بازدید 4236

بزرگترين قراداد نفتي ايران، با مالزي

کد خبر: ۳۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۰ 27 December 2007
قرارداد طرح توسعه ميادين گازي گلشن و فردوسي بين شركت نفت و گاز پارس و مشاركت SKS مالزي با حضور وزير نفت امضا شد.

به گزارش ايسنا، مبلغ كل قرارداد نزديك به شش ميليارد دلار براي توسعه بخش بالادستي و توليد گاز از اين ميادين و بيش از 10 ميليارد دلار براي توليد LNG است.

در اين مراسم علي وكيلي ـ مديرعامل شركت نفت و گاز پارس ـ با عنوان وجود ذخاير عظيم خدادي انرژي در كشور و سهم بالاي منابع گاز طبيعي در اين ذخاير افزود: به منظور تامين نياز‌هاي داخلي و حضور در بازار انرژي بين المللي اين امور در اولويت‌هاي برنامه توسعه كشور قرار گرفته است.

او با بيان اين كه توسعه منابع گازي حوزه خليج فارس شامل پارس جنوبي، گلشن، فردوسي، پارس شمالي، فارسي و ديگر مخازن اين حوزه به شركت نفت و گاز پارس واگذار شده و اين شركت به تنهايي 10 درصد منابع گازي جهان را در اختيار دارد، تاكيد كرد: غني بودن منابع گازي حوزه خليج فارس و موقعيت ژئوپلتيك كشور و تجربه موفق توسعه فاز‌هاي ميدان پارس جنوبي موجب شده سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي توسعه منابع نفت و گاز كشور توجيه‌پذير باشد و به همين دليل شركت‌هاي متعدد خارجي متقاضي حضور در توسعه طرح‌هاي شركت نفت و گاز پارس هستند.

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس ادامه داد: با توجه به مشتركات فرهنگي و سياسي ايران و مالزي و تمايلات همكاري اقتصادي دو كشور موضوع توسعه ميادين گازي گلشن و فردوسي توسط شركت SKS مالزي مورد توافق شركت ملي نفت ايران واقع شد. در اين راستا MOU همكاري دو طرف در تاريخ 7 ژانويه 2007 به امضاي طرفين رسيد.

وكيلي با بيان اين كه براساس تفاهم‌نامه دو طرف، شركت SKS توسعه ميادين گازي گلشن و فردوسي را به منظور توليد گاز طبيعي جهت تامين خوراك واحد‌هاي LNG و مصارف داخلي به عهده مي‌گيرد، افزود: روش و شرايط قرارداد در بخش بالادستي براساس قرارداد‌هاي بيع متقابل شركت ملي نفت ايران بوده و شركت SKS با سرمايه‌گذاري خود مخزن را توسعه مي‌دهد و بازپرداخت هزينه‌هاي انجام شده از محل فروش گاز طبيعي به واحد‌هاي LNG در مدت پنج سال انجام خواهد شد.

به گفته مديرعامل شركت نفت و گاز پارس، سرمايه‌گذاري در واحد‌هاي توليدي LNG توسط شركت SKS انجام شده و 50 درصد توليدات آن به ايران تعلق مي‌گيرد.

وي تاكيد كرد: عمليات بهره‌برداري تاسيسات تا 25 سال در اختيار شركت SKS بوده و بعد از 25 سال تاسيسات به گونه‌اي كه سالم و قابل بهره‌برداري باشند بدون دريافت وجهي به ايران واگذار خواهد شد.

گفتني است، ميدان گازي گلشن در فاصله 180 كيلومتري جنوب شرقي بوشهر و در فاصله حدود 65 كيلومتري ساحل قرار دارد و حجم ذخيره گاز طبيعي درجاي اين ميدان و ميدان فردوس 50 هزار ميليارد فوت مكعب است و براساس قرارداد پيش‌بيني شده روزانه دو ميليارد فوت مكعب گاز طبيعي از اين ميدان برداشت و به واحد‌هاي LNG تحويل شود. ميزان LNG توليد شده برابر 10 ميليون تن در سال بوده كه پنج ميليون تن آن به ايران تعلق دارد و پنج ميليون تن ديگر در ازاي پرداخت گاز خوراك در اختيار شركت قرار مي‌گيرد.

ميدان فردوسي در فاصله 190 كيلومتري جوب شرقي بوشهر و 85 كيلومتري ساحل واقع شده. و برداشت روزانه 500 ميليون فوت مكعب جهت تحويل به سيستم شبكه گازرساني داخل كشور در قرارداد فيمابين منظور شده است.

برآورد سرمايه‌گذاري طرح در بخش بالادستي حدود شش ميليارد دلار است كه بايستي طي 5.5 سال انجام شود. در ضمن برآورد سرمايه‌گذاري در بخش ميان دستي (توليد LNG) حدود 10 ميليارد دلار خواهد بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
با سلام
طراحي اكثر سازه هاي فراساحلي و نفتي بر پايه عمر 25 سال مي باشد، حال چگونه پس از 25 سال مي خواهند اين تاسيسات را تحويل بگيرند جاي سؤال دارد. شايد به اين گونه هزينه گزاف جمع آوري تاسيسات دريايي بر عهده ايران گذاشته شده است.
س.م.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر