دید. مسئولان دولتی از جمله محمد باقر نوبخت چندین بار در هفته گذشته به صراحت اعلام کردند که میزان افزایش قیمت بنزین و شیب آن بستگی به میزان انصراف از دریافت یارانه نقدی دارد.

اساسا دولت به این دلیل نرخ این دو حامل سوخت را اعلام نکرده است که بهای بنزین و گازوییل با توجه به حجم مصرف آن‌ها در کشور تأثیری بسیاری بر تراز هدفمندی یارانه‌ها و تعادل در ورودی و خروجی آن دارد. در نتیجه به خوبی می‌توان حدس زد که اکنون باید منتظر شیب تند‌تری از افزایش قیمت بنزین و گازوییل باشیم که البته آن را باید حق مسلم دولت دانست و هیچ شکایت و گله‌ای از آن طبعا پذیرفته نیست.

دومین پیامد انصراف اندک افراد از دریافت یارانه نقدی را باید دوباره در کسر بودجه دولت ناشی از منفی بودن تراز هدفمندی یارانه‌ها دانست که عملا دست و پای دولت را برای توجه بیشتر به بخش‌های عمرانی و به ویژه سر و سامان دادن به تولید و بیرون آوردن اقتصاد کشور از حالت رکودی تنگ می‌کند.

اگر قرار بر روال سابق باشد که دولت برای تأمین هزینه‌های پرداخت یارانه نقدی به هر وسیله‌ای از جمله دست بردن در ردیف‌های بودجه‌ای عمرانی و شاید خزانه و بانک مرکزی متوسل شود، ‌نمی‌توان انتظار چندانی برای سر و سامان دادن به پروژه‌های عمرانی کشور و از سویی رسیدگی به بیمار بزرگ اقتصاد یعنی تولید داشت.

سومین پیامد این موضوع، بر هم خوردن پیش‌بینی‌های دولت برای بهبود وضعیت خدمات اجتماعی یعنی فلسفه وجودی هدفمندی یارانه‌هاست.

مسئولان دولتی بار‌ها در هفته‌های گذشته اشاره کردند که انصراف از دریافت یارانه نقدی منجر به بهبود وضعیت خدمات رسانی دولت در بخش سلامت و تأمین اجتماعی خواهد بود؛ اما اینکه چرا افکار عمومی این موضوع را جدی تلقی نکردند، باید پاسخ آن را در دو نکته پیش گفته جستجو کرد.

جهانگیری نیز امروز جمله‌ای قابل توجه بر زبان رانده‌ و‌ گفته است: دولت منابع حاصل از انصراف مردم از دریافت یارانه نقدی را به سه تا چهار زمینه مهم از جمله بهداشت و درمان اختصاص خواهد داد. چنانچه افرادی‌ می‌خواهند متقاضی دریافت یارانه نقدی باشند، سری به بیمارستان‌ها بزنند و وضعیت نامطلوب بهداشت و درمان را ببینند‌. قطعا از دریافت یارانه نقدی انصراف داده و دست دولت را در ارائه خدمات هر چه بهتر به بخش درمان باز خواهند گذاشت.

این گفته جهانگیری بیان دیگری از این نکته است که بهبود خدمات اجتماعی به شکل مناسب و ۱۰۰ درصدی تا زمانی که منابع درآمدی هدفمندی و حتی بیش از آن خرج پرداخت یارانه نقدی می‌شود اساسا امکان پذیر نیست.

با همه این تفاسیر، اکنون مهلت ‌نام‌نویسی برای دریافت یارانه نقدی رو به پایان ‌است و آنگونه که جهانگیری بیان کرده است، هنوز تا پایان سال ۹۳ فرصت برای انصراف از دریافت یارانه نقدی باقی است. آنچه به نظر می‌رسد اما این است که اگر جو و اوضاع کنونی در جامعه و افکار عمومی تداوم داشته باشد، نمی‌توان انتظاری برای تغییر در رقم انصرافی‌ها از یارانه نقدی داشت و دولت برای ایجاد تحولی در این موضوع شدیدا نیازمند تغییر نگرش افکار عمومی و جلب حداکثری اعتماد اقتصادی آن، به ویژه با کنترل پیامدهای اجرای فاز دوم هدفمندی است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۳۷
انتشار یافته: ۴۱
دولت دست کم باید 3 ماه برای این موضوع تبلیغ میکرد نه 3 هفته!
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
دولت گفته بود که سبد کالا تا زمانی که همه دریافت نکرده باشند ادامه میابد ولی به یکباره قطع کردن!
خوب وقتی دولت به مردم خودش دروغ میگه من چرا بهشون اطلاعات شخصی خودم رو با صداقت بدن؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
سه سال هم تبلیغ می کرد من به حرفها و برنامه هاشون اعتماد ندارم، گفتند بیائید بورس سرمایه گذاری کنید رفتیم بیچارمون کردند حالا هم می خوان یارانه ها را هاپولی کنند!!!
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
با همین چند هفته اعصاب مردم خرد کردند
نیاز به تبلیغ نبود شفاف سازی و وعده های کمی مشخص می دادند ولی فقط وهده های مبهم و کلی و تکراری دادند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
ناشناس 17:56، دولت گفته بود تا پایان سال 92 سبدکالا توزیع میشه، تا اونوقت هم توزیع شد. مثال میزنی درست بزن!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
نیاز به تبلیغ نداشت و یکسال هم تبلیغ کنه نتیجه همینه که مردم انصراف نمی دهند چون به شعارهای مسئولین اعتماد ندارند.
شايد مهمترين علت، بي اعتمادي مردم به برنامه دولتها در سالهاي اخير باشد . مردم سابقه گذشته را دارند و به برنامه هايي كه از جانب دولت اعلام مي گردد اعتماد نمي كنند. اگر واقعا انصراف از يارانه سبب بهبود اوضاع ميشد و اين موضوع مي توانست براي مردم خوب تبيين شود شايد بسياري از مردم انصراف مي دادند ولي مردم گوششان پر از اين حرفهاي بي اساس است كه دائم از مسئولين مي شنوند. بايد با مردم صادق بود ،‌فضاي اقتصادي را سالم كرد ، با مفسدين اقتصادي برخورد كرد ، از اموال عمومي و بيت المال خوب حراست كرد ،‌با متخلفين در دستگاههاي دولتي ، بانكها اعم از كاركنان و مديران كه زمينه فساد اداري را فراهم مي كنند برخود كرد ، نظام دريافت ماليات را اصلاح كرد و با كساني كه ميلياردها درآمد نامشروع دارند و حتي حاضر نيستند ماليات درآمد خود را بدهند برخورد كرد ،‌بر قيمتها كنترل داشت ، به توليد كمك كرد و .... اگر براي اين موارد برنامه اي ندارند نبايد اننتظار داشته باشند مردم به آنان اعتماد كنند
پاسخ ها
محمد مجيدي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
آفرين
خب اون ده ميليون شناسايي شده رو هم حذف كنين ديگه مشكلي نيس كه؟؟؟؟؟
واقعا دولت باید اموال تک تک ثبت نام کننده ها را بررسی کنه.پس اونایی هم که ماشین 1 میلیاردی سوار می شند هم ثبت نام کرده اند!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
کسی که ماشین یک میلیاردی سواره، نصف این مبلغ را مالیات و گمرکی داده که یک راست رفته خزانه دولت. خیلی ها تمام عمرشان هم کارکنند و مالیات دهند یک دهم این مبلغ هم از به عنوان مالیات به دولت نمیدهند.
در مورد حذف یک عده از گرفتن این پول هم، آیا نمیگفتن که این پولی که میدن حق همه هست و به جای اینکه به بنزین و نان و سایر اقلام یارانه بدیم پول را میدیم دست مردم تا خودشان مدیریت کنند؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
مگه چند نفر از این ماشین ها سوار میشن، تازه همون تعداد هم نسبت هایی با دولت مردان و اطرافیان آنها دارند(آقازاده ها!). مردم عادی سمند و 405 هم به زور گیرشون میاد!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
شما هم که چسبیدید به ماشین میلیاردی، دست بردارید از تنگ نظری و حسادت، شما هم کار کنید و ماشین 2 میلیاردی بخرید. اونی که ماشین یک میلیاردی سواره کلی هم سرمایه داره و اکثرشون هم فکر اقتصادی و کارآفرین دارن (برعکس تصور شما که فکر میکنید هرکسی پولدار هست دزد هست) و اگر سرمایه خودش را از کشور خارج کند هم دردسر کمتری دارد و هم اینقدر صبح تا شب انگ دزد و رانت خوار بهش نمیچسبونن. متاسفانه فرهنگ مردم طوری هست که فکر میکنن هرکس پولدار شده از راه دزدی بوده و دلیلش هم همین دولت ها هستند که با بدهکاران میلیاردی و دزدان برخورد نمیکنند.
اگر دولت گمرکی خودرو را به صفر برسونه ممکن است تعداد بیشتری از مردم انصراف دهند
ولی چگونه است که برای به اصطلاح پیشرفت این بچه لوس باید اینقدر هزینه پرداخت کرد
پاسخ ها
محمد مجيدي
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
دقيقا. و چرا بايد هم ماشين را گرانتر بخريم هم بنزين را
فرشته
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۰
هم ماشين گران و هم بنزين گران
بخدا داريد ظلم مي كند به اين مردم
بی اعتمادی به دولت
کلا صدا و سیما تبلیغ نمیکرد. صدا و سیما خیلی برنامه میسازه در مورد اینکه رسانه های خارجی صداقت ندارن و اهداف دولتهای خودشون را دنبال میکنن ولی خود صدا و سیما هم صداقت نداشت، در روزهای اول که هنوز مشخص نبود چند درصد برای یارانه ثبت نام میکنند، وقتی صدا و سیما گزارشگر به سطح شهر ها میفرستاد از 10 نفر 9 نفر میگفتن یارانه نخواهیم گرفت ولی حالا که مشخص شده واقعیت اینطور نبود صدا و سیما تغییر رویه داده. صدا و سیما خوب عمل نکرده و موجب سلب اعتماد مردم به خودش شده...
دولت تو تلویزیون زیر نویس کرده بود رونق اقتصاد و صنعت کشور در انصراف مردم از یارانه است مگه قبل از اینکه به ما یارانه نقدی بدهند وضع اقتصاد و صنعت ما خیلی خوب بود؟
میخواستی باز بیان وعده وعید بدن که با پولش فلان کار رو میکنیم و اینا ........

هنوز اون قبلی ها یادمون نرفته ....قرار بود چه کارایی بکنن !!!!!!!!

مخ آدم سوت میکشه ....
چون با تبلیغ چیزی درست نمیشه وضع اقتصادی مردم خرابه جونها بیکار و اکثر دختر پسرا بالای 30 سال مجردند کرایه خونه بالا خیایها توی فراهم کردن قوت روزانه مشکل دارندو.............تابناک جون داداش بزن
دولت سقف درامدی رو تعیین نکرد!! اضلا معلومه اون بالا چی کار دارن میکنن و چه خبره؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
باید جلو ویژه خواران و باندهای مافیایی را گرفت
من که از عموم مردم هیشکی رو ندیدم که انصراف داده باشه
فامیل ما ثبت نام نکرد چون می ترسید 3 برابر جریمه بشه! بهش گفتم بابا ثبت نام کن واقعیت رو بنویس دیگه جریمه چرا بشی آخه! منم ثبت نام کردم
برای اینکه در این چندسال اکثریت مردم روز به روز بدبخت تر شده اند و یک اقلیت کذایی روز به روز فربه تر!
تا وقتی مسئولین با مردم رو راست نیستن مردم هم نمیتونن اعتمادی کنن.الان ما تو خانواده 6 نفره هستیم.برادر بزرگم با 31 سال سن و با داشتن لیسانس عمران هنوز بیکاره.مادر خونه با مستمزی که پدر خدا بیامرزمون گذاشته و اون هم بیشتر از 450 تومان نیست و همین یارانه ها خونه رو اداره میکنه.کلا از 6 نفر تو خونه 2 نفر شاغل هستن اونم که میخوان ازدواج کنن و به خاطر حقوق 700 تومن نمیتونن.خب شما بگید با این ظرایط که دوات واسه این همه جوون نمیتونه کار جور کنه چه تضمینی هست که ما انصراف بدیم و از زندگی ساقط بشیم؟من خودم راضی هستم انصراف بدم ولی کلا یارانه ها برداشته بشه و وضعیت برگرده به حالت قبل.یعنی یارانه رو قبض ها و آرد و مواد سوختی باشه.همین.
مردم بدلیل افزایش همزمان برق واب وگاز وتلفن و احتمالا بنزین رغبتی نشان ندادند و حداقل بین 300 الی 500 تومان به ما به التفاوت هزینه خانواده اضافه می گردد .
آقا اگه دولت وافعا جلوی دزدهای میلیاردی رو میگرفت نیازی به انصراف مردم نبود/
100 درصد نشان از بی تدبیری دولت دارد و از فردا در تمام رسانه های خارجی شروع به تبلیغ میکنند که دولت پشتوانه ندارد و فشار و تحریم یا از آنطرف امتیازاتی که پشت پرده میخواهند را زیاد خواهند کرد.
دولتی که دید در مورد سبد کالا چه وضعی پیش اومد نمیتونست پیش بینی کند که مردم از دریافت پول نقد نمیگذرند؟؟؟ واقعا دولت یک گروه افکار سنجی ندارد که قبلش مطالعه میکرد که واقعا چند درصد انصراف خواهند داد تا چنین وضعی پیش نیاید؟
البته صدا و سیما هم به اندازه یک انتخابات برای تشویق مردم به ثبت نام جهت دریافت یارانه تبلیغ کرده است !!
صدا و سیما هم چند صد میلیارد دلار از دولت روحانی گرفت و یک مشت تبلیغات آبکی به ناف ملت بست که ارزشی هم نداشت.
به نظر من دلیل اصلی ان اختلاسهای زیاد... است .مردم دیگر به آنها اعتماد ندارند فکر میکنند اگر انصراف دهند دردی از دردهایشان درمان نمی شود بلکه اختلاسی دیگر رخ میدهد. این یک دلیل اصلی است
چون اعتمادی نیست
با توجه به آماری که اینجا نوشته، آقایان وزرا و نمایندگان مجلس هم ثبت نام کردن. نتیجه اینکه اونا به خودشون هم اعتماد ندارن.
باید امکان حذف یک نفری و فردی رو فعال کنند نه اینکه یک خانواده باید انصراف بدن.
تا اگر کسی خواست بعنوان شخصی از خانواده انصراف بده بتونه.
سلام
طبق گفته آقای نوبخت
28 هزار میلیارد تومان درآمد هدفمند کردن
44 هزار میلیارد تومان هزینه که باید نقدا به مردم نفری 45500 تومان بدهیم
یعنی 16 هزار میلیارد تومان کسری
خب پس اساسا پولی که وجود ندارد چطور می خواهند صرف سلامت مردم کنند؟؟؟؟؟؟؟
دلتونو خوش نكنين ايرانياي مقيم خارج به سايت دسترسي نداشتن!! خواهر خانم وبرادر خانم بنده به اتفاق خونوادشون چندساله مقيم كانادا هستن ويارانه ميگرفتن الان هم پدرخانم مهربون از اينجا توسايت براشون ثبت نام كرده نكنه يارانشون حذف بشه!!!اينارودولت چطورميخوادشناسايي كنه كه بقول خودشون يارانه ايران پول خردتوجيبي بچه هاشونم نيست!!
بنده ماهانه حدود 180 هزار تومان یارانه می گیرم (که البته بدلیل شرایط خاص شغلی و درآمد نسبتاً خوب حقوقی نیازی به اون ندارم) و حاضرم همین مقدار به او اضافه کنمو به دولت برگردونم(کما اینکه بیشتر از این مبلغ رو به طرق مختلف انفاق می کنم) بشرطی که مطمئن باشم صرف مستمندان واقعی بشه. ولی فکر کنم این حضرات این مبالغ رو جمع می کنن تا وقتی یه عدد درست حسابی ازش ساخته شد، مثل 3 هزار میلیارد، تقدیم کنن به یه بدبخت بیچاره مثل خاوری.
یک کلام به این دولتنامردان نمیشه اعتماد کرد
در اسرع وقت هم ثبت نام یارانه رو انجام میدم
اگه دولت سه برابر یارانه دریافتی افرادی که انصراف دادن رو پس بگیره نه به کسی ظلم میشه و همه هم از این مبلغ دریافتی میتوانند در حوزه بهداشت و درمان استفاده کنن . چون اونها همون دوره قبل هم باید انصراف میدادنند
دلیلش اینکه فقط رییس جمهور تصمیم گیر نمی باشد احتمال می دهیم پولمان سر از غزه یا سوریه در اید
با تشکر
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر