بازدید 10731

نگاه شما: هواداران فوتبال ایرانی

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۳۹۴۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴ 21 April 2014
پویان اصغریان در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

قریب به یک هفته است که لیگ برتر فوتبال به خط پایان رسیده است و در این مسیر طولانی و پرپیچ و خم تیم فولاد خوزستان توانست به مقام قهرمانی دست یابد.

مقامی که به زعم بسیاری از کارشناسان فوتبال مستحق آن بود.در این یک سال فوتبالی اتفاقات بسیاری رخ داد که برخی شیرین بودند و برخی تلخ .

هدف از نگارش این مقاله یاد آوری خاطرات زیبا و زشت فوتبال ایران نیست اما در این بین مسائلی وجود دارد که شاید توجه به آنها باعث  شود کمی واقع بینانه تر بنگریم.یکی از نکات برجسته این روزهای فوتبالی حمایت بی نظیر هواداران است.

علی رغم انتقادهای بسیاری که بر نظام باشگاهداری ایرانی و دولتی بودن آن وارد است و رقمهای نجومی سرخابی ها ، اما عشق به فوتبال و حمایت همه جانبه ی تماشاگران در خور توجه و لایق تشویق است. شاید کمتر نقطه ای از جهان را بتوان یافت که با وجود مشکلات عدیده خوشبینی و تعصب ذاتی در میان مردمانش تا این حد وجود داشته باشد.اما این خوشبینی که دنباله روی آن تعصب را به بار آورده است در بسیاری مواقع باعث باعث چشم بستن بر بسیاری از واقعیتها شده است.اینکه طبق دلایل کارشناسانه و فنی ، تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی حرفی برای گفتن نداردشاید در نگاه اول موجبات نارحتیمان را فراهم کند ، اما واقعیتیست که گریبان گیر فوتبال ماست و این واقعیت تلخ چیزی جز عدم برنامه ریزی صحیح است.این تعصبات مهین پرستانه گاها منجربه ناسزاگویی و توجیه و پنهان کاری واقعیت شده است.مواردی که در شبکه های اجتماعی بروز داده و نام فوتبال ایران را خدشه دار نمود.

سوای از قضایای گفته شده توجه به پرمخاطب ترین برنامه ورزشی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز جالب توجه می باشد.برنامه نود به حق توانسته است رسالت خود را تا آنجا که می توانسته در خدمت فوتبال به کار گیرد و نمیتوان انکار نمود که بالا رفتن سطح دانش عمومی فوتبال و تغییر دیدگاه عامه مردم به این ورزش از ثمرات این برنامه است.یکی از موارد پرتکرا در پخش هفتگی این برنامه ، عدم توازن صحیح و حق گزینی در پیامکهای ارسالی است. نظر سنجی ها مکانی است برای جولان هواداران سرخابی از سراسر نقاط ایران و این قضیه نمیتواند خوب باشد.موردی که در آخرین برنامه نود نیز شاهد آن بودیم و ترتیب انتخاب برترین مربی لیگ برتر بسیار جالب توجه رقم خورد.مصداق های این چنینی فراوان است.هدف واکاوی تک تک لحظات فوتبال ایران نیست چه بسا ضعفها و قوتها در کشورهای صاحب سبک فوتبال نیز وجود دارد اما توجه به این مقوله که در کشورهای مشهور این ورزش ، مسابقات حساس اکثرا زیباترینها هستند و لکن دربی های ایران از بدترینهای لیگ محسوب میشونن جای بس تاسف دارد و حضور پر شور همه ساله تماشگران از دورترین نقاط کشور به استادیوم نیز جای بس تفکر!

اگرچه بسیار ی از مسائل گفته شده نیاز به بررسی در حوزه روانشناختی و جامعه شناسی دارد ولی بیایید باور کنیم که ما به عنوان هواداران و بینندگان فوتبالی این مرز و بوم تعیین کننده بسیاری از عوامل و ساختارها و حتی گاها سبب ایجاد نگاه عوام فریبانه مدیران باشگاه ها هستیم. پسندهیمان حول نتایج است و بس و روندهای صعودی و زیبایی های تاکتیکی جایی در علایقمان ندارد.

در دنیای امروز فوتبال صرفا یک ورزش نیست بلکه یک علم است و یک مربی فوتبال همانقدر در این عرصه ممارست به خرج میدهد که یک استاد آکادمیک و دانشگاهی متحمل میشود.در این فوتبال حرفه ای و مدرن ، سنتی گرایی و نگاه سنتی داشتن امری است مزموم و انتظار میرود که تماشاگران و هواداران و عاشقان این ورزش واقع بینانه تر و حرفه ای تر به این ورزش مهیج نظر افکنده و جدای از علایق و سلایقمان به احترام بهترینها از جای بر خیزیم و اگر امسال فولاد قهرمان لیگ برتر شد بدانیم رایگان به دست نیامده و قطعا مدیریت صحیح عامل این مهم بوده است.

* برای آشنایی با شرایط و نحوه همکاری با «نگاه شما» اینجا را کلیک کنید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار