بازدید 9894

تاریخ امتحانات دانشگاه‌ها تغییر نمی‌کند

کد خبر: ۳۹۳۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸ 16 April 2014
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تاکید کرد:‌ تاریخ امتحانات پایان ترم جاری دانشگاه ها به دلیل برگزاری مسابقات جام جهانی تغییر نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدضیاء هاشمی در مراسم تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان با بیان اینکه مدیریت، بار امانت است و در فرآیند تغییر و تحول رییس دانشگاه این امانت از دست امینی به دست امینی دیگر سپرده می شود، اظهار کرد: دانشگاه به اعتبار اعضای فعال در آن شامل اساتید، دانشجویان و کارمندان هویت پیدا می کند و هویت یک دانشگاه به امکانات و ساختمان های آن نیست. اعضای موجود در دانشگاه روح دانشگاه هستند و به برکت وجود اساتید دانشمند و جوانان دانش طلب است که دانشگاه روح پیدا می کند.

وی افزود: دانشگاه بدون دانشجو و استاد هیچ است و در نتیجه مدیریت دانشگاه نیز موظف است که شرایط لازم برای فعالیت با نشاط اساتید و دانشجویان در فضای دانشگاه و در جهت حرکت علمی را فراهم کند. حضور منطقی این گروه ها در دانشگاه موجب می شود که فضایی مطلوب در دانشگاه فراهم شود و این عناصر در درون دانشگاه و در بستری مناسب به هم پیوند می خورند و موچب رشد دانشگاه می شوند.

هاشمی تصریح کرد: اگر در محیط دانشگاه، دانشجو تنها به فکر گذران کلاس ها باشد و استاد هم بنا به وظیفه اداری و سازمانی در کلاس حضور یابد و حقوق خود را دریافت کند، دانشگاه به جایی نمی رسد. چه چیزی دانشگاه را افتخارآفرین می کند و آن چیست که موجب می شود یک دانشجو سر بلند کند و با افتخار بگوید دانشجو هستم؟ آن روح حاکم بر دانشگاه است که می تواند این فضا را افتخارآفرین کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تاکید کرد: مدیریت دانشگاه با مدیریت یک سازمان یا کارخانه و اداره متفاوت است؛ در فضای دانشگاه شخصیت و هویت افراد شکل می گیرد. دانشگاه تنها یک سازمان نیست، بلکه یک نهاد هویت بخش است و به دانشجو، استاد و کارمندش هویت می دهد. دانشگاه محل پویش و رشد علمی است و در نتیجه باید دارای روح پرهیجان و چالاک باشد و این زمانی اتفاق می افتد که دانشجویان از صمیم قلب به دنبال کسب دانش باشند، نه اینکه اگر کلاسی تعطیل شد دانشجو خوشحال شود.

وی ادامه داد: دانشجوی واقعی طالب دانش است و هر اتفاقی که این انگیزه دانشجو را تقویت کند خدمت به دانشگاه است. اساتید نیز در تعامل با دانشجویان نباید احساس کنند که عمرشان به هدر می رود، بلکه استاد باید این حس را داشته باشد که با دانشجویانی سر و کار دارد که طالب علم هستند و اینگونه است که استاد احساس آرامش می کند.

هاشمی با تاکید بر لزوم تقویت فرهنگ دانشگاهی، گفت: روحیه انفعالی با ذات دانشگاه سازگار نیست. دانشجو نمی تواند دانشجو باشد، ولی جستجوگر نباشد و این روحیه ایجاب می کند که دانشجو نقاد باشد. البته باید توجه داشت که نقد باید در چارچوب فرهنگ دانشگاهی باشد. نقادی مستلزم آزادی در انتخاب است و این موضوع در قالبی منظم به نام ضوابط و قوانین تعریف شده است. افراد دانشگاهی افرادی آزاداندیش هستند و دانشگاه یک نهاد آزاداندیش و مستقل است. جریان آزاداندیشی باید جریانی مستمر و دائمی در دانشگاه باشد.

معاون وزیر علوم اظهار کرد: در فضای دانشگاه بخشی از بحث ها و دغدغه ها تخصصی است، ولی بخش هایی هم وجود دارد که مشترک است و هر دانشجو و استادی دغدغه های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی هم دارد. دانشگاه ذاتا سیاسی است و نمی تواند نباشد، ولی دانشگاه مفتخر است به استقلال فکری و علمی و بنابراین نباید سیاست زده باشد. دانشگاه باید راهنمای سیاست گران باشد، نه تسلیم سیاست گران.

وی افزود: اساتید دانشگاه با توجه به توانمندی هایی که دارند قطعا در فضایی خارج از دانشگاه می توانند مواحب مادی بیشتری را کسب کنند، ولی در دانشگاه است که رضایت قلبی ایجاد می شود. دانشگاه یک سازمان و الگوی فرهنگی و اخلاقی است و این اخلاقیات باید در همه فعالیت ها خود را نشان بدهد.

هاشمی گفت: دانشجو تکالیفی بر عهده دارد که قانون و فرهنگ و اخلاق عمومی آنها را تعریف کرده و در قبال آن نیز حقوقی دارد که می تواند مطالبه کند و مجموعه این عوامل زندگی دانشجویی را تشکیل می دهد. یکی از مکانیزم های کارآمد در فضای دانشگاه کرسی های آزاد اندیشی به عنوان یک راهبرد حرکت و پویش است و دانشگاهیان باید بتوانند دیدگاه های خود را در یک محیط منطقی عرضه کنند. کرسی های آزاد اندیشی به این معنی است که اندیشه های آزاد باید در دانشگاه جریان یابد و در نهایت الگویی فراهم شود که موجبات پیشرفت دانشگاه را فراهم کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تصریح کرد: دانشگاهیان باید بتوانند در بستر مشارکت، جامعه را به تحرک وا دارند. مشارکت دانشجویان در کارها ضرری برای دانشگاه ندارد و موجب ایجاد نشاط در این فضا می شود. نشاط در دانشگاه به معنی هیجان کاذب نیست، بلکه مشارکت مسئولانه ناشی از احساس اثرگذاری است و تشکل ها و انجمن ها و نشریات نمونه هایی از مشارکت در دانشگاه است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۴
اگر تغيير مي كرد به تدبير در وزارت علوم شك مي كرديم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
الآن بیشتر شک کن چون این جوری بالای 70 درصد دانشجوها از کلاساشون چیزی متوجه نخواهند شد
خيلي خيلي ممنون يعني كه چي كه زودتر برگزار بشه براي تيمي كه از مرحله اول رد نميشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
نکنه جام جهانی فقط بازی ایرانه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
په نه په...
معلومه که بازیه ایرانه
بابا ! وقتی همه می خوان مسابقات رو ببینن و نمیان سر کلاس اونوقت معنای اینکه از خرداد به بعد هم جزو ترمه چیه؟؟؟؟؟؟؟
حداقل اینجوری تمومش می کنیم میره پی کارش هزینه آب و برق هم دانشگاه نمیده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷
اولین بازی ایران 26 خرداد ماهه و تا اون موقع نه تنها همه کلاسا تموم شدن بلکه اخرای امتحاناته
والا امتحانات دانشگاه ما که تغییر کرده (پردیس باهنر اصفهان)
البته همه مردم ايران خواهان موفقيت تيم كشورشان هستند ولي دليلي ندارد كه دانشجويان كارشان را رها كنند و تمام مسابقات را تماشا كنند. براي مسابقات تيم ايران نيز مي توان با برنامه ريزي مناسب وقت كنار گذاشت.
ما اگر دنبال فوتبال بودیم می رفتیم فوتبالیست می شدیم. دانشجو باید کار خود را انجام دهد تماشای فوتبال تفریح باشد نه هدف
آقا جون هر کی دوست دارین بگین امتحاناتو زودتر شروع کنن و تا 22 ام تموم بشه بره پی کارش من انقده بابت هر بازی حرص و جوش می خورم که اصلا امکان درس خوندن ازم ساقط میشه
جون هر کی دوس دارین تا 22 ام امتحانا رو تموم کنن
واقعا جای تاسف داره؟!!!
جام جهانی هر 4 سال یکبار انجام میشه،،،آخه چرا باید بخاطر امتحانات این اتفاق بزرگ برای جوانان ما تلخ بشه
ای کاش تاریخش بیفته عقب
اگه تاریخ امتحانا عوض نشه امار افتاده ها سر به فلک میکشه لطفا مسولین محترم رسیدگی کنند بعد از سالها رفتیم جام جهانی درس و دانشگاه همیشه هست.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر