بازدید 7778

ارزیابی رئیس سابق"سیا" از احتمال توافق با ایران

کد خبر: ۳۹۳۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۰ 16 April 2014
رئیس سابق سازمان سیا اخیرا در نشستی با حضور همتای اسرائیلی سابق خود، از احتمال بالای توافق هسته‌ای سخن گفته و تأکید کرده است که امکان دستیابی به توافق جامع در پایان فرصت ۶ ماهه وجود دارد.
 
به گزارش تسنیم، «دیوید پترائوس» رئیس سابق سازمان سیا اخیرا گفته است که به عقیده‌اش احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای جامع میان ایران و گروه 1+5 به بیش از 50درصد رسیده است.

به نوشته پایگاه «تینک پراگرس»، پترائوس که هفته گذشته در نشستی که دانشگاه «هاروارد» برگزار کرده بود، صحبت می‌کرد، روند مذاکرات هسته‌ای را اینطور ارزیابی کرده است: «چشم‌انداز توافق الان احتمالا بیش از 50-50 است. احتمال توافق حتی همین چند هفته قبل هم تا این حد بالا نبود، چه برسد به چند ماه پیش.»

وی می‌افزاید: «واقعا دارم به این نتیجه می‌رسم که دستیابی به یک توافق مقدور است و حتی این امر ممکن است پیش از آنکه مهلت زمانی 6 ماهه به پایان برسد، تحقق یابد.»

این در حالی است که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا 5 ماه قبل احتمال دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران را 50-50 دانسته بود.

ایران و گروه موسوم به 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) از سه ماه قبل مذاکرات جامع را به هدف دستیابی به توافق بلندمدت آغاز کرده‌اند. این مذاکرات پس از آن آغاز شد که طرفین توانستند روز سوم آذر در شهر ژنو سوئیس به توافقی موقت برسند که راه را برای مذاکرات جامع هموار می‌کرد.

«معیر داگان» رئیس سابق «موساد» از جمله دیگر شرکت‌کنندگان نشست هفته گذشته دانشگاه هاروارد بوده است. وی در این نشست نسبت به توافق نهایی با ایران ابراز بدبینی کرده و مدعی شده است که تهران به تعهدات خود پایبند نمی‌ماند.

در پاسخ پترائوس تأکید کرده است که توافقات بر اساس راستی‌آزمایی و نه اعتماد است.

وی همچنین گفته است که در توافق نهایی باید نظام بازرسی‌ها به درستی تعریف شده و جرایم و تبعات مناسبی برای نقض توافق در نظر گرفته شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان