بازدید 2757
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد

کودکان کار خیابانی بیمه می‌شوند

کد خبر: ۳۹۳۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۵ 18 April 2014
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از برنامه‌ریزی برای حمایت‌های بیمه‌ای، آموزشی و نگهداری کودکان کار و خیابانی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت:اقداماتی در این زمینه در نظر گرفته شده است که امیدواریم در آینده ای نزدیک به نتیجه برسد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی,علی ربیعی,وزیر تعاون,کار و رفاه اجتماعی  در دومین جلسه شورای ساماندهی کودکان خیابانی گفت: ما قصد نداریم که صورت مساله را پاک کنیم و نه می خواهیم در این زمینه سیاه نمایی شود بلکه ما می خواهیم به سمت واقعی کردن موضوع حرکت کنیم .

وی با بیان این که مباحث مربوط به کودکان خیابانی از نظر روانی مسایلی را مطرح می کند ، تاکید کرد: تمایل دارم با استخراج نتایج خوبی از این جلسه، آن را برای دولت ارسال کنیم و می خواهم سیاست های آن را با جدیت پیگیری  کنم .

ربیعی معتقد است پدیده کودکان کار در خیابان پدیده ای است که می توان آن را محدود کرد و ما موظفیم در این زمینه نظارت کنیم .این موضوع، از جمله موضوعات انتقادی است که می خواهیم از این موضوع خارج و به سوی سیاستگذاری حرکت کنیم .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به خروجی کار اظهار کرد: بسته سیاستی دولت در مورد کودکان خیابانی باید استخراج شود و خروجی های آن برای دستگاههای ذیربط ارسال خواهد شد و در جلسه آتی بسته سیاستی را تصویب خواهیم کرد و در مورد تحلیل آماری و دیدگاهها بحث خواهیم کرد.

 ربیعی تصریح کرد: در جلسه آینده نظرات دستگاههای مختلف نظیر قوه قضاییه، آموزش و پرورش، کمیته امداد و ... را مورد بررسی قرار خواهیم داد و پیرامون راهبردهای آموزشی، قضایی و بهداشتی و سلامتی بحث خواهیم کرد .

وی ادامه داد: آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی که در سال 84 تصویب شد باید اصلاح و مورد بازنگری قرار گیرد و در دفتر امور آسیب ها باید سایتی راه اندازی شود تا مجموعه اطلاعات را بتوان به خوبی رصد کرد .

وی تاکید کرد: کودکان کار یک واقعیت اجتماعی هستند و نمی خواهیم در این زمینه سیاه نمایی کنیم و بحث  راهکارهاست .

ربیعی در ادامه نیز از فعالیتهای کمیته امداد امام خمینی (ره) تقدیر و تشکر کرد و گفت: در این 8 سال جلسات تعطیل بوده و ما با انباشت موضوع مواجه بوده ایم .

وزیر تعاون,کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برخی از کارها اثرش در زندگی اجتماعی و چه در سیمای شهرمان و چه روابط اجتماعی به صورت آنی و فوری است که توجه به ساماندهی این کودکان صواب اخروی دارد و این شوراها از شوراهایی است که برای نجات جان انسانها زحمت می کشند .

ربیعی  در ادامه خواستار پیگیری تمامی مصوبات  این شورا شد و از همه نمایندگان دستگاهها تقاضا کرد تا مصوبات این شورا به مراحل اجرایی و عملیاتی نرسیده از پای ننشینند.

وی تاکید کرد: اگر جلسات این شورا در این 8 سال تشکیل می شد الان وضعیت به این گونه نبود و می خواهم همه نمایندگان بدون خستگی وقت بگذارند و تصمیمات مهمی را برای جلسات بعد بگیرند تا به جمع بندی برسیم .

وزیر تعاون,کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به واقعی نبودن آمار کودکان کار در خیابان اظهار کرد : ما باید بتوانیم به سمت واقعی کردن آمارها حرکت کنیم  و ما تا آمار واقعی نداشته باشیم نمی دانیم که هدفمان چه چیز است .

وی با بیان این که باید مطالعات آماری متمرکزی داشته باشیم گفت: باید نتایج این مطالعات را برای رییس جمهور ارسال کنیم و از همه رسانه ها می خواهم در این زمینه همکاری لازم را با این شورا داشته باشند.

وی گفت: در شهرهای زیر 20 هزار نفر ما چنین مساله را نداشتیم و باید بتوانیم جغرافیای کودکان کار را ترسیم کنیم تا  به سیاستگذاری های ما کمک کند .

 ربیعی در ادامه گفت: اگر مطالعات سازمان بهزیستی و وزارت کشور   به راهکارهایی رسیدند باید منتشر شود و پیشنهادات و راهکارهای را در اختیار اعضای جلسه بگذاریم و کار را می خواهیم جدی بگیریم .درباره بیمه کودکان کار  مطالعاتی را آغاز کرده ایم .لازم به ذکر است برگزاری شورای ساماندهی کودکان خیابانی در سطح استانها و مدیریت آن بر اساس تفویض اختیار ، بیمه همگانی ، ایجاد هماهنگی واقعی بین بخشی ، تسهیل گری در حوزه قانونگذاری و حقوقی ، دادن تولی گری موضوع آسیب ها به یک مرجع مشخص از جمله پیشنهادات این جلسات بود .

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برنامه‌ریزی برای حمایت‌های بیمه‌ای، آموزشی و نگهداری کودکان کار و خیابان در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: برای آن دسته از کودکان که در سنین پایین هستند، تصمیم در آموزش و پرورش و برای آن دسته که در سنین بالا قرار دارند، حرفه آموزی در مراکز فنی و حرفه‌ای را درنظر داریم.

 ربیعی با بیان اینکه مشکل نخست ما برای ساماندهی کودکان کار و خیابان در دست نداشتن اطلاعات آماری دقیق است، اظهار کرد:‌ تشکیل شورای عالی کودکان کار و خیابان مصوبه هیأت وزیران را در سال 84 دریافت کرده بود اما طی 8 سال گذشته جلسه‌ای در این خصوص تشکیل نشد.

وزیر تعاون گفت: اصلاح و بازنگری آئین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان و مشخص شدن وظایف دستگاه های مختلف از جمله مصوبات شورای ساماندهی این کودکان در جلسه امروز بود.

وی اضافه کرد: فعالیت‌هایی که طی این سال‌ها برای کودکان کار و خیابان انجام می‌شد از سوی دستگاه‌های مختلف و براساس اولویت‌های خود آنها صورت می‌پذیرفت. درواقع علی رغم اینکه شورای عالی مکلف بود دستگاه‌های اجرایی ذیربط را دورهم جمع کرده و سیاست‌های اجرایی مشخص را ابلاغ کند، اما فعالیتها متفرقه و پراکنده بودند.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آئین نامه ساماندهی کودکان مربوط به سال 84 و بر اساس شرایط آن زمان تدوین شده است و بر همین اساس ضرورت دارد که در زمان فعلی و مطابق با شرایط کنونی جامعه این آئین نامه مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد و در آن وظایف هر دستگاه مشخص و هماهنگی های میان سازمان های مختلف در نظر گرفته شود.

ربیعی  با بیان اینکه مقرر شد مطالعات پیشین صورت پذیرفته در دستگاه‌های مختلف در حیطه کودکان کار و خیابان جمع آوری شده و مبنای کار قرار بگیرد، افزود: در واقع این مطالعات، مطالعات خوبی بودند و آنها را در این جلسه مرور کردیم و واقعیت کار کودکان ترسیم شد.

وی گفت: دو نوع سیاست اتخاذ می شود که یکی از آن شناسایی و جمع آوری جدی این کودکان از سوی نیروی انتظامی است که پس از اقدام آنها این افراد را تحت حمایت و پوشش خود قرار خواهیم داد و همچنین بخشی از کودکان که به دلیل نیاز اقتصادی خانواده دست به کار زده و دچار آسیب جسمی و روحی شدند مورد برنامه ریزی قرار گرفته و حمایت های بیمه ای، آموزشی، تحصیلی و همچنین مشاوره برای آنها انجام خواهد شد.

ربیعی با بیان اینکه بخش کودکان کار و خیابان دو دسته هستند اظهار کرد:‌ گروه اول کودکانی هستند که به علت شرایط اقتصادی نابسامان خانواده‌هایشان ناچار می‌شوند کار کنند، اما گروه دوم مورد سواستفاده برخی افراد سودجو قرار می‌گیرند که در این خصوص برنامه‌هایی داریم برای شناسایی این افراد و برخورد نیروی انتظامی با آنها تا کودکان آسیب دیده را به سرعت تحت حمایت قرار دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در بازنگری آئین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان وظایف دستگاه های مختلف به طور کامل مشخص خواهد شد به طوری که هیچ یک از فعالیت ها بیهوده انجام نشود.

به گفته ربیعی وزارت بهداشت، هلال احمر، نیروی انتظامی، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش و همچنین شهرداری ها در این آئین نامه وظایف جدی برعهده دارند که امیدواریم با بازنگری آن وارد مرحله اجرا شود.

وی گفت: این آئین نامه در صورت نیاز در شورای عالی رفاه توسط رئیس جمهور نیز مطرح و بررسی خواهد شد. ترجیح ما این است که کودکانی که خانواده دارند، با حمایت از این خانواده ها زمینه ای فراهم شود تا کودک کار نکرده و همچنین مشکل معیشتی نیز نداشته باشد.

ربیعی در خصوص سوءاستفاده از کودکان خیابانی نیز گفت: در برخی موارد مشاهده می شود که این کودکان سازمان یافته برای فعالیت های خاص در خیابان ها هستند بنابراین باید آنها را طوری هدایت کنیم که از کودکان سوءاستفاده نشود و همچنین زمینه تحصیل و حمایت آنها نیز فراهم شود.

وی از انجام برنامه‌ریزی برای حمایت‌های بیمه‌ای آموزشی و نگهداری کودکان کار و خیابان در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: برای آن دسته از کودکان که در سنین پایین هستند تصمیم در آموزش و پرورش و برای آن دسته که در سنین بالا قرار دارند حرفه آموزی در مراکز فنی و حرفه‌ای را درنظر داریم.

وی افزود:‌همچنین آن دسته از کودکان کار که دچار آسیب‌های روحی شده‌اند تحت مشاوره‌های روانی قرار می‌گیرند. برای نگهداری از کودکانی که خانواده ندارند نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم.

ربیعی در ادامه از بازنگری آیین نامه شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان در سال 84 خبر داد و اظهار کرد:‌ در گام بعدی وظایف اجرایی دستگاه‌های ذیربط را مشخص می‌کنیم. سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت، هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی،‌ وزارت کشور،‌ وزارت آموزش و پرورش و شهرداری‌ها نقش مهمی در ساماندهی کودکان کار دارند. تفکیک کردن وظایف این دستگاه ها در دستور کار جلسه بعدی شورا قرار دارد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه باید کرد تا این کودکان مجددا به چرخه کار در خیابان بازنگردند؟ گفت: باید منشا کودکان خیابانی را پیدا کنیم و برروی اصلاح ساختار خانواده‌های آنها تمرکز کنیم. عده‌ای از کودکان کار هستند که صبح‌ها در خیابان به سر می‌برند و شب‌ها به خانه می‌روند. برای این گروه حمایت از خانواده‌ها در اولویت است، اما گروه دیگری هستند که البته تعدادشان کم است و در خیابان زندگی می‌کنند و خانه‌ای ندارد. ما آنها را در مراکز خود نگهداری خواهیم کرد.همچنین ترجیح ما این است که کودکان فراری از خانه هایشان را نیز به کانون خانواده بازگردانیم و تفکر خانواده را اصلاح کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه درباره آمار مربوط به کودکان کار و خیابان در ایران اظهار کرد:‌ آمارهای مختلف و بعضا غلوآمیزی در این خصوص بیان می‌شود. به عنوان مثال یک آمار بین المللی آمده بود که نیمی از جمعیت فعال کاری ایران را کودکان کار و خیابان تشکیل می‌دهند در حالی که این یک سیاه نمایی است و واقعیت ندارد.

وی در ادامه به ورود خیرین برای حمایت این کودکان تاکید و اظهار کرد:‌ حتما افرادی در جامعه هستند که روح خیر جمعی در نهاد آنها دمیده شده است و در این امور مشارکت می‌کنند.

ربیعی ادامه داد: در همین راستا می‌توانیم از دریافت یارانه انصراف دهیم و یا به عبارتی آن را هدیه کنیم تا صرفه جویی ناشی از آن برای نگهداری کودکان و تحصیل آنها اختصاص یابد. ما باید فرایند اهدا یارانه را تحت عنوان فرهنگ اهدا ترویج کنیم.

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی افزود: در حال حاضر درآمد ناشی از انصراف مردم از یارانه‌ها به 5 بخش سلامت، بیمه و درمان، اشتغال، محیط زیست، حمل و نقل و امنیت غذایی اختصاص می‌یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان یارانه را به طور مشخص برای یکی از این بخش‌ها هدیه کرد؟ گفت:‌ شاید بعد از ثبت نام اولیه عده‌ای بتوانند با عنوان مشخص مثلا برای محیط زیست یا برای سلامت یارانه خود را اهدا و از دریافت آن انصراف دهند که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار