بازدید 13698

بهترین ویژگی‌های محل سکونت

کد خبر: ۳۹۳۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۱ 18 April 2014
محلی که انسان‌ها در آن زندگی می‌کنند خیلی مهم است و وقتی کسی جایی را برای سکونت برمی‌گزیند باید کیفیت خاک، پستی و بلندی زمین، باز بودن فضا، پوشش گیاهی، آب، کمی یا زیادی آب، بادگیر بودن یا گود بودن محل سکونت را بررسی کند.

به گزارش ایسنا، انسان‌ها همچنین بادهایی که در منطقه می‌وزد را بشناسد که آیا سالم است یا نه و نیز نقاط مجاور محل سکونت مانند دریا، مسیل‌ها، کوه‌ها و کان‌ها (معادن)، وجود درختان، گورستان‌ها، مواد بدبو (محل دفن زباله و …) را مورد تحقیق قرار دهد چرا که همه این موارد در مزاج هوا موثرند و تاثیراتی بر بدن دارند.

آفتاب باید همه جای خانه را فرابگیرد زیرا آفتاب هوا را صاف و مساعد می‌کند. بهتر آن است که محل سکونت در نزدیکی آب‌های گوارا، روان و پاکیزه که در زمستان سرد و در تابستان گرم‌اند باشد.

امام صادق (ع) در مورد ویژگی‌های محل سکونت فرمودند: سکونت کردن در جایی جز با وجود سه ویژگی، خوش نخواهد بود: هوای خوش و پاک، آب فراوان گوارا و زمین پُربار.

امام علی(ع) فرمودند: شهر مطلوب اسلامی شهری است سبز با باغات بسیار، رنگ شهر اسلامی تیره، خاکستری و کدر نیست و در عین حال رنگ زننده و مبتذل را نمی‌پذیرد، آب کافی و سالم از ویژگی‌های شهر مطلوب اسلامی است. شهر اسلامی شهری اشرافی و طبقاتی نیست پس خانه‌های کنارهم از نظر شکل و حجم در تضاد با هم نیستند، در شهر اسلامی جاده‌ها، مناسب، امن و کافی است. شهر اسلامی شهری است که خدمات آسایشی و رفاهی به میزان کافی برای همه شهروندان قابل استفاده است.

منابع:

کتاب قانون، بوعلی سینا

تحف العقول: ص ۳۲۰ / دانشنامه قرآن و حدیث ج 14 ص 372

نهج‌البلاغه، سیدرضی
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار