بازدید 5133

اخطار دانشمندان درباره جراحی فيبروئيد زنان

دانشمندان درباره خطرگسترش سرطانهای مخفی بر اثر استفاده از یک روش خاص در براشتن فیبروئیدهای رحم هشدار دادند.
کد خبر: ۳۹۳۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶ 18 April 2014
دانشمندان درباره خطرگسترش سرطانهای مخفی بر اثر استفاده از یک روش خاص در براشتن فیبروئیدهای رحم هشدار دادند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه واشنگتن پست، کارشناسان اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) روز پنجشنبه در اقدامی بی سابقه از پزشکان خواستند استفاده از یک روش جراحی برای برداشتن فیبروئیدهای رحمی را که سالانه بر روی دهها هزار زن انجام میگیرد متوقف کنند چون با خطر گسترش سرطانهای مخفی در درون بدن زنان همراه است.

از این روش موسوم به مورسلیشن الکتریکی از سالها قبل در عمل های جراحی لاپاراسکوپی برای برداشتن تومرهای فیبروئیدی رحم با استفاده از مورسلیتور استفاده شده است. برای اینکار یک ابزار الکتریکی به شکم وارد و با استفاده از آن بافت مورد نظر قطعه قطعه و از یک شکاف کوچک خارج می شود. این روش نسبت به روشهای جراحی سنتی کمتر تهاجمی است.

اما اف دی ای دیروز با پذیرش نظر تعداد فزاینده ای از محققان و پزشکانی که با این روش مخالفند، گفت که این روش جراحی ممکن است از روی غفلت منجر به گسترش سرطانهای تشخیص داده نشده در سراسر بدن شود و آنرا به یک بیماری مرگبارتر تبدیل کند.

اف دی ای تصمیم ندارد این روش یا حدود بیست و چهار ابزار پزشکی مورد تایید آن برای استفاده در این نوع جراحی را ممنوع کند اما احتمالا بیمارستانها و پزشکان زنان استفاده از این روش را به علت زیانهای احتمالی آن کنار می گذارند.

اف دی ای گفت که تجزیه و تحلیل های آن نشان داده است تقریبا یک نفر در هر سیصد و پنجاه زن که با روش مورسلیشن جراحی شدند، به یک شکل پنهان سرطان رحم موسوم به سارکوم رحم مبتلا بود و بزرگی این خطر ظاهرا بزرگتر از حدی است که قبلا تصور می شد.

حتی قبل از اعلام روز پنجشنبه اف دی ای، تلاش های فزاینده ای برای محدود کردن مورسلیشن رحم صورت گرفته بود. در ماه فوریه بیمارستان دانشگاه تمپل با صدور دستورالعمل هایی از جراحان خواست از این روش در مور فیبروئیدهایی با یک اندازه استفاده نکنند و در مورد فیبروئیدهای کوچکتر نیز ابتدا باید بیماران را از خطرات آن آگاه کنند. پیش از آن نیز بیمارستان عمومی ماساچوست و برینگهام و بیمارستان زنان در بوستون اقدامات مشابهی اتخاذ کرده بودند.

روز پنجشنبه روسای دو بیمارستان بوستون فورا به کارکنانشان دستور دادند استفاده از مورسلیشن الکتریکی را تا اطلاع ثانوی متوقف کنند
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار