بازدید 5289

هنگام وقوع سیل چه کنیم؟

کد خبر: ۳۹۴۱۱۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۳ 20 April 2014
در آغاز فصل بهار با افزایش بارش‌های بهاری و ذوب شدن سریع برف‌ها احتمال بروز سیل به ویژه در حاشیه رودخان‌ ها افزاش می‌یابد و در همین راستا با رعایت چند نکته ایمنی می‌توان از خطرات بروز سیل در امان ماند.

شهریار نوری‌الاصل کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال‌احمر استان کرمانشاه در گفت‌وگو با ایسنا، بارش‌های ممتد باران به مدت چند شبانه روز یا باران‌های شدید 2 تا 3 سانتی‌متری در هر ساعت و نیز ذوب سریع برف را از جمله مهم‌ترین دلایل طغیان رودخانه‌ها و بروز سیل عنوان کرد.

نوری‌الاصل خاطرنشان کرد: باید به خاطر داشت سیل کم عمق و پرشتاب نیروی بیش از حد تصوری را ایجاد می‌کند و خطرناک‌ترین کار در این زمان انجام رانندگی و یا شنا کردن در جریان تند سیلاب است.

وی اظهار کرد: در چنین مواقعی افراد باید تنها از محل هایی که سطح آب پایین‌تر از زانوی افراد است عبور و به سرعت مناطق کم ارتفاع را ترک کرده و به سمت ارتفاعات بروند.

وی توصیه کرد: چنانچه افراد مجبور به ترک خانه هستند باید پیش از ترک خانه شیرهای اصلی گاز، آب و برق را قطع کنند.

نوری الاصل هشدار داد: زمانی که افراد در خودروی خود در میان سیلاب گیر افتاده‌اند و چنانچه خودرو روشن نمی‌شود و سطح آب در حال بالا آمدن است بهتر است تلاش بیهوده به منظور روشن کردن خودرو و یا هل دادن آن را کنار گذاشته و به سرعت خودرو را ترک و به محل‌های مرتفع بروند.

این کارشناس و مدرس امداد و نجات هلال‌احمر استان کرمانشاه اظهار کرد: ارتفاع 15 تا 30 سانتیمتری آب به راحتی می‌تواند به کف خودرو رسیده و کنترل خودرو را مختل نماید.

وی توصیه کرد: افراد از خودورها و نیز درختان در مسیر سیلاب به عنوان نقاط امن استفاده نکنند.

نوری‌الاصل در خصوص گزش توسط مارها به هنگام وقوع سیلاب هشدار داد و اظهار کرد: افراد به هنگام سیل باید به شدت مراقب مارها باشند، زیرا سیلاب مارها را از لانه‌هاشان بیرون می‌کشد که البته وقوع چنین مواردی بیشتر در حاشیه رودخانه و در نقاط خارج از شهر مشاهده می‌شود.

وی توصیه کرد: افراد در زمان بروز سیل آتش‌سوزی‌های کوچک احتمالی ناشی از آسیب خطوط برق را خاموش کرده و مانع گسترش آن شوند و به سرعت نیروهای امدادی را در جریان بگذارند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل